Övningar för sits och balans.

A

Aeternum

Söker övningar där man tränar upp sin 2-punkt och 3-punkts sits. Samt balansen i dessa sitser.
Gärna med bommar

Så.. Shoot :)

Sv: Övningar för sits och balans.

Här kommer några tips...
Medan du travar fram kan du växla mellan att rida lätt, stå upp och sitta ner i sadeln (t.ex 10 steg i varje position). Du tränar på att lätt skifta position i sadeln, så att du inte behöver ta tag i manen och dra dig upp i tvåpunktssits. Tänk på tygellängden, så att du inte behöver korta tygeln en halvmeter varje gång du ställer dig upp utan alltid har handen framför dig.
Sen är det bara att stå upp så mkt som möjligt. Gör tempoväxklingar, avsaktningar, igångsättningar, slalom mellan koner osv. Rid gärna i jockey-läder också, jobbigt men nyttigt!
Du kan rida över bommar eller cavaletti, hålla armarna rakt ut och blunda. Hitta balansen utan att behöva hålla dig fast i tyglarna.
Vill du träna din sits och balans över hinder så är serier jättebra! Hästen kan i stort sett sköta sig själv och du kan koncentrera dig på din sits. Även här kan du göra en knut på tyglarna och hålla armarna rakt ut, händerna på huvudet etc.

Hoppas detta hjälper :)

Sv: Övningar för sits och balans.

Jaadu, det är väll bara att lägga ut lite bommar och träna 2-punkts respektive 3-punktssits? Lägg ut flera bommar så att du kan rida dem som en bana så att du blir tvungen att svänga hålla koll på tempo och gångart. Här är några förslag:

• Du kan lägga bommar som en vanlig hoppbana med en bom för varje hinder och rida den i galopp.
  • Du kan lägga in ett par travbommar i bombanan så att du måste växla gångart (eller höja upp nån bom till ett vanligt hinder)
  • Du kan rida över ett par galoppbommar på rakt spår och växla mellan 2punkts och 3punktssits över (t.ex. bom 1 - 2punkts, bom 2 - 3punkts, bom 3 - 2punkts)
  • Du kan rida övriga klassiska bomövningar fast i 2 och 3-punktssits (växla gärna inom övningen som jag beskrev ovan) t.ex. klockan som är 4 bommar på ett voltspår en bom för varje "klockslag", eller solfjäderbommar på voltspår, serpentiner där det ligger en bom vid varje ställe du korsar medellinjen (träna lite galoppombyten över bom). 2 bommar på ena långsidan som du tränar att få in olika antal galoppsprång mellan. Du kan göra i stort sett allt som du gör med hinder egentligen, lägg bara dit en bom istället!
  • När du rider ut kan du också träna på att stå i 2punkts & 3punktssits t.ex. om du galopptränar, då kan du även korta upp dina läder ordentligt och stå i typ "jockeysits", det är jättenyttigt och ger bra balans

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 879
Senast: Lobelia
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist