Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ok, lite småbackar har vi ju var vi än rider, så de är ganska vana. Men några längre backar blir de inte, får vänta med de ett tag.

Tack för svaret.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

råka laga två,, radeerar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

usch vad jobbigt med kryckorna och det!:(

men vad kul! jag har hittat en likasinnad! min ponny går inte heller riktigt i form, jag vill att hon ska komma av sig själv. det vill dock inte min tränare. hon tycker att man ska dra ner hästens huvud.:crazy: jag har försummat både tömkörning och klättrning måste jag säga, ska försöka lägga in lite mera sånt.;) Jag brukar oftast fastna i paddocken, och inte få ut något speciellt med passet, det är lite mitt dilemma. så just nu står vi still

joo, de ha varit ett riktigt bakslag :(

ajja :( mitt problem är att banan är så skit och att ja int har ngn sadel, så det är lite svårt att fixa med träningar.. jag har en isistränare (jag vet, min häst är ett kallblod) och hon är jättebra!! hon vill verkligen få bort min hand som kan bli stel av min framtunga häst osv!! bara banan blir bra ngn gång så vi får börja jobba lite :banana:

mitt dilemma är mer att det bli mkt terrängturer, men hästen trivs bra med det (formen brukar komma ibland i terrängen, för pålle är mer framåt där och mjuk o avslappnad)

kämpa på!! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag har fått, via buke, rådet att ta det lungt dagen efter ett klättringspass, då det sliter på hästen ganska mkt, spec. i början, och så att musklerna skall kunna vila :) dagen efter klättring brukar jag träna NH eller bara gå ut och gå :)

ett klättringspass för mej är 15-20 min ungefär.. plus rask skritt till backen och hem.. så hela resan blir ca 40 minuter

jag brukar backa lite i uppförsbackar oxå.. det är väl inte dåligt? bara några meter i obranta backar talar jag om..

:bump:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ja de låter vettigt att ta de lugnt. Nu går iofs min ute, men de kan nog vara bra med en liten promenad ändå så han för röra lite på sig.

Jag har dålig koll på hur lång våran klätterrunda är, de går en slinga där de är först upp och sen lite plant och sen ner, och sen lite halv ner och sen lite upp. De tar ca 15 min tror jag. Det tar väl 20-30 min att skritta dit och hem.

Har ingen bra klätterbacke på närmare håll, är detta ok att börja med, om man har kört lite småbackar och så innan. Förutsatt att hästen är hyfsat i kondition.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Byt tränare! så att du får hjälp att hitta en bra form! Utan bra form sätts heller inga korrekta muskler och hästen bär inte sin ryttare optimalt.
Kan du inte byta tränare så fråga vad hon menar.

jag begriper inte hur man får en häst i form genom att dra i tyglarna. Däremot vet jag att man måste fånga upp energin i handen genom att erbjuda stöd men många uppfattar tränaren fel och tror att de ska dra i tyglarna eller att tränaren blitt skogstokig ;) Om hästen har bra bjudning, är lösgjord i sidorna och har bra takt så kommer formen ofta av sig själv om man erbjuder den ett stöd i munnen och bibehåller bjudningen med skänklarna.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag har tillgång till en 50 meters skidbacke om somrarna, massor av småbackar och tre-fyra längre brata/obranta backar, allt möjligt för vilken form hästen är i!! :)

joo, just nu går han varje dag, mellan 15-60 min ;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

haha! våran bana är som en sjö, men vad har jag för val? min pålle gillar INTE att ridas ut själv, och det är inte alltid man hittar ngn att rida med:(
vad kul att du har en tränare som är bra! jag är inte speciellt nöjd med min, eftersom jag tycker att hennes sätt är helt fel, och så litar jag itne riktigt på henne heller..:confused:

min häst är också framtung. Hon är högre över korset än över manken, alltså lite mer nerförsbacke än uppförsbacke, hehe, inte de bästa förutsättningarna:grin: men mitt mål är ju att bygga upp henne efter hennes förutsättningar, och göra det bästa möjliga utav henne. :) dock har jag inte märkt så mkt framsteg just muskulärt eller ridmässigt på ett tag nu.:/ men vi får kämpa på helt enkelt!:)

kämpa på du med, och allihopa!:banana:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

fast hon säger inte att jag ska fånga upp energin i tyglarna, utan mer att hästen måste böja på nacken för att komma i form. istället för att hon ska få komma bakifrån, alltså driva in i handen och lösgjordhet i sidorna. Det är i mitt fall jag som blir skogstokig på henne;) fast det bubblar inuti, eftersom jag respekterar henne osv. tyvärr kan jag inte byta tränare, vore som att svära i kyrkan, då den här tränaren kommer till stallet varannan vecka, och tränar andra ocks¨å. det är som skrivet i bibeln att min plikt är att rida för henne. svår situation helt enkelt. ska rida för henne igen onsdag och så får jag försöka förklara hur jag vill rida, och att jag inte tycker om hennes metoder helt enkelt. problemet är att jag har försökt förklara det för henne, på ett milt sätt, tre gånger nu:crazy:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

min häst är också framtung. Hon är högre över korset än över manken, alltså lite mer nerförsbacke än uppförsbacke, hehe, inte de bästa förutsättningarna:grin: men mitt mål är ju att bygga upp henne efter hennes förutsättningar, och göra det bästa möjliga utav henne. :) dock har jag inte märkt så mkt framsteg just muskulärt eller ridmässigt på ett tag nu.:/ men vi får kämpa på helt enkelt!:)

låter precis som min!!!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

låter precis som min!!!

Va coolt!:D då kan vi ju försöka ge varandra tips.:) Egentligen borde jag gå till stallet idag, men jag är väldigt otaggad på det just nu.. Jag red ju för den där instruktören i onsdags, och hon förklarade hela grejen för mig, dock vet jag itne om jag riktigt litar på det fortfarande. Hon beskrev det som att om jag inte tog i innertygeln, skulle hon hänga i tygeln och inte ge efter, och därför aldrig kunna gå på tygeln. Däröfr ska jag hela tiden passa inner, och så fort hon biter tag eller stretar ska jag skaka loss, och flytta för innerskänkeln. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Sålänge syftet inte är att få henne på tygeln genom att göra så, kan jag acceptera det. Som i det här fallet, hon förklarade det som att vi jgorde det för att hon inte skulle bita tag, men sen när jag väl började rida så som hon sa, så sa hon att hon inte heller fick hålla huvudet över lodplan eller vad man ska kalla det. Jag tycker att man inte ska bry sig om nackens position i det här fallet, då det inte är syftet. Nu råkade jag nog gå ifrån ämnet på denna tråd lite,..:o;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Är svårt det där med tränare... Ska och träna imorn för en tränare jag bara ridit en gång innan för. Är lite samma som med din, hon har väldigt bra rykte här omkring, och typ 1/3 av stallet rider för henne och alla tkr att hon är jätte bra. Själv vet jag inte riktigt vad jag tkr än, men har ju bara ridit för henne en gång... Men förra gången min kompis red för henne (delar min häst med henne) så sa tränaren nått om att hon skulle vara rörlig i handen eller om det var rörlig i bettet... Har själv aldrig riktigt fattat vad som menas med det, men för mej låter det lite som att man börjar i fel ände... Får väl se vad hon säger till mej imorn, kmr iaf fråga vad hon menar om hon säger att jag ska ha rörliga händer lr vad det var...

för att få med något om muskeluppbyggande ;), så verkar min häst kännas lite trött i kroppen så tror hon ska få vila några dagar i rad nästa vecka och vila upp musklerna :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hihi jåå vi får ge tips till varandra! just nu då ja int kan rida, så blir de mkt tömkörning och gå ut och gå.. han har tappat ännu mera nu :( men har blir riden 4 ggr veckan..

med min tränare, som egentligen är isis istruktör då, så tränar vi på att jag inte ska få så hård hand= inte så framtung häst..

ja har typ bara haft två lektioner för henne på hösten, innan banan blev skit ;( men ja har skrivi upp i en lektionsdagbok va vi gjorde..

kan ge lite exempel..

övningar:

rida på en volt, lägg upp några koner så att man inte förminskar volten så mkt ;) började med att ställa in tinsku, i skritt o sen trav genom att 1. titta med blicken, 2. använda ytterskänkeln och sen ska man stöda med innerskänkel och yttertygel, innertygel använder man oxå för att visa vägen men blicken och ytter skänskeln är viktigare. man skall hålla axlarna raka och armbågarna vid sidan av kroppen, händerna ganska nära varandra och ovanför hästen (blir som en triangel mellan magen ut till händerna typ) för om man har händerna långt ner bryts den raka linjen och man blir hård i handen

sen orkar int ja skriva mera hu man ska sitt osv, men jag lovar det funkade för mej! vi travade jättemkt o korttrav i början av timmen för en mjuk häst.. gjorde alla övningar först i skritt och det var så intressant! jag är ju riktig skogsmulleryttare, så en ridlektion är lika spännande för mej som en tävling är för er ;D jamen dethär hjälpte mej att få hästen mjuk, då jag var mjuk med händerna märkte lillpålle att han inte kan stöda hela huvve på hin hand, så han bärde upp sej själv mera! formen var inte riktigt där, men då jag börjar igen nu i vår typ en gång varannan vecka så har man ju ngt o träna på och man kommer ihåg va det vad man gjorde sist osv.. träningsdagbok e jättebra tips!!

för att få en mjukare häst, så gjorde vi "skänkelvikning" längs med staketet, först stod jag på marken och flyttade honom med blick och grimskaft ifrån mej, så han trampade över sitt andra bakben och framben så han korsa dom.. som skänkelvikning men på rakt spår, svårt att förklara.. i en annan övning så red jag på en liten fyrkant innanför fyrkantsspåret, den var som jätteliten och man red utanför fyrkanten, i varje hörn stannade jag, gjorde en bakdelsvändning och fortsatte sen i skritt rakt fram tills nästa hörn, gjorde likadant osv.. sen testade vi att inte stanna, utan bara från en halvhalt i skritt göra en bakdelsvändning, det var lite knepigare men snart lärde jag mj och då gick det ganska bra :)

har många andra övningar men det där var smakprov ;)

sen i slutet av ridlektionen red jag på en åtta, vi skulle testa om jag hade fått tinsku att jobba i rätt form via att ha en lungn trav som jag höll genom sitsen. man skulle hela tiden ge efter lite på tyglarna utan att hästen drog ner huvve och gick fritt, tinsku sökte sej neråt, men efter vad jag gav honom tyglar! jag gav längre och längre, 3 cm i taget på samma gång som vi red på 8 och tinsku drog inte ner huvve= jobbat i rätt form! :banana: formen var inte sådär perfekt, med nosryggen lodrät osv, men han var så mjuk och lätt i handen, så vi var nog en bra bit påväg!

har testat sådär efteråt då jag ridit själv på banan med att göra dendär övningen, att ge lite och lite längre tyglar hela tiden och emellanåt så drar han ner huvve och går som han själv vill ;) så tacka vet jag tränare :bow:

haha nu var ju inte det här så bra skrivet, och övningarna är kanske jättelätta grundövningar för er, men inte för oss, så respektera dem som inte är så duktiga oxå utan att slänga en massa skit på mej :D
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

haha tyckte nästan synd om pålle min idag!

skulle bara gå ut och gå en 20 min. längs med en stig i skogen.. för jag kan ju inte rida o vill inte att pålle står helt (spec då jag har tid att gå ut med han) så vi gick ut i skogen.. kommer ut på en liten äng efter en stund där det är ca 15 cm snö.. det har blivit en skorpa ovanpå av hårdare snö, så jag kan gå på snön utan att plumsa ner, som att gå på asfalt.. men iinte pållen som sjunker igenom :devil:

haha gick omkring där ett tag, pålle fick nog nästan lite mjölksyra, så vi gick lite på stigen emellanåt som var nertrampad, och sen i snön igen osv.. mitt lätta gå-ut-och-gå pass blev ganska tungt för pållen, även fast vi bara gick i skritt så :D

det är väl ganska bra muskeluppbyggande :idea:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hrm, jag rider just nu en häst som inte gått i form speciellt mycket på kanske 2-3 år.
Men ändå mjuknar hon rätt fort.
Rider henne kanske en halvtimme åt gången, med tanke på att hennes kondition inte är den bästa.
Problemet är att hon snubblar ganska ofta, vad kan det bero på?
Någon som har ett bra svar?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag är inte så insatt på detdär med snubbling, men det kan bero på smal sadel, ngt fel i ryggen, eller kanske inte tillräckligt med muskler?

jag vill oxå gärna veta vad snubbling kan bero på :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

nej men gud vad nyfiken jag blev på din tränare! skriv jättegärna om hur det gick på lektionen!:laugh:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

vad härligt att det verkar funka! en fråga bara, du skrev att du gjorde skänkelvikning längs långsidan, gjorde du det avsuttet? förlåt, jag är lite seg.:o:p
jag strävar ju också efter en mjuk kontakt, och att min pålla ska söka sig nedåt, och precis som du skriver, kommer det i slutet, när hästen är lösgjord. Så rider jag ALLTID när jag är själv, men det gillar ju inte min tränare, som sagt. När jag gör på hennes sätt, börjar Zavanna hänga dubbelt så mkt som innan. (egentligen hänger hon inte alls, utan det är när hon i typ mitten av passet, när hon börjar komma ner, som hon hänger en del. Men dt är som en fas som man ska komma igenom, och när man kommit igenom den, brukar hon vara lösgjord och gå i en fin form UTAN att HÄNHA I HANDEN.) Min tränare blir jag bara inte klok på, och jag blir så trött på alltihopa. det är inte roligt att gå och rida varje dag, utan att veta om man gör rätt eller fel, eftersom man inte vet vad som är rätt eller fel:confused::cry: så härmed ska jag sluta rida för henne ett tag (ska säga att jag inte har råd) och träna på på mitt sätt. (vilket som du rider) :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

min snubblar också!:eek: jag tror att det beror på att hon släpar fötterna typ, och att hon är framtung. när hon väl kommer i form, (har ridit henne i en, enligt mig, korrekt form en gång, har tyvärr inte fått till den formen mer än en gång) men då snubblade hon ingenting. Men jag vet inte. Skulle också vilja veta varför de gör det!:confused:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Gick faktiskt super på träningen :) och hon sa inget alls om att bettet skulle vara rörligt lr nått sånt. utan var ju mer att krama för att få igenom ställning vilket jag köper :) Hoppade även för första gången på henne, var inget jag hade planerat (är lite halvrädd för att hoppa) har inte hoppat på 2 år och hon har kanske hoppat 4-5 ggr i sitt liv... Första gången höll jag på att ramla va för hon tog ett sånt språng plus att jag inte var beredd och med, men jag satt kvar :P

Hon bärde sig jätte fint i skritt och trav och i galoppen blev hon oxå bättre och slappnade av och fick mjukare och rundare galopp :)

Är väldigt stor skillnad från när jag tränade för henne förra gången för 3 månader sen :)

Vet inte om det hör så mkt till tråden om jag skulle lägga upp filmerna här, men om någon vill kolla så finns de i den här tråden :) : http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934025&page=11
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 152
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp