Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?
hihi jåå vi får ge tips till varandra! just nu då ja int kan rida, så blir de mkt tömkörning och gå ut och gå.. han har tappat ännu mera nu
men har blir riden 4 ggr veckan..
med min tränare, som egentligen är isis istruktör då, så tränar vi på att jag inte ska få så hård hand= inte så framtung häst..
ja har typ bara haft två lektioner för henne på hösten, innan banan blev skit ;( men ja har skrivi upp i en lektionsdagbok va vi gjorde..
kan ge lite exempel..
övningar:
rida på en volt, lägg upp några koner så att man inte förminskar volten så mkt
började med att ställa in tinsku, i skritt o sen trav genom att 1. titta med blicken, 2. använda ytterskänkeln och sen ska man stöda med innerskänkel och yttertygel, innertygel använder man oxå för att visa vägen men blicken och ytter skänskeln är viktigare.
man skall hålla axlarna raka och armbågarna vid sidan av kroppen, händerna ganska nära varandra och ovanför hästen (blir som en triangel mellan magen ut till händerna typ) för om man har händerna långt ner bryts den raka linjen och man blir hård i handen
sen orkar int ja skriva mera hu man ska sitt osv, men jag lovar det funkade för mej! vi travade jättemkt o korttrav i början av timmen för en mjuk häst.. gjorde alla övningar först i skritt och det var så intressant! jag är ju riktig skogsmulleryttare, så en ridlektion är lika spännande för mej som en tävling är för er ;D jamen dethär hjälpte mej att få hästen mjuk, då jag var mjuk med händerna märkte lillpålle att han inte kan stöda hela huvve på hin hand, så han bärde upp sej själv mera! formen var inte riktigt där, men då jag börjar igen nu i vår typ en gång varannan vecka så har man ju ngt o träna på och man kommer ihåg va det vad man gjorde sist osv.. träningsdagbok e jättebra tips!!
för att få en mjukare häst, så gjorde vi "skänkelvikning" längs med staketet, först stod jag på marken och flyttade honom med blick och grimskaft ifrån mej, så han trampade över sitt andra bakben och framben så han korsa dom.. som skänkelvikning men på rakt spår, svårt att förklara.. i en annan övning så red jag på en liten fyrkant innanför fyrkantsspåret, den var som jätteliten och man red utanför fyrkanten, i varje hörn stannade jag, gjorde en bakdelsvändning och fortsatte sen i skritt rakt fram tills nästa hörn, gjorde likadant osv.. sen testade vi att inte stanna, utan bara från en halvhalt i skritt göra en bakdelsvändning, det var lite knepigare men snart lärde jag mj och då gick det ganska bra
har många andra övningar men det där var smakprov
sen i slutet av ridlektionen red jag på en åtta, vi skulle testa om jag hade fått tinsku att jobba i rätt form via att ha en lungn trav som jag höll genom sitsen. man skulle hela tiden ge efter lite på tyglarna utan att hästen drog ner huvve och gick fritt, tinsku sökte sej neråt, men efter vad jag gav honom tyglar! jag gav längre och längre, 3 cm i taget på samma gång som vi red på 8 och tinsku drog inte ner huvve= jobbat i rätt form!
formen var inte sådär perfekt, med nosryggen lodrät osv, men han var så mjuk och lätt i handen, så vi var nog en bra bit påväg!
har testat sådär efteråt då jag ridit själv på banan med att göra dendär övningen, att ge lite och lite längre tyglar hela tiden och emellanåt så drar han ner huvve och går som han själv vill
så tacka vet jag tränare
haha nu var ju inte det här så bra skrivet, och övningarna är kanske jättelätta grundövningar för er, men inte för oss, så respektera dem som inte är så duktiga oxå utan att slänga en massa skit på mej