Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

För att tipsa Moooa, stannade vid hennes inlägg, så vet inte om nån redan tipsat om det här.
Men KLÄTTRING, så underbart, man får jätte mycket gratis muskler av det, bland annat bak och sen rygg.
Sen KLIVA ÖVER BOMMAR, jag hade turen när jag hade dessa problem att de hade fällt massa träd som sedan skulle samlas ihop, så vi gick försiktigt över dem.
Även rötter och lite steniga stigar funkar bra i början, men man måste vara med och ta det lugnt, så att hästen inte halkar eller gör illa hoven på nått annat vänster.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag skulle gärna behöva lite hjälp...
Jag rider på lektion och då går hästarna fint på volten men sen vill dom tappa stödet från tygelen och sluta atbeta med ryggen. Någon som har något tips?
Sen så kan det gå bra om man gör skänkelvikningar och ställer... snälla? :D
 
Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Trava långa sträckor funkar jättebra för mig :] speciellt om hästen kan länga lite på steget :)

sedan kan man ju lägga upp ett bra veckoschema, så att man tränar ganska mkt kondition, utan att slita ut hästen :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Då låter det som hästen behöver mer ryggmuskler? för att orka jobba med ryggen och att gå i form?

då ska man låta hästen gå i låg form,l inte fastna i handen, och inte "dra ihop" halsen.. annars får hästen lätt spänningar i både rygg o hals..:p
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hejsan alla duktiga och härliga!

skall nu börja hårdsatsa till 100 procent på att bygga upp min d-ponnys rygg, rumpa och magmuskler

har redan en tråd om proteinbrist, och av kunniga här och i "verkligheten" (haha ngn som faktiskt ha kolla på han på riktigt) tycker int att han har de.. så ni behöver int frååga det..

skall börja med att klättra en gång i veckan, mera sen då han blivit starkare för det.. en vilodag efter klättringspasset för musklernas skull.. men sen..

..får ni gärna ge mej lite tips för resten av veckan! rider (åker) mkt i terräng, sen då banan blir bättre blir det väl en (kanske två) dag(ar) där oxå!

övningar tack!

och kan en häst bygga muskler via longering med cavaletti utan hjälptyglar?
(hästen har en bra grundkondition enl. tränaren och är inte sådär jäättetunn, men mycket muskler ännu behövs verkligen!!)

glöm inte bort mej!!


lägger till en fråga:
att tömköra´ca 30 minuter i form i backar i skritt, bygger det bra med muskler? måsate passet vara längre?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

För att tipsa Moooa, stannade vid hennes inlägg, så vet inte om nån redan tipsat om det här.
Men KLÄTTRING, så underbart, man får jätte mycket gratis muskler av det, bland annat bak och sen rygg.
Sen KLIVA ÖVER BOMMAR, jag hade turen när jag hade dessa problem att de hade fällt massa träd som sedan skulle samlas ihop, så vi gick försiktigt över dem.
Även rötter och lite steniga stigar funkar bra i början, men man måste vara med och ta det lugnt, så att hästen inte halkar eller gör illa hoven på nått annat vänster.

Jo klättra har jag tänkt o göra när det blir lite minrde halt ute;) o Bommar tänkte jag oxå på!=)
Tack för tippsen!!:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tycker att tömkörning utomhus i terrängen låter som ett bra muskelbyggande pass! du behöver nog inte hålla på längre än så i början, men du kan ju se hur trött hästen blir. Men det var ju smart det där me tömkörning, då har ju hästen ryggen fri. Om jag var du skulle jag nog träna lite "dressyrtömkörning" oxå. Inte för att jag är så duktig, men märkte på min ponny när jag tömkörde henne för första gången i måndags, att hon gick riktigt fint och harmoniskt. Om jag bara var lite duktigare så skulle jag nog tömköra mera faktiskt. Men kul var det! Oj, nu kom jag ifrån ämnet kände jag. Men tömkörning över huvudtaget är nog bra. Även med bommar. Haha, jag var kanske inte till så stor hjälp. Någon annan som kan lite mer om tömkörning som har lust att svara kanske?!;):laugh:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag skulle oxå gärna vilja veta fler tips på hur man bygger muskler i rygg och rumpa, men även i mage och överlinje. Min häst har lite underhals, och den vill vi helst bli av med..:P
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

KL

Någon som har lite bra tips på saker jag kan hitta på med denna ponny för att hon ska muskla upp sig på rätt ställen och få bort ännu mer mage? Just nu rids hon rätt hårt i terrängen ca 2 ggr/veckan (alla gångarter ca 1,5 tim), 2 pass på banan och ett lugnt ute pass.

Kajsa_5.jpg


Kajsa_6.jpg


Kajsa_40.jpg


Kajsa_11.jpg


Kajsa_26.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tycker att tömkörning utomhus i terrängen låter som ett bra muskelbyggande pass! du behöver nog inte hålla på längre än så i början, men du kan ju se hur trött hästen blir. Men det var ju smart det där me tömkörning, då har ju hästen ryggen fri. Om jag var du skulle jag nog träna lite "dressyrtömkörning" oxå. Inte för att jag är så duktig, men märkte på min ponny när jag tömkörde henne för första gången i måndags, att hon gick riktigt fint och harmoniskt. Om jag bara var lite duktigare så skulle jag nog tömköra mera faktiskt. Men kul var det! Oj, nu kom jag ifrån ämnet kände jag. Men tömkörning över huvudtaget är nog bra. Även med bommar. Haha, jag var kanske inte till så stor hjälp. Någon annan som kan lite mer om tömkörning som har lust att svara kanske?!;):laugh:

haha, jag blir så jävla trött, pålle orkar han :D

dressyrtömkörning.. är det på volt eller? :o haha kan inte sånt häär..

kan ju säga att han går i form i skogen oxå ;) just detdär med att ha ryggen fri tkr jag om, då jag rider så mkt barbacka osv ;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ett tips på både kondition och muskel byggande är att pulsa i snö.
I helgen var det ca60cm nysnö på en fin åker räckte med 15min riktigt effektivt.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

kl

Min häst är något sned och stel i vänster bakparti efter en period där han inte gjort särskillt mycket, och detta syns allra helst då han har träningsvärk. Vilka lösgörande övningar är bra att jobba med en vanlig dag på uteritten? Finns det något annat jag skall tänka på när jag arbetar med honom? Och hur ofta kan jag arbeta honom? Han är dåligt musklad och har sisådär grundkondition, men så har han väldigt lång päls också...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

okej tack!! :idea: har gjort det ganska mkt faktiskt.. istället för cavaletti då de ligger fastfrusna under snön :angel: :rofl: men nu börjar allt smälta bort :cry:


(hästen har varit sjuk, måste motioneras fats lite mindre grovfoder och inget kraftfoder.. han har blivit ännu smalare :cool: :cry:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Det är super bra träning.
Bygger själv lite muskler och kondis på min sköthäst som är 5år som ska gå kvalite i sommar.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

är hästen sned, skulle jag ta ut en ET så hästen blir rak och får bort spänningarna innan du sätter igång den...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ser inte din häst mage men...

Rid h*n iform, så den jobbar med ryggen och bakbenen, det ger muskler. Sen tömkörning, klättring, rida "off road".

*KL*

När man ska bygga muskler tror jag många underskattar vilan, och tänker att hästen ska tränas varje dag... Jag brukar ge 3-4 dagars vila ev. nån lugn tur, kanske var 3 månad. Brukar se att hästen har "växt" under den tiden och hästen har fått vila upp sig i musklerna.

Jag maserar och stretchar även min häst i princip varje dag, för att motverka att hästen blir stel och spänd. Man märker skillnaden i musklerna efter någon vecka :)

Håller själv på att muskla om min häst, som är ett 5 årigt fullblod, som var galopp häst till för ca 1 år sen... (har själv haft henne 4 månader)
Första månaden sprang hon nästan bara, efter 2 månader började hon orka jobba iform i skritten och nu börjar hon även orka jobba lite i traven. :)
Men det får ta den tid det tar, det finns inga genvägar att få hästen att muskla sig.

Min förra häst fick proteinbrist dec/jan och fick i samma veva kot- och knäledsinflammationer så fick vila i 3 månader, och tappade mkt de månaderna + att han redan börjat tappat musklerna pga. proteinbristen...

Januari
http://www.pixbox.se/pic_show_id26483259.html

april, han har varit igång i max 1 ½ månad
http://www.pixbox.se/pic_show_id26483261.html

Då red vi bara ute i skogen på honom och han jobbade nog som mest iform 15 min sammanlagt/ridtur... Han fick även såklart tillräckligt med protein i foderstaten...

Så det är väldigt mkt som spelar in för att kunna muskla en häst... Men ta det häller för långsamt!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag skall ringa och prata med min ET på måndag och boka en tid med henne, samt för att höra vad hon säger. Men är det fel att skritta honom eller skall jag försöka att gå promenader, alternativt låta honom vara?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ser inte din häst mage men...

Rid h*n iform, så den jobbar med ryggen och bakbenen, det ger muskler. Sen tömkörning, klättring, rida "off road".

Kortar ner citatet så det inte blir så långt!
Tack för dina tips :)
Hon får två hela vilodagar i veckan och en med lite lugnare arbete så vila får hon iaf! Sen jobbar jag verkligen med att få ryggen att jobba och rida i ordentlig form alla andra dagar. Det är kämpigt men vi lyckas ibland, har börjat samla henne mer nu (vi började träna igen i jan) så vi har ju faktiskt tatt det ganska lugnt också :). Sen det där med stretching var ett jättebra tips! Men jag är rädd att göra henne illa också och har inte möjlighet att gå nån kurs men läst om hur man gör på internet. Har du några tips?
Sen rider jag henne barbacka en hel del också för att inte hämma muskelbyggandet i ryggen, pga att sadeln inte sitter helt perfekt (vilket jag tyvärr inte kan åtgärda).
Förresten, tycker du hon ser ut att vara i lagom hull nu? Jag har sjukt svårt att se sånt!

Sen var det grym skillnad på dina kort för att vara så kort tid :bump: fint!
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Skulle nog försöka jobba honom utan ryttare, promenera, tömköra kanske ?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tack :) tkr själv det blev ganska stor skillnad på honom :) men han han tyvärr inte bli så mkt mer musklad innan han blev skadad igen :(

Det jag ser på bilden så verkar hon ha bra hull :) sen om de har lite mage är vanligt och inget att bry sig om, äter de mkt grovfoder blir det så och när de jobbar och använder musklerna så drar de oftast in magen. Så om hästen har lite hängmage när den är avslappnad spelar ingen roll för mej...

http://www.pixbox.se/pic_show_id26376404.html

Jämför henne med din häst, de har nästan lika mkt mage, fast min häst är smal över revbenen och behöver lägga på sig. Så bara för att de har lite mage är de inte tjocka :) men min häst går även på fri tillgång...

Är bra att du tar det i din hästs takt! ju mer du tränar blir hon ju starkare , sen kmr hon ju orka gå iform längre och längre :)

Här finns lite olika stretchövningar :)

http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/plansch.htm

Jag brukar göra 1-4, sen ska vi göra 15 ( och 15 fast på frambenen) på inrådan av våran ET, stretchar även ryggen genom att dra med fingrarna (jämt tryck) på var sida om ryggraden (på båda sidor samtidigt) så att ryggen sänks. Gnuggar sen på två punkter lite ovan för svansen på var sida om ryggraden, ungefär mitt på rumpan. Det får hästen att höja ryggen är typ samma effekt som övning 17... :)
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp