Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ja, precis. Har fått henne att gå i en bra form ett par gånger nu, men hon orkar inte bära sig så jättelänge. Men hon är slarvig med fötterna. Fast det som stör mig är att hon liksom snubblar när man "aktiverar" henne också, så det kan inte då bero på att hon är slarvig. Fler tips någon? :D
 
Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Snart är ju äntligen tävlingssäsongen här! Jag behöver tips på hur man ska få hästen i bra kondition, och hur man bygger upp styrkan hos den. Hur länge ska man rida? Hur många gånger i veckan ungefär? Hur ska man lägga upp "schemat" för veckoträningen? Och hur ska man fortsätta att hålla hästen i en bra tävlingskondition? Efter tävling, ska man låta hästen vila då, isf hur länge? Innan tävling, hur ska man rida då? Ska man låta hästen vila dagen innan tävlingen eller..?
Jag har gjort såhär att tagit det lugnt kvällen innan tävlingen, gått ut och gått med min ponny eller bara ridit lite lugnt i hagen.
Har inte så många bra knep om hur man ska få upp konditionen, men jag rider ungefär fem till sex dagar i veckan, blandat. Mest dressyr på ridhuset eller ute, sen varannan vecka ungefär brukar jag hoppa, annars rider jag väl mest ut. Brukar inte galoppera så mycket, travar långa sträckor ist men jag brukar lägga in lite galopp också, han är väldigt busig när han ska galoppera ute. Inte alltid, men en del gånger kan han bli som tokig, bocka - sticka osv.
Mycket tacksam för svar!

Jag brukar galoppera intervaller ute i skogen eftersom att traven sliter mycket mer på hästen :) ett exemel på när man börjar är att man ska galoppera 3 min, skritta 1 min, galoppera 3 min osv. ungefär 4-5 ggr och efter andra eller tredje galoppen låter man hästen skritta 3 min. och eftersom hästen får bättre kondition så ökar jag på så jag upprepar 7 ggr.

Känner man sen att man vill ha ännu lite bättre kondition så man öka på antalet minuter i galopp men dock inte så man över anstränger hästen ;) sedan kan man någon gång då och då checka av med hur långt man kommit genom att lång-galoppera i ett jämnt tempo.

och om ditt problem är att galoppera utomhus så k n du göra samma sak fast i ridhuset, fungerar lika bra :) brukar köraa kondition 1-2 dagar i veckan och 2 dagar innan tävlingen låter jag ponnyn vila och dagen innan så skrittas hon och eventuellt joggas lite lätt för att inte musklerna ska "stelna" :)
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp