Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Tack för svaren allihopa, jag har sänkt det och bytit nosgrimma.
Nu rider vi (jag) på vanligt 2 delat bett o remont, funkar hur bra som helst, problemet är bara att jag måste rida barbacka om jag ska jobba honom, han är å tok för tjock och jag når inte honom. (hehe)
Har hittat alla knappar så nu funkar de. :laugh:

/Natalie
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Stretcha efter varje ridpass om du inte gör det, låt hästen helst gå ute i en kuperad hage då den måste arbeta lite även i hagen och gå i backar osv. Låt hästen gå ute ycket, att stå inne i en box gör den stel. Sen är det bara att rida lösgörande övningar, rörelser osv, men det gör mycket att stretcha efteråt....
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

KL

Nu har jag en ny fråga.
Jag undrar om ni har någon bra övning för att träna bogmusklerna?

Fick kommenterat i exteriörstråden att min islänning hade lite dåligt med bogmuskler, tänkte om ni hade något träningstips som man kan lägga till i den vardagliga motionen.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

46907_1243236922.jpg


Hur tycker ni han har musklat sig på domhär 2månaderna jag har han(va inte riden nåt under ett år innan)?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

nu behöver jag hjälp:

min ponny har ganska dålig galopp, och jag behöver lite tips på hur jag förbättrar den. Just nu tränar jag mkt fattningar, både från skritt och trav för att försöka stärka hennes galopp. Jag har skrivit tidigare i den här tråden om hennes galopp eftersom den är så kantig i högervarv. det är den fortfarande, och det beror på att hon inte kan trampa under sig lika långt med det bakbenet. jag stretchar därför bakbenen varje dag. i höger varv, (den "kantiga galoppen"-sidan) får jag bäst fattningar, men efter en samlad fattning blir galoppen alltid väldigt kantig. i andra varvet blir fattningarna sämre, men galoppen är rundare, men då springer hon gärna iväg. Hur hade ni gjort för att få henne mer liksidig?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Tror jag gav det rådet förut oxå, har du kollat upp henne hos en ET?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hej hej.. har inte läst helatråden, lite brott nu på morgonen, så om svaret står i tråden så får jag ursäkta..

Jag har ett 20årigt halvblodssto, som inte har en muskel på kroppen... :crazy:
kondisen är helt ok... men vill bygga upp henne lite iaf..
hon rids nu ca 5dgr i veckan...
rider nästan alltid ut, och värmer alltid upp i skogen..
Brukar skritta i ca 10min på vanlig grusväg på långa tyglar, sen när jag kommer upp till den "bra" skogen så sticker vi av från vägen och ger oss rakt ut i snår osv.. ;)
Brukar ha relativt långa tyglar, men har samnlat upp lite så jag har kontakt, korta stigläder och jag står upp, bra för min rumpa dessutom... vi brukar luffa runt där i ca 20 min, flåset kommer dom upp i ganska fort eftersom dom måste koncentrera sig massor, lyfta hovarna höööögt, böja sig runt en massa träd osv.. perfekt...
sen skrittar vi hem på långa tyglar igen (när vi ska träna på ridbanan)..
När vi väl kommer dit så är hon mjuk som gele, och superhärlig att sitta på...
Men, vilka övningar osv. ska jag jobba med henne så ryggmusklerna får jobba??
Hon är utbildad ca MsV dressyr.. Kan passage, byten i var tredje, arbetspiruetter osv... (vilket hon inte riktigt orkar just nu, men hon KAN... :o

Tips??
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Att få vilodagar är ju bra, men det verkar hon ju få :) Hur ser foderstaten ut? För även om den får rätt träning fkmr det inga muskler om den inte har något att bygga av...

Du kan ju prova att tömköra :) att klättra någon gång är ju bra och sen att hästen jobbar i en bra form och får med sig överlinjen :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Att få vilodagar är ju bra, men det verkar hon ju få :) Hur ser foderstaten ut? För även om den får rätt träning fkmr det inga muskler om den inte har något att bygga av...

Du kan ju prova att tömköra :) att klättra någon gång är ju bra och sen att hästen jobbar i en bra form och får med sig överlinjen :)

hej hej. tack för ditt svar!
Har pövat att tömköra, men jag tycker inte att jag är kunnig nog att ge henne en bra träning på det viset.. har bara tömkört inför inkörning, aldrig fått lära mig hur man ärbetar dom i töm... men jag exprementerar lite..
Just nu så är det enbart sommarbete... (mineralsten har dom ju självklart) :D
Men i vanliga fall så får hon 1L (torr) betfor, 5dl kornkross, 5dl havrekross, mineraler, E-vitamin med selen och Biotin...
Sen får hon ca 9kg hö inne på natten, och fri tillgång på halm ute i hagen mellan 05.00 och 22-23.00...

jobbar i en bra form, det gör hon. överamitiös som hon är så går hon ibland snäppet för högt för vad jag tycker är lämpligt för hennes muskulatur just nu.. Vill ha henne i lite lägre (ungefär i LB-form) så hon får jobba med att TRYCKA på med bakbenen, men inte BÄRA jätte mycket... Hon får mjölksyra så fort då, och jag vill inte ta ifrån henne glädjen med att jobba, men visst, enstaka övningar, som när jag kortar och länger henne, kräver jag en annan samling och att hon ska bära vikten bak, men lägger ner henne i lååååg och lååång form efter det så hon får sträcka på överlinjen... förutom att klättra osv... viken övning är bäst när det gäller att få ryggen med sig??
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Men om hon har lite muskler skulle nog jag ge nått kg lusern och se om det gör någon skillnad, dvs om det är pga att hon får för lite proteiner som hon inte bygger muskler eller om det är pga något annat.

nu är jag ingen "superryttare" men har ett fullblod som håller på att skolas om och det jag tänker på är att först få henne avslappnad för då blir hon automatiskt låg och får med sig ryggen (sen börjar hon först nu orka få med sig överlinjen helt) och det har hon byggt muskler av :)

Får henne avslappnad genom att först värma upp i iaf skritt och trav (gärna även galopp), sen brukar jag göra lite tempoväxlingar och flytta nått steg och flytta in fram ock bakdelen lite så hon mjukas upp lite sen när hon är avslappnad så kmr ryggen :) ibland går det ju såklart fortare och ibland går det knappt att få henne avslappnad...

Vilken övning som är bäst varierar nog från häst till häst, men för mej är nummer 1 att få hästen avslappnad :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

KL

Bra övningar för att träna magmusklerna? :D
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Någon som vet bra lydnadsövningar för het stark och busig ponny?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Behöver lite hjälp ... Någon som har tips på konditions och muskeluppbyggande övningar? Har ett 16årigt halvblodssto som just nu är väldigt stel...kom gäärna med maaassa tips tack =)

Jag fick ett kanon tips av min ridlärare. Min ponny/fullblodskorsning var väldigt stel ett tag så hon sa att jag skulle börja med att göra en 10metes volt ,i hörnet inför långsidan, rida 1 ½ varv på den och sedan byta volt rida 1 ½ varv byta volt osv längs hela långsidan så det blir som en massa åttvolter. Fungerar kanonbra! det är en utav dom bästa övningarna jag vet:D
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Någon som vet bra lydnadsövningar för het stark och busig ponny?

Jag fick ett kanon tips av min ridlärare. Min ponny/fullblodskorsning var väldigt stel ett tag så hon sa att jag skulle börja med att göra en 10metes volt ,i hörnet inför långsidan, rida 1 ½ varv på den och sedan byta volt rida 1 ½ varv byta volt osv längs hela långsidan så det blir som en massa åttvolter. Fungerar kanonbra! det är en utav dom bästa övningarna jag vet. :D
samma som jag gav henne med den stela hästen menn funkar också bra på heta hästar eftersom dom varvar ned och blir avslappnade :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hej, Min häst har stått en edl nu på slutet pga. av skador. Man känner ju ganska rejält tat hon bli jätte stel på volt och blir lite motvillig på skönkel då det bli jobigt. Jag har tränat mkt skönkelvikningar, framdelsvändningar, öppnor och slutor. Gör det varje pass börjar alltid pasest med det för att försöka få hon så mujuk och följsam som möjligt. Det har också funkat! Men Ngn som har tips, råd övningar för att få en lite stel häst så mjuk och följsam som det bar går?

Sedan har du nå bra konditions övningar?
Ngn bra övning som är bra för muskeluppbyggandet?

Igångsättningar och mycket tempoväxlingar brukar funka bra :)
Att träna upp en bra kondition tkr jag att man gör bäst genom att bara galoppera på ett stort fält. Galopp i c:a 5 min ocg sen paus en stund och sen galopp igen!

Muskeluppbyggade: Rida i backar och skritta på lååånga turer på lång tygel. Sen är det väl vanligt dressyr arbete som gäller ;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Övningar efter uppvärmningen som är bra för att mjukgöra:

Rid en ganska stor volt, mittvolten brukar vara bra. Sedan travar du i en bra arbetstrav utan att låta hästen "springa ifrån". Gör täta avbrott till skritt med en direkt efterföljande framdelsvändning (när du känner att hästen och du är redo) ett halvt varv så att du byter riktning i volten. Sedan trav igen, skritt, framdelsvändning för nästa skänkel. Sedan håller man på så en stund.

Förvänd öppna, vanlig öppna, skänkelvikningar och liknande rörelser är super för att mjuka upp hästen.

Kondition tränas bra med intervall träning, längre uteritter där hästen verkligen får galoppera upp ett flås. Har du en trav eller galoppbana i närheten kan man vara där om man inte har några ridvägar som är lämpade för galopp i lite högre tempo än arbetsgalopp.

Muskeluppbyggande:
Hoppning! Även om man är mest intresserad av dressyr är det viktigt att låta hästen hoppa ibland. Inte nödvändigtvis några stora hinder om man inte gillar det, men att hästen får balansera upp sig och använda musklerna på ett annat sätt än vid dressyren. Också lösgörande.

Klättring/ridning i branta backar. Skritt, trav, långsam galopp. Klättring nedför är bygger upp rätt muskler OM ryttaren kan hålla hästen i bra form och samlad så att den inte "ramlar ner" för backen. Då bygger den snarare "fel" och går och stöter på frambenen. Tanken är att den ska använda rumpan för att hålla emot.

Varierande arbete. Släng in några cavalettibommar på ridbanan då och då så att hästen får lyfta lite på benen.

Tänk också på vad hästen får för foder. Får den tillräckligt med protein för att bygga mer muskler? Även om hästen inte har proteinbrist så kanske den får det som räcker nu, men som inte räcker för att bygga mer.

Hoppas att ni kommer igång bra :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

KL

Nu har jag en fråga igen. Har börjat rida en annan häst nu, som har väldigt svårt att flytta, både i skänkelvikning framdelsvändningar tycker hon är jättejobbigt. När man gör en framdelsvändning försöker hon mest springa ifrån. Hur ska jag göra för att få henne att kunna utföra skänkelvikning och framdelsvändningar på ett bra och stärkande sätt?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

För att klara det behövs ju lite muskler, och muskler kan man bygga på annat sätt. Om du tror att hon klarar det ändå och vill göra framdelsvändning kan du använda dig av väggen/staketet. Ställ henne längs spåret och gör en framdelsvändning för ytterskänkeln. På så vis kan hon inte gå framåt. Viktigt är dock att hon fortfarande trampar med frambenen, och inte bara står och vrider dem.

Så lär sig många elever på ridskolor hur man gör, kanske kan det fungera på hästen också? Men jag skulle tro att uteritter och annan stärkande träning är bra innan man "tvingar" hästen göra mer krävande rörelser.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

ja, kanske är hon inte redo för det än. jag har hela tiden varit inställd på att det bara beror på stelhet, har aldrig tänkt på att det kanske beror på att ohn inte har de musklerna. Tack för tips och hjälp!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Raderat.,,,
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp