Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?
Jo, det kan vara det att hon travar bad bakdelen. Det konstiga är att hon isf bara gör det i ena varvet. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan, men det känns ryckigt, ungefär som du beskriver det. Och det är bara på volt, på hon tvingas galoppera långsammare. På spåret brukar det bli ett snabbare tempo. Så det kanske är samma problem som du har med din isis.
Hur ser det ut när hon galopperar? Hon rollar inte? Alltså att hon faktiskt travar med bakbenen, som du sa att det kändes.
Det kanske bara rör sig om ett taktfel? Om du driver på mer och får tryck i galoppen, är det kvara då? Har hon svårt för galoppen så kan det hjälpa med en bom som hon får hoppa över, för att få igång bakbenen lite.
Min islandskille har ganska dålig galopp, blir lätt fyrtaktig och har jättesvårt för fattningar, det blir ofta rollar både i början och om han börjar tappa formen/trycket/hastigheten eller liknande. Och det känns ju väldigt struttigt och kantigt.
Jo, det kan vara det att hon travar bad bakdelen. Det konstiga är att hon isf bara gör det i ena varvet. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan, men det känns ryckigt, ungefär som du beskriver det. Och det är bara på volt, på hon tvingas galoppera långsammare. På spåret brukar det bli ett snabbare tempo. Så det kanske är samma problem som du har med din isis.