Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hur ser det ut när hon galopperar? Hon rollar inte? Alltså att hon faktiskt travar med bakbenen, som du sa att det kändes.
Det kanske bara rör sig om ett taktfel? Om du driver på mer och får tryck i galoppen, är det kvara då? Har hon svårt för galoppen så kan det hjälpa med en bom som hon får hoppa över, för att få igång bakbenen lite.

Min islandskille har ganska dålig galopp, blir lätt fyrtaktig och har jättesvårt för fattningar, det blir ofta rollar både i början och om han börjar tappa formen/trycket/hastigheten eller liknande. Och det känns ju väldigt struttigt och kantigt.

Jo, det kan vara det att hon travar bad bakdelen. Det konstiga är att hon isf bara gör det i ena varvet. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan, men det känns ryckigt, ungefär som du beskriver det. Och det är bara på volt, på hon tvingas galoppera långsammare. På spåret brukar det bli ett snabbare tempo. Så det kanske är samma problem som du har med din isis.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Problemet med min är att han inte har kraften att bära sig ordentligt, vi tränade massa i sommras och i höstas var den helt ok, men sen efter vilan i vinter så var det samma sak nu igen. Har fått höra att en av orsakerna kan vara att han är överbyggd, sen är ju så klart musklerna en stor orsak, han behöver jobba lite mer.

Sen så är han överlag fyrtaktig, har mycket pass i sig, så det smyger ju in även i galoppen.

Men om det bara är på volt så kan det kanske vara en låsning som någon nämnde, eller så kan det helt enkelt vara att hon inte har tillräckligt med muskler, det krävs ju ändå en del för att orka galoppera på en volt i kort galopp. Många hästar som inte är tillräckligt starka (i baken framförallt är det väl som använs vid galopp) kastar sig gärna iväg i slänggalopp, blir långa och har inget riktigt tryck i det.
Så det skulle ju passa ihop med hur hon var innan. Hur är det med musklerna?

Om ni inte hittar något fel på henne så skulle jag nog testat att träna upp henne lite, just hoppning är ju jättebra för bakdelen, och klättring är ju också väldigt bra. Får nog hålla på ett tag med att bygga muskler och sen börja öva fattningar, gärna från skritt så att hon tar i. Iväg i kort galopp ett par steg och sen börjar om igen från skritt. Det är också bra för bakdelen, då får hon jobba på att trycka ifrån sig i galoppen. Noga med att det går lugnt och kort galopp.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Kunde inte ändra förra, så det blir lite dubbelt.
Såg nu att du skrev att det bara var i ett varv. Det är ju lite konstigt i så fall. Skulle iofs kunna vara att han är väldigt ojämnt musklad, men ändå.

Blir det inte bättre så skulle jag kollat upp det.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Okej. Tack för alla tips! Jag ska fråga lite människor i stallet också. Men precis som du sa, om hon inte blir bättre får jag nog kolla upp det...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Låter bra, det är alltid bra med flera åsikter och som dessutom kan titta på henne.
Får man fråga vad det är för häst?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

*KL*

min häst har ju musklat upp sig och ökat i vikt sen vi köpte henne för 5 månader sen :) Vi åkte då till sadelutprovare och köpte en kentaur som passade super :)

Sen har vi ju ridit och nu på senaste tiden har hon börjat muskla sig framför allt rumpan och ländryggen. Hade ut vår ET för några veckor sen och hon sa att hon var spänd i ländryggen vilket vi oxå märkt, märkte oxå att sadeln inte låg han hela vägen bak längre så var ut till sadelutprovaren igår.

Det visade sig ju som vi misstänkte att sadeln inte als passade längre hon hade musklat sig mkt bak men inte över manken, så den hade då "dykt på näsan".
Iaf har provat ut en annan sadel nu som känns super att rida i och ligger bra :)

Nu till den egentliga frågan, när man rider henne så får hon ofta upp ryggen och bakbenen men får inte med sig hela överlinjen och huvudet kmr oftast inte med en, kan det vara därför hon musklat sig mer bak och inte lika mkt över manken, just för att hon inte får med hela överlinjen ?

Nått tips på hur man enklare får med överlinjen?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

en C-ponny, blandning mellan knabstrup och new forest. ;)
 
Träningsupplägg kondition / styrka

Hur bör man lägga upp träningen för att på bästa sätt bygga upp hästen med avseende på kondition och styrka?
När det gäller människan så känns det ganska lätt att hitta konkreta upplägg när det gäller tex styrketräning, där man kan följa ett schema för när/hur man ska träna olika muskelgrupper.
Jag eftersöker något liknande för häst! Ponera att man ridit ett hårdare dressyrpass ena dagen, är det då lämpligt att köra klätterövningar dagen efter? Eller jobbar man då med samma muskelgrupper igen (rygg/rumpa)? För att muskeln ska få en chans att bygga upp sig är det ju viktigt med återhämtningen, och hur ska man resonera kring det? Självklart är det väldigt individuellt men man borde ju ändå kunna någon slags grundprincip? Finns någon bra litteratur i ämnet? Hoppas ni förstår detta lite luddiga inlägg :angel:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Vet att jag läst i någon hästbok om tränings upplägg... Kan ha varit i "den skadefria hästen"...

När vi tränat för tränare och ridit ett hårt pass får min häst bara komma ut och skritta och jogga lite dagen efter. Så hon ändå får röra lite på sig utan krav...

Vi brukar iaf tänka att vi inte ska rida samma två dagar i rad, rider inte på banan två dagar efter varandra... Hon kmr ju ut i skogen flera dagar i rad, men brukar försöka träna och rida på lite olika ställen (är lite svårt just nu när det är så dåligt underlag ute) men brukar annars försöka klättra lite, kan rida off road, ibland tränar vi mkt dressyr, ibland blir det galoppfattningar mm.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag varierar väldigt mycket på mitt varmblod för han behöver muskler och kondition.
klampar ut mitt i skogen och vänder mellan träden och klättrar för alla backar jag ser,tempoväxlingar mm märker redan nu efter 3 veckors tid att han fått lite bättre kondition osv:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ja att rid off road tkr jag är bra, för att träna musklerna och så att de får lyfta på fötterna :) men är så mkt snö kvar i ksogen fortfarande här så funkar inte så bra än...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Du får komma ner hit, här har den sista leran efter en blöt vinter börjat torka upp riktigt fint, och marken är perfekt att rida på.:D
Fördelen med att bo söderut är att vi inte har någon riktigt vinter, och att våren kommer snabbt. Nackdelen med att bo söderut är också att vi inte har någon riktig vinter:p:angel:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

ja jag får göra det ;), här har det varit lika mkt snö som i Norrland den här vintern :eek: Så är ju mkt som ska bort...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

nu behöver jag er igen:)
fick svar från en veterinär från agria just om hur jag bör sätta igång mitt varmblod då och han har stått till och från ett år(gått lite då och då)
jag har haft honom i ca 3veckor och har skrittat och travat,klättrat mycket osv..
men här kommer mitt svar från veterinären:

Hej, vad kul att du fått hem din nya häst!
För att den ska kunna bygga upp sin kondition igen och sätta muskler, är det
viktigt med en balanserad foderstat. Om du inte redan räknat ut vad han
behöver, bör du börja med att göra det. För att kunna räkna på en foderstat,
behöver du känna till näringsvärdet i ditt grovfoder. När du känner till det,
kan du gå in på hippocampus.slu.se och söka på foderstat.

När det gäller ridningen, är det viktigt att du ökar motionen successivt och
låter det ta minst 6 månader innan du anstränger hästen för fullt. Konditionen
kommer att förbättras snabbt, men det tar lång tid för senor, ligament och
skelett att anpassa sig till den nya belastningen.

Exakt hur mycket och hur länge du ska träna, beror på vilka förutsättningar
både du och hästen har. Jag föreslår att du tar hjälp av en duktig tränare i
din omgivning och tillsammans med honom/henne sätter ihop ett program för dig
och din häst.


har jag gått för fort fram då skulle jag skrittat honom ett par månader och så eller går det bra att skritt och travjobba lite lätt redan?han har ju gått då och då under ett år men inte regelbundet.har ju som sagt väldigt dålig kondition och muskler så...

tacksam!:bow:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag skulle ha skrittat 1 månad först och skrittat uppe mot 1 ½ h sen på slutet, träna på halter tempoväxlingar, off road, tömkörning osv.

När jag satte igång mitt varmblod efter skada och proteinbrist så såg han hemsk ut i början men på 2 månader, den första månaden bara skritt och andra månaden trav och hade börjat med någon galoppfattning, han hade även börjat jobba lite iform då på slutet... men tkr han musklade sig väldigt bra :)

typ när han såg som värst ut :crazy:
http://www.pixbox.se/pic_show_id26483259.html

efter två månaders ridning...
http://www.pixbox.se/pic_show_id26483260.html


Angående foderstaten så se till att han får tillräckligt med protein så att han har något att bygga muskler av! Rekommenderar att ha annalys på grovfodret så du vet hur mkt han behöver för att hålla sig fin i kroppen, och när du vet de siffrorna är det bara att fortsätta fodra upp till dem varje år :)

Sen har jag märkt både på min förra häst (varmblodet) och min nuvarande häst mitt fullblod som jag håller på att skola om att, att ge dem ca 4 dagars sammanhängande vila kanske var annan månad lr var 6 vecka, lr när de känns trötta i kroppen är väldigt bra för musklerna :) Man brukar se hur de musklat på sig under viloperioden :) Mitt fullblod fick vila 1 vecka för nån vecka sen, då hon hade kännts trött i kroppen och inte riktigt fick med sig ryggen, men efter vilan var hon mkt piggare och kändes fräschare i musklerna :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

okej men ska jag dkritta 1månad på lång tygel?och hur länge ska jag börja med ?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

De första 2 veckorna skulle jag skritta mer lr mindre helt på lång tygel, skulle nog börja rida runt 40-50 min och öka med 10 min var fjärde dag lr nånting sånt... Efter de två veckorna skulle jag börja klättra lite mer 1 dag i veckan och kanske börja samla ihop hästen lite beroende på vad hästen kan och är redo för... Är svårt att säga på ett forum, men tkr ofta man känner vad hästen är redo för :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

okej:)
men han har inte blivit riden jätte mycket är riden med enbart händerna märks väldigt väl...
jag har klättrat 5-10min per gång 1-2 dagar i veckan(ej brant backe)
gjort mycket halter,volter,cavaletti mycket off road osv..ska jag inte klättra alls de första 2 veckorna då eller hur menar du??:D
han behöver ju verkligen en bra grund:)
men skrittade 1 hel vecka på lång tygel raskt.men sen började jag trava och det..
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

red i paddocken igår för andra gången och jobbade lite i skritt och lite trav mest volter och lösgörande mot slutet(ca 30min)va han jättefin!jättemjuk och jag kunde samla in honom mycket mera...:)
hur lång tid tar det innan en bra grund är lagd?
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp