Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Mitt varmblod snubblade mkt, men var ofta när han sprang på fort. Sen hade han oxå felaktiga benställningar, så vet inte om det kan ha påverkat...

Men tror annars det beror mkt på att hästen inte är balanserad, sen kan ju alla hästar snubbla på rötter och liknande ;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jo ta ledigt från tränaren!!

jo, vi började med att göra det från marken.. alltså att jag gick.. dethär är en övning som är lite knepig om man inte riktigt har ledarrollen över sin häst, som visade sej då en annan i tsallet skulle testa detta med sin isis och pållen började stegra sej mot henne osv.. men min e alltid med på noterna så d va inga problem fö mej.. sen då hästen börjar fatta så körde vi det här från ryggen oxå.. ungefär en 15 meter längs med långsidorna..
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jaa, jag gör f*n det!:D


Jaha! vad spännande det låter!:) jag måste bara fråga, hur red alla idag?
jag kan börja: Jag skulle försöka mig på ett lösgjörande pass på banan, vilket gick mest åt fanders.. Det var ju så sjukligt kallt att jag bara ville gråta. Fick ingen som helst form, utan red bara en massa övergångar. Hon frustade väldigt mkt i slutet ändå, och sökte sig lite neråt. Jag är inte speciellt nöjd, och sitter här med dåligt samvete för att jag itne red mer ordentligt, men jag får gottgöra sussan imorgon ist.:crazy:;)
 
Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Väldigt bra övningar alla har sagt, gör faktiskt samma sak med min häst hemma. & de hjälper mer än väl!

En bra konditionsövning är att t.ex. rida på en grusväg, trava, börjar hästen bli flåsig så saktar du av till trav. Sakta bara av i några sekunder, och sedan börja trava igen. Ju längre i kondition ni kmr så tar ni de i trav --> galopp. Denna övningen är väldigt bra, och tränar flåset på hästen samtidigt som ni tränar bra övergångar. :laugh:
 
Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Väldigt bra övningar alla har sagt, gör faktiskt samma sak med min häst hemma. & de hjälper mer än väl!

En bra konditionsövning är att t.ex. rida på en grusväg, trava, börjar hästen bli flåsig så saktar du av till trav. Sakta bara av i några sekunder, och sedan börja trava igen. Ju längre i kondition ni kmr så tar ni de i trav --> galopp. Denna övningen är väldigt bra, och tränar flåset på hästen samtidigt som ni tränar bra övergångar. :laugh:

sakta av till skritt* skulle de stå :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

okej, jättetack för tipset! det ska jag verkligen prova! min ponny behöver definitivt konditionstränas.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Nån som har lite bra tips på hur jag skull kunna få min lilla polle att orka gallopera på rakt spår?
hon kan gå gätte fint i skritt och börjar fixa det i traven med men skulle vilja börja med gallop utan några vidare krav för utom att hon galloperar rakt.
Antingen fattar hon inte riktigt gallop skänklen eller så orkar hon inte hur gör man för att träna upp det?!

hon kan ju gallopera om man låte henne göra en snäv sväng ovh sedan i svängen fatta gallop men hon vägrar att gallopera rakt.:confused:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hon tar alltså inte galoppskänkeln på rakt spår?
Låt inte hästen rusa in i galoppen, utan gör galoppfattningen sakta så att hästen hinner med att förstå vad du menar :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Om hästen inte har kommit så långt så är det kanske att den inte har tillräckligt med muskler för att orka galoppera. Många hästar galopperar ju lite skevt, med bakdelen innanför eller så.
Jag skulle nog tränat massor på galoppfattningar tills de sitter, du kan ju börja på en volt om det går lättare, men ha inte för liten volt bara. Galoppera bara några steg efter varje fattning, det kommer bygga upp musklerna och träna henne på galoppen. För i början så är ju galoppen bäst precis i fattningen med, så då är det ju bara dumt att låta hästen galoppera på i en halvbra galopp.

När fattningarna sitter och hästen börjar kännas stabil så kan du öka på antalet steg efter varje fattning. Och du ska såklart träna fattningar på rakt spår med, men jag skulle vänta med att kräva rakriktning tills galoppen känns stabil. Vet inte om det är det rätta men så har jag gjort med min som har motsatt problem (alltså galopp på böjt spår)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

precis men annars funkar det någerlunda bra.
Okej jag testar det ni tipsa om några gånger fram över för att se hur det går,
sen är det säkert det att hon inte riktigt har musklerna till det heller.
Jag åter kommer!;)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag har också upptäckt ett problem som jag ahr med min hästs galopp... Förr galopperade hon alltid i övertempo, och sladdade runt på volter, men det har det övergått i att hon galopperar så långsamt så att det blir ryckigt och nästan känns osm om hon travar med bakbenen. Jag har försökt trycka på henne, på rakt spår i fältsits, men hon kommer inte riktigt ur den där lite ryckiga galoppen. Vet någon vad det är med henne? Vad ska jag göra åt detta?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

När kan det vara läge att börja longera hästen som komplement till ridningen? En tränare jag jobbade förr longerade mycklet för att bygga upp dem. Även de hästarna som var relativt otränade. Är det ok att göra det tidigt eller tycker ni att man ska avvakta lite? Det går liksom inte riktigt ihop med min nuvarande tränares råd att jobba mycket på stora spår....
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tkr själv inte att longering ger min häst nånting, hon springer bara lite hur som helst och jobbar inte alls bra... Så jag longerar bara för att kolla om hon är halt, om jag misstänker en hälta....

Tkr det sliter mkt att gå runt på volten, spec när de inte kan balansera sig själva.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hon är inte halt? annars kanske hon "sitter fast" någonstans? är hon inte halt skulle jag ta ut en ET som kan kolla ifall hon är spänd lr nått någonstans...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag behöver tips på vad man kan göra under igångsättning i skritt:)
klättra,skogsdungen gör jag mycket redan:)gör även lite vändningar mellan träden.
men vill ha lite tips på vad mer man kan göra för lite skojjigare ridning under igångsättningen:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

jag tror itne att hon är halt, hon går fram bra i terräng, det är just i paddocken som hon blir såhär. Men jag kanske borde ta ut en ET. Har aldrig fått henne genomkollad, så det skulle säkert vara nyttigt. Problemet är bara att jag inte vet var man får tag i en sådan?:o
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Men den går normalt i trav och skritt på banan? för kan ju annars vara så att den visar mer på volter än om den bara går rakt fram i skogen...

svenska equiterapeut förbundets hemsida:
http://www.svef.se/medlemmar-mellan.html
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

ja hon går normalt i skritt och trav. Kanske kan be ngn titta på henne, för säkerhets skull ändå. Okej, tack!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tänkte bara säga att hon inte är hal. har bett folk kolla när jag red, och så visade jag henne på lina, och vi gjorde dessutom ett böjprov. (hon som gjorde det är rutinerad.) Så det kan vi utesluta. Vad annars skulle det kunna vara?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hur ser det ut när hon galopperar? Hon rollar inte? Alltså att hon faktiskt travar med bakbenen, som du sa att det kändes.
Det kanske bara rör sig om ett taktfel? Om du driver på mer och får tryck i galoppen, är det kvara då? Har hon svårt för galoppen så kan det hjälpa med en bom som hon får hoppa över, för att få igång bakbenen lite.

Min islandskille har ganska dålig galopp, blir lätt fyrtaktig och har jättesvårt för fattningar, det blir ofta rollar både i början och om han börjar tappa formen/trycket/hastigheten eller liknande. Och det känns ju väldigt struttigt och kantigt.
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp