Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

KL

Har inte läst hela tråden men har en bra övning för stela men inte så utbildade/vältränade hästar som man inte rider skolor osv på.
Tajta serpentinbågar! mkt underskattat! På banan rider jag in till kvartslinjen och vänder enbart för innerhand/innerskänkel - NOGA med att verklige GE EFTER på ytter! Direkt tillbaka igen så det blir tvära vändningar. Funkar kalas i både skritt å trav. Man bara anpassar efter den häst man sitter på; ju yngre/mer obalanserad så får man rida lite rundare bågar men även min fyraåring fixar att vända direkt när nosen kommer till kvartslinjen :) Rid dessa runt hela fyrkantsspåret tills hästen känns lika lätt att vända i båda varven, sen tar man det i trav :)

Det här går ju att rida på vägarna oxå, från dike till dike typ , eller mellan träd?


Sidförande är oxå kanon! Nosen ställd mot väggen som "stopp" och sen flytta bakdelen för ytterskänkeln. Inte så avancerat och "korrekt" skänkelvikning men ack så bra.

Om jag startar passet med dessa övningar och får igenom dem så får jag en mjuk och följsam häst som tar lika hårt stöd på båda sidor. Slarvar jag - ja då får jag en häst som biter sig fast i höger o släpper i vänster
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

"kvartslinjen" ?? vad är det ? :confused:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Kvarlslinjen ligger mellan fyrkantsspåret och mittlinjen. Alltså på långsidan då.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

På banan rider jag in till kvartslinjen och vänder enbart för innerhand/innerskänkel - NOGA med att verklige GE EFTER på ytter!

Jag skulle vilja göra ett tillägg:
Vänd för ytter skänkel, inner skänkel är stöd så att inte hästan trillar in. Det är ytter som för hästan fram och åt sidan, runt inner skänkel. Eftergift är bra, men det är även viktigt att ha ett mjukt stöd på ytter så att inte hästen förböjer sig i halsen, vilket endel stela hästar gör för att slippa böja i kroppen. Jag har en sån fuskpelle, som tror att bara han böjer halsen tillräckligt så är de bra sen :p:angel:

Annars jättebra övning!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

E- X-B lr ? Tror faktiskt aldrig jag hört något namn på den linjen :p
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

------------------------------------

- . - . -. -. - . - . - . - .- . - . - . -

- ... - ... - ... - ... - ... - ... - ... - ... -

- .- .- .- .- .- .- . - .- . - .- .- .- .-

------------------------------------


Shit va svårt de är att rita ridhus. :P Men med, de helsträckade linjerna längst ut är ju fyrkantspåret (eller väggarna/staketet om man vill) det som är -...-...- är mittlinjen och de som är - . - . - . - är kvartslinjen. Alltså mitt emellan mittlinjen och ytterspåret.

(Nej, jag kan helt enkelt inte bokstäverna.)
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Och jag tycker tvärtom; hästen ska vända RUNT min innerskänkel, dvs skåla ur innersidan rejält och böja igenom hela den sidan från öra till svansrot och så har jag även fått förklarat av unghästtränaren; inga ytterhjälper just för att hästen verkligen ska bli som en ostkrok i innersidan. Den SKA förböja sig för att verkligen mjuka upp. Inga normala serpentiner alltså, de ska vara riktigt tvära så det blir liksom som en krumelur istället för en normal serpentinbåge.

Bra ritning av ridhuset och kvartslinjen! Precis så.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

26567999.jpg


Så här. Man rider MÅNGA krumelurer på en långsida; och fortsätter sen runt hela ridhuset. Den hela linjen representerar mittlinjen och den streckade är alltså kvartslinjen och den yttersta linjen är fyrkantsspåret. Jättesnyggt och väldigt proportioneligt :p men ni hajjar vad jag försöker förklara. Så DÄR tajta bågar gör man, och böjer hästen runt innerskänkel så att den verkligen böjer igenom hela kroppen.
Om jag håller min häst på ytterhjälperna så blir det en mer normal serpentin och ger inte samma effekt. den ska verkligen böja på halsen och bålen; inte bara ställa sig som på en volt eller vanlig serpentin. Som en orm ska hästen åla sig fram :D Det ger mkt god effekt ialla fall på min som gärna biter fast i en sida o släpper den andra. Efter dessa krumelurer rider man lite sidvärts och får hästen att ta ett jämnt stöd i båda sidorna (diagonala hjälper)
Hittills det enda som hjälpt på min stackare.
Man känner ju när den släpper igenom helt och blir lika böjlig åt båda hållen och det är det man vill uppnå, form = på tygeln är inte det viktiga utan att den just slingrar sig fram rejält och STRÄCKER ut ytter och böjer inner. Håller man emot på ytter så blir inte sträckning och böjning lika rejäl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ok, nu är de ju olika vilken häst man sitter på, men om vi utgår från att hästen är "normalt" skolad.

Om du rider rakt fram, hur får du den då att svänga till vänster?

Vänster tygel leder du med för att ställa åt rätt håll.
Vänster skänkel för hästen åt vänster.

Om du bara använder dessa hjälper kommer hästen gå skänkelvikning åt höger, eller hur. Den flyttar sig undan för vänster skänkel och ställer sig i nacken.

Om du däremot drar runt den med vänster tygel så kommer den svänga vänster, men då blir det ingen fördelaktig böjning i kroppen, och den kommer mer trampa runt och inte hålla sig på spåret.

Använder du istället höger (alltså ytter) skänkel för att flytta hästen, så svänger den vänster. Och så använder du vänster för att skapa böjningen, det går runt inner. Den skålar ur, som du säger.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

vet inte om jag kallar min fyraåring för normalt skolad direkt ;) Men en sexårig normalskolad häst gjorde samma övning med samma resultat! Led med vänster tygel mot mitten = leder in hästens huvud/hals från spåret, vänster skänkel flyttar ut hästen åt höger dvs yttersidan och böjer den inre sidan. jag har inte pratat om att hålla hästen på spåret - den SKA slingra sig runt och om vartannat böja sig rejält om vartannat sträcka ut yttersidan. (likt volt tillbaka fast sen ändra riktning på kvartslinjen) Den ska ej hållas inom några ramar utan just slingra; stretcha/böja. Håller jag emot på ytter - DÅ gör den en skänkelvikning å håller yttersidan mer rak som vid sidvärtsövning.
Släpper du ytter så får du en böjd yttersida/stretch medan innersidan skålas ur och halsen böjs MER än vid en ordinarie ställning. Bogar o spårning är inte det viktiga i övningen utan att just gymnastisera en stel häst som inte ännu kan göra skolor.

Att rida min häst i en ram, på volt eller serpentin, funkar bara efter sen jag böjt loss honom i sidorna. Annars kommer han bara hänga sig i högerhanden och släppa den vänstra och förböja vänster sida.

Testa nästa gång du rider; i höger varv - led med höger rejält - inte bara för ställning i nacken, tryck undan hästen med höger skänkel, vikten på höger sittben, släpp vänstertygeln helt, när du kommer till kvartslinjen så byter du; led med vänster, tryck undan för vänster och vikten på vänster sittben. Upprepa högerhjälperna när du kommer fram till fyrkantspåret. Det funkar!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Vi har helt enkelt olika skolning. Det kan hända att båda sätten funkar.

Skulle jag göra så på min planka till häst skulle han bara skjuta ut baken och inte böja sig de minsta i kroppen.

Min åsikt är att en stel häst inte böjer sig frivilligt, man måste böja dem. Sen hur man gör är väl olika, vi arbetar helt enkelt utefter olika läror.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

okej då fattar jag :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

precis :)

tiotiotio
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

behöver ju inte bara vara på volt, men asså som om du red typ, fast du gör övningarna från marken!:idea: är inte så duktig själv, men jag skulle gärna vilja bli så duktig, att jag kan utföra samma arbete på marken som på ryggen.:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hur har det gått med din ponny? Vad gör du mer för att bygga muskler?:) intressant att byta idéer, ska också försöka bygga upp min ponny, som jag kanske har sagt.;) Har du märkt några resultat än?:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

mm-m jag märkte :( blev sen att gå på kryckor och hittade en medryttare, dock blir det inte så varierat då jag inte vill läppa ut hennes sj i terräng (förutom en 15 min, skogsväg).. plus att just innan jag fick kryckor så fick pålle gaskolik (ja va då på resa) så han var tvungen att bli riden lite mer än en vecka utan kraftfoder och det gav ju inga resultat direkt :(

men, så fort jag blir bättre är jag peppad att börja jobba igen! för mej e det viktigt att få med ett pass klättring i veckan, en ledig dag och en dag som vi jobbar utan ryttare på ryggen, förr var det då tömkörning i skogen, nu för tillfället då jag inte kan rida eller gå så raskt blir det löslongering på banan med cavaletti.. resten av dagarna i veckan blir det vanlig terrängridning och "dressyr", dvs åka häst haha, går inte så bra på den biten men vi träänar

jo, jättebra att byta erfarenheter, måste nog säga att variation från vanlig dressyr/terrängridning är jättebraa!

(formen har inte riktigt kommit ännu, så det är ju inte så bra, men jag vill inte börja dra ner huvvet på han.. måste ta det den låånga vägen ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag har en fråga angående klättring kom jag på. Det är ju väldigt påfrestande för lungor och ja.. för hela hästen.
När kan man börja klättra och hur mycket?

Vi brukar få in någon backe varje vecka, men vi har en jättebra klätterrunda, där de är bara backar i ca 15 min. Den har jag inte riktigt vågat mig ut på nu i vinter (han har varit halt och sen har de tagit väldigt lång tid att komma igång). Hur pass i kondition behöver han vara innan man vågar ge sig ut?

Jag skulle vilja ha någon bra litteratur om att sätta igång med träning och bygga upp både kondition och muskler, någon som vet någon bra bok? Jag har letat runt i bokhandlarna hemma men inte hittat nånting.:(
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

usch vad jobbigt med kryckorna och det!:(

men vad kul! jag har hittat en likasinnad! min ponny går inte heller riktigt i form, jag vill att hon ska komma av sig själv. det vill dock inte min tränare. hon tycker att man ska dra ner hästens huvud.:crazy: jag har försummat både tömkörning och klättrning måste jag säga, ska försöka lägga in lite mera sånt.;) Jag brukar oftast fastna i paddocken, och inte få ut något speciellt med passet, det är lite mitt dilemma. så just nu står vi still:o:grin:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Är svårt med klättring, men skulle nog säga att efter 1 månad så borde man kunna börja klättra lite i en backe som inte är allt för brant eller lång.

Har själv en bra sträcka på 1 km som är omväxlande rakt och långa backar och brantare backar, brukar oftast skritta lr galoppera där, är bara i skritten jag kräver form än så länge... För kondition har min häst, brukar galoppera den sträckan ibland så att hon får sträcka ut :)

Har för mej jag läst en bra bok om uppbyggnad, men kmr inte på vad den heter nu... Får tänka lite på det.. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 152
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp