Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Nu är ju nästan i senast laget att börja träna upp hästen om man ska vara med från början av säsongen och tävla. Det skiljer sig väldigt mycket vilka klasser du satsar på också. Själv tränar jag ungefär lika intensivt året runt (lite lugnare under tävlingssäsongen). Hästen går 6-7 dgr/vecka varierande träning. Tanken är att komma igång med intervallträning så sent som möjligt innan det bli kasst underlag igen för att toppa kondisen. Har första tävlingen i maj (msv körning). I övrigt tränar vi så hårt det bara går och på det som behöver tränas på. Dagarna före tävling brukar jag ha ganska lugna, lösgörande pass där målet bara är att ha en nöjd häst. Dagen för tävling brukar jag bara ta ut hästen så den får röra på sig. Under tävling blir det mycket promenader då han inte får gå i hage. Efter tävling får han vila minst en dag, beroende på vad det varit för tävling, hur hårt det varit osv. Ofta två dagars vila. Andra dagen kan det bli en skrittur.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ett tips, eller snarare fortsättning på Havannis tips.
Om hästen är väldigt stel så är det inte så bra att börja direkt med skolor och så i uöövärmningen, för de övningarna kräver faktiskt en del smidighet och samling vilket en stel häst inte är i början av ett ridpass.

Det är jättebra övningar, men inget som jag skulle kräva i början av ett pass av en stel häst. Precis som du sa: Ju mjukare den är, desto mer kan du kräva av den. Och att kräva att hästen går i öppna som uppvärmning tycker jag är alldeles för mycket.

Jag håller delvis med!
Men jag tycker att:
Efter att man skrittat hästen ljummen i 10 min kan man, i skritt och ingen speciell form, börja flytta hästen i öppna och sluta, eller snarare i lite bogen in/rumpa in. Det kallas ju faktiskt för "lösgörande arbete".

Det som min häst svarar bäst på, och tycker bäst om är när jag rider följande:
Börjar med tex V öppna, övergår i V sluta, H öppna, H sluta, och så om igen.
Några steg i varje, så långt att jag känner att han ger efter, för varje "omgång" tar jag ut lite mera steg och form.

Annars kan man rida skänkelvikning, om man rider på en väg tex kan man börja med att korsa vägen på tex 10 steg och sen minska ett steg för varje "höger-vänster" .

Ett tips på slutet av ridningen är att rida serpentiner, börja med 3 bågar, öka till 4, sen 5 osv. när man kommit en bit kan man ta 2 volter emmelan och ta de minsta i skritt som avslutning!

på slutet kan man också stretcha bogen och halsen genom att rida lång.låg och böja halsen åt sidan, men hålla kroppen rak. Ta en bit, känn att hästen klarar det, ta lite till, rakrikta.
 
Sv: Styrketräning

Vi rider nästan allti i skog och mark och lyfter på benen. Hon är stark ock kan bära sej, det är bara galoppen som vi behöver jobba lite till på. Annars så är hon fin.

Gör mycket galoppfattningar, gärna från skritt.

Skritta på i bra tempo i form, gärna i skogen, kombinerat med barbacka och bara skritt den turen 1 gång/vecka. *skritt är klart underskattat*

Rygga är nyttigt! Gör halt, rygga tills hon ger efter, sen fram i skritt igen.

Jag försöker att alltid göra minst 4 galoppfattningar/ ridtur, sen galopp, om vi är ute på "muskel-byggar-tur" kan det bli ca 10 fattningar/sida och 5-10 ryggningar! :idea:
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Efter att man skrittat hästen ljummen i 10 min

Jag tror du misstolkade mig lite, jag menade inte att de är så för alla, inte ens för alla stela hästar. Men en del kräver väldigt lång och väldigt varsam uppvärmning/mjukning. Tycker ditt upplägg låter jättebra, men på vissa hästar hade de inte funkat alls.

Jag ville mest ha ett tillägg till de andra tipsen, för om någon kommer in och söker på träningstips till en extremt stel häst så är de ju inte säkert att de har en chans att klara av öppna efter 10 minuters skritt. Det är inget fel med de, men ville bara ha lite fler perspektiv, alla är ju olika och man kan inte utgå från att alla klarar av de, även om de funkar toppen på vissa.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Behöver lite hjälp ... Någon som har tips på konditions och muskeluppbyggande övningar? Har ett 16årigt halvblodssto som just nu är väldigt stel...kom gäärna med maaassa tips tack =)

Rid mkt i skogen ,uppför och nedför backar, slalom genom träd, gå över nedfallna träd o.s.v.Det är kul för både dej och hästen :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Fuxen som jag nyligen tog över är en ganska stel herre. Jag har använt mig av en massa fantastiska tips ur 101 Dressage Exercises for Horse and Rider och jag ser redan skillnad. Världens bästa bok - jag bara måste rekommendera den i den här tråden! Toppen för alla stela hästar på alla nivåer, inte bara dressyrmonster.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag tror du misstolkade mig lite, jag menade inte att de är så för alla, inte ens för alla stela hästar. Men en del kräver väldigt lång och väldigt varsam uppvärmning/mjukning. Tycker ditt upplägg låter jättebra, men på vissa hästar hade de inte funkat alls.

Jag ville mest ha ett tillägg till de andra tipsen, för om någon kommer in och söker på träningstips till en extremt stel häst så är de ju inte säkert att de har en chans att klara av öppna efter 10 minuters skritt. Det är inget fel med de, men ville bara ha lite fler perspektiv, alla är ju olika och man kan inte utgå från att alla klarar av de, även om de funkar toppen på vissa.

Det var därför jag skrev att man inte ska kräva en korrekt öppna efter 10 minuter, utan börja böja efter ca 10 min.
10 min borde ge alla hästar en chans att mjukna, sen kanske det tar längre tid för vissa att bli varma nog för korrekt utförda skolor.

Men mer än 10-15 borde det inte ta för en häst att bli ljummen, då är den extremt låst eller skrittas för långsamt... :p

Ett annat bra tips är att stretcha hästen efter avslutat pass...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Fuxen som jag nyligen tog över är en ganska stel herre. Jag har använt mig av en massa fantastiska tips ur 101 Dressage Exercises for Horse and Rider och jag ser redan skillnad. Världens bästa bok - jag bara måste rekommendera den i den här tråden! Toppen för alla stela hästar på alla nivåer, inte bara dressyrmonster.

Författare? Förlag?
Låter intressant
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

vid träning i rätt form kommer den triangulära muskeln att utvecklas då o bli större??

24685813.jpg
[/url][/IMG]

hon har knappt framför manken så..

bilden e sen i somras
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Jag har ett arabsto som är 13 år. Hon har kaftigt rasat i vikt sen i början av januari och hon har inte heller ridits så mycket denna månad pga av att det varit så hårt i marken (typ blankis). Hon har kanske ridits 2 ggr i veckan.

Jag tog idag ut veterinären för att jag börjar bli väldigt orolig. Vi tog lite blodprov som det kommer svar på snart, men om det bara är proteinbrist så undrar jag om man kan börja skritta lite under tiden man göder upp henne igen, (har fått en ny proteinrik foderstat till henne av vet). Hon har ju tappat muskler mm.

Hon är väldigt het! Kommer nog vara svårt att skritta henne i lugnt tempo.. men ska verkligen försöka. Nu får hon hippo alfa som en del i hennes nya foderstat och i det så är det havre vilket hon får totalspel av..

Frågan är igentligen hur man ska rida henne nu när hon ät så svag och omusklad? eller om man inte ska rida henne alls? Hon har ju igentligen konditionen ganska bra, men är omusklad.

Mycket förvirrande skrivet men jag hoppas ni förtsår...
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

hejsan alla duktiga och härliga!

skall nu börja hårdsatsa till 100 procent på att bygga upp min d-ponnys rygg, rumpa och magmuskler

har redan en tråd om proteinbrist, och av kunniga här och i "verkligheten" (haha ngn som faktiskt ha kolla på han på riktigt) tycker int att han har de.. så ni behöver int frååga det..

skall börja med att klättra en gång i veckan, mera sen då han blivit starkare för det.. en vilodag efter klättringspasset för musklernas skull.. men sen..

..får ni gärna ge mej lite tips för resten av veckan! rider (åker) mkt i terräng, sen då banan blir bättre blir det väl en (kanske två) dag(ar) där oxå!

övningar tack!

och kan en häst bygga muskler via longering med cavaletti utan hjälptyglar?
(hästen har en bra grundkondition enl. tränaren och är inte sådär jäättetunn, men mycket muskler ännu behövs verkligen!!)
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Förlåt - jag såg inte detta förrän nu. Skickar PM!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Min 8-åriga vallack kommer p.g.a skada få vila så pass länge att han kommer att tappa kondisen och musklerna. Så nu undrar jag hur många veckor ska man skritta, sen hur många man ska trava och sen när kan man lägga in galopp och mer "krävande" arbete? Det är en ridhäst som ska andvändas till alround, lite tävlingar i hoppning och någon dressyrtävling. (ca 1 m hoppning, har ingen tid att passa - typ inte att i April ska han vara tävlningsklar eller så, vi har typ all tid i världen xP)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Knapplån

Sällar mig till frågeskaran sen jag fått en tillsägelse att inte starta en egen tråd :)

Hejsan

Skulle gärna ta emot lite tips på hur ni skulle "sätta igång" ett sexårigt halvblod efter en fem veckors period med vila. Vila kanske är fel ord. Han har skrittats minst 1-1.5 h om dagen ca 5 dagar i veckan. Hur mycket "förstör" en sådan period en häst's kondition och muskler?

Jag jobbar väldigt hemifrån i fem veckor för att sedan vara ledig i fem veckor. Har inte haft möjlighet att hitta en medryttare än och det verkar inte ljusna på den fronten heller. Samma situation kommer därför med största sannolikhet upprepas
Min väldigt ridovane men hemskt snälle pojkvän har skrittat honom dessa veckor och kommer väl antagligen behöva fortsätta göra det. Hur skulle ni lägga upp träning för honom? Min plan är att han kanske kan åka iväg med hästen två ggr i veckan till ngn tränare som kan rida honom ordentligt. Skulle detta räcka om han sen dessutom kunde skritta honom i skogen? Är det kanske bättre att lära honom tömköra?

Tips emottages med tacksamhet
 
Sv: Hur håller man hästen i bra kondition?

Min dotter och jag tog hem en fodervärdshäst 1 januari 2009. En 25-årig Nordis, bara som skogsmulle-häst. Nå, han var i ganska dåligt skick när han kom. Otroligt bukig och dessutom inte frisk, en jobbig infektion. Bukigheten trodde vi var ålder. Vi började så ett idogt arbete med tvättning, smörning, sprayning, pencillin och gu vet vad. Hästen såg ut som en tussig stenålderskuse, och jag (mamman) ville nästan lämna tillbaks honom. MEN...vi blev kära totalt i honom! För piggare, snällare, tryggare och vänligare häst får man nog leta efter. Han är helt otrolig!

Så utöver allt pyssel med kroppen, så började vi med långpromenader i skogen. Han har dragit timmer förrut, så vi gissade att han skulle tycka om det. Och det gjorde han verkligen! Han blir som en unghingst när han kommer ut. Först ledde vi honom. Efter nästan 2 veckor började vi rida på långturer, mest i skritt och trav. Han travar gärna själv när det går så man får nästan stoppa honom lite. Vi klättrade mycket i skritt och snirklade mellan gran och träd. Han gillar också att leka Följa John, så vi går gärna två med fika med oss och så springer en före och han efter som en busig hund :)

Det har varit så roligt, så utan att vi direkt tänkt på vad vi åstadkommit så har han de sista två veckorna här kommit i helt perfekt form. Bukigheten är ett minne blott och nu har vi istället lite problem med foderstaten att den ska bli rätt :) Skogspromenader nästan varje dag, jag tror han vilar en dag bara och ibland inte alls utan då går han på handpromenad i grimma bara. Vi vill inte han ska bli stel. Rider vi inte så longerar vi åtminstone en 30-40 min. Tränar mest tempoväxlingar i skritt och trav och vändningar ( tömkörning). Han är ju gammal så vi försöker att inte ta alltför långa pass med riktigt markarbete. Vi brukar köra lite öppna och sluta, framdelsvändningar och halvvolter efter vägar och stigar. Vi ska inte ha någon dressyrhäst av honom, utan bara en mjuk och väl musklad häst som ska få njuta sina sista år. Men jag vill berätta bara för jag är fast besluten att "rolig" träning med hjälp av naturen är det bästa för ett gott markarbete senare! Pluss att man tränar autamatiskt sin egen balans och därtill vikterna mycket lättare och roligare!

NH är mycket roligt att läsa och prova faktiskt som sista tipset! Annars klättra, klättra och klättra...inte lååånga branta backar utan småbackar med mycket svängar. Ta gärna av dig stigbyglarna eller rid barbacka om det går, så tränar både du och hästen balans, mjukhet perfekt. Rid en ca 30 min i skogen, kör 30 min markarbete och avsluta med promenad/stretching eller massage. Stretchar gör man själv medan man stretchar sin häst he he :))

Kram och lycka till!
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

För rygg och rumpa skulle jag rekomendera mycket galopp i olika tempon och former.
Cavalettis och studs sen när du kan vara på banan.
När du rider i skogen så försök hitta ställen där hästen måste lyfta på hovarna, små uppåtbackar och fallna träd och så.

Paoo
Följ veterinärens råd och ta det hellre lite lugnare.
Tänk på att när de står så totalt så försvagas leder och senor, de behöver byggas upp igen, långsamt!
Hur länge och hur mycket vila pratar vi om??
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Skulle gärna ta emot lite tips på hur ni skulle "sätta igång" ett sexårigt halvblod efter en fem veckors period med vila. Vila kanske är fel ord. Han har skrittats minst 1-1.5 h om dagen ca 5 dagar i veckan. Hur mycket "förstör" en sådan period en häst's kondition och muskler?

Jag jobbar väldigt hemifrån i fem veckor för att sedan vara ledig i fem veckor. Har inte haft möjlighet att hitta en medryttare än och det verkar inte ljusna på den fronten heller. Samma situation kommer därför med största sannolikhet upprepas
Min väldigt ridovane men hemskt snälle pojkvän har skrittat honom dessa veckor och kommer väl antagligen behöva fortsätta göra det. Hur skulle ni lägga upp träning för honom? Min plan är att han kanske kan åka iväg med hästen två ggr i veckan till ngn tränare som kan rida honom ordentligt. Skulle detta räcka om han sen dessutom kunde skritta honom i skogen? Är det kanske bättre att lära honom tömköra?

Tips emottages med tacksamhet

Skritt är en klart underskattad träningsmetod. Jätte bra att hästen får komma ut och röra på sig så ofta fast den egentligen "står".
Huvudsaken är att lederna får belastningen från mera än hagen och musklerna mår jätte bra av skritt.

om pv är intreserad skulle jag nog försöka lära honom tömköra, då kan han ju trava lite också och kanske lite öppna/skänkelvikning.
Tror nog att pv dessutom kommer tycka det är kul med körningen ist för att bara gå.

De veckor du är hemma kan du nog utan problem rida ut eller dressyra i lugnare tempo 2-3 dagar i veckan. Tänk på att ta det lite lugnare första 2 veckorna, kanske bara 2 dagar de första 2 sen 3 dagar de följande 3...
+ att du såklart kan tömköra och skritta hästen "som vanligt".
Hoppning på låg nivå är säkert inga problem heller, kanske skulle lägga in det i slutet på de 5 veckorna....

Sen får du hålla koll på att benen fortsätter vara utan värme/svullnad och att du inte anstränger för mycket.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hejsan allihopa!:D
Jag har en ny foderhäst, en arab/welch cob som är svankig o e överbyggd. Som heller inte e i kondition eller har muskler:D
Jag tänkte om ni hade tips på bra övningar som stärker ryggen, o bra konditions övningar eller så:)
Intervaller e ju bra o sen för ryggen e ju klättra bra;)

Sen tänkte jag kolla om någon vet om någon bra Allround/hopp sadel för svankiga hästar?? Ska bara ha den när jag hoppar, annars äre bomlös som gäller:D
Glad för svar:banana:
 

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp