Övningar för att få med baken bra! :)

Sv: Övningar för att få med baken bra! :)

Till TS

Skolorna öppna och sluta är super för att aktivera och muskla bakdelen, och lära hästen att vinkla bäckenet och bära sig bak. MEN, det krävs att de utförs på rätt sätt. Det vanligaste misstaget man gör, är att man inte riktigt vet hur det ska se ut, och därför inte ser att hästen fuskar genom att trampa förbi tyngdpunkten (blir mer åt skänkelviknings hållet). Gå in på www.ridkonst.nu, och läs i hennes utbildningstrappa om de olika övningarna. Där ser du hur en korrekt öppna och sluta ska genomföras.

Det viktigaste du ska tänka på när det gäller samling och stärkandet av bakdelen, är att samling aldrig kan uppnås med tygelns hjälp Försök därför aldrig att samla hästen framifrån. Tyglarna fungerar som en ram inom vilken hästen får gå. Samlingen sker genom vinkling av bäckenet och överflyttning av tyngden från fampartiet till bakpartiet. Detta kan aldrig uppnås med hjälp av tygeln, utan genom olika övningar där bakdelen aktiveras, tex öppna o sluta. Viktigt är då att hästen jobbar med hela sin överlinje.

Andra saker som stärker bakdelen och hela hästen är ju klättring och träning ute i skog och mark!

//Julia

Bra svar!
Funderar bara på en sak. Tyglarna måste väl ändå finnas där för att ta emot det som kommer bakifrån, så att det inte bara blir långt och lågt? Eller tänker jag tokigt?

Kul!
Provade igår att bara stå still efter uppsittning (hade värmt stoet vid hand). Satt där och njöt, och tänkte att hon får väl bestämma när hon vill gå framåt. Lång tygel o avspänning.
Så, efter en liten stund gick hon, och vi knatade runt på banan. Då provade jag att nästan bara tänka vart hon skulle, och det funkade jättebra. Plockade sedan försiktigt in henne mot tygeln och lekte litet med öppnor o skänkelvikningar.
Det kändes så bra att det var hon som fick ta initiativet och komma fram själv.
Sedan tyckte hon efter en 20 min, då jag åter gick med lång tygel, att nu räcker det väl, då gick hon in mot mitten där jag brukar sitta av. Så då gjorde jag det med en nöjd häst och dito ryttare.
Det som kändes bäst av allt var att hon självmant började bära vikt bakifrån; härligt att det går framåt!
Anledningen till detta inlägg är att jag tycker det är viktigt att få hästen lugn och tillfreds innan man börjar försöka komprimera den.

Senast ändrad:

Jag har exakt samma "problem" med min häst, han är ockås väldigt stor och är lite svår att rida ihop i tölten, och ja över smma övningar ja med halt och ryggingar o.sv.... Min häst är 6 år och fortfarande lite ouppmärksamm, så de blir lite svårt att få honom lyssna när han är erm intresserad om vad som händer på andra sidan vägen,ängen eller inne i skogen, så de skulle va bra om någon hade tips om hur ja får hon att lyssna, ja försöker prata med honom, men de är ena örat som åker bak ens tund, sen tittar han på annat.

Jättebra svar! En övning jag faktiskt har glömt bort, men väldigt bra. tack för påminnelsen :rofl:

Till TS

Skolorna öppna och sluta är super för att aktivera och muskla bakdelen, och lära hästen att vinkla bäckenet och bära sig bak. MEN, det krävs att de utförs på rätt sätt. Det vanligaste misstaget man gör, är att man inte riktigt vet hur det ska se ut, och därför inte ser att hästen fuskar genom att trampa förbi tyngdpunkten (blir mer åt skänkelviknings hållet). Gå in på www.ridkonst.nu, och läs i hennes utbildningstrappa om de olika övningarna. Där ser du hur en korrekt öppna och sluta ska genomföras.

Det viktigaste du ska tänka på när det gäller samling och stärkandet av bakdelen, är att samling aldrig kan uppnås med tygelns hjälp Försök därför aldrig att samla hästen framifrån. Tyglarna fungerar som en ram inom vilken hästen får gå. Samlingen sker genom vinkling av bäckenet och överflyttning av tyngden från fampartiet till bakpartiet. Detta kan aldrig uppnås med hjälp av tygeln, utan genom olika övningar där bakdelen aktiveras, tex öppna o sluta. Viktigt är då att hästen jobbar med hela sin överlinje.

Andra saker som stärker bakdelen och hela hästen är ju klättring och träning ute i skog och mark!

//Julia

Tack för tips på bra sida! den ger bra hjälp tycker jag. Håller med om att man ofta kan göra fel i dessa övningar, speciellt när man sitter på hästen och inte ser hur den trampar osv. håller nog för mycket i tygeln jag kan jag erkänna, men det är nog en sak som går att ändra på :angel: man måste ju rida fram hästen bakifrån först, sen kommer formen automatiskt och hästen börjar gå på tygeln.

Jag har exakt samma "problem" med min häst, han är ockås väldigt stor och är lite svår att rida ihop i tölten, och ja över smma övningar ja med halt och ryggingar o.sv.... Min häst är 6 år och fortfarande lite ouppmärksamm, så de blir lite svårt att få honom lyssna när han är erm intresserad om vad som händer på andra sidan vägen,ängen eller inne i skogen, så de skulle va bra om någon hade tips om hur ja får hon att lyssna, ja försöker prata med honom, men de är ena örat som åker bak ens tund, sen tittar han på annat.

Du kan göra små hjälper som halvhalter, eftergifter i tygeln, ta i han och släpp, plocka upp tygeln hit & dit, så han blir mer uppmärksam vad det är du vill. Små hjälper så han blir mer lyhörd. Skritta en liten bit, sen tölt, halt, gör mycket olika saker hela tiden, så han glömmer att kolla på allt annat. Rid med rösten, smacka lite när ni ska göra nåt snabbare osv. vänd om på den vägen ni rider och rid åt andra hållet, volter ute och flyttningar åt sidan. mycket variation under ridturen så han tycker att det är du som är roligast och inte allt annat som händer runt om :d

Bra svar!
Funderar bara på en sak. Tyglarna måste väl ändå finnas där för att ta emot det som kommer bakifrån, så att det inte bara blir långt och lågt? Eller tänker jag tokigt?

Ja du, om det tvistar de lärda... =)
Enligt AR, och det sättet jag rider, så används inte halvhalter. Självklart används tyglarna tex för att hjälpa till med böjningen. Men man fångar inte upp hästen genom tyglarna på samma sätt... om hästen flyttar över vikt till bakdelen och vinklar bäckenet (samlar sig), så lyfter hästen automatiskt upp bringan och halsen, och då får man ingen lång och låg häst. Kanske har du någon gång sätt en bild på en häst utan tyglar med en ryttar på, som går samlat och i balans? För Att lyckas med det krävs ju dock en extremt lyhörd häst, som svarar rätt på alla signaler, OCH en duktig ryttare som klarar av att ge de rätta signalerna!

Det kan ju hända att man "behöver" använda tyglarna mer än man egentligen skulle vilja unde träningens gång, men målet måste väl ändå vara att ha en självbärande häst, som klarar av att samla sig utan att någon "fångar upp" den?:smirk:

//Julia

Jovisst, absolut, och det vore väl underbart om man ngn gång fick komma dit...
Menar du då, att det går att få hästen att bära sig bakifrån (med bärkraft) utan tygeln? Är det då så att det är skolorna som är vägen dit?

Jovisst, absolut, och det vore väl underbart om man ngn gång fick komma dit...
Menar du då, att det går att få hästen att bära sig bakifrån (med bärkraft) utan tygeln? Är det då så att det är skolorna som är vägen dit?

Jag antar att det finns en del olika vägar att nå dit. Den väg jag tycker fungerar bäst är genom den akademiska skolan. Jag kombinerar dock min träning med uteritter och tjo och fläng, både för min egen skull och hästens. Tror att en varierad träning är den bästa. Men jag tar gärna med så mycket akademiskt som möjligt i min ridning.

Ja, jag menar att det absolut går att få hästen att bära sig utan tygelns hjälp, och skulle vilja påstå att det inte går med tygelns hjälp! En "samling" med tygelns hjälp kan enbart leda till en falsk eftergift och samling.

Skolorna är suveräna, då de stärker hästens bakdel, överlinje och bärkraft. Var noga med att jobba mycket från marken innan du jobbar med dem uppsuttet. Förutsättningen för att skolorna ska fungera, är att hästen har befäst en lång överlinje. Jobba därför först med formen, sedan med att flytta över vikt baktill, och därefter med vinkling av bäckenet.

//Julia

Tack!
Det är när jag läser "Jobba därför först med formen, sedan med att flytta över vikt baktill, och därefter med vinkling av bäckenet." som jag konkret får en ledning till det jag borde göra.
Ibland kan man inte ens formulera frågan man är ute efter...
Så; tex skritt på lång tygel, båda varven; tills hästen slappnat av och längt sig framåt/nedåt. Börja ställa hästen åt båda hållen.
Sedan driva fram en komprimering (och det sätt jag än så länge kan är genom halvhalter) genom halvhalter och skolorna.
Eftersom jag är tämligen färsk i detta här, så tar det tid innan förvirringen skingras och det uppstår en konkret och fattbar tankeräcka. Man tänker några bra saker, men så kommer det in fler aspekter, och så sitter man där och undrar igen...
Så det blir att öva skolorna från marken på min välutbildade men svaga häst. Och från ryggen på de stackars ridskolehästarna.:o
Förresten; går det att definiera skillnaden mellan att flytta över vikt baktill och att vinkla bäckenet, eller är det samma övningar för att få till de två sakerna?

Tack!
Det är när jag läser "Jobba därför först med formen, sedan med att flytta över vikt baktill, och därefter med vinkling av bäckenet." som jag konkret får en ledning till det jag borde göra.
Ibland kan man inte ens formulera frågan man är ute efter...
Så; tex skritt på lång tygel, båda varven; tills hästen slappnat av och längt sig framåt/nedåt. Börja ställa hästen åt båda hållen.
Sedan driva fram en komprimering (och det sätt jag än så länge kan är genom halvhalter) genom halvhalter och skolorna.
Eftersom jag är tämligen färsk i detta här, så tar det tid innan förvirringen skingras och det uppstår en konkret och fattbar tankeräcka. Man tänker några bra saker, men så kommer det in fler aspekter, och så sitter man där och undrar igen...
Så det blir att öva skolorna från marken på min välutbildade men svaga häst. Och från ryggen på de stackars ridskolehästarna.:o
Förresten; går det att definiera skillnaden mellan att flytta över vikt baktill och att vinkla bäckenet, eller är det samma övningar för att få till de två sakerna?

Jag tycker att du ska läsa mer på ridkonst.se, och maila Katrin (hon som har sidan) eller skriva i gb, så kan hon ge dig fler konkreta tips! Det är alltid svårt om man inte får hjälp i början, eftersom det är så svårt att veta om man gör rätt eller fel!

Skillnaden mellan att flytta över vikt bak och att vinkla bäckenet är följande:

Du börjar ju som sagt med att arbeta med att få till formen. En lång och låg form med en lång och upplyft överlinje. Denna fomr befästs under ett par veckor, och sedan kan man börja med att flytta över vikt bak. Tänk dig en planka som balanserar på några däck. Hästen är oftast något framtung i den långa och låga formen, men när man börjar flytta över mer tyngd bak, så rätas plankan upp och ligger i balans, tills den så småningom tippas bakåt. När hästen fått till det, kan man börja jobba mer med själva samlingen. Då lär man hästen att vinkla bäckenet och böja i haserna ordentligt, så att plankan är ordentligt baktung!

Alltså, hästen kan bära sig med mer tyngd bak, utan att för den skull vinkla bäckenet.

Du får se detta arbete som någonting långsiktigt, och tänka dig att du kan börja jobba med vinkling av bäcken och tramp (början till piaff) efter något/några års träning.

//Julia

Alltid lika intressant att läsa dina inlägg :)

Beställde hennes bok (artikelserien) ska bli spännande att läsa

Ja,verkligen bra svar!
Har läst på ridkonst, det var mycket klargörande... Dessutom har jag beställt några dressyrpass, med en bra tränare, så jag kommer att få hjälp att lära mig skolorna så småningom, på andra hästar än min.
Tycker att jag lyckats bra med att länga mitt sto, fått henne att slappna av och gå i bra form, och nu låter jag min dotter rida öppna o sluta med henne, försiktigt. Sedan skrittar jag henne i skogen eller på banan.
Problemet är att veta hur mycket jag måste "hålla ihop" henne för att hon inte ska ha problem med balansen, men jag tar hjälp, så det löser sig väl med det...
Tusen tack för genomtänkta och tydliga svar...
Och jag hoppas trådskaparen har fått ut ngt av dessa resonemang, som ju handlar om hur man får med baken!

Har verkligen fått ut mycket bra av mina svar jag fått :d
Jättebra tips och övningar! Så är jättenöjd

Du kan göra små hjälper som halvhalter, eftergifter i tygeln, ta i han och släpp, plocka upp tygeln hit & dit, så han blir mer uppmärksam vad det är du vill. Små hjälper så han blir mer lyhörd. Skritta en liten bit, sen tölt, halt, gör mycket olika saker hela tiden, så han glömmer att kolla på allt annat. Rid med rösten, smacka lite när ni ska göra nåt snabbare osv. vänd om på den vägen ni rider och rid åt andra hållet, volter ute och flyttningar åt sidan. mycket variation under ridturen så han tycker att det är du som är roligast och inte allt annat som händer runt om :d

Okej, tack. jo detta funkar en stund , men de går tillbaka typ. + att ja inte kan smacka på min häst, antagligen där ja köpte honom har dom inte riktigt vart snälla mot honom, för han avr som en 2 åring när ja köpte honom som 4 åring, och då hade han REDAN blivit inriden=/ så han ja kunde inte rida honom ordentligt dom första månaderna för ja kunde inte skänkla, smacka eller ha ngt spö i närheten av honom, och han avr rädd för longerings linor och grimskaft och rädd för handen (sådan var han inte när ja provred honom, då var han som en 20 åring, men han hade antagligen fått lugnande=( ) men idag funkar de bra förutom skänklarna och smakningarna då=/ så ja måste prata mycket med han för att få han att lyssna. göra konstiga ljud funkar hehe! men detta har hjälpt lite, hade övat så lite förut med utan resultat men de fungerade ganska bra nu.=) tack

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
206
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 546
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 696
Senast: Murray
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31