Du har PCOS skrev du, samt astmaliknande symptom? Vikt som går upp och ner med mensen tillika? Har du kollat dig för överkänslighet för biogena aminer?
Jag har PCOS också, men aldrig märkt av det innan jag slutade med p-piller för att bli gravid. Alltid varit smal, gick jag upp så berodde det på att jag år för ofta och fick igång hungern. Tänkte jag på att inte äta sött, mellanmål så fanns inget problem. Efter jag slutade med p-piller, vilken omvälvning! Gick upp i vikt, svullnar lätt i kroppen, gubbmage, hungern kan jag inte lita på och berodde inte på sött/mellanmål. Efter ett tag kom en ansträngningshosta, svårt att andas efter jag ätit och konditionen försvann. Fick även problem med magen, ibland hård, ibland lös. Oftast hård, rejält så.
Efter barnet kom så blev det ännu värre. Äter någon morot i min närhet får jag ingen luft. Som tur var första gången det hände hade jag en sjuksköterska bredvid mig som hade med antihistamin i smälttablett. Hon var snabb!
Allt detta ovanpå varandra verkar påverka min kropp enormt. Jag har varit hos VC och ingen allergi finns enl deras tester. Jag har genom uteslutningsmetoden och matdagbok konstaterat att solanum släktet i matväg tål jag inte, plus morot och vissa däromkring. Genom att ta antihistamin innan måltid kan jag äta allt, utom morot. Magen är ok, hungern fungerar och kondisen kom åter. Gått ner ca 5 kg på en månad nu, inte alls lika svullen. Är det däremot pollen ute tex blir jag sämre igen.
Jag har ju inget på papper ang histaminöverkänslighet tex pga VC säger jag tål allt. Får ändå antihistamin på recept pga jag ville ta blodprov för allergi. Då var jag tvungen att visa antihistamin hjälper. Väntar nu på hösten och det testet.
Vad biogena aminer är;
https://www.livsmedelsverket.se/mat...lighet/histamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1