Jag skulle inte hellre vilja ha lucka faktiskt, det låter så väldigt likt en robot så jag tror jag avstår den detaljen.
Är inte degigt bröd överlag onyttigt bröd? Eller tänker jag på fel sorts bröd? Vad äter du under en dag?
Nej Friskis har aldrig varit kul, minns det från skolan, vidrigt, hemska minnen!
Det bästa är ju simningen och att jag liksom inte precis känner mig sådär jättetrött när jag simmar, förrän jag går upp. Då kommer det! Det känns som ett rejält pass då, jag motionerade utan att känna att jag direkt gjorde det, men fick alla fördelarna av det för det var ju trots allt riktig motion, träningsvärk och sådan efteråt, men då behövde jag ju inte simma mer! Gillade känslan det gav! Av att vara flitig och ha gjort något behagligt uttröttande, men ändå slippa den extrema utsatta situationen som många andra motionsformer faktiskt gör. Samma känsla när jag promenerar faktiskt. Det jobbiga med hund är att hon är valp och stannar hela tiden, så jag har fått börja vänja henne vid att vissa sträckor stannar man inte alls, man traskar på tills jag säger varsågod, då är det ok att sniffa och göra behov osv för att sedan traska på igen. Annars kommer vi ju ingenstans men ändå går en massa steg per dag....
Problemet jag har med viktoperationer är att det finns så många komplikationer, men också plockar bort eller kopplar bort organ. Det känns så onaturligt och det känns som om man inte har helt koll på hur framtiden ser ut för personer som gjort en sådan operation. Det känns lite skrämmande att göra något så stort utan att ha allt klrt för sig, tänker jag. Jag uppskattar dock att de finns och hjälper andra personer, men jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för om det är något för mig eller inte.
Vad jag däremot vet är att jag är trött på mina matvanor. Att vara hungrig, men inte sugen på att äta är jobbigt och skapar bara ännu mer olust för att äta. Hungern går liksom oerhört fort över också. Så där ska jag försöka förändra något i alla fall.
Tyvärr är det så med synskadade att om det inte är så allvarligt att man omfattas av LSS och därmed en större rätt till ledsagare, så kan man få hjälp av ledsagare via kommunen. Sist jag hörde något om det så kostade det rätt mycket, som man betalar själv, och det var ett begränsat, lågt, antal timmar man kunde få det per månad och då till saker som bio, teater och liknande. Inte till hjälp att handla eller promenader elleer liknande och jag skulle gissa att simning vore uteslutet. Om det inte vore det skulle de få timmarna (var det 6 timmar i månaden kanske? Vågar inte svära på det) ganska fort ätas upp om jag skulle vilja simma typ 4 gånger per vecka för att få någon ordentlig motion att tala om. Riktigt trist, för till simning vore ju en sak jag skulle vilja ha hjälp med i mitt liv.
Undrar om inte min syster har gjort den operationen sist i ditt inlägg. Enligt henne var den ganska ny, nästan på försök och skedde på dem med stor fetma.
Nja. Med degigt menar jag sånt som klumpar ihop sig som en degklump. Vissa klarar inget mjukt bröd alls, vissa klarar allt, vissa allt utom det degiga. Jag har aldrig varit en brödmänniska själv så jag har lite dålig koll på olika brödsorter. Med en morsa som jobbade på Skogaholms under uppväxten har jag tröttnat på bröd sen många år tillbaka
Knäckebröd brukar gå fint däremot. Själv äter jag hellre sånt där glutenfritt majsbröd. Inte för att jag har några problem med gluten men de är goda, och jag tycker knäcke känns för mättande.
Vad jag äter är sjukt olika. Idag har jag iaf ätit majsbröd med ost till frukost, 2 matlådor med ris och korvstroganoff (ris har många svårt för kan nämnas), och så lite popcorn nu på kvällen. Igår blev det majsbröd, ris med korvstroganoff (heja storkok
), sallad och lite kokoschips. Är jag mer aktiv än jag varit nu så går det åt fler mellanmål, som kan bestå av proteinpudding, dietbarer, majsbröd, frukt, ägg, you name it. Speciellt om jag tränar så är jag tvungen att äta nånting före och efter och jag har alltid ett par barer i väskan.
Till större delen äter jag som före operationen men mindre mängd, oftare, prioriterar protein och grönt och försöker öht få in mer grönsaker (för lite grönt var det enda dietisten hade att anmärka på vid matdagbok före op. Smyger oftast ner det i annan mat, det är enklast så). Med undantag för det jag inte klarar av då - jag dumpar på B&J och både kiwi och Läkerol har blivit skitäckligt. Dumpade på jordgubbar i början men det gav sig, tack gode gud
Haha du har gått på gympa då antar jag? Jag provade en gång för några månader sen och så sett håller jag med, vilket jävla elände
Jag går hellre på cirkelgym och core. Och nu har de börjat med ett nytt pass, plaza, det låter kul så det ska jag prova i höst är det tänkt. Likaså indoor walking för att få in lite kondition också.
Finns det inte gruppsimning du skulle kunna gå på? Vattengympa finns ju så nånting sånt kanske också finns?
Haha känner igen stannandet, brukar passa syrrans 9-åring, hatar att det ska stannas precis hela tiden när jag vill pinna på. Men jävlar om jag vill stanna till, DÅ däremot går det för långsamt enligt hundkräket
Ja naturligt är det ju definitivt inte och komplikationer finns det definitivt. Jag brukar konstatera att det är en ekonomisk fråga - ju mer man har att vinna på en operation, desto högre pris är man villig att betala. En fullt frisk är såklart inte villig att riskera lika mycket som någon som är sängliggande liksom.
Sen är det ju få som får svåra komplikationer, men de finns och det finns inga garantier. Desto fler är det som får mindre komplikationer. Dumping tex ser ju många som en komplikation som är oönskad men vi är många som ser det som en tillgång och en del av det vi vill åt med en operation. Gallstensanfall vet jag inte hur vanligt det är men hänger ihop med viktminskningen. Även om det inte är utlöst av själva operationen så är det ju en indirekt följd liksom. Likadant med tarmvred.
Och såfår man såklart inte glömma hypoglykemi som drabbar hälften. Kass tandhälsa vet jag inte alls hur vanligt det kan vara, har inte sett några siffror men antar att det är en del genetik inblandat också (med tanke på att vissa har lättare att få hål och andra får tandsten istället). Uttorkning är vi känsliga för och man rekommenderar att ha vätskeersättning hemma. Minsta diarré så ska man hälla i sig vätskeersättning. Och får man magsjuka finns det tydligen två läger, ett som ligger halvt döende och ett som inte märker av nånting alls
Efter en gastric bypass kan majoriteten inte spy, helt klart en nackdel för många. För mig som spyrädd är det tvärtom.
Så ja, för mig som var ohälsosam och mådde dåligt var det värt riskerna. Jag bedömde att riskerna var lägre med operation än med fortsatt fetma (jag hade högt blodtryck och en dålig rygg) och att jag helt enkelt ville må bra psykiskt, typ tillåtas existera utan att trakasseras. Du som frisk är såklart inte lika benägen att betala med risker och följder av en operation. Om du sen landar i att du är villig att betala eller inte villig att betala är det bara du som kan avgöra.
Ang hungern så kanske en dietist skulle kunna hjälpa dock? Du lär ju inte vara den enda, så de kanske vet hur du kan bära dig åt för att öka matlusten
Du skulle inte kunna prova söka om de få timmarna då? Har du tur så kanske du träffar nån i simhallen som du kan hänga med så du får in fler tillfällen tänker jag?