Övertala mamma?

korfstroganof

Trådstartare
Hej! Hur ska jag göra för att övertala min mamma om att jag klarar av att ha häst?
Både mamma och pappa är mycket hästkunniga, men pappa bor i Tyskland så:/
Han säger att visst du kan få en häst om du betalar stallhyra och sånt själv, men mamma är mer osäker.

Jag har en sköthäst som jag tagit hand om i mer än 1 år, sen hjälper jag folk att rida deras hästar när dom pluggar, inte har tid, osv. Jag rider på ridskola, och har gjort det i 7 år, och mamma vet att jag KAN ha häst, hon tvivlar inte på mina kunskaper och så.
Jag började 8an i veckan och närmsta stall är 2 km bort, och jag känner dom i stallet väldigt bra. nästa år får jag ta moppekort och då blir allt ännu enklare. Men mamma vägrar? Hon kanske bara är klok? Eller ska jag fortsätta tjata och övertyga?

Tacksam för svar;)

Varför vill din mamma inte? Är det för att hon inte tror att du orkar/kan, för att det är för dyrt, för att hon inte vill vara ansvarig för en häst? För det är hon ju när du är omyndig även om du sköter den själv. Kan du betala alla omkostnader själv? Det tror jag blir svårt, det är dyrt med häst och blir oftast inget roligt hästägande om man måste snåla och räkna ören hela tiden. Vill du tex bli en bättre ryttare och brinner för ridningen är det en riktigt dålig idé att köpa egen häst som man aldrig har råd att träna med än att lägga pengar på att rida lektion på andras hästar.

Fortsätt som du gör nu och visa att du vill, kan och är villig att offra annat för att utvecklas. Det tror jag din mamma uppskattar även om hon inte har möjlighet att ge dig någon häst. Sen är det upp till henne om ni ska ha någon, men tänk på att det ofta innebär uppoffringar även för övriga familjen iom utgifter och stallpass och allt vad det är.

Jag har en häst jag har "planerat", haha. Det är en häst som kommer avlivas eller säljas, en nordistravare som aldrig blev travhäst, han är typ 7 år och suupermysig. Så tävla blir det iiinte, kanske små skritturer då och då för att han har ont i något ben, men veterinärerna sa att det var ok att rida lite, skritt då. Och jag sa till mamma att jag kan sluta på ridskolan och då sparar vi 3000 per år, plus att jag får månadspeng av både mamma och pappa. :)

Nu är jag himla tråkig men köp inte en häst som har "ont i ett ben". Och är det skritta ut på korta turer du vill göra? Vara ständigt orolig för att hästen ska bli halt? Det låter som ett potentiellt svindyrt åtagande med en häst som inte är fräsch från början. 3000 kommer man inte långt på, alla hästar jag haft har kostat över den summan i månaden så förutsatt att du inte får ytterligare 3000 i månadspeng tycker jag inte att du har råd. I synnerhet inte om hästen blir sämre, att hältutreda är inte gratis och inget man kan strunta i för att det är för dyrt.

Om du bortser från att du kan få just den hästen, vad vill du? Vad drömmer du om, vad är viktigast för dig? Satsa på det istället för att köpa en skadad häst bara för att du vill ha en egen. Att sluta på ridskolan och bara skritta ute känns som rena rama döden för din, eller vem som helst, ridning.

Jag har en häst jag har "planerat", haha. Det är en häst som kommer avlivas eller säljas, en nordistravare som aldrig blev travhäst, han är typ 7 år och suupermysig. Så tävla blir det iiinte, kanske små skritturer då och då för att han har ont i något ben, men veterinärerna sa att det var ok att rida lite, skritt då. Och jag sa till mamma att jag kan sluta på ridskolan och då sparar vi 3000 per år, plus att jag får månadspeng av både mamma och pappa. :)
Vänta lite här nu. Kan det vara så att din mamma vet om den här hästen du "planerat" och eftersom hon är hästkunnig så vet hon vad det kan tänkas innebära med en häst som bara kan skrittas för den har ont i benen och därav vill inte?

Jag instämmer med Bluefish. Du har nu många tillfällen att rida och utvecklas. Jag vet en som fick egen häst ungefär i din ålder, jag tror tom flera år tidigare. Mamman och syskonet fick ta en del stallpass m.m. Vid c:a 17 års ålder blev det annat som drog och det blev mindre tid för hästen, och även om hästen var högt älskad så såldes den.
Så mamma är klok.

Vänta lite här nu. Kan det vara så att din mamma vet om den här hästen du "planerat" och eftersom hon är hästkunnig så vet hon vad det kan tänkas innebära med en häst som bara kan skrittas för den har ont i benen och därav vill inte?

Hon känner hästen och ägaren, det är ägaren till min sköthäst, så hon känner inga problem med att den har ont och så, hon blev bara fundersam över hur jag gör med ridningen, om jag slutar på ridskolan och har en häst som inte går att rida på, men jag har andra hästar att rida på, när det finns TID till det.

Jag instämmer med Bluefish. Du har nu många tillfällen att rida och utvecklas. Jag vet en som fick egen häst ungefär i din ålder, jag tror tom flera år tidigare. Mamman och syskonet fick ta en del stallpass m.m. Vid c:a 17 års ålder blev det annat som drog och det blev mindre tid för hästen, och även om hästen var högt älskad så såldes den.
Så mamma är klok.
Joo jag har hört det från mamma också, att jag kommer ha all tid i världen för hästar sen kommer killarna i förstahand osv;) Men då hade jag en sommarhäst från ridskolan som stog 6 km bort, och jag cyklade fram och tillbaka i 4 veckor och mamma märkte då att jag kan, hon behövde ALDRIG ta hand om hästen eller något sånt. Så hon litar på mig på den biten:)

Spontant: det är stor skillnad på fyra veckor på sommaren, och året om när vintern kommer.

3000 om året, där vad hästen kostar. VARJE MÅNAD. Hur kommer du finansiera uppställning, foder, veterinärvård, försäkring, vaccinationer, hovvård och allt annat som kostar? Och sedan ska du finansiera moppen, bensinen, ha tid för skolan.

Hon känner hästen och ägaren, det är ägaren till min sköthäst, så hon känner inga problem med att den har ont och så, hon blev bara fundersam över hur jag gör med ridningen, om jag slutar på ridskolan och har en häst som inte går att rida på, men jag har andra hästar att rida på, när det finns TID till det.
Är det din nuvarande sköthäst som du så fall skulle köpa eller är det en annan häst som har samma ägaren?
Jag tror nog att din mamma är klok och har säkert en baktanke med varför hon gör som hon gör.

När jag var i tonåren, fixade jag och donade och var på väg att ta hem en häst, men mamma satte käppar i hjulet, visst jag var jättearg på henne och hon var den dummaste i hela världen då. Nu när jag tänker tillbaka, tänk om jag hade fått hem den där hästen och haft det ansvaret som en egen häst innebär. Nej, jag hade inte fixat det själv vid den åldern. Så jag är glad att jag blev medryttare/halvfodervärd på en häst i ett stall i närheten istället, samtidigt som jag fortsatte rida på ridskola för att utvecklas inom ridningen. :)

Det låter som att din mamma är en klok kvinna som förstår att du inte ska ha en häst som inte är helt frisk.

Att spara 3000:- om året betyder ingenting, det är som sagt minimikostnad för en häst per månad. För en som inte är frisk tillkommer veterinärkostnader vilka kan bli enorma trots försäkring. Det kostar så väldigt mycket att ha häst så man ska skaffa en som är frisk från början, sjuka blir de ändå.

Spontant: det är stor skillnad på fyra veckor på sommaren, och året om när vintern kommer.

3000 om året, där vad hästen kostar. VARJE MÅNAD. Hur kommer du finansiera uppställning, foder, veterinärvård, försäkring, vaccinationer, hovvård och allt annat som kostar? Och sedan ska du finansiera moppen, bensinen, ha tid för skolan.

Jag pratade med mamma och vi pratade lite, och hon sa att om den nuvarande ägaren och jag "delar" på hästen, alltså hon kanske betalar hyran medans jag betalar veterinär, hovslagare och så. Och så är det lättare för både jag, mamma, ägaren och så får man mer hjälp:)

Smart ägare! Ett fiffigt sätt att slippa kostnader som kan skena iväg hur långt som helst. Trots försäkring kan det bli väldigt dyrt och mycket tas inte av försäkringen. Har du kollat upp att hästen är försäkrad och vilken sorts försäkring den har.

Men varför vill du betala ett par tusen i månaden för en häst som du inte kan använda? Investera i dig själv istället, lägg pengarna på träning och ridlektioner. Ju duktigare du är som ryttare, desto större urval har du när du blir äldre och kan köpa häst själv.

Så mycket kloka grejer som sagts ovan... Förstår att du har ett band till denna häst men känner spontant att ta en trevlig ponny på foder istället om ekonomin tillåter det. Då kan du få testa hur det är och ha egen häst och ev. tävla men framförallt träna och utvecklas. Kanske är lättare att övertyga mamma då, det är ju "din" häst men ni slipper hästköpandet. Skulle det inte fungera så går ju kontraktet ut.

Men ja hur du en gör så kostar det att ha häst... det är inget du klarar om du inte får typ över 5000kr i veckpeng i månaden ;) då parar vi inte inköpspris och basutrustning du måste köpa första året.

Min föräldrar blev inte ponnypappa och mamma förens de långsamt fan sig mer och mer i stallet och vid ridbanan ;). Detta tack vare att jag fick möjlighet att tävla och sedan hyra en ridskolehäst. Sedan stod det där med ett grimskaft i handen, hehehhehehe

Jag har just nu min nuvarande häst på halvfoder (står för hälften av kostnaderna exklusive försäkring och skador som jag ej orsakar.) Detta är för en häst jag får tävla träna och får rida 50% av tiden. Dessutom hade jag 1 år på mig när jag fick testa honom (träna och tävla) gratis och ytterligare typ 1 innan vi kom fram till det avtal vi har nu. Där det dessutom står att om han är skadad mer en två månader så får jag fortsätta ta hand om honom om jag vill men slipper betala. Det är en fair deal, det hon föreslår för dig är inte det.

kanske små skritturer då och då för att han har ont i något ben, men veterinärerna sa att det var ok att rida lite, skritt då.
Nu kommer det låta som att jag är riktigt hård, men jag vet hur svårt det är att ta hästägandets viktigaste beslut.

Jag förstår att du tycker jättemycket om den här hästen och vill rädda den undan avlivning. Men om den har ont och inte kan göras smärtfri så är det inte rätt mot hästen att ha den kvar. Är den smärtfri just nu om den inte rids eller bara skrittas ibland (hur ofta och hur länge)? Hur länge kommer det att vara så? När får den ont av att gå i hagen eller stå i stallet? Den dagen måste du ta beslutet att avsluta dess lidande. Oavsett om det inträffar om en månad, ett år eller fem år så kommer beslutet att vara mycket svårare än vad det är idag, och risken finns att du väntar aningen för länge. Utifrån de uppgifter du lämnar, låter det som att hästen kanske bör avlivas av djurskyddsskäl relativt snart. Om det inte redan nu är så att den har ont av ett normalt hästliv.

Bortsett från djurskyddet så låter det som att det kan bli en dyr historia för dig. Ett kallblod kostar kanske inte så mkt i drift, men räkna med några tusenlappar i månaden. Till detta kommer försäkring (om den är försäkrad), veterinärvård och så småningom kostnad för avlivning, som är 5-10 000 kronor. Att låta en gammal trotjänare "gå och skrota" några år i hagen är en sak, men att planera ett sådant liv för en så ung häst låter inte så roligt, varken för hästen eller dig.

Jag tycker inte att stallägaren är juste som ger dig det valet. Flera andra i tråden har gett bra förslag på hur du kan fortsätta ditt ridande och hästliv på bättre sätt.

Kram

Nu låter jag nog tråkig, men din mamma har helt rätt. Den här nordistravaren är inte att satsa på, dessutom med avtalet som den (smarte) ägaren föreslår. Avstå - det är mitt råd.

Det finns andra hästar som är roligare att ha.

Om din mamma kan tänka sig att acceptera kostnaderna för en häst så blir ju valmöjligheterna fler. Finns många fd travhästar som söker ny ägare, hästar som inte är halta eller lytta. Nån häst som du kan rida och träna med, som säljs för en överkomlig peng. Sen finns ju äldre ridhästar som säljs till bra pris. Så det finns många möjligheter, bara du och din familj bestämmer sig för att ta er an en häst.

Lycka till! :)

Mvh Tibben

jag haller med foregaende. Tycker det ar riktigt oschysst av agaren faktiskt. En sadan hast saljer man inte alls i mitt tycke.

Det du kan gora for att overtala din mor ar att be om att fa vara medryttare pa en hast eller ponny inarheten. Det ar ocksa det du skulle kunna gora med den har hasten om ens nagot alls. Men i ditt fall tycker jag att du skall leta efter en snall och kul ponny att bli medryttare pa for att sedan foresla for din mamma att ni borjar titta pa en foderponny i framtiden.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 729
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 023
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 171
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar