Överreagerar jag?

Anon

Trådstartare
Har precis börjat jobba igen efter att ha varit föräldraledig så nu är min sambo hemma med våran son istället. Saknar min lille plutt massor när jag är på jobbet och längtar efter att få komma hem igen.

Den här veckan har dock min tid med barnet blivit ännu mer begränsad än vad den blir med ett heltidsjobb. I måndags jobbade jag stängning så hann bara träffa honom en liten kort stund innan han skulle sova så i tisdags hade jag tänkt ha en mysig eftermiddag i lekparken tillsammans med honom men så blev det tyvärr inte. Sambon hade varit hos sin mamma på eftermiddagen så hon bestämde sig för att följa med vilket gjorde att hon la beslag på sonen helt och hållet. I onsdags var sambon med svärmor och sin syster hela dagen och sonen hade sovit för lite så när jag slutade så var han helt slut och var först gnällig och sedan somnade han ännu tidigare än vad han brukar. Igår var svärmor hemma hos oss när jag slutade så ingen egentid då heller.

Idag slutar jag tidigt så då hade jag sett fram emot att äntligen umgås med min son. Pratade dock för en stund sedan med min sambo och då säger han att han inte vet om sonen är hemma när jag kommer hem för svärmor var och hämtade honom förut och hon visste inte när hon skulle komma tillbaka med honom.

Är jag töntig som börjar bli lite irriterad över det här? Jag har inget emot om hon träffar honom men jag vill inte att det ska inkräkta på min dyrbara tid med honom! Hur skulle ni göra? Tilläggas ska att hon kommer träffa honom både lördag och söndag också då vi är bjudna hem till dom lördag och ska på samma kalas söndag.

Sv: Överreagerar jag?

Förstår att du vill ha "första tjing" på sonen efter jobbet! Om de ändå träffas så mycket på dagarna när du jobbar måste väl sonen kunna vara hemma när du kommer hem? Annars kan du väl plocka upp honom hos svärmor på väg hem från jobbet?

Jag hade blivit tokig om jag var du.

Så nej, oavsett vad du gör (inom rimliga gränser förstås) så överreagerar du inte i mina ögon.

Precis så känner jag också. Sambon och övriga har ju möjlighet att umgås med honom dagtid och det är ju inte många vakna timmar kvar när han går och lägger sig vid sju, då borde väl hans mamma ha första tjing på dom timmarna.

Blir väl att jag får åka och hämta honom men känner egentligen inte för att behöva lägga tid på det då dom bor en bit bort.

Jag tycker att du reagerar helt normalt. Jag skulle bli väldigt irriterad om jag var i den situationen.

Det kan man undra. Har faktiskt sagt till honom att han får betalt för att vara hemma men han säger bara att hans mamma verkligen vill umgås med sonen och tjatar på honom att få ta honom. Oftast är han mednoch jag förstår att han tycker det är kul med sällskap också men vill inte att det blir på min bekostnad.

Jag missade frågan om vad du skulle göra. :o

Du kan ju börja med att berätta för pappan hur du känner. Jag tror han inte har förstått det. Be honom se världen ur dina glasögon helt enkelt.

Sen skulle jag föreslå att det räcker med att han träffar farmor ett max antal gånger i veckan. Det är ju faktiskt pappan som är föräldraledig och då ska han känna på hur det är att ta hand om ert barn också!

Kl.

Skönt att ni är flera som håller med mig, ibland är det svårt att veta om det är man själv som överreagerar tycker jag. Är ju roligt att dom vill träffa honom så känns lite svårt att säga till dom också.

Nu ska jag snart bege mig hemåt, ska bli intressant att se om sonen är hemma.

Tack för svar :0).

Ja, får nog ta ett snack känner jag, har en tendens att vara för snäll och vilja vara alla andra till lags men känner att min gräns börjar bli nådd.

Det var en smart ide, det ska jag föreslå för honom :0).

Svärmor hemma hos oss och hans syster på väg hit, suck....

Blir nog ett snack senare idag när dom har gått.

Om han förstår hur du menar med max antal gånger så kan ju han även framföra det till sin mamma. "nu vill jag inte att du kommer hit/tar sonen mer än X gånger i veckan. Jag vill få vara pappa till honom när jag faktiskt är föräldraledig med honom."

En så tydlig förklaring kan inte bli fel om farmor är en vettig människa.

Förstår precis hur du känner, de dagar min sambo varit hemma har nästan alltid farmor kommit hit eller han åker dit. Det retar mig inte så lite, både för begränsade tiden för mig, men även för att jag tycker att han ska uppleva lite vardag. såklart ska han inte ha så tråkigt som möjligt ;) men han inser ju inte riktigt hur de flesta dagarna ser ut för mig, dvs att man ska sköta hemmet också, det är ju jättesmidigt att åka dit och få mat, inget gjort hemma eftersom de varit iväg...

Nej, jag brukar ju tycka saker är töntiga ;) men inte det här, faktiskt. Självklart borde du fått tid med man och barn själv och självklart borde svärmor om hon ändå varit med inte försökt få all tid med barnet.

Du kanske borde förklara för din man hur du känner?

ändr: och förresten håller jag med dem som tycker att mannen borde få värna lite om sin egen ensamma hemmatid med barnet också.

Senast ändrad:

Jag är en såndär som hemskt gärna bjuder hem mina föräldrar i tid och otid och som dessutom gärna låter dem passa dottern, så jag känner mig lite träffad ur din mans synpunkt... :o Till mitt försvar så är det jag som sköter allt i hemmet och med barnet och med kommande barn kommer det sannolikt bli ungefär likadant, jag är helt enkelt trött och behöver hjälp och stöd och mina föräldrar erbjuder då detta.
Han tycker nog helt enkelt att det är tråkigt att gå själv hemma hela dagarna och visst är det då skönt med föräldrar som ställer upp! Men jag förstår ju hur du känner också såklart, man saknar ju sina barn så man blir tokig när man inte får vara med dem, speciellt första tiden!

Jag säger som andra att prata med din man om problemet, tala om att du vill ha kvällarna för att du saknar er son, det tror jag nog han kan begripa. Däremot skulle jag nog inte ge mig på att försöka styra över vad han gör när han är själv hemma, jag tror det lätt kan skapa skuldkänslor och irritation om du tycker att han inte får umgås med sin mamma, eller att han sköter ert barn fel. Både jag och min dotter har haft så otroligt mycket i utbyte av att få ha morföräldrar som orkar/kan/vill ställa upp, det är mycket värt!!! det du kan göra för att få din man att umgås mer själv med er son om du nu önskar det är ju att tipsa om olika aktiviteter, så gör jag med min man för att dottern ska få sin "pappa-tid", idag har de tex varit på simskola och nu är de ute och cyklar. Jag tror det är bättre än att "förbjuda" farmor tid.

Lycka till!

Jag går väl då mot strömmen och tycker att du överreagerar. Det är väl jättebra att din son får så bra kontakt med sin farmor. Jag hade inte brytt mig.

Istället för att gnälla så passa på att vila lite efter jobbet så att du orkar vara en riktigt pigg och go mamma när du har din son för dig själv. Det är en omställning att gå från att vara föräldraledig till att jobba heltid.

Jag tycker även att du nedvärderar din sambos roll som förälder. La han sig också i vad och hur du gjorde saker och ting under din föräldraledighet?

Jag skulle faktiskt bli rätt förbannad på en sådan situation.
Du får ju ingen tid alls med ditt barn, ta ett snack med sambon om saken.
Klart du vill få egentid men sonen, det borde din sambo faktiskt tänka på.

Fast jag är inte alls i behov av att vila när jag kommer från jobbet, sitter stilla på kontor hela dagarna så är jätteskönt att komma hem och hitta på något med sonen så man får röra lite på sig och tänka på lite mindre avancerade saker :). Dessutom somnar han redan vid sju och jag slutar inte förrän vid fem dom flesta dagarna så inte så många timmar kvar till både vila för mig så svärmor får umgås och sedan tid för mig att umgås med honom. Efter att han har somnat finns massor med tid för både vila och annat.

Jag lägger mig absolut inte i vad sambon gör när jag inte är hemma, om han vill umgås med svärmor hela dagarna är det helt ok för mig. Är tiden när jag inte jobbar som jag självklart vill träffa mitt barn så mycket som möjligt. Svärmor har ju möjlighet att umgås med honom på dagtid istället.

Jag ställer mig till Toras "klubb". Se det positiva i det hela. Sonen får en jättebra kontakt med sin farmor. Vad kan vara fel med det? Vill du inte att han ska ha en fin o bra kontakt med farmor?

Det blir bättre nästa vecka. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 219
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 334
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka