Sv: Överkotning.
Dom kan ju inte gå ut till uppfödarna och säga att dom ska avliva sina djur innan dom blir ridhästar..eller hur?
Denna häst har säkert skickats ut av banveterinär om den över huvud taget varit i travsammanhang.
Och en seriös tränare tar inte in en sådan i sin verksamhet.
AM
Naturligtvis har inte uppfödarna med detta att göra,, dom kan ju inte påverka hur hästen tränas hos en tränare, heller inte hur den framtida hästägaren resonerar ekonomiskt...
Däremot så kan ATG "lugna ner sig" och inte utifrån tidiga årgångslopp "hetsa" dagens ägare i tro om att äga en travhäst är som en investering som ger snabb ekonomisk återbäring
och hetsande oförstående ägare som hetsar tränaren till för tidiga starthästar..
Naturligtvis tar inte en seriös tränare
in en sådan individ i sin verksamhet,, däremot efter att den pådragit sig en allvarlig skada snabbt tar denna individ
ur sin träning med allt vad det innebär från penginghungriga ägare som vill suga ut den sita kronan från denna tidigare så goda investering..
Detta kan medföra allt från att den sälj som "ridhäst" till att den får en plågsam lång transport till Italien där det bedrivs bara pris på "köttmarknaden"
Nu e jag hård men jävligt djurvänlig då jag skriver att ingen av mina tidigare ägda tävlingshästar inom trav/Galopp har efter avslutad tävlingsverksamhet har lämnat sin tränare i annat skick än avlivad.
Min uppfattning är att högpresterande tävlingshästar är avlade just för sin sport och endast den uppgiften,, när tiden kommit att deras karriär är över så ska dom inte behöva avsluta sitt liv med ett långvarigt lidande enbart för att jag ska kunna suga ut den sista kronan ur dom..
Tränarens skyldighet är att ge dom så bra tränings/tävlingsmöjligheter som möjligt och min uppgift som ägare är att ge dom ett så humant avslut som möjligt den dagen dom inte längre kan prestera det dom är avlade för.
Kort sagt,, man säljer aldrig en nedbruten tävlingstravare/Galoppör för en billig slant till ngn hästägare som inte har kunskap om att dom blir lurade utan man är så ärlig att man avlivar hästen och ser denna kostnad det medför som ett tecken till individen på god djurhållning.