Överkotning.

Sv: Överkotning.

Du kan hjälpa i alla fall lite med att massera överarmens baksida och stretcha benet. Hon kommer att tycka det är skont.

Men vi ska åka till veterinären på onsdag och kolla upp henne. Hon har bara varit halt en gång tidigare...sedan har allt gått bra. Och hon har inte ont, det har både jag, och ägaren till hästen(rider bara hästen och sköter om den m.m.) , och hovisen. Han säger att det inte är nått problem. Och hon föddes inte heller med denna överkotning. Så vi får väl se vad vet. säger. Men hon har klarat sig hur bra som helst i typ 12 år...hon fick vid typ 1-2 års-åldern.

Hon är en hur go häst som helst som både har körts och ridits och det har inte vart något problem. Men då har hon mest blivit riden i skogen....

Coari...

Vad gör en hovslagare åt ett sånt där framställ??
Håller den överhuvud taget för nåt mer än lite skogsridning på sin höjd?

För i alla fall mina ögon så ser det inte rolig ut.
(så där kan dom se ut som föl men med behandling går dom att fixa till)

Överkotningen gör ju också att tåsträckaren tar stryk i värsta fall.

Och den kan ju inte ha sett ut så där om den körts på banan, för då har den ju garanterat gått sönder..
Eller annars är det så att den ÄR ridhäst för att den höll inte för travet.

AM

Coari...

Vad gör en hovslagare åt ett sånt där framställ??
Håller den överhuvud taget för nåt mer än lite skogsridning på sin höjd?

För i alla fall mina ögon så ser det inte rolig ut.
(så där kan dom se ut som föl men med behandling går dom att fixa till)

Överkotningen gör ju också att tåsträckaren tar stryk i värsta fall.

Och den kan ju inte ha sett ut så där om den körts på banan, för då har den ju garanterat gått sönder..
Eller annars är det så att den ÄR ridhäst för att den höll inte för travet.

AM

Man försöker till varje pris få ägaren att ta in den till en klinik snarast möjligt för en grundlig utredning med röntgen av hovben+ hovstatus, ultraljud av senor och ligament,magnetröntgen och skintografi om man inte hittar ngt på vanlig röntgen,ultraljud.

Den kanske gick sönder just på banan och därför gick ur träning och såldes som ridhäst.

Mitt tips är att denna individ har en mkt alvarlig gaffelbans skada, ringkota eller trauma i carpus för detta har jag mer än en gång tidigare sett på främst före detta tävlings travare som sålt för en billig peng som sk. ridhäst..

Som hovslagare gör man klokt i att inte röra dessa hovar innan en grundlig utredning är gjord. Risken är mkt stor att man förvärrar skadan eftersom man inte har en aning om vilket trauma med kronisk åkomma som ligger till grund för detta.

Jag hade vägrat röra denna individ innan jag fått expertis svar och tagid del av allt som kommit fram i utredningen. Sedan hade jag tillsammans med berörd expertis diskutterat fram en lämplig plan. Går man som seriös hovis in och börjar "klutta" på denna individ utan att ha ngn som helst historik,fakta mm och den "smäller" utifrån hovis utförda arbete,,,, ja då vete fasen om man inte ägaren kan åberopa hovis ansvarsförsäkring.

Håller helt med dig.

Och felet lär ju knappast i dagsläget enbart sitta i framstället utan lite var stans på pållen, då den måste balansera sig och ryttare och kompensera snedbelastning muskulärt..

Att ingen hovis hittills skickad den för utredning??

Fattar bara inte hur denna häst har klarat sig i "typ" 14 år utan att det har hänt nåt..
TS har ju i alla fall skrivit så :confused:

AM

Ursäkta men denna tråd är en av dom mest skrämmande jag tagit del av på Bukefalos utifrån dagens hästägares hästkunskap.

Jag lider verkligen med det djurplågeri som här helt öppet redovisas inte av ondå utan genom ren okunskap...

Jag funderar och funderar,,, men kommer inte på ngt sätt att vända denna "trend" och tror heller inte bukefalos kan vända "trenden" utan endast ett lagstadgat körkortskrav för dagens hästägare.

Sverige har ett bra djurskydd och ATG gör reklam för att Svensk trav sport lägger stor vikt till djurens välbefinnande,,,,, jo tjena!!!

Håller med dig om körkort på häst. Dom mest grundläggande kunskapen borde vara ett måste innan man skaffar en stycken
500 kilos leksak.

Men klandra inte svensk travsport eller ATG för detta. Dom har ju ingen del i denna historia.

Dom kan ju inte gå ut till uppfödarna och säga att dom ska avliva sina djur innan dom blir ridhästar..eller hur?

Denna häst har säkert skickats ut av banveterinär om den över huvud taget varit i travsammanhang.
Och en seriös tränare tar inte in en sådan i sin verksamhet.

Så här har allt blivit på tok fel.

Det kanske ser ut så här:

Den kom som 2 åring till någon som kanske enbart skulle ha den som sällskap åt en ridhäst.
Denne i sin tur slutade med hästar och då tyckte grannen att fuxar är snyggt så den kunde få bo där i stället.
Den grannen är 80 år och har två småflickor som ääälskar hästen.

Gubben hamnar på hemmet och flickorna får pållen gratis...
Och då är vi där... :crazy:

AM

*kl*

Kan hästen verkligen ha ett normalt rörelsemönster när den ser ut så där? Kan den gå rent öht??

Googlade om överkotning, men hittade inte mycket.

Av vad jag har läst här så håller jag inte helt med er....vi ska till veterinären på onsdag....och om hon har klarat sig med en "haltning" förrut och inte haft ont sen dess, så lider hon ju inte...

F*n va jag känner mig kränkt....det verkar som om ni inte tror att jag vet hur man tar hand om en häst...det är "min" häst och hon mår bra, förrutom att hon är halt. Hon är världens snällaste och raraste häst....:cry::mad:

När hon är frisk så går hon rent..

Men ägaren fick henne av en annan då dom letade häst. Har haft henne i 10 år nu och de har tagit väl hand om henne och hennes överkotning, de har alltid försökt med det bästa för hästens skull.........:mad::mad:

Jag kommer väl med besked efter onsdagens veterinärbesök så ni får höra....om ni vill och har lust...:)

Jag frågade endast då jag inte vet något om detta och har aldrig träffat en häst som haft detta problem.

Huvudsaken är att inte hästen har ont, och att detta tas om hand på bästa sätt.

Ok, jodå..hon går i sjukhage och använder stödlinda.....försöker väl få henne att röra sig så lite som möjligt....bara skritta omkring och beta...

Dom kan ju inte gå ut till uppfödarna och säga att dom ska avliva sina djur innan dom blir ridhästar..eller hur?

Denna häst har säkert skickats ut av banveterinär om den över huvud taget varit i travsammanhang.
Och en seriös tränare tar inte in en sådan i sin verksamhet.

AM

Naturligtvis har inte uppfödarna med detta att göra,, dom kan ju inte påverka hur hästen tränas hos en tränare, heller inte hur den framtida hästägaren resonerar ekonomiskt...

Däremot så kan ATG "lugna ner sig" och inte utifrån tidiga årgångslopp "hetsa" dagens ägare i tro om att äga en travhäst är som en investering som ger snabb ekonomisk återbäring
och hetsande oförstående ägare som hetsar tränaren till för tidiga starthästar..

Naturligtvis tar inte en seriös tränare in en sådan individ i sin verksamhet,, däremot efter att den pådragit sig en allvarlig skada snabbt tar denna individ ur sin träning med allt vad det innebär från penginghungriga ägare som vill suga ut den sita kronan från denna tidigare så goda investering..

Detta kan medföra allt från att den sälj som "ridhäst" till att den får en plågsam lång transport till Italien där det bedrivs bara pris på "köttmarknaden"

Nu e jag hård men jävligt djurvänlig då jag skriver att ingen av mina tidigare ägda tävlingshästar inom trav/Galopp har efter avslutad tävlingsverksamhet har lämnat sin tränare i annat skick än avlivad.

Min uppfattning är att högpresterande tävlingshästar är avlade just för sin sport och endast den uppgiften,, när tiden kommit att deras karriär är över så ska dom inte behöva avsluta sitt liv med ett långvarigt lidande enbart för att jag ska kunna suga ut den sista kronan ur dom..

Tränarens skyldighet är att ge dom så bra tränings/tävlingsmöjligheter som möjligt och min uppgift som ägare är att ge dom ett så humant avslut som möjligt den dagen dom inte längre kan prestera det dom är avlade för.

Kort sagt,, man säljer aldrig en nedbruten tävlingstravare/Galoppör för en billig slant till ngn hästägare som inte har kunskap om att dom blir lurade utan man är så ärlig att man avlivar hästen och ser denna kostnad det medför som ett tecken till individen på god djurhållning.

Min hovslagare har inte sagt att överkotningen ska hindra mig....
Och mitt mål är att få henne tillriden så hon blir lyhörd och att hon kan ta galoppen. Och jag undviker att hoppa...mest dressyr och uteridning...

Här kommer två bilder. En är från början av året och den andra ifrån våren.
Bild nr 1:
n67.jpg

Bild nr 2:
n68.jpg

Druuuuel :love: Hon är skitfin!

Av vad jag har läst här så håller jag inte helt med er....vi ska till veterinären på onsdag....och om hon har klarat sig med en "haltning" förrut och inte haft ont sen dess, så lider hon ju inte...

F*n va jag känner mig kränkt....det verkar som om ni inte tror att jag vet hur man tar hand om en häst...det är "min" häst och hon mår bra, förrutom att hon är halt. Hon är världens snällaste och raraste häst....:cry::mad:

Ta inte åt dig. Sådär är vissa på bukefalos.. dom gör påhopp och antar saker..

Däremot så kan ATG "lugna ner sig" och inte utifrån tidiga årgångslopp "hetsa" dagens ägare i tro om att äga en travhäst är som en investering som ger snabb ekonomisk återbäring
och hetsande oförstående ägare som hetsar tränaren till för tidiga starthästar..

Naturligtvis tar inte en seriös tränare in en sådan individ i sin verksamhet,, däremot efter att den pådragit sig en allvarlig skada snabbt tar denna individ ur sin träning med allt vad det innebär från penginghungriga ägare som vill suga ut den sita kronan från denna tidigare så goda investering..

Av alla ägare vi har i alla fall, så är det då ingen som tror sig tjäna pengar i massor på sin häst.
Och att dom sedan vill suga kronor är ju helt uppåt väggarna.

JAg vet inte vad det är för folk du träffat men har förstått även sedan tidigare att du har fördomar om travsporten.

Och i övrigt så har det ju inget att göra med TS häst.

Jag tycker att vi i denna tråd ska lämna både STC och ATG därhän.

Och i stället fundera på hur denna fux ser ut, rör sig, vilka skador den har/eventuellt kan få, om den kan ridas och visa vägen för TS hur hon ska handla därefter.

Hon har gjort vad hon kan, frågar frågor om sin häst och inte om unghästlopp, travhästägare eller hurvida STC agerar i diverse situationer.
TS blir inte hjälpt i dagsläget att få en massa hårda inlägg. Hon blir ju bara ledsen och kan sedan kanske rata inlägg som är mer informativa från dig.
Du är ju hovslagare, kan ditt jobb. Visa och berätta i stället.

Ditt allra första inlägg var för mig intressant.
Hurvida olika typ av "korrigeringar" kan påverka senor och hov.

Kan vi inte hålla diskussion där?
För jag tänker inte lägga ut ett försvarstal om travsporten här. NÄ.
För det vore som att så på Hälleberget :crazy:

AM

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 693
Senast: Ceta
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 255
Senast: qitis
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka