Överkotning.

Sv: Överkotning.

VAD är problemet?

Att vi har en individ med grava fall av överkotning som dessutom rids på ett för individen högst olämpligt underlag.. Fattar du inte hur denna kombination kan avsevärt förvärra skadan???

Du tycker inte det är ngt fel på den där banan,, Gullet det där är en kuperad hage som hon rider i där det inte finns en kv meter plan yta att rida på.. Jo tjena,,, det där sa en hel del om din egen hästkunskap.

Jag börjar fundera på om inte du borde börja ha en egen åsikt i ämnet i stället för att med näbbar och klor försvara TS.

ingen pratar om veterinär utan hovslagare.
Hon har ju inte åkt till veterinär ännu?

så det är helt okej för dig att din häst skulle ridas på ett sådant underlag med is på? och samtidigt har problem med benet? för en vanlig häst skulle det ju vara 99% risk att den vrickar sig..

Nej hon hade inte varit dit pga just denhär hältan, men hon har ju skrivit att både veterinär och hovslagare sagt att det inte är någon fara om du läser noggrannare.

Att vi har en individ med grava fall av överkotning som dessutom rids på ett för individen högst olämpligt underlag.. Fattar du inte hur denna kombination kan avsevärt förvärra skadan???

Du tycker inte det är ngt fel på den där banan,, Gullet det där är en kuperad hage som hon rider i där det inte finns en kv meter plan yta att rida på.. Jo tjena,,, det där sa en hel del om din egen hästkunskap.

Jag börjar fundera på om inte du borde börja ha en egen åsikt i ämnet i stället för att med näbbar och klor försvara TS.

Både vet. och hovslagare som kollat på hästen har ju sagt att det inte kommer att vara något problem med ridning trots överkotningen, jag skulle hellre tro på dom än ett gäng bukefalare som sett nåra bilder.

Hahahahaha. Ursäkta men måste bara få skratta lite.

Eftersom den klarat sig i 14 år utan problem borde det vara nånting annat än överkotningen som orsakat hältan.

eller så är det just ridningen på dåligt underlag som gör det värre så att hästen blir halt.
ts skriver ju även "Och iochmed den överkotningen har hon lyckats blivit halt" i sitt första inlägg

vad hältan beror på kan ingen av oss här inne säga säkert...
men jag skulle aldrig i livet rida på en häst som kotar över.
och inte lita på ett vetrinärutlåtande som inte kommer från en klinikundersökning.

Hon har inte den värsta sorten av överkotning. Och dessutom blev hon inte utdömd från banan pågrund av det, hon var för lat.

Och om vet. säger imon att det inte har vart sämre m.m och att man kan rida på henne så varför ta bort henne!?!?!?
Jag har en annan ridbana nu som är jämnare och som har gräs som "botten".
Jag kan ta ett kort om ni inte tror mej....

Hon har väl broddar kanske och jag skulle aldrig i livet våga galoppera där, men jag erkänner att det inte var den bästa platsen att rida på:o. Men har nu hittat en annan plats som jag skrev i förra.....:)

*KL* Om nu Ts ska åka till Vetrinärklinik för att kolla upp sin häst ,kan man då inte bara låta det vara och se vad vet säger från kliniksida .!

Visst hästen ser inte rolig ut i sina ben ,men om nu Ts söker hjälp så kanske hon ska slippa höra allt skit om sin häst :crazy:

Till Ts önskar jag lycka till med hästen och kan inte annat säga än att hästen ser mycket fin ut (utom benen ) på kort och under ryttare och trots markförhållandena så tycker jag att det är en trevlig häst .

Lycka till Mia

Har hästen hållit i alla dessa år trots sina anatomiska svagheter så borde väl det i sig inte innebära att hon inte kan bli bra. Naturligtvis kan det vara förslitningsskador pga just överkotningen och då är prognosen inte rolig.

Men - hon borde under inga omständigheter ridas på det underlag som visas i filmen. Hon går inte rent, men detta kanske var precis innan hältan uppdagades?

Hoppas veterinären har något positivt att säga imorgon.

Nu är vi tillbaka från veterinären

Ja, äntligen tillbaka och det är bara att pusta ut.:banana: Hennes hälta var inte ens på samma ben som överkotningen(väntser fram), utan hon hade en sträckning på höger knä...;)
Vet. gjorde böjprov och vi sprang med henne och han sa att det var höger knä...så nu ska hon vila i sjukhage 2 veckor, sedan ska hojn skrittas i 2 veckor, sedan är det fritt fram att rida. Han sa även att överkotningen inte påverkar ridningen och det hade inte blivit sämre...så det var ju skönt.
Så jag hoppas hon blir bra nu...tack för mej..//Aviatrice93

Här kommer lite bilder på henne...
HPIM0975-1.jpg

n62.jpg

n60.jpg

n58.jpg

väx upp vetja! :idea:

oavsett ska ingen häst ridas på det underlaget när den markerar och inte ens när den inte markerar.

Det var ju tur att det inte var några kroniska förändringar pga överkotningen. Var det det riktiga knäet, dvs bak, eller menar du framknäet? Blev hästen behandlad på något sätt?

Det var ju tur att det inte var några kroniska förändringar pga överkotningen. Var det det riktiga knäet, dvs bak, eller menar du framknäet?

En "sträckning" i Carpus tillhör ju inte ett av dom vanligaste Trauma
så vi får väl avvakta svaret.

Är det i Carpus så kan det bero på överbelastning på det benet genom att det andra benet avlastas.:angel:

Öhh, det vet jag inte. Jag berättar bara vad ägaren sa då jag inte kunde följa med. Men jag tror inte det är överbelstning, för jag har stödlindat så det skulle bli så jämt som möjligt...men, vi får se...;)

Vet. sa att hon skulle vila 2 v och skritta 2 v, sedan kunde man rida hur man vill. Men jag ska inte hoppa med henne iaf. Borde inte vara bra. Men förrut haltade hon, nu markerar hon..såå....;)

Öhh, det vet jag inte. Jag berättar bara vad ägaren sa då jag inte kunde följa med.

Vad säger du??? Jag som trodde att det va din häst eftersom du redan i startinlägget skrev att du hade!!

Sitter du här och diskutterar ngn annan ägares häst och i så fall har du ägarens tillstånd till det???

En "sträckning" i Carpus tillhör ju inte ett av dom vanligaste Trauma
så vi får väl avvakta svaret.

Är det i Carpus så kan det bero på överbelastning på det benet genom att det andra benet avlastas.:angel:

Eller en diagonal överbelastningshälta bak.. Om det är bakknä som avses. Inte så vanligt med sträckningar där heller...

Vad säger du??? Jag som trodde att det va din häst eftersom du redan i startinlägget skrev att du hade!!

Sitter du här och diskutterar ngn annan ägares häst och i så fall har du ägarens tillstånd till det???

Hon har ju långt tidigare i tråden skrivit att hon rider och sköter om hästen åt nån annan! ;)

Nu är vi tillbaka från veterinären

Ja, äntligen tillbaka och det är bara att pusta ut.:banana: Hennes hälta var inte ens på samma ben som överkotningen(väntser fram), utan hon hade en sträckning på höger knä...;)
Vet. gjorde böjprov och vi sprang med henne och han sa att det var höger knä...så nu ska hon vila i sjukhage 2 veckor, sedan ska hojn skrittas i 2 veckor, sedan är det fritt fram att rida. Han sa även att överkotningen inte påverkar ridningen och det hade inte blivit sämre...så det var ju skönt.
Så jag hoppas hon blir bra nu...tack för mej..//Aviatrice93

Du skrev ju att du inte var med?
Jag vill inte hacka, men har hästen ens varit iväg till kliniken? Detta låter väldigt luddigt och vet. utlåtandet mindre seriöst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 254
Senast: qitis
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka