Överkotning.

Aviatrice93

Trådstartare
Har ett varmblod på 14 år som kotar över på vänster fram. Och iochmed den överkotningen har hon lyckats blivit halt:crazy: Så har ni nå bra tips på vad man kan göra för att typ skydda hennes ben när man t.ex rider eller vad man nu gör?!?!? För jag märker att hon blir väldigt snubblig när vi rider nedför.
Och när jag rider försöke jag alltid att ha något sorts skydd på henne fram. Är det rätt eller fel?!?!
Och hon har nyss blivit verkad och fått nya skor, för hon fick överkotningen när hon var ung, då hon blev fel verkad:mad: Tacksam för alla tips och råd.

Sv: Överkotning.

Har ni specialskor på då ? Överkotning brukar inte bero på att dom är felverkad som ung, utan på skelettstörningar.

Nej, hon har inga specialskor. Men jag har hört att det beror på felverkning i typ 1-2 års ålder. men, men....

Senast ändrad:

Asså, jag vet inte riktigt så jag säger inget...men det är typ att kotan faller över och det blir en fel vinkel mellan kotan och hoven. Det drar på senorna och för att släppa efter på trycket så kotar dom över. Det är vad jag har hört....

Har ett varmblod på 14 år som kotar över på vänster fram. Och iochmed den överkotningen har hon lyckats blivit halt:crazy: Så har ni nå bra tips på vad man kan göra för att typ skydda hennes ben när man t.ex rider eller vad man nu gör?!?!? För jag märker att hon blir väldigt snubblig när vi rider nedför.
Och när jag rider försöke jag alltid att ha något sorts skydd på henne fram. Är det rätt eller fel?!?!
Och hon har nyss blivit verkad och fått nya skor, för hon fick överkotningen när hon var ung, då hon blev fel verkad:mad: Tacksam för alla tips och råd.
Vad säger veterinären om hältan då?:confused:
Ska hästen överhuvudtaget ridas?
Det låter ju som om hästen har ont och att den snubblar när du rider i nerförsbackar låter ju inte bra..
Om hästen har ett dåligt framben ska du överhuvudtaget INTE rida den i nerförsbackar överhuvudtaget för då frestar du på det sjuka frambenet onödigt mkt.:crazy:

Ärligt talat så är det så att vissa individer har såna skador att de inte lämpar sig för att ridas,har den en kronisk skada som besvärar den måste den om den nu absolut ska ridas få träning anpassad efter vad just denna häst orkar med.
Lyssna till hästens signaler och tvinga den inte att ridas om den inte mår bra!
Du kan linda och sätta skydd hit och dit men om hästen i grunden har ont pga sin gamla skada så lider den ju av att bli riden kanske,fundera lite på det..det är inte bara ryttaren som ska ha kul,och halta hästar har inte kul..

Överkotning uppträder på ettåringar. Om man säger att hoven är i normalt läge mot marken så är kotledens vinkel 180 grader eller mera..dvs kotar framåt. Båda frambenen kan också drabbas, då ställer hästen benen framför sig. Om man inte gör något åt detta belastningsförhållandet utvecklar hästen såsmåningom bockhov. Är duverkligen säker på att hästen överkotar ?

Det brukar uppträda då hästen är inne i en växtfas, eller som jag skrivit redan: skelettstörning.

Hästen har varit till en veterinär och blivit röntgad och han sa att överkotningen inte ska påverka ridningen och hon brukar inte ha ont. Men jag har hört att travare är snubbliga så det är inget att skylla på.....

Jag försöker faaktiskt undvika nedförsbackar, men då och då möter man på en när man är ute och rider. Oftast rider jag på ridbana, hon körs även...och när jag rider så har hon alltid öronen framåt och visar ingen smärta....

Vad säger din hovslagare? Vad har ni för mål med hästen?
Denne är ju den som bör kunna hjälpa till en del.

Lägg gärna ut en bild.

Om travhästarna vore väldigt snubbliga naturligt så skulle det ju va rent livsfarligt att låta dom gå löp! Det har nog mer med din ridning å göra.

Min hovslagare har inte sagt att överkotningen ska hindra mig....
Och mitt mål är att få henne tillriden så hon blir lyhörd och att hon kan ta galoppen. Och jag undviker att hoppa...mest dressyr och uteridning...

Här kommer två bilder. En är från början av året och den andra ifrån våren.
Bild nr 1:
n67.jpg

Bild nr 2:
n68.jpg

Jag har ingen erfarenhet av överkotning ska jag säga innan jag skriver något annat, men det där ser ju inte alls bra ut..

Är din hovslagare utbildad?

Har hästen verkligen utretts på klinik??? Jag förstår inte hur veterinärer och hovisar kan säga att det där inte ska ge något problem :confused:

Men som sagt... jag har ingen erfarenhet av just överkotning...

ja, men hon är väl en snubblig travare....precis som vissa andra...

En rätt vanlig fördom om travare........ Har hör en del sånna.

Efter bilderna att döma på din häst skulle iaf inte jag rida på den. Skulle nog överväga att låta den gå som sällskaps häst & eller vandra till de sälla jakt markerna. Den veterinär som säger att detta inte påverka hästen?? Jag skulle nog ta en 2ond opinion..

Man rider inte på en halt häst. Finns inga skydd som hjälper en häst till att bli ohalt.
Åk till klinik med hästen. Den står helt fel på sina ben och har förmodligen ont efter 14 år.

Hästen ser ut att ha en mycket osund lutning på kotan, som dessutom är kort. Är den född sådan har jag svårt att se att det går att korrigera...

vad innebär överkotning ??

Överkotning som hästen har haft sedan ung ålder innebär att den tidigt ådragit sig en senskada/gaffelbandsskada som senare blivit kronisk eftersom man inte i ett tidigt stadie sett allvaret med detta trauma.

Secundärt för detta trauma är väldigt ofta förr eller senare ett roterat hovben.. Ju mer man sänker denna individ i trakten vid skoning/verkning för att det för ögat ska uppfattas som "korrekt" du mer drag kommer djupa böjsenan utsättas för och ju mer drag från djupa böjsenan, ju större risk för hovbens rotation

Jag har, tyvärr, haft en häst med detta problem. Hon såg ok ut i benen när hon inte var belastad, men efter minsta möjliga ansträngning kotade hon över. I början skedde det ibland och senare allt oftare. Hon stod på klinik första gången som ettåring och sen till och från. Vi tvingades ta bort henne när hon var tre eftersom vi och veterinärerna gjorde bedömningen att hon inte mådde alls bra.´

Tyvärr tror jag, efter att ha sett bilderna, inte alls det är någon bra prognos på din häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 254
Senast: qitis
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka