överintag av äppel?

Evergreen

Trådstartare
kan det på något sätt vara skadligt för en häst att äta väldigt mycket äppel?
mitt dräktiga ponnysto har ett äppelträd i sin hage som nedkommer med dussintals äpplen varje dag, ibland är marken nästan täckt av dom! det är väldigt uppskattat av henne :cool:

men som nojig ägare börjat man ju fundera över ev. risker?

Sv: överintag av äppel?

Nej, du är inte nojig, det bästa är att dosera äppleintaget. Hade själv för ett tag sedan en häst som fick kolik av just äpplen, blev förvånad, hästen hade tålt äpplen tidigare på säsongen. Då förklarade veterinären som var ute att ju mer mogna de blev, kantstötta, destu större blev kolikrisken, särskilt med min som senare visade sig vara känslig mot annat också.Jag ger mina ca 15 äpplen morgon och kväll. Men de behöver inte få kolik, en mindre nogräknad granne häller till sina hinkvis, jag har aldrig där sett någon dålig häst, men en del är givet känsligare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 662
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka