överglad mot gäster

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vildochgalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 925
V

vildochgalen

både jag och sambon har mycket vänner som kommer på besök till oss, och visst är det roligt att hunden blir glad men rätt jobbig är hon också. springer runt som en dåre och hoppar (ibland) och busbits. hur tränar man bort det här? hunden i fråga är en unghund, kelpie, på 6-7 mån.

Sv: överglad mot gäster

För det första så låter det tyspiskt för de flesta kelpies jag har träffat.

Men det handlar ju om de gränserna ni sätter. Låter ni henne hälsa på folk när ni är ute och går? För isåfall skulle jag genast sluta med det, en sån hund stressar bara upp sig av varje möte där hon bygger upp en förväntan.
Får hon möta dem redan i dörren? Inte heller bra för en sån hund, stressen ökar och hon kan börja med typiska stressgrejer, typ kissa, bitas, skällas osv. Det bästa är att ha henne på en annan plats när gästerna kommer, sedan får hon i lugn och ro lukta av dem - sen ska hon stressa ner IGEN.

Har hon en egen plats? Kan hon inte ligga där när gästerna är där? Så att hon ändå ser vad som händer, men hon vet att hon behöver inte bekymra sig, NI tar hand om folket...

Jag håller absolut med lady_vip, det finns inget måste i att en hund ska "hälsa" bara för att det kommer folk.

Antingen kan den gå fram, nosa och sen får det vara bra. Beter den sig som en furie så är det platslägg som gäller.

Gå på Claes Olsson eller liknande firma och köp en trådlös ringklocka. Sen ringer du på den i tid och otid. Nu kan du i lugn och ro lära hunden att, när det ringer på dörren så ska den gå och lägga sig på anvisad plats.

Ringer man på klockan tillräckligt många gånger så märker ju hunden också att det faktiskt inte betyder något.

Jag tillåter min att gå fram och häls/lukta lugnt när det kommer någon,sen får hon flytta på sig så besökarna får ta av sig i lugn och ro,oftast då går hon och lägger sig,och är sen ointresserad!
Men är det nån väl bekant,så kanske hon går fram en sväng till och hälsar när dom har fått göra sig klara,sen går hon och lägger sig!

Men hon får aldrig hoppa och fara runt och buffa och kasta ner folk på golvet!

svar till er alla vänliga hundmänniskor som hjälper här :):

jag låter henne i regel inte henne gå fram och hälsa på folk vi möter på promenad. eller rättare sagt, jag låter henne inte men ibland kommer folk fram till henne ändå. :grin:

har börjat prova att sätta henne ner när det kommer folk, en bit bort. sen när jag säger att hon får gå fram "varsågod" så är det okej. låter det bra?!

När du säger varsågod och valpen får bryta sittningen, se då till att innan ha informerat gästerna om att de ska ignorera hunden. Blir hon hysterisk igen, sätt/lägg henne tills hon är lugn igen, så hon förstår att beteendet inte är önskat. När hon är lugn (alltså INTE redan första gången, det kanske tar några veckor) får gästerna hälsa, när de är "installerade" och inte precis kommit innanför dörren.

Men var konsikvent, med en gång hon blir för glad, dirigera bort henne och be dem ignorera henne igen.

En bra grej är även att hunden ska ha SIN plats, dvs en korg, en bur eller sitt hörn av soffan där gästerna aldrig får hälsa på henne, inte ens när hon är lugn eller sover. Det skapar en trygghet att ha sin egen plats, och hon kommer snart förstå att "det är dit jag ska gå när det blir för jobbigt".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 201
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 826
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka