Övergång från trav till tölt

Sv: Övergång från trav till tölt

4- eller 5-gångare?
Vilken gångart är starkast?
Och om 5-gångare hur stark pass?

Jag tror 5-gångare med stark trav.

4- eller 5-gångare?
Vilken gångart är starkast?
Och om 5-gångare hur stark pass?

Jag tror 5-gångare med stark trav.

Femgångare med outvecklad flygande pass men som ändå är väldigt passaktig. Föredrar grisepass i hagen just nu.. :o Har fått slita lite för att komma dit vi är (eller snarare var, då hästen ifråga vilat i tre mån).

Har ridit en del fyrgångare som är precis som du beskriver, jag missförstod dig nog tidigare. Trodde du menade att hästen bara trillade ner i trav utan vidare och utan att du märkte att det var på väg sas. Det är lite det jag tränat på, han får inte trava utan att jag ger hjälp för det. Jag tror faktiskt det kan ha lite med psyket på hästen att göra också, min häst är väldigt mån om att vara till lags.

Precis som många andra tycker jag att denna övergång känns väldigt onaturlig och det känns som om man får en spänd tölt...
Men på träningen för någon vecka sedan fick jag som tips att göra denna övergång! Och med denna hästen gick det faktiskt otroligt smidigt och han gick mycket bättre i tölten efter det! :confused:

Jo det kan vara bra på vissa 5-gångshästar med stark trav och passaktig tölt.

Men inte i längden när man vill samla traven mycket.

Jag gör näst intill aldrig den övergången. Jag har haft min häst i ett år och i början så började hon tölta bara jag kortade upp tyglarna. Och jag har fått bort det nu och börjar kunna jobba henne i bra form, så jag vill inte börja jobba från början igen. Men på vissa hästar är det ju säkert bra, det är väl bra att kunna byta till vilken gångart man vill, när man vill eller?

Jag är inte expert inom det här området så det mesta är väl rena gisningarna :p

Jo det kan vara bra på vissa 5-gångshästar med stark trav och passaktig tölt.

Därom tvista de lärde ;) Det är ju inte bara tyglarna man arbetar med även vikt och inverkan i akterpartiet på en själv gentemot pållen, eller?...när jag har travtakt i sätet (på mig själv) ska pållen hålla gångarten, om den lärt sig det ;) Frågan är kanske hur mycket av kommunikationen som går via tygeln kontra sätet som gör resultatet.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Har du samlat dina hästar till att trampa mot piaff?
För ofta så går det bra fram till arbetstrav.
Men sedan så brister det.
När man vill ha halva steg så kommer problemen.

Om man har grundlagt regeln hos hästen att trav är trav och tölt är tölt.
Då så kan man pressa det där litet extra i änden på gångarten.

Travens svaghet kommer i den stora samlingen mot och i piaffen.
Och töltens kommer i ökningarna som inte skall bli galopp eller pass.

Om hästen är helt på det klara med att så länge som där inte har varit skritt mellan så gäller tidigare gångart.
Då så kan man pressa litet mera.

Så du kan sluta vara dryg om det där med sätet.
Ty sätet räcker inte när man pressar hästens gränser.
Det är svårt nog att rida öppnor och slutor i trav på en tölthäst, så man behöver inte komplicera det mera än nödvändigt genom att inte alltid ha som regel att hålla isär gångarterna.

Så du kan sluta vara dryg om det där med sätet.
Ty sätet räcker inte när man pressar hästens gränser.

Dryg???:eek: Jag bara förklarar hur jag gör, jisses käkat taggtråd idag ? :D
Nä just för tillfället har jag inga ambitioner att sätta hästen i Piaff, i så fall hör jag med en granne norr om mig (SS)
Undrar bara vad begränsningen skulle vara med att använda sätet och vikt mer än tygeltag. Det finns många exempel på det. Forna tiders ridande soldater, för mer än tusen år sedan, kunde det där bra att rida utan tyglar överhuvud taget. Sköld i ena handen och svärd/spjut i andra.

Rolle, som försöker hålla en hyfsad ton ändå:cool:
Islandshästar på lösdrift

Undrar bara vad begränsningen skulle vara med att använda sätet och vikt mer än tygeltag.

Ingen.
Jag rider i princip bara med sätet och håller nu på att lära mig korrekt kandarridning på ett halvblod (e. Tolstoy).

Men även om jag är en mästare på sätesridning.
Så vill jag hålla isär tölt och trav i min träning.

Du skriver om sätet som om vi vore mindre vetande och bara satt och red med tyglarna och bettet.
Det känns tämligen nedlåtande.

Du skriver om sätet som om vi vore mindre vetande och bara satt och red med tyglarna och bettet.
Det känns tämligen nedlåtande.

Förstår inte riktigt vad du menar och hänsyftar till? Kan du förklara.

Rolle

Från ditt inlägg #16
...man kan då undra vad jag gör som ni inte gör eller tvärt om? Jag försöker använda vikt och säte så mycket som möjligt,

För vi använder ju inte sätet då.

Från inlägg #47
Det är ju inte bara tyglarna man arbetar med även vikt och inverkan i akterpartiet på en själv gentemot pållen, eller?...
För vi sitter ju bara och drar i tyglarna.
Vilket inte du gör.

Skärpning på oss då.

Första inlägget var inte på något sätt tillägnat dig eller svar på något av dina inlägg så det lägger jag åt sidan.
Det andra inlägget var en reflektion på ditt svar till lilla_jag
Jag efterlyste alltså ett svar på varför..men om du tog illa upp för jag frågde ber jag om ursäkt, men jag undrar ändå varför du reagerar så starkt på detta? Jag har inte påstått att du gör varken det ena eller andra. Själv är jag ingen expert på vikt och sätesinverkan men strävar efter att lägga så lite som möjligt i tyglarna, även om jag misslyckas ibland :angel:

Rolle

Jag svarade och du förstod inte.

Jag undrar om min sitscliniq-tråd lever ännu.
Den förklarade en massa såda saker.

Och ärligt talat så vet jag inte om jag orkar dra hela historien igen för att bli ifrågasatt och behöva börja från den absoluta början igen.
Jag ger mig här.

Du kan ju börja med att läsa denna tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=467518

Och sedan fortsätta med denna
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=472421

Senast ändrad:

Det behöver du inte göra. Det var inte det som var frågan utan varför vissa övergångar fungerar för vissa och inte andra. Ett förslag som kommit är om det är femgångare eller inte. Jag tror inte det är hela sanningen och tyckte det var intressant att hör andras erfarenhet. Vad tygeltag och ridning med säte och vikt är det nog många här som behärskar. Men det intressanta tyckte jag var vilken kombination som användes i olika situationer som kund påverka hästen i övergångarna. Använder gärna BUKE och frågar men har gått om kompetens runt om mig som jag istället kommer att fråga i det här fallet. Men tack ändå.

Vänligen
Rolle

Kul att följa tankegångarna!

Tror att jag kommer fortsätta att göra som tidigare dvs hålla isär gångarterna ordentligt. Tycker att jag rider med mkt säte men med min häst skulle det aldrig gå att samla fullt ut i trav om jag började med övergångar från trav till tölt. Vi är ännu inte där med full samlign i traven men förhoppninsvis kan vi komma dit en dag det är i alla fall målet.

Jag har tränat ett tag på det. Tillo börja med saktade jag in rätt mkt, nästan till skritt och gjorde en travfattning. Sedan har jag "ökat" tempot, tills det bara blev en halvhalt kvar :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 107
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 291
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 961
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar