Övergång från trav till tölt

Sv: Övergång från trav till tölt

Kom på vem som lärde mig att gå från trav till tölt, det var min Ódinn. När jag gjorde halvhalt i trav gick han själv över i tölt :D För övrigt är jag inte helt övertygad än...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Du behöver inte vara övetygad.
För mig räcker det med att jag lyckas träna mina hästar på ett bra sätt.

Du gör som du vill med dina.

Jag vill och är övertygad om att jag tränar på ett bra sätt. Men vet att jag alltid kan utveckla mitt kunnande, när jag inte kan det längre har hustrun fått i uppdrag att skjuta mig :cool: :cool: :angel:

Rolle

Men hur gör du när du ska göra halvhalt i traven och hästen inte ska uppfatta det som tölt, för mig och min häst skulle det som sagt vara förödande men den typen av övergång.

Kom på vem som lärde mig att gå från trav till tölt, det var min Ódinn. När jag gjorde halvhalt i trav gick han själv över i tölt :D För övrigt är jag inte helt övertygad än...

Rolle

Bra utvecklat.......

:bump:

Det var det som jag var ute och for efter men inte kunde sätta ord på, tackar och bockar.

Sätesinverkan främst....

Rolle

Jag måste också fråga, jag funderar ju mycket på det här med hjälpskillnaden i tölt och trav om jag vill kunna rida min häst i en rejält samlad trav och sedemera piaff, som Inte_Ung skriver.

Jag försöker också berätta för min häst med sätet att nu är det tölt och nu är det trav. Men förr, då jag travade och gjorde minsta balansförändring eller försökte göra en halvhalt hamnade vi i grisepass eller tölt. Nu börjar han förstå att han ska fortsätta trava och samla sig bakifrån. De dagar det funkar så blir det j-a anåda att sitta. Rejäla kliv, känns nästan storhästtrav (fast inte riktigt, förstås;) ). Mjukt och skönt men mycket aktivitet under skinkorna.

Jag skulle inte våga göra övergång trav/tölt eftersom jag lagt ned ett sådant jobb att få fram den här traven. Jag går alltid ned till skritt emellan. Menar du att du kan berätta för din häst med sätet att nu är det samlad trav, eller tölt. Svingar du olika i sätet? Jag är så nyfiken, försöker "knäcka koden" i min kropp.

OA

Hur gör du skillnaden på sätet för tölt respektive trav, väldans nyfiken?

Haha... Det är precis likadant som jag gör..:rofl: vi har nog lite olika stil, bara.

Min pålle töltar i halvmeters djupsnö. Nog för att han är långbent men... Travade på ordentlig volt idag och efter två varv grisepass så tog jag fram handen lite, kramade tygeln och så kände man riktigt hur ryggen höjdes, huvudet sänktes och överlinjen sträcktes ut:love: om man bara kunde få den känslan lite oftare.

Tror att jag skulle få den känslan en gång/halvår om jag tränade trav/tölt övergångar, på mina hästar är det ett mycket känsligt område..

Traven ungefär som när jag går. Jag och säkert många med mig går i trav ;) När högerbenet går fram går högerarm bak och tvärt om. Det innebär att jag gör detsamma på hästryggen, axlarna rör sig i travtakt med sätet som följer hästens bakbensrörelser. Vet inte om det blev begripligt :eek:

I tölt använder jag den rörelse som blir när jag följer hästens rörelse i tölt, lite svår att förklara...nästan som att cykla baklänges. Men det bästa är att lära sig hur hästen rör sig i de olika gångarterna och använda sig av det. Kvinnan jag delar morgontidning med blir irriterad på mig när jag får hästar i tölt som inte hon får :angel:
En väldigt kort beskrivning från...

Rolle

En av pållarna är Westerninspirerad och kan tölta med mulen nere i backen, han vill gärna spåra när det dyker upp spår där vi rider :cool:

Rolle

mina är likadana, de töltar i alla former och färger.. höll jag på att säga.

Dessutom är ena tränad lite i western:love: :) jättekul:)

sedan så är det ju jäkligt bra träning att tölta där nere, om allt är lösgjort och fint.. som det ska vara i western ;)

Senast ändrad:

Nu är det länge sen jag red seriöst på islandshäst men jag mins att det trav-tölt-trav var en favoritövning. Efter den första tidens förvirring så blev både töten och traven säkrare.
Tror att den undviks av många pga den där hemska tygelfattningen som är så poppis på islandshästar,den där man trycker ner handen i mankehöjd och nedanför, dvs låser hela hästen. Med den handfattningen blri övningen bara fel och förvirrande.
Men med normaltygelfattning, dvs man följer linjen genom, bett, tygel och armbåge så blir det hur bra som helst.

hm bra fråga jag gör den övergången ibland och de första jag tänkte när jag såg din fråga var....i alla år på island så har säkert islänningar tex kommit i trav där det var jobbigt för tölten sen oj nu kom det en nerförsbacke då ta de helt enkelt tölt...lixom vem har tid att stanna o sakta av emellan när man har brådis nånstans?(när de int fanns bilar).

ja du fattar jag tycker det är lite konstigt varför igentligen man kan göra alla andra övegångar men inte denna?

alltså då kan man ju lika gärna säga att det är fel att ta tölt-trav för då slänger sig ju hästen på framdelen och riskerar att bli travtaktig i tölten eller hur? det är ju samma sak.

dock ska det ju inte gå för fort i traven när man saktar ner man får ju väga farten mot varandra så hästen kan gå ner i en tölt den klarar av så tänker jag.

men men...vissa saker är ju värre än andra med..

Att träna trav-tölt gör jag nästan aldrig, men däremot tölt-trav är ju suveränt för att få bästa traven med mkt energi och kraft! På tävling rider jag ökad tölt - trav, för det blir klart bäst. Så det är visst en mkt bra övergång, tycker jag.

Jag rider ofta övergångar mellan tölt-trav-tölt. Brukar variera så det blir kort tölt-ökad tölt-mkt kort och samlad tölt-trav-mkt kort och samlad tölt-ökad tölt- osv osv. Tycker det är en jättebra övning för att få hästen att trampa under sig väl i både tölten och traven och inte tappa bjudning. Brukar slänga in lite halter och ryggningar lite här och var också, om det känns motiverat.

Sen är det självklart att hästen går på bogarna i tölten efter övergång från trav om den går på bogarna i traven. Jag är stenhård på att jag vill ha samma bärighet i traven som i tölten, det är ingen vilosträcka bara för att hästen just töltat i en väldigt samlad form! Och då får jag samma fina tölt efter traven som innan. :)

Har heller inte haft några problem med att hästen blir förvirrad. Jag har helt olika hjälper för de olika momenten.

På tävling rider jag ökad tölt - trav,

Det har jag också gjort - på tävling.
Det ser ju mycket flaschigt ut.
Men jag tycker inte att det är bra som träning.

Vid träning vill jag gå ner till skritt emellan.
Så att hästen inte får för sig att ramla ner i trav av sig själv från tölten.

Jag har helt olika hjälper för de olika momenten.

Helt olika?
Sitter du upp-och-ned för det ena då?
Eller bak-och-fram?

Eller trycker du händerna hårt mot hästens manke för att få trav?
Och lyfter upp händerna i luften för tölt?

Helt olika?
Sitter du upp-och-ned för det ena då?
Eller bak-och-fram?

Eller trycker du händerna hårt mot hästens manke för att få trav?
Och lyfter upp händerna i luften för tölt?

Helt olika ja, men nej på resten av frågorna! :D
Det här är jättesvårt för mig att förklara. Jag har samma handställning i både trav och tölt, tror det bästa jag kan säga är att jag har ett annat "tryck" i sitsen när jag rider i trav än i tölt, samt att takten finns i både min och hästens kropp.:crazy: Kan inte säga en specifik hjälp jag ger, vi bara gör. Observera att det är en häst jag ridit i 12 år, vi känner varandra väldigt väl och jag har börjat lära mig vilka knappar jag ska trycka på, äntligen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 107
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 291
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 961
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar