Övergång från trav till tölt

Y

Yoshi

Hej

Själv gör jag aldrig den övergången då jag tycker att hästen tappar bakbensaktivitet och börjar jobba fel.
Har dock hört från flera nu att man över denna typ av övergång. Hur gör du och varför anser du att man inte ska göra denna övergång? Själv kan jag nog inte förklara argumenten till varför inte fullt ut det är mer en känsla att man inte ska göra det.
Vet sedan tidigare att det funnits tråd om detta tror jag men hittar den inte, moderator får låsa eller flytta denna tråd om den istället bör ligga någon annan stans.

Sv: Övergång från trav till tölt

Jag gör inte så ofta denna övergång men om jag gör den så sätter jag mig ganska tungt i sadeln & försöker samla hästen i trav på liknande sätt som jag gör i skritt. Mycket halvhater & mkt drivning.
Gör inte denna övergång så ofta på min häst då han blir fasligt travtaktig.

Är med på att man kan göra det och kan själv oxå göra det om jag vill men jag uppler att om jag skulle träna det så skulle min häst få svårt med formen i traven och uppfatta signalerna i traven då jag vill samla till att tro att det är tölt.

Vad säger ni andra om min fråga och fundering?

Jag gör heller nästan aldrig den övergången, det är mkt sällan jag gör det.

För mig fungerar det bra utan den övergången och dessutom tror jag att "mina" pållar skulle kunna gå över i tölt om man ska trava osv. Vet eg. inte varför jag inte gör det, men det känns liksom inte naturligt på ngt vis, och då skiter jag i det.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna göra den övergången på en passtaktig häst för att få tölten mer ren, men annars vet jag inte riktigt varför man skulle göra de...

Men nu när ämnet ändå är uppe; Vad kan ni se för FÖRDELAR med denna övergång? (förlåt för att jag snodde din tråd lite:devil: )

Jo, jag kan nog också tänka mig att om jag tar en halvhalt i trav så uppfattar hästen det som en töltsignal. Tycker att hela övergången verkar ganska osmidig ..

Helt ok att du snor tråden ;) det är precis det jag undrar vad ser man för fördel i det. Själv kan jag inte hitta någon

Samling, samling, samling;)
Gör det bara för att se att det funkar men eftersom detta inte är krav på tävling osv så saktar jag oftast ner till skritt innan övergång.

men om man då gör det för samlingen skull och sedan går över tilll tölt när man uppnått samligt hur kan du hästen skilja på mkt samling i traven och inte uppfatta det som att den ska gå över i tölt?

Nyfiken i en strut hur man tänker ;)

Jag tycker de är en bra sak att göra trav-tölt, om hästen är passtaktig och annars blir det från skritt-tölt att den blir mer passtaktig... Men problemet är i övergången trav-tölt att man fortsätter att vara travtaktig (ryttaren allså) Och hästen går över i tölt och börja jobba helt fel, känns det som ibland.

Så man måste samla hästen ordentligt först, å inte bara "dra" över den i tölt, så samling å mkt drivning så borde de gå som att man börja tölta från skritt..

Övergångar är bra träning för häst och ryttare så man ska inte strunta i de för att de blir för svårt eller att man tycker det blir fel i början.. De kommer funka perfekt efter ett tag:)

Jag gör så gott som aldrig den övergången. Min häst är ganska lång i traven, vi har inte riktigt fått kläm på den gångarten. Risken om jag tar tölt direkt från trav är att jag får en häst med lång kropp i tölten också. Desutom vågar jag inte riskera att hon tappar ryggaktiviteten i tölten eftersom den inte riktigt finns i traven. Ochså blir tölten travtaktig på köpet.

Har inte sett några problem med det, kör tölt-trav-tölt o.s.v. utan problem. Jobbar med sätet mycket iofs och ändrar rörelse när det ska bytas. Samma med fyrgångare som med rena femgångare.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag gör aldrig den övergången, och kommer nog inte heller få tanken att kanske prova. Det enda jag ser i det, är att hästen blir spänd i traven, och tror att minsta lilla tygeltag i trav betyder tölt. Mina hästar, 3 st 5 gångare, 2 med pass som starkaste gångart, är MYCKET känsliga för tygeltag i trav. Skulle inte i min vildaste fantasi få för mig att göra trav-tölt.

Ursäkta rolle, menat till alla.

Har oxå den känlan att det är helt fel i alla fall för oss.
Verkar som det är många som gör den övergången det förvånar mig trodde det skulle vara tvärtom!

Det skulle vara rena döden att träna den övergången på min häst...

Skulle aldrig få för mig att göra den övergången, känns ganka så fel...

Intressant fråga det där...man kan då undra vad jag gör som ni inte gör eller tvärt om? Jag försöker använda vikt och säte så mycket som möjligt, kompletterat med lätta tygeltag...har tränat lite på att byta gångart utan tyglarnas hjälp ibland.

Rolle

Det är inte svårt att göra den övergången.
Utan det är elakt mot hästen.

Det är mycket påfrestande för en häst rent kroppsligt.
Och dessutom förvirrande.
Det är därför som man inte gör den.

Vid dressyr i trav så får man en förvirrad häst som får svårt att veta vad som begärs av den.

På vissa hästar, särskilt 5-gångare, kan det dock vara motiverat om de behöver hålla farten för att hålla takten.
Då kan de vara dumt att bromsa upp om de trillar ner i trav från tölt.
Utan bättre att bara fortsätta framåt och samla ihop tölten igen.

Men det finns inget direkt självändamål i att träna de övergångarna.
Inte tölt-trav heller.
Bäst är att tölta hela vägen ner i skritten.

Utan det är elakt mot hästen.

Det är mycket påfrestande för en häst rent kroppsligt.
Och dessutom förvirrande.
Det är därför som man inte gör den.

Det är givetvis inget självändamål med att gå från trav till tölt och det görs ex när jag sätter igång efter vinterhalvvilan genom att gå över i trav emellanåt och för att hålla farten gå i tölt igen, har femgångare här hemma. Jag säger inte emot dig men förklara gärna varför det jag citerade. Kan vara jag som har svårt att begripa, men jag vill gärna ;) Ja menar, om du går ner till skritt (fyrtakt) från trav (2 takt diagonalt) så är ju det en sakta tölt men med tre i backen och en i luften. De borde ju nästan vara lika svårt att gå ner i skritt som sakta tölt...
Jag har inte heller upplevt någon förvirrad häst...av den anledningen :D

Undrar
Rolle

Fick lära mig av en känd islandsryttare att man bör undvika den typen av övergång då tölten lätt kan bli "oren".... Nåt i den stilen var det...

Ja menar, om du går ner till skritt (fyrtakt) från trav (2 takt diagonalt) så är ju det en sakta tölt men med tre i backen och en i luften. De borde ju nästan vara lika svårt att gå ner i skritt som sakta tölt...
Ja och vissa hästar har också mycket svårt för detta.
Vissa 3-gångare kan takta i alla oändlighet och 5-gångare kan lägga sig till med att gå i passtakt.
Men ner till skritt måste man ju förr eller senare.

Om man har 4-takten i skritten så är det dumt att blanda in den diagonala trav-2-takten där någonstans mellan skritt och tölt.
Utan bäst går man från skritt upp i tölt och sedan tillbaka till skritt.

Skritt-trav-skritt övergångar är svåra.
Men dem slipper vi ju liksom inte.

Jag har inte heller upplevt någon förvirrad häst...av den anledningen
Den kommer vid hög samlingsgrad i traven.
T.ex. när man vill börja att trampa hästen som förberedelse till piaff.
Det är bra att hålla sig till diagonal 2-takt när man jobbar med det.
Och 4-takt när man jobbar med det.
Samt att göra en tydlig skillnad på dessa med skritt (eller i vissa fall galopp) emellan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 107
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 291
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 961
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar