K

Kerrin

Liten fråga bara; varför skulle man inte kunna avla på en hund med överbett ? Ser att en del säljer hundar med överbett till reducerat pris och att även många skriver ut i annons att de därför inte är till avel...
Tacksam för svar!

Sv: Överbett

Om det korrekta bettet inom rasen är saxbett, så är ju över och underbett ett (oftast) gravt fel exteriört sett.

Funktionsmässigt spelar det oftast ingen roll om det inte rör sig om stora glapp.

Om man avlar på en hund som inte har korrekt bett, så ska den tillföra något annat som är unikt och av yttersta vikt att tillföra i rasen för att det ska vara värt det.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 613
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 206
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka