"Ovanliga" raser inom tävling

S

__Stilett__

\"Ovanliga\" raser inom tävling

Är det ngn här som tävlar med lite "ovanligare" raser inom dressyrtävling (och hopp kanske)? Tänkte inte just på halvbloden nu alltså ;-) Jag har en Frieser som jag tänkt ska bli dressyrhäst, vore kul och höra om ni kanske har en sådan också eller annan ras. Bilder kanske? Berätta hur det går för er.

Re: \"Ovanliga\" raser inom tävling

för många år sedan tävlade jag en arbetsfjording.
som vanligvis gick på åker å jobbade,
jag körde henne i fältkörning för ungdom,rd henne i distansritt och hoppade henne på bana.

kan ju säga att folk såg oss,för hon var ju inte byggd som ridhäst precis....

Har en kallblodstravare av den grövre typen som jag tävlar lite hoppning med. Hon är superduktig och snäll, men folk har såna otroliga fördommar tycker jag. Hör väldigt ofta "gud vilken tjock ponny!". :smirk:
I början hörde jag allt som oftast "hon TRAVAR ju runt banan!" (hon hade en tendens att göra det när hon blev nervös :smirk:). Men vad gör det? Hon hoppade ju lika bra i trav som i galopp och på varenda tävling gick hon fortare än de som galoppera. :D

Jag själv rider kallblodstravare på låg nivå än så länge men jag känner till en Ardennerkorsning som går medelsvår dressyr med placeringar. Det är ofta mycket skitsnack bakom ryggen när de kommer till tävlingsplatser men de tystnar snabbt när de får se hur han går. :)

Jag har en tinker valack som jag har börjat tävla i dressyr och det går fint. :D
Kan PM:a en bild om du vill :bump:

Jag har sett en jättefin frisier på en lokal LB LA tävling. Tyvärr fick
hon låga poäng till sin prestation. Hästen gick bra mycket bättre än andra,
men likt f...... så fick hon lägre poäng. Kanske en domare som var lite väl personlig??

Jag tävlar dressyr (lokalt) på min foderhäst som är ett varmblodssto. Hon har gått på bana och startat men nu så är hon en ridis!! Så klart så hör man mkt fördommar när man är ute.. MEN det finns folk som tycker att man är "modig" som vågar ställa upp med en travare och som hoppas att man visar för andra med ridtravare att det faktiskt går att tävla mot ridhästar!!! Jag vet att min häst kan sakerna som ingår i programmen så varför skulle jag inte åka??!!!!

åhh :-) va stor..hujja..hoppas inte min hamnar där ;-) men det ska han inte göra. mkt vackra hästar!

Jag har tävlat dressyr med ett par fjordingar. Jag är personligen ingen dressyrstjärna, men hästarna var det definitivt inget fel på! Så himla synd bara att folk ska rynka på näsan varje gång de ser att man lastar ur en fjording på dressyrtävling... :(

Jag tävlar dressyr med min fullblodsvalack :love:... går faktiskt riktigt bra... vi gick till finalen i dressyrallsvenskan i våras :D ... mycket mer än vi någonsin kunnat tro... :rofl:

I Finland har finnhästarna egna klasser, men spöar även ofta halvbloden på dressyrbanan. De har egna finska mästerskap också! :love:

*lånar knapp*
Tränar min kallblodstravare inför dressyrtävlingar. Skulle ha startat honom nu under de sista sommartävlingarna men han fick ryggproblem av sadeln så det var bara å ställa av honom och skaffa ny sadel. Men kanske nästa sommar. (Kan inte ställa upp i inomhustävlingarna än, han har aldrig gått i ridhus så han skulle bara få fnatt). Ska även ställa upp i en liten "distans"-ritt till våren. Bara för att testa hans kondis... :bump:

Ovanlig vet jag inte men jag tävlar lite dressyr på min arabhingst. Sist så såg jag också en haflingerhingst på tävlingen.

Ja, alldeles underbara.
Fast ibland tror jag min har DAMP eller något...
Gillar honom ändå, mitt lilla bokstavsbarn :D

/
Susanne

Har som mål att rida lokala dressyrtävlingar(LC/LB) nästa sommar på min medryttar häst. En Ardenner/fjording korsning. Tyvärr har många av min rid kamrater väldiga fördomar om kallblod men jag har bestämt att vi skall visa att vi/alla kan.

Vet inte om det är så ovanligt, men jag är på g och börja tävla lite med mitt knabstrupsto. Har bara varit på lite träningstävling än så länge, men snart så blir det "riktiga" :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 914
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama