Nej, det tror jag inte att det är faktiskt. Vet inte fördelningen av show/brukskullar ( @Fetaost eller @toughcookie kanske har lite koll?) men även om det föds fler ur showlinjer så är det ju inte som att alla de har "räkrygg" heller.Jag tyckte att det är flera räkryggar (av varierande grad) än "rakryggar" inom tysk schäferhund numera, rent allmänt om man räknar in alla sorter men jag kan ha fel.
Har inte bakkärran med ryggen att göra då? Jag tänker att det är pga ryggen där musklerna fäster som gör att bakkärran blir ostabil.
Ja och nej skulle jag säga. Det är väl mer att de delvis är övervinklade bak och har instabila leder snarare än att ryggen är problemet. Så det blir liksom missvisande att kalla dem räkrygg imo.
Jag gillar som sagt inte aveln på dessa heller men det är knappast så rasen ser ut i stort. Jag träffar rätt mycket schäfrar i perioder och reagerar ordentligt de gånger jag ser instabila hundar dvs de är inte på något vis normen. Vill man ha en bra brukshund är nog fortf schäfer det säkraste kortet liksom.