Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet ligger nog i olika åsikter om vad som är ett diskussionsämne. Jag kanske skriver "varför stämmer aldrig SMHI s rapporter? De hade ju lovat sol och nu öser regnet ner. :rage:" det betyder inte att jag vill diskutera hur väderrapporter fungerar och varför de kan bli fel. Samtidigt kan det bli en intressant diskussion av det, men det var inte det jag tänkte när jag skrev, jag kanske mest ville gnälla över att jag inte kunde bada den dagen.
Så om det startar intressanta diskussioner i en evighetstråd så är det ytterst sällan tanken när det första inlägget skrevs.
Nä, två-tre kommentar om SMHI är väl inget diskussionsämne. Men när det börjar bli en diskussion eller någon kanske börja förklara varför väderrapporterna är så oförutsägbara eller det radas upp SMHIskämt. Då är det dags för en tråd.
Tycker jag.

Nej det kan jag förstå. Hade du tänkt så hade du ju skapat en tråd men hur stort är egentligen problemet att det blir en egen tråd när det nu blir en diskussion?
Det beror på vad som har triggat diskussionen skulle jag vilja säga. I det fall som satte igång den här tråden så blev det ett stort problem. Andra gånger är det positivt, här behövs mer fingertoppskänsla för att någon inte ska känna sig överkörd, samtidigt vet jag av erfarenhet att moddarna har mycket att göra som det är.

Nä, två-tre kommentar om SMHI är väl inget diskussionsämne. Men när det börjar bli en diskussion eller någon kanske börja förklara varför väderrapporterna är så oförutsägbara eller det radas upp SMHIskämt. Då är det dags för en tråd.
Tycker jag.
Men jag som skrev första inlägget kanske inte vill behöva förklara i 375 inlägg att jag faktiskt förstår varför väderrapporter kan ändras, jag ville bara gnälla. ;) Så här kanske det även ligger på alla medlemmar att inte dra förhastade slutsatser och tro att den som står i första inlägget faktiskt är den som vill föra diskussion.

Men jag som skrev första inlägget kanske inte vill behöva förklara i 375 inlägg att jag faktiskt förstår varför väderrapporter kan ändras, jag ville bara gnälla. ;) Så här kanske det även ligger på alla medlemmar att inte dra förhastade slutsatser och tro att den som står i första inlägget faktiskt är den som vill föra diskussion.
Precis, det kanske är den som börjar förklara som ska starta tråd eller låta bli att gå in på detaljer.

Men är folk verkligen så korkade? Det står ju tydligt i trådrubriken att det är en utbruten tråd. De flesta måste ju i det läget förstå att startinlägget kanske inte riktigt är tänkt som ett startinlägg utan något helt annat.

Men är folk verkligen så korkade? Det står ju tydligt i trådrubriken att det är en utbruten tråd. De felsta måste ju i det läget förstå att startinlägget kanske inte riktigt är tänkt som ett startinlägg utan något helt annat.
Trots det verkar många ha svårt att greppa det, kanske för att det blir blandat, ibland är det den som har gjort inlägget som har bett att få den utbruten och andra gånger är det själva diskussionen som har gjort att den här blivit utbruten.

Men är folk verkligen så korkade? Det står ju tydligt i trådrubriken att det är en utbruten tråd. De flesta måste ju i det läget förstå att startinlägget kanske inte riktigt är tänkt som ett startinlägg utan något helt annat.
Det är nog olika hur det gjort. I en del fall har det inte markerats att det är en utbruten tråd, i alla fall inte längre bak i tiden ( Jag vet tex en jag just läste från 2016) där det bara blivit en ny rubrik

Alltså ni som kände er träffade av min kommentar om skitpratare: ni kanske ska tänka efter lite hur ni framställer er om ni känner att det är något att ta åt sig av? Jag tänker då verkligen inte ursäkta mig för att jag upplever en atmosfär som lätt blir utfrysande, har ni problem med det så sätt mig på ignore så slipper ni ta illa vid er av att jag råkar ha lite negativa synpunkter. :up: Jag brukar ändå inte figurera i era älskningstrådar så ni behöver inte oroa er för att jag ska komma dit och förstöra stämningen.

Och med det sagt så tror jag att det är dags för Bukepaus, jag orkar fan inte med det här ifrågasättandet a la "men tala om för oss hur vi beter oss som mobbare", så sjukt triggande så att det är som att jag transporterats tillbaks till högstadiet.

Alltså ni som kände er träffade av min kommentar om skitpratare: ni kanske ska tänka efter lite hur ni framställer er om ni känner att det är något att ta åt sig av? Jag tänker då verkligen inte ursäkta mig för att jag upplever en atmosfär som lätt blir utfrysande, har ni problem med det så sätt mig på ignore så slipper ni ta illa vid er av att jag råkar ha lite negativa synpunkter. :up: Jag brukar ändå inte figurera i era älskningstrådar så ni behöver inte oroa er för att jag ska komma dit och förstöra stämningen.

Och med det sagt så tror jag att det är dags för Bukepaus, jag orkar fan inte med det här ifrågasättandet a la "men tala om för oss hur vi beter oss som mobbare", så sjukt triggande så att det är som att jag transporterats tillbaks till högstadiet.
Jag hävdar fortfarande att din ton var direkt otrevlig. Jag vänder mig inte emot vad du säger utöver det, men det är onödigt att komma med nedvärderande termer.

Du bör nog fundera själv på hur du uttrycker dig, att kalla rätt många för skitpratare är direkt ouppfostrat och otrevligt. Beskyller man andra för att vara otrevliga är det rätt märkligt att vara det själv.

Och om man nu hänger i en sådan tråd som du pekade ut är det rätt svårt att inte känna sig träffad. Att jag skulle känna mig träffad av någon annan anledning finns inte.

Jag har tyckt att det har fungerat ganska väl ändå hittills. Någon gång när jag blev så förälskad i rosorna i trädgårdstråden så startade jag en tråd om rosor (som antagligen ligger djupt begravd i arkivet, vila i frid) där folk kunde skriva lite extra om det ämnet. Men jag gjorde ju det för att jag ville det, med risk för att inte veta så mycket om det här tydligen heta ämnet - inte alla kanske vill eller orkar starta en ny tråd, man kan ju föreslå det och/eller helt enkelt starta en själv som tar upp ämnet utan att peka ut personen som "startat" det? För det är ju då du/jag som finner ämnet tillräckligt intressant, inte den som man tycker borde starta en egen tråd. Jag tycker att detta vore den bästa lösningen - när man bryter ut trådar om ett ämne, skriv själv neutralt om vad ämnet handlar om utan att peka ut en viss person som skrivit om det innan en själv och citera inte. Då kan nya personer lättare komma in i diskussionen också utan att behöva veta vad som pratades om innan dess.
Om det inte går pga det handlar om personliga saker (tex familjemedlemmar) måste du verkligen diskutera såna personliga problem? Om någon skriver om tex problem med sin pappa och hans alzheimer och man tycker att det är ett intressant område - då kan man helt enkelt skriva om till typ "alzheimers i familjen - diskutera" istället för att citera en viss person. Det blir kanske mera arbete men det tror jag är värt. För skriver man i en snacktråd så räknar man lite med att det ska flyta med i strömmen, just pga man inte vill eller orkar ha så stor uppståndelse runt det.

Personligen så tycker jag att det är mera oförskämt än att gå in i en ny tråd och tagga en person som man tror har kunskap om det ämnet (detta tycker jag är lite av ett gränsfall då har de åtminstone chansen att låta bli att svara), jag har respekt för moderatorerna (all heder till er som spenderar så mycket tid på det här forumet! :love: ) men en vanlig användare som startar en ny tråd och direkt citerar en annan person och lägger hela "bördan" på den personen skulle nog anses rätt så oförskämd? Även om jag förstår att ni har mer befogenheter än en vanlig användare, av god anledning.

Men @Ninnurur hur menar du att man borde ha gjort? Ditt inlägg och din situation började ju redan diskuteras i den första tråden. Spelar det för dig någon roll i vilken tråd den finns? Det idiotiska blev ju redan sagt där. Och det är ju ett intressant ämne, får man inte diskutera det? Hade det inte varit lite konstigt att starta en ny tråd om ämnet och inte alls nämna var ämnet kom ifrån?

Men @Ninnurur hur menar du att man borde ha gjort? Ditt inlägg och din situation började ju redan diskuteras i den första tråden. Spelar det för dig någon roll i vilken tråd den finns? Det idiotiska blev ju redan sagt där. Och det är ju ett intressant ämne, får man inte diskutera det? Hade det inte varit lite konstigt att starta en ny tråd om ämnet och inte alls nämna var ämnet kom ifrån?

Men du, är det inte trevligast att släppa det där? Ninnurur har sagt att hon mår enormt dåligt av det hela så varför då dra det en gång till i ännu än tråd?

För att det här är hennes tråd där hon tog upp just den tråden?

Du har sett att hon mått enormt dåligt mentalt att bli påhoppad som hon blev, rädd för att någon ska ringa soc angående hennes barn och bett att få tråden borttagen? Varför då dra det hela en gång till? Det om något är mobbingbeteende. Ibland är det vänligaste att bara släppa något.

Diskutera företeelsen, ja. Dra det i detalj (igen) med någon som mår enormt dåligt över det hela? Nej.

Du har sett att hon mått enormt dåligt mentalt att bli påhoppad som hon blev, rädd för att någon ska ringa soc angående hennes barn och bett att få tråden borttagen? Varför då dra det hela en gång till? Det om något är mobbingbeteende. Ibland är det vänligaste att bara släppa något.

Diskutera företeelsen, ja. Dra det i detalj (igen) med någon som mår enormt dåligt över det hela? Nej.
Men varför startar hon en tråd om hon inte vill diskutera. Den här tråden har ju varit väldigt on topic hela tiden, och det som hon anser är fel är att ämnet brutits ut. Att vi inte längre diskuterar ämnet som behandlades i den utbrutna tråden ser jag som självklart.

Det blir ju jättekonstigt om en person startar en tråd men man får inte diskutera tråd starten.

Och lite otrevligt av dig att kalla det mobbningsbeteende. Jag svarade på ts startinlägg. Hur sjutton kan det vara mobbning...

Men varför startar hon en tråd om hon inte vill diskutera. Den här tråden har ju varit väldigt on topic hela tiden, och det som hon anser är fel är att ämnet brutits ut. Att vi inte längre diskuterar ämnet som behandlades i den utbrutna tråden ser jag som självklart.

Det blir ju jättekonstigt om en person startar en tråd men man får inte diskutera tråd starten.

Och lite otrevligt av dig att kalla det mobbningsbeteende. Jag svarade på ts startinlägg. Hur sjutton kan det vara mobbning...
Fast @Ninnurur diskutera inte den tråden utan fenomenet att få sitt inlägg utbrutet till en ny tråd. Ser du skillnaden?
Sen kan det sägas trevligare än vad @athena_arabians kanske gjorde :) men känner man för någon så reagerar man ibland med att bli hårdare än vad som behövs.

Ja ämnet är intressant och kan absolut diskuteras men i det här fallet blev inledningen för personlig. Hade starten istället varit "Hur ser reglerna ut för fritids med arbetslösa föräldrar?" Så hade inte diskussion kunnat hamna där den hamnade.

Fast @Ninnurur diskutera inte den tråden utan fenomenet att få sitt inlägg utbrutet till en ny tråd. Ser du skillnaden?
Sen kan det sägas trevligare än vad @athena_arabians kanske gjorde :) men känner man för någon så reagerar man ibland med att bli hårdare än vad som behövs.

Ja ämnet är intressant och kan absolut diskuteras men i det här fallet blev inledningen för personlig. Hade starten istället varit "Hur ser reglerna ut för fritids med arbetslösa föräldrar?" Så hade inte diskussion kunnat hamna där den hamnade.
Är du säker? Jag tror inte det hade varit sån stor skillnad.

Alltså ni som kände er träffade av min kommentar om skitpratare: ni kanske ska tänka efter lite hur ni framställer er om ni känner att det är något att ta åt sig av?
Att folk tar åt sig av den saken är kanske inte så konstigt. Många av oss har från tidig ålder fått lära oss att inte tro på oss själva. När jag gick på dagis så sa fröknarna att vi skulle berätta om någon var elak mot oss. När man sedan berättade om något så var svaret "man ska inte skvallra" :confused::crazy:. Efter några sådana törnar och givetvis mängder av andra törnar där självförtroende sänkts så blir det lätt att ta till sig negativ feedback även om den inte är riktad mot just min person. Tyvärr är det nog ofta så att de som verkligen är skitpratare inte tar åt sig på samma sätt.
/Slut på amatörpsykologisk analys.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar