Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är fortfarande över 2000 inlägg i det trådar som brutits ut. I många fall är dess inlägg genomtänkta diskussioninlägg som faktiskt sprider kunskap och förståelse mellan människor. Hur kan du kalla dessa 2000 inlägg för en minoritet? Hur kan du ta på dig ansvaret att tala för alla de som inte hittat denna diskussion? Varför är det ett hot mot "vad gör vi nu-tråden" att uppkpmna diskussioner bryts ut så fler kan se dem? Varför antyder du att de som inte är här ser det som ett hot mot forumet?

Umm, var sa jag att de som inte är här ser det som ett hot mot Buke? Och 2000 inlägg betyder inte 2000 användare, tvärtom är det en minoritet som skriver fler inlägg i samma tråd. Tvärtom, den här tråden borde kanske flyttas till Allmänna forumet eftersom flera, som inte läser subforum särskilt inte just det här subforumet missar den här och en del andra intressanta diskussioner.

Återigen, varför lägga över ansvaret på moderatorer utan om det kommer upp en sidospår som många tycker är intressanta och därmed tar över den ursprungliga tråden, varför inte själv bryta ut den? Hade jag tyckt att frys på balkongen hos de som får bidrag från FK varit tillräckligt intressant skulle jag gjort det.

Tvärtom, den här tråden borde kanske flyttas till Allmänna forumet eftersom flera, som inte läser subforum särskilt inte just det här subforumet missar den här och en del andra intressanta diskussioner.
Den här ligger i exakt rätt underforum. Varför du tjafsar om detta är helt obegripligt. Ska jag diskutera distansridning på Allmänt också bara för att det är fler aktiva där? Knappast.

Jag konstaterar att det är två vitt skilda uppfattningar och hela tråden blivit vi mot dem nu fast vi alla inte har vitt skilda åsikter egentligen. Ni som börjat skrika på varann kan ju ta er en funderare på meningen med att skrika, vad hjälper det till med?
Saken är väl den att utbrytningar av uppkomna diskussioner kommer fortsätta.
Oavsett om man gillar det eller inte. Oavsett om det finns skilda åsikter om saken.
Och med detta vill jag också uppmana alla som ser utbrytbara diskussioner i chat-trådarna att rapportera, så att vi moderatorer får veta att de finns. För tyvärr, även om vi hade velat så hinner vi inte lusläsa varenda tråd på hela forumet....

Umm, var sa jag att de som inte är här ser det som ett hot mot Buke? Och 2000 inlägg betyder inte 2000 användare, tvärtom är det en minoritet som skriver fler inlägg i samma tråd. Tvärtom, den här tråden borde kanske flyttas till Allmänna forumet eftersom flera, som inte läser subforum särskilt inte just det här subforumet missar den här och en del andra intressanta diskussioner.
Rent krasst så är det nog fler inlägg per användare i chattrådarna är det är i de utbrutna trådarna. Om vi diksuterar den här tråden så är det 43 personer som skrivt i den. I vad gör vi nu tråden är det 86 personer. Det här 'osynliga sobforumet' har alltså lyckats samla hälften av antalet svarande i den hitills mest nämda chattråden. Det tycker jag personligen är ett rätt bra facit.

Återigen, varför lägga över ansvaret på moderatorer utan om det kommer upp en sidospår som många tycker är intressanta och därmed tar över den ursprungliga tråden, varför inte själv bryta ut den? Hade jag tyckt att frys på balkongen hos de som får bidrag från FK varit tillräckligt intressant skulle jag gjort det.
Men folk gör ju uppenbarligen inte det så vad är då lösningen?

På vad som skulle ha kunnat brytas ut till egna trådar. Jag har ju skrivit flera gånger att jag inte tänker på allt som står i dom där trådarna och missar säkert vad som för andra kan vara intressanta diskussioner.
Ja och vi är ju flera som svarat på vilka utbrytningar vi sett. Tex medicinering, gruvor ect.

Eller läste du inte de inläggen? Jag kan ju inte svara på vilka fler ämnen i trådar jag knappt läst skulle kunna bli egna, Men förmodligen är det en del om jag bara tittade.

Att du inte ser dom säger ju bara något om hur du läser, inte att det inte finns. Med tanke på alla tusentals inlägg vore det ju konstigt om det inte hade funnits några intressanta saker att ta vidare.

Den här ligger i exakt rätt underforum. Varför du tjafsar om detta är helt obegripligt. Ska jag diskutera distansridning på Allmänt också bara för att det är fler aktiva där? Knappast.

Förslaget (inte tjafset btw, otrevlig ton) är eftersom det så uppenbart engagerar och berör så många buke medlemmar och antagligen skulle göra det för ytterligare många om man visste att diskussionen existerade, vilket man inte gör om man inte är aktiv på just det här subforumet, vilket majoriteten av användare inte är. Jag upptäckte själv inte det här forumet förrän ganska nyligen när det gjordes en uppdatering, jag blev förvirrade letade i FAQ och hamnade efter lite om och men här.

Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte riktigt skillnaden. Varför skriver man något på ett diskussionsforum om man inte vill att någon ska kommentera?
Om debattklimatet är för hårt, och där kan jag hålla med att vissa beter sig som sktistövlar, så får man kanske ändra nivån på modereringen. Det kanske ska bli fler som får ta en Bukepaus och det kanske ska delas ut fler varnignar som ligger kvar längre.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska lyckas få fram vad jag menar, jag skriver att det inte är tillräckligt för en rapport och du pratar om bukepaus? Just när folk inte ens verkar vilja förstå vad jag skriver får mig att sluta skriva, man kommer liksom inte framåt.
Ska man se buke som ett rent diskussionsforum så är det många trådar som borde ryka, allt är inte diskussion utan kanske mer uppdateringar. Skulle det försvinna skulle forumet dö ut ännu mer. Skulle bara medlemmar som vill diskutera vara tillåtna så skulle medlemstalet sjunka. Jag tror att alla måste försöka få en större förståelse för att det finns olika syn på forumet.

Ja och vi är ju flera som svarat på vilka utbrytningar vi sett.

Eller läste du inte de inläggen? Jag kan ju inte svara på vilka fler ämnen i trådar jag knappt läst skulle kunna bli egna, Men förmodligen är det en del om jag bara tittade.

Att du inte ser dom säger ju bara något om hur du läser, inte att det inte finns. Med tanke på alla tusentals inlägg vore det ju konstigt om det inte hade funnits några intressanta saker att ta vidare.
Ja utbrytningar som har blivit av ja.
Men det är många som har pratar om sånt som funnits i trådar som dom inte orkat läsa men ändå vet att det finns intressanta ämnen som kan brytas ut.
Dom ämnena som är utbrutna är ju liksom redan självklart.

Ibland undrar jag om det är det som skaver mest när chatt-trådarna ifrågasätts, det är såklart jobbigt för de stackars skitpratarna att inte få ha lika skyddad verkstad längre. :(
Jag får väl räknas till en av "skitpratarna" iom att jag nästan uteslutande skriver i "vad gör vi". Detta är för att jag vill prata, om vad jag gör, om min dag, läsa om vad andra gör, osv. Jag pratar mycket sällan med någon irl, eller ens i chatt. Vad gör vi-trådarna är ett lättsamt sätt för mig att ha en social samvaro utan att behöva känna mig tvingad att vara social jämt och ständigt, utan att känna att jag MÅSTE ha något intressant/värdefullt att dela med mig av för att få skriva. För det är så klimatet känns här (enligt mig), har du inget vettigt/väl uttänkt svar osv så ska man inte få skriva/svara i en tråd.

Kl
Jag har inget behov av att starta en tråd, och jag har sällan sett något i vad gör vi - tråden som kan tänkas brytas till en egen tråd. Visst att det kan snöa in på ett visst ämne en liten stund, sen återgår det till "nonsens". Jag kan tänka mig att det kan finnas saker i andra evighets trådar på ex barn eller hund, som jag funnit intressant att läsa om, men det är ju inte direkt så att min fritid jag spenderar här på buke står och faller med det faktum att jag inte "får se det".

@ameo hur kommer det sig att du inte bröt ut rosorna från trädgårdstråden? Som det lät i ditt tidigare inlägg här var det pga protester från aktiva i tråden. Hur kan det komma sig att vissa saker blir utbrytna utan tillfrågan (som i TS fall här i tråden) medan vissa inte blir det för att folk blivit tillfrågade?

Skulle bara medlemmar som vill diskutera vara tillåtna så skulle medlemstalet sjunka. Jag tror att alla måste försöka få en större förståelse för att det finns olika syn på forumet.
Det här tänker jag också på. Jag håller med om att det är ett diskussionsforum men om vi inte skulle tillåta tex dagbok eller trådar för småprat så skulle antagligen de användarna försvinna och forumet bli ännu mindre.

@ameo hur kommer det sig att du inte bröt ut rosorna från trädgårdstråden? Som det lät i ditt tidigare inlägg här var det pga protester från aktiva i tråden. Hur kan det komma sig att vissa saker blir utbrytna utan tillfrågan (som i TS fall här i tråden) medan vissa inte blir det för att folk blivit tillfrågade?
Det har jag skrivit i den tråden. Den är alldeles för lång för att någon ska ha tid och ork att gå igenom den och leta efter rosinlägg.
Jag skrev min kommentar där som en önskan om att göra en separat tråd om rosor, för att jag tycker att de är värda en egen tråd.

Eftersom det inte går att rapportera här inne så ber jag ödmjukt om att netiquette ska följas enligt Bukefalos regler.
;)
Det finns inget i reglerna om att höja rösten, det vill säga använda versaler. Jag gör det ytterst sällan, det var enda sättet att få respons då flera förklarat samma sak för flera olika användare ett antal gånger. Jag har inte gått till något personangrepp, inte heller skällt på någon.
Och det fungerade tydligen. Mission completed.

jag har inte läst hela denna tråd och inte heller den utbrutna tråd som blev starten till denna tråd men jag måste säga att ibland blir jag otroligt förvirrad av "utbrutna trådar" - om jag går in i en sådan tråd så känns det som jag hamnar mitt i en pågående diskussion där jag saknar bakgrunden och bara ser en ögonblicksbild. Ofta händer det att jag vill ha en snabb intro till vad som ledde fram till att det blev en tråd för att faktiskt förstå sammanhanget i varför diskussionen kom upp överhuvudtaget.

Sedan förstår jag att det är svårt, om inte ens omöjligt för moderatorerna att ge en snabb översikt av uppkomsten av en utbruten tråd när de bryter ut ämnet.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lyckas få fram vad jag menar, jag skriver att det inte är tillräckligt för en rapport och du pratar om bukepaus? Just när folk inte ens verkar vilja förstå vad jag skriver får mig att sluta skriva, man kommer liksom inte framåt.
Jag tror jag förstår vad du menar men uttrycker mig nog lite dåligt. Jag tycker mig se att gränserna för vad som anses okej att skriva har flyttats. Om det är modereringen som ändrats, om det är det allmäna debattklimatet i samhället som ändrats och speglar av sig här eller om det är att folk inte känner att det är idé att rapportera vet jag inte. Jag tror att man skulle kunna komma tillrätta med det här till viss del genom att tidigare dela ut varningar. Jag kan ärligt säga att jag i vissa trådar, i ren frustration, skrivit saker på ett sätt som jag anser borde genererat en varning men hittils har jag bara dragit på mig en och det var flera år sedan. Vissa personer uttrycker sig på ett nedsättande och otrevlig sätt i nästan alla trådar de skriver men rapporter leder ingenstans eftersom varje enskilt övertramp är för litet och man missar helheten.
Ska man se buke som ett rent diskussionsforum så är det många trådar som borde ryka, allt är inte diskussion utan kanske mer uppdateringar. Skulle det försvinna skulle forumet dö ut ännu mer. Skulle bara medlemmar som vill diskutera vara tillåtna så skulle medlemstalet sjunka. Jag tror att alla måste försöka få en större förståelse för att det finns olika syn på forumet.
Men hur många är det som anser att de chatt liknande trådarna ska bort? I mina ögon verkar de vara i minoritet så den frågan får väl anses ganska död. Det vi är många som vill är att diskussionsämnen ska finnas i trådar där det är lätt att hitta dem. Vi vill inte behöva leta efter 3 inlägg på sidan 39, 1 på sidan 40, 1 på sidan 41, 4 på sidan 42 osv i trädar som är uttalade uppdateringstrådar.

Det finns inget i reglerna om att höja rösten, det vill säga använda versaler. Jag gör det ytterst sällan, det var enda sättet att få respons då flera förklarat samma sak för flera olika användare ett antal gånger. Jag har inte gått till något personangrepp, inte heller skällt på någon.
Och det fungerade tydligen. Mission completed.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett
Undvik VERSALER, som kan uppfattas som att du skriker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30