Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är då problemet den utbrutna tråden eller att folk som gillar att trampa på andra är idioter? Jag ser det nog mer som att det senare är ett problem men att låta forumet dö för att lösa det problemet ser jag som en dålig medicin.
Jag var tydligen otydlig, problemet med en utbruten tråd är att den som har skrivit det första inlägget kanske inte har tänkt att det är något som ska diskuteras. Oavsett om det är någon som beteer sig illa.
Sen vidareutvecklade jag min fundering med varför folk inte startar nya trådar och min känsla är att det är ett hårdare klimat och vassare svar från flera medlemmar, även om de inte går över gränsen till något som man kan motivera i en rapport.

Skrev en del men slutade när svaren till mig blev på nivån, sluta tramsa dig, sluta veva, nu får du ge dig, du är nästan värst av alla. Jag ansåg då tyvärr att tonen blev så otrevligt hätsk att det inte riktigt var någon ide att fortsätta diskutera. Så för att inte sänka mig till andras nivå så slutade jag.

Till ära av Schweiz-Sverige föreslår jag en folkomröstning om utbrytandets vara eller icke vara. Pinna den på Allmänna forum och låt demokratin ha sin talan. Även om det säkert sen blir anklagelser om 'bots (Putin?) och valfusk :angel:

Iofs förstår jag inte varför de som anser något som intressant inte skapar en tråd om det så de kan föra fram sina åsikter. Eftersom så många andra anser att trådar spårar ur, varför inte då bara skapa en egen tråd utan att de stackars moderatorerna ska behöva göra det och förvirra folk när inlägg försvinner?
MEN VI SER JU INTE DOM INTRESSANTA ÄMNENA FÖR VI ORKAR INTE LÄSA TUSEN INLÄGG I EVIGHETSTRÅDARNA OCH DET DÖDAR FORUMET OM DET ALDRIG TILLFÖRS NYA ÄMNEN.

Det är inte privat om alla får skriva.

Flera upplever klimatet som ovälkomnande, det är heller inget diskussionunderlag utan mer i stil med "jag vill bara skriva av mig, ni får bara kommentera med hjärtan och pepp".

Då ser jag det inte som hemmahörande på ett diskussionsforum, utan i en enskild chattgrupp med uttalad netikett att inte kommentera annat än som önskas.

Iofs förstår jag inte varför de som anser något som intressant inte skapar en tråd om det så de kan föra fram sina åsikter. Eftersom så många andra anser att trådar spårar ur, varför inte då bara skapa en egen tråd utan att de stackars moderatorerna ska behöva göra det och förvirra folk när inlägg försvinner?
Här har du två svar på din fråga från sidan 15 och 16
Alltså jag skapar trådar i alla fall nån/ några gånger i månaden men det jag verkligen uppskattar mest på buke är ANDRAS trådar, sådana som jag själv aldrig hade kommit på tanken att skapa!
Jag drar nog mitt strå till stacken men jag tycker det är trist om andras intressanta frågor döljs i babbel.
Det är ju inte mina intressanta ämnen som bryts ut utan någon annans. Jag kanske aldrig ens tänkt på just den frågan men tycker det är superintressant när det väl dyker upp.
Som det där med att lura i hästar medicin. Där kan jag bidra och vilja veta mer av andra.
Jättetråkigt att den tydligen är inne i en Allmänttråd.
Jag fixar inte att läsa evighetstrådar för att hitta intressanta ämnen. 1000 inlägg och två inlägg är värda att göra ny tråd av. Hur ska jag hitta dom? Och eftersom evighetstrådarnas invånare inte är intresserade av att få mer input så blir det inga nya trådar.

Jag har inte sett nån ökning av nystartade trådar av att folk har läst alla nya intressanta utbrytningar menade jag.
Men du vet väl inte vilka trådar som startas för att folk går in oftare på Buke för att läsa i utbrutna trådar? Mer vistelse på buke ger mer trådar.

Jomen det är ju väldigt mycket gruppchatt över nästan alla evighetstrådar. Och så blir det ju såklart när medlemmarna är välbekanta med varandra. Men det tycker jag är något annat än att bli kränkt över att ens inlägg blir bemötta eller modererade, det är ju bara orimligt.

Klart jag blir kränkt om jag förväntar sig att hela internet ska vara enig i uppfattningen att det jag skriver bara får kommenteras av vissa på ett visst sätt, och det sedan inte blir så.

Flera upplever klimatet som ovälkomnande, det är heller inget diskussionunderlag utan mer i stil med "jag vill bara skriva av mig, ni får bara kommentera med hjärtan och pepp".

Då ser jag det inte som hemmahörande på ett diskussionsforum, utan i en enskild chattgrupp med uttalad netikett att inte kommentera annat än som önskas.
Jag hänger inte i evighetstrådarna men har också läst folk som skriver precis det motsatta- att de inte vill skriva för övriga forumet då de tycker folk är otrevliga och inte välkomnande.
Så det verkar vara exakt samma saker som sägs på båda sidor.

Jag hänger inte i evighetstrådarna men har också läst folk som skriver precis det motsatta- att de inte vill skriva för övriga forumet då de tycker folk är otrevliga och inte välkomnande.
Så det verkar vara exakt samma saker som sägs på båda sidor.
Tycker man inte om diskssuionsforum tycker jag det verkar snudd på korkat att hänga på diskussionsforum och förvänta sig att det ska ändras till något annat för att passa en själv och egna syften.

Jag var tydligen otydlig, problemet med en utbruten tråd är att den som har skrivit det första inlägget kanske inte har tänkt att det är något som ska diskuteras. Oavsett om det är någon som beteer sig illa.
Sen vidareutvecklade jag min fundering med varför folk inte startar nya trådar och min känsla är att det är ett hårdare klimat och vassare svar från flera medlemmar, även om de inte går över gränsen till något som man kan motivera i en rapport.
Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte riktigt skillnaden. Varför skriver man något på ett diskussionsforum om man inte vill att någon ska kommentera?
Om debattklimatet är för hårt, och där kan jag hålla med att vissa beter sig som sktistövlar, så får man kanske ändra nivån på modereringen. Det kanske ska bli fler som får ta en Bukepaus och det kanske ska delas ut fler varnignar som ligger kvar längre.

Men du vet väl inte vilka trådar som startas för att folk går in oftare på Buke för att läsa i utbrutna trådar? Mer vistelse på buke ger mer trådar.
Förvisso inte, men det krävs ganska mycket fantasi om man läser en utbruten tråd om gruvdrift och startar en om hur kyldynor fungerar. Som exempel.

MEN VI SER JU INTE DOM INTRESSANTA ÄMNENA FÖR VI ORKAR INTE LÄSA TUSEN INLÄGG I EVIGHETSTRÅDARNA OCH DET DÖDAR FORUMET OM DET ALDRIG TILLFÖRS NYA ÄMNEN.

Men just evighetstrådar är väl främst Allmänna tråden? Som är gjord för småprat som går i alla möjliga riktningar ibland kanske ämnen gjorda för utbrytning men oftast inte. Vad jag inte riktigt förstår är varför man ska anpassa sig till vad som verkar vara en minoritet - om man räknar den tysta majoriteten av användare (som antagligen inte ens vet att den här diskussionen pågår i ett subforum) som nöjda med situationen idag.

Jag förstår inte heller riktigt vad som stoppar personer som är aktiva i trådar att själva bryta ut om de tycker att en sidotråd är intressant nog att vara sin egen tråd. Och om man inte orkar/kan plöja igenom evighetstrådar själv utan förlitar sig på andra (moderatorer) hur veta att sidotrådar som intresserar en själv personligen blir sina egna trådar?

Precis, det handlar inte om diskussioner utan om... ja, något privat chattfenomen?

Det är så jag upplever det, och hemsk som jag är tycker jag att sånt kan faktiskt folk skapa en Discord-server eller liknande för, ett diskussionsforum är just det och ska inte behandlas som någons vardagsrum där allt man säger endast är mellan en själv och de närmaste.

Förvisso inte, men det krävs ganska mycket fantasi om man läser en utbruten tråd om gruvdrift och startar en om hur kyldynor fungerar. Som exempel.
Fast om jag läser tråden om gruvdrift kanske jag får ett tankespår om hur varmt det blir på en bergvägg och därmed är tråden om kyldynor helt plötsligt mycket aktuell i mitt sinne. Tankar är ibland rätt ologiska och de följer definitivt inte en i förväg uppgjord mall.

Det är så jag upplever det, och hemsk som jag är tycker jag att sånt kan faktiskt folk skapa en Discord-server eller liknande för, ett diskussionsforum är just det och ska inte behandlas som någons vardagsrum där allt man säger endast är mellan en själv och de närmaste.
... när det dessutom bidrar till en mobbingliknande stämning där vissa upplever att de exkluderas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar