Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men 2018 är det 12 endast 12 trådar som har kommit till som utbrytningar. Hur kan det göra sååååå stor skillnad att forumet har blivit så levande och fantastiskt sen dess som en del verkar tycka?

Men 2018 är det 12 endast 12 trådar som har kommit till som utbrytningar. Hur kan det göra sååååå stor skillnad att forumet har blivit så levande och fantastiskt sen dess som en del verkar tycka?

Utbrytningarna har bara varit "en grej" i kanske ett kvartal om jag räknar rätt, så det säger sig självt att det är en ganska markant uppsving i aktivitet på så kort tid. Nu tycker jag mest att du verkar leta fel för att du stör dig på att vissa faktiskt gillar det nya systemet.

Alltså jag skapar trådar i alla fall nån/ några gånger i månaden men det jag verkligen uppskattar mest på buke är ANDRAS trådar, sådana som jag själv aldrig hade kommit på tanken att skapa!
Jag drar nog mitt strå till stacken men jag tycker det är trist om andras intressanta frågor döljs i babbel.
Fast trots att det låter som en klyscha så kan man inte ändra på någon annan, bara på sig själv ;)
Och man kan aldrig kräva något av någon annan om det inte är fråga om lönearbete ;)

Vad ser du som problemet med att bryta ut trådar ur chattrådar?
Det jag upplever är ett problem är att det har blivit utbrutna trådar av något som den som hamnar som ts inte ens ville diskutera. I @Ninnurur fall ville hon mest beklaga sig lite över situationen, inte be om hjälp och det slutade med att hon kände sig påhoppad. Det är en sak att beklaga sig och en annan att starta en diskussion. Hade hon föreställt sig att det skulle bli en diskussion så hade hon kanske aldrig skrivit det första inlägget.
Jag håller med om att det är synd att diskussioner försvinner i en stor tråd men samtidigt upplever jag en ganska hård stämning på forumet. Inte så att det är något att anmäla men tillräckligt vasst för att några ska dra sig för att starta trådar. Även om det inte är rena påhopp kan man uppleva att man hamnar i försvarsläge och känner sig trängd.

Jag gillar de utbrutna trådarna! Det var jätteolyckligt att det blev tokigt för dig @Ninnurur, men jag skulle också vilja säga att det var för att särskilda användare helt enkelt borde haft bättre folkvett. Själva sakfrågan var ju jätteintressant att läsa om tyckte både jag som var passiv och uppenbarligen många andra som skrev i den tråden, och som inte diskuterade den specifika situationen.
Missar nog också en hel del för att jag inte hänger i evighetstrådarna. Den enda jag orkar tjuvläsa är dejtingtråden. :D Och där hade vi ju en jättekul "utbrytning" i form av misslyckade ligg!

Utbrytningarna har bara varit "en grej" i kanske ett kvartal om jag räknar rätt, så det säger sig självt att det är en ganska markant uppsving i aktivitet på så kort tid. Nu tycker jag mest att du verkar leta fel för att du stör dig på att vissa faktiskt gillar det nya systemet.
Och det får stå för dig om du tycker det.
Jag har bara försökt få svar på mina frågor, vilket inte lyckats. Jag har inte nånstans sagt att utbrytningar är dåligt.

Det sager i alla fall jag inget om att det blivit, men jag förstår ändå idén.
Att ganska manga diskussioner avhandlas i långa trådar om annat som det sedan ibland refereras till i andra trådar är det ingen tvekan om. Och då är vi några stycken som känner att vi får säg en halv bild av ett problem.

Därav att jag som jag skrivit tycker att vi alla kan fundera på vilka ämnen vi skulle kunna ta i en egen tråd för att hålla buke levande...

Jag är mer för att vi alla tar oss en funderare än att moderatorerna ska behöva bryta ut trådar alls.

Jag är lite dubbel i detta. Det är intressant med diskussionerna i de utbrutna trådarna. Men samtidigt så kan det vara någon som skriver något i en evighetstråd bara för att få skriva av sig. Men om man startar en tråd tänker jag att man vill ha diskussion- och olika åsikter. Men många av inläggen i evighetstrådarna är nog inte avsedda för att personen vill ha diskussion utan bara skriva av sig eller konstatera hur det är.
Så jag tror man måste vara lite finkänslig. Om det är tex något privat någon skriver ett inlägg om så tycker jag inte bara att det ska brytas ut för att det blivit många svar av det.

Det jag upplever är ett problem är att det har blivit utbrutna trådar av något som den som hamnar som ts inte ens ville diskutera. I @Ninnurur fall ville hon mest beklaga sig lite över situationen, inte be om hjälp och det slutade med att hon kände sig påhoppad. Det är en sak att beklaga sig och en annan att starta en diskussion. Hade hon föreställt sig att det skulle bli en diskussion så hade hon kanske aldrig skrivit det första inlägget.
Jag håller med om att det är synd att diskussioner försvinner i en stor tråd men samtidigt upplever jag en ganska hård stämning på forumet. Inte så att det är något att anmäla men tillräckligt vasst för att några ska dra sig för att starta trådar. Även om det inte är rena påhopp kan man uppleva att man hamnar i försvarsläge och känner sig trängd.
Men är då problemet den utbrutna tråden eller att folk som gillar att trampa på andra är idioter? Jag ser det nog mer som att det senare är ett problem men att låta forumet dö för att lösa det problemet ser jag som en dålig medicin.

Men hur svårt kan det vara att själv starta en tråd om något som man finner intressant i en (vilken som helst) tråd som handlar i huvudsak om något annat?

Moderatorerna ska väl inte behöva sitta och bryta i trådar, dom har väl nog att göra ändå med att titta så att forumet inte spårar ur :meh: dessutom av egen fri vilja.

Förslag @Gunnar - Om en tråd ska brytas ur så tycker jag att initiativet ska komma från TS, som tar hjälp av en moderator.
Varje tråd har ju ett låsvärde av 2000 inlägg idag och det räcker väl för att varje ämne ska dö ut av sig själv. Däremot kanske trådar som är mer än, låt säga 2 år gamla ska raderas helt? Då får man börja om på ny kula.
Det är ju inte mina intressanta ämnen som bryts ut utan någon annans. Jag kanske aldrig ens tänkt på just den frågan men tycker det är superintressant när det väl dyker upp.
Som det där med att lura i hästar medicin. Där kan jag bidra och vilja veta mer av andra.
Jättetråkigt att den tydligen är inne i en Allmänttråd.
Jag fixar inte att läsa evighetstrådar för att hitta intressanta ämnen. 1000 inlägg och två inlägg är värda att göra ny tråd av. Hur ska jag hitta dom? Och eftersom evighetstrådarnas invånare inte är intresserade av att få mer input så blir det inga nya trådar.

Jag är lite dubbel i detta. Det är intressant med diskussionerna i de utbrutna trådarna. Men samtidigt så kan det vara någon som skriver något i en evighetstråd bara för att få skriva av sig. Men om man startar en tråd tänker jag att man vill ha diskussion- och olika åsikter. Men många av inläggen i evighetstrådarna är nog inte avsedda för att personen vill ha diskussion utan bara skriva av sig eller konstatera hur det är.

Jag tycker det blir väldigt snett när så många i den här diskussionen tydligen ser evighetstrådarna som skyddad verkstad. Där somliga anser att man ska/kunna avhandla saker som får stå oemotsagda och bara ska glida förbi till skillnad från att diskuteras (detta är ett diskussionsforum). Det är för mig ett Dagboksinlägg, där man själv kan redigera i kommentarerna.

Väljer man att lägga text på ett offentligt forum kan man inte längre bestämma över det man lagt ut, om man inte lägger det i Dagbok och raderar inlägget när man så känner för.

När blev evighetstrådarna skyddad verkstad och varför? Och just detta fenomen gör ju att flera känner sig ovälkomna i dessa trådar som verkar vara klubben för inbördes beundran.

Så jag tror man måste vara lite finkänslig. Om det är tex något privat någon skriver ett inlägg om så tycker jag inte bara att det ska brytas ut för att det blivit många svar av det.
Fast det bryts väl inte ut förrens det redan är en diskussion. Jag har inte sett någon utbruten tråd som kommit till med endast ett inlägg i starten, men jag har iofs inte läst alla.

Nu ekar jag vad jag vet att flera redan skrivit men: ett diskussionsforum är ingen dagbok. Man kan inte skriva på ett öppet forum och tro att det är skyddat genom att hänvisa till att man skrev av sig.

Skrev en del men slutade när svaren till mig blev på nivån, sluta tramsa dig, sluta veva, nu får du ge dig, du är nästan värst av alla. Jag ansåg då tyvärr att tonen blev så otrevligt hätsk att det inte riktigt var någon ide att fortsätta diskutera. Så för att inte sänka mig till andras nivå så slutade jag.

Till ära av Schweiz-Sverige föreslår jag en folkomröstning om utbrytandets vara eller icke vara. Pinna den på Allmänna forum och låt demokratin ha sin talan. Även om det säkert sen blir anklagelser om 'bots (Putin?) och valfusk :angel:

Iofs förstår jag inte varför de som anser något som intressant inte skapar en tråd om det så de kan föra fram sina åsikter. Eftersom så många andra anser att trådar spårar ur, varför inte då bara skapa en egen tråd utan att de stackars moderatorerna ska behöva göra det och förvirra folk när inlägg försvinner?

Jag har inte sett det hittills men det kanske blir så framöver.
Så du läser inte alla svar i en diskussionstråd? Det är ju en sida bak? Där någon - alltså jag - gör ett inlägg i ämnet som du diskuterar.

Men här kommer det igen då.

Att jag hittar en intressant tråd gör att jag hoppar in på forumet oftare för att uppdatera mig, jag kommer då också att titta mer i andra trådar och delta i dom. Kanske starta någon tråd då jag kommer på något som är OT i den intressanta tråden.
Om då bara 20 medlemmar gör samma sak - VIPS så har det hänt mer saker, fast det "bara" var en utbruten tråd som orsakade det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar