Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag kan ju inte starta en tråd om något som inte är ett problem?! Det var bara ett konstaterande i allmän anda. Ska jag starta en tråd men be folk att låta bli att komma med råd för att jag varken vill eller behöver ha dem?
Nej? Men när det ändå blir en diskussion om det så är det väl jättebra om det bryts ut till en egen tråd så fler kan läsa/få tips/komma med tips om någon annan behöver? :)

Jag har försökt räkna trådarna och de är inte många alls. Så om det krävs så få trådar för att det skall hända något på Buke, ja då är det mycket illa.
Exakt så illa har det varit, det har ibland gått timmar när samma trådar legat som senaste trådar i högerkanten.

Men det går ju att fler startar trådar också. Är det så konstigt?
Nej starta på bara. Inget fel med det men det har jag väl inte heller skrivit?

Vad jag blev fundersam över var att det skrevs att det skulle vara så stor skillnad nu mot förut och det stämde inte alls med min känsla, någon enstaka utbruten tråd.

Det är i den här tråden och i den förra som diskuterade precis samma sak ett gäng som tycker att evighetstrådarna är ett otyg och ett som inte gör det = två läger med olika åsikter som tydligen inte kan förstå varandra.
Kan du nämna en person som anser att trådarna är ett otyg? Jag har nämligen inte sett en enda.

Att jag hittar en intressant tråd gör att jag hoppar in på forumet oftare för att uppdatera mig, jag kommer då också att titta mer i andra trådar och delta i dom. Kanske starta någon tråd då jag kommer på något som är OT i den intressanta tråden.
Om då bara 20 medlemmar gör samma sak - VIPS så har det hänt mer saker, fast det "bara" var en utbruten tråd som orsakade det hela.

Fast nja, nog har många uttryckt en aversion mot dom (den).
Om vi återigen tar "vad gör ni tråden" som exempel så är det vad jag vet ett ämne som har blivit utbrutet och resulterade i rätt mycket lidande för den det rörde. Alltså inte många som har varken kunna bli irriterade eller glada.
När jag tidigare har bett om exempel på vad som skulle vara intressant att bryta ut eftersom jag inte själv alltid ser sådana ämnen är det ingen som kan svara på detta.
Varje gång detta tas upp så är det just evighetstrådarna som "utarmar" och "dödar" forumet. Det uppfattar i alla fall jag som att folk ogillar dessa.
Jag kan inte svara för exakt vilka inlägg "Vad gör vi" tråden som bör brytas ut eftersom jag ytterst sällan orkar läsa något i dem. Däremot uppskattade jag både den utbrutna tråden som hamnade på barn och gruvdiskussionen då jag hade missat i alla fall den som var på barn helt och hållet om den hade varit kvar i en evighetstråd.

Spelar exakt antal roll? Det handlade ju om att @Ninnurur ogillade just den utbrytningen, men att separera gruvdrift kan väl de flesta hantera och se poängen med?
Jag skrev i mitt första inlägg att så pass känsliga utbrytningar som @Ninnurur tråd gjorde kanske man kunde kolla av först med medlemmen i fråga innan man bara startar upp en tråd.

Det är ju trots allt skillnad på att skriva i en tråd, starta upp en tråd och att någon startar upp en tråd åt en.

Men hur svårt kan det vara att själv starta en tråd om något som man finner intressant i en (vilken som helst) tråd som handlar i huvudsak om något annat?

Moderatorerna ska väl inte behöva sitta och bryta i trådar, dom har väl nog att göra ändå med att titta så att forumet inte spårar ur :meh: dessutom av egen fri vilja.

Förslag @Gunnar - Om en tråd ska brytas ur så tycker jag att initiativet ska komma från TS, som tar hjälp av en moderator.
Varje tråd har ju ett låsvärde av 2000 inlägg idag och det räcker väl för att varje ämne ska dö ut av sig själv. Däremot kanske trådar som är mer än, låt säga 2 år gamla ska raderas helt? Då får man börja om på ny kula.

Ändå har du inte varit aktiv i nån av dom?

Du är medveten om att man kan uppskatta att läsa trådar även utan att personligen göra inlägg i dem, hoppas jag? För övrigt tycker jag att det är dålig stil att påpeka att en användare inte skrivit tillräckligt för att du ska tycka att det duger som någon slags "take that". Det är många som hellre läser än skriver, och för dem är det såklart att föredra att trådarna är tydligt uppdelade och inte en kompott av 750 olika saker i en tråd på 50+ sidor. Eller så kan det vara så att stämningen som uppstår när samma klick är de som syns mest, gör så att vissa drar sig för att skriva. Att det skapas fler egna trådar kan alltså på längre sikt bidra till att fler blir aktiva.

Det är inget nytt fenomen att webbsidor måste ändras med tiden, Buke är inget unikum i det fallet. Snarare tvärtom, bara se på hur många som tycker att forumet blivit mer livat sen den nya OT-policyn infördes. Men jag hör ju uppenbarligen till det hemska anti-evighetstrådslägret, så det är klart att jag säger så. :angel:

Men det var ju inte så känsligt innan folk började svara taskigt. Och jag vidhåller att skriver man på ett forum måste man räkna med svar man ogillar.
Det är skillnad på att mot sin vilja få en tråd uppstartad eller att starta en tråd själv. Skriver man dessutom bara ett kort inlägg i en tråd så är det också en helt annan sak. Lite sunt förnuft kan man ju faktiskt ha och kolla av lite innan man startar en tråd åt någon annan ett lite känsligt ämne.

@niphredil och @mandalaki är två som har tyckt så i alla fall.

Jag med, om de inte har ett snävare ämne. Mat, böcker, vikt osv stör mig inte. Men vad gör du-tråden handlar om allt som förut blev trådar och diskussioner. Och svarar man vill folk bara ”skriva av sig” eller skriker att det ska bara vara peppande inlägg. Då ska man kanske blogga istället.

Omvänt då: om det nu är så extremt få trådar som bryts ut så är väl hela grejen ett ickeproblem :confused:. Ytterst få trådar med förvirrande trådstarter, ytterst liten risk att ens inlägg blir avsnoppat till en egen tråd.

Nemas problemas för alla er som inte gillar utbrytningarna :up:.

Det är skillnad på att mot sin vilja få en tråd uppstartad eller att starta en tråd själv. Skriver man dessutom bara ett kort inlägg i en tråd så är det också en helt annan sak. Lite sunt förnuft kan man ju faktiskt ha och kolla av lite innan man startar en tråd åt någon annan ett lite känsligt ämne.

Men det var ju för att flera svarade på det! Inte ETT inlägg, det blev en diskussion! Som bröts ut. Klart förnuftigt.

Men hur svårt kan det vara att själv starta en tråd om något som man finner intressant i en (vilken som helst) tråd som handlar i huvudsak om något annat?

Moderatorerna ska väl inte behöva sitta och bryta i trådar, dom har väl nog att göra ändå med att titta så att forumet inte spårar ur :meh: dessutom av egen fri vilja.

Förslag @Gunnar - Om en tråd ska brytas ur så tycker jag att initiativet ska komma från TS, som tar hjälp av en moderator.
Varje tråd har ju ett låsvärde av 2000 inlägg idag och det räcker väl för att varje ämne ska dö ut av sig själv. Däremot kanske trådar som är mer än, låt säga 2 år gamla ska raderas helt? Då får man börja om på ny kula.
Alltså jag skapar trådar i alla fall nån/ några gånger i månaden men det jag verkligen uppskattar mest på buke är ANDRAS trådar, sådana som jag själv aldrig hade kommit på tanken att skapa!
Jag drar nog mitt strå till stacken men jag tycker det är trist om andras intressanta frågor döljs i babbel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar