Sv: Skriva av sig tråd om sonen och hans diagnos...
Kära RIA!
Detta är mitt första inlägg på bukefalos. Brukar bara titta in på detta forum om jag behöver leta hästinfo, men idag registrerade jag mig för att kunna kanske vara dig till hjälp.
Din situation och dina känslor är du inte unik om och som ett första tips:
* Försök hitta ett forum där du hittar personer som sitter i samma sits (det finns endel
). Tex använde jag mig av alltförföräldrar (det var dock några år sedan).
Sedan är ett annat tips:
*Ta kontakt med ett assistansbolag. Även små barn med autism har rätt till LASS. Tex Liviaassistans är duktiga på att skriva ansökningar. De har speciell erfarenhet i just autism. Vi har haft assistans sen vårt barn var 3 år (före det hade vi fullt vårdbidrag med 56% merkostnader men personlig assistent är bättre).
Ditt barn verkar ha ett stort behov av aktiv tillsyn vilket är ett grundläggande behov som tillsammans med matning, blöjbyten, etc ger rätt till assistans.
Jag har varit där du är (på botten antar jag att det känns som
), men jag har sakta tagit mig upp till ytan (även om man ibland fortfarande hamnar under vattnet). Du kommer ta dig upp!
Vet att det känns svårt att tro det, men det kommer bli bättre.
Jag vill att du ska vara försiktig med din pojke, han ser, hör och tar in dina känslor ord och ansiktsuttryck.
Att du kommer bli den som blir tvungen att träna med honom vill jag du ska vända till att du är den som får den förmånen. Det är en stor fördel att du finns på ett forum där hästar är ett gemensamt intresse för att träna en häst är lite likt att träna ett barn med autism. Den dagen det började vända uppåt från botten med mig var den dagen jag insåg att habiliteringen inte erbjudde mig något konkret och jag insåg att jag varit naiv som trott på att jag skulle bli hjälpt där.
Jag tänkte helt enkelt:
- jag kan lära en hund eller häst att pussa för en godbit... Min häst har en hjärna stor som en valnöt, min son en som de inte hittar fel på och ändå lär han sig inte som andra....
Jag startade helt enkelt att belöningsträna honom (inte muta utan belöna och uppmuntra )
Detta är viktigt... Skilj på dessa saker för med mut-träning kommer du i slutändan inte långt.
Vi belönade med det som han gillade mest (kan vara vad som helst bus, godis, såpbubblor, gummisnoddar etc).
Enkelt sagt behöver dessa barnen KONKRET beröm. Alltså ett "bra" eller "duktig" kommer man inte långt med i början, men dessa serveras naturligtvis ihop med den materiella belöningen för att barnet ska lära sig att det hör ihop med den goda känslan man får när man tuggar på sin vindruva (eller vad det nu är).
Exempel på belöningsträning:
-kom så får du en druva! VARNING ungen kommer inte komma den gången när du inte har något att muta med!!!!
Exempel på belöningsträning:
-kom! När barnet kommer dyker det upp en vindruva
och ett "bra" (i början kommer han inte förstå och du får hjälpa honom att komma till dig rent fysiskt).
Ett barn med autism är inte något slags straff utan snarare en fin gåva! Var rädd om honom och älska honom. Han kommer att inom några år ha lärt dig sååå mycket om vad som är viktigt här i livet. Hans syster kommer bli en underbar människa fylld av förståelse och empati... Även om du inte tror mig så kommer han göra dig glad.
Däremot är inte skola, samhälle, sjukvård, alltid så lätt att hantera.
Dessutom får dessa barn ofta en särskild kontakt med djur och främst hästar... Kolla in
http://www.horseboymovie.com/
Du ska se att det blir bra mycket bättre..... Stor kram till dig och din underbara son.
Ha tålamod med din man förresten. Män har ett annorlunda sätt än kvinnor att bearbeta saker.