Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag missar förmodligen en hel drös av intressanta diskussioner sedan jag slutat hänga i evighetstrådarna. Sjukt svårt att referera till i andra diskussioner.

Ber om ursäkt för ev. stavfel från början. min jobbdator korrigerar vissa ord till engelska varianter och annat hur jag än gör

Och jag känner ibland likadant. Just att man inte hänger med.

Utan att ha några åsikter om just den utbrutna tråden jag antar att det talas om så går mina funderingar såhär:

Jag tycker absolut det ska få finnas evighetstrådar.

Jag skulle till exempel inte vilja ha ett stort antal trådar om viktnedgång tex utan tycker det är bra att det finns en vikttråd.

Men...

Om man vill ha buke kvar som det är med diskussioner om allt mellan himmel och jord så behöver nog alla fundera på vilka relevanta diskussioner man kan göra en egen tråd kring istället för att avhandla i evighetstrådar.
Det är ju bättre att vi alla funderar lite själva istället för att moderatorerna ska behöva lyfta ut relevanta ämnen för att buke ska leva vidare och vara lika intressant som tidigare.

Det jag gillar med buke är att "vem som helst" kan svara och komma med input. Om något sedan går over gränsen rapporterar man det inlägget.

Titta på barn tex, det finns 10 evighetstrådar på första sidan... Nu läser jag inte så mycket på just barn, men det var det bästa exemplet jag hade i huvudet nu.

Hur mycket missar vi som inte går in i evighetstrådar så ofta? Dessutom kan det göra att vi som vallhund skriver inte hanger med i andra diskussioner. Då har vi valet att strunta i det eller gå in och läsa i en evighetstråd på ett 50-tal sidor.

Om man vill ha buke kvar som det är med diskussioner om allt mellan himmel och jord så behöver nog alla fundera på vilka relevanta diskussioner man kan göra en egen tråd kring istället för att avhandla i evighetstrådar.
Det är ju bättre att vi alla funderar lite själva istället för att moderatorerna ska behöva lyfta ut relevanta ämnen för att buke ska leva vidare och vara lika intressant som tidigare.
Exakt så!!
Fundera en gång till på om det man är på väg att skriva i en evighets-babbeltråd kanske faktiskt kan vara värt en egen tråd!

Ett av skälen - misstänker jag - till att den här diskussionen kom upp just nu var att jag föreslog att man skulle göra just så i trädgårdstråden. Jag tycker att rosor, dess sorter med egenskaper och varianter, skulle vara värda att ha en egen tråd. Men i en tråd på 50+ sidor är det rätt jobbigt att gå igenom och leta reda på alla rosinlägg för att bryta ut tråden.
Men, jag blev väldigt nerröstad... (för rosor tillhör ju trädgård - jovisst, men de kan lika gärna ha en egen tråd som är lätt att hitta tillbaka till...)

Ändå har du inte varit aktiv i nån av dom?
Hon skriver att Buke blivit mer levande. Det betyder, gissar jag, att hon anser att det varit fler trådar på sistone, och kanske mer varierat. Det är inte ett krav på något vis att man MÅSTE vara aktiv i alla trådar. Inte heller att man inte kan uppskatta forumet om man inte är aktiv.

Herregud vad du (och några till med er) verkar känna er hotade. Ni liksom hackar på allt.

Hon skriver att Buke blivit mer levande. Det betyder, gissar jag, att hon anser att det varit fler trådar på sistone, och kanske mer varierat. Det är inte ett krav på något vis att man MÅSTE vara aktiv i alla trådar. Inte heller att man inte kan uppskatta forumet om man inte är aktiv.

Herregud vad du (och några till med er) verkar känna er hotade. Ni liksom hackar på allt.
Vi?! Det är väl minst lika många som hackar åt andra hållet!

Ja det tycker jag med så jag tycker det är givet att sådana ämnen bör bli en egen tråd

Dina inlägg fick fungera som exempel - men ja, nu blev det ju en diskussion kring ditt inlägg och då är det väl jättebra om det blir en egen tråd ifall fler sitter med problemet och kan bli hjälpt av förslagen även om dom knte fungerar för just dig?

Fast jag kan ju inte starta en tråd om något som inte är ett problem?! Det var bara ett konstaterande i allmän anda. Ska jag starta en tråd men be folk att låta bli att komma med råd för att jag varken vill eller behöver ha dem?

Exakt så!!
Fundera en gång till på om det man är på väg att skriva i en evighets-babbeltråd kanske faktiskt kan vara värt en egen tråd!

Ett av skälen - misstänker jag - till att den här diskussionen kom upp just nu var att jag föreslog att man skulle göra just så i trädgårdstråden. Jag tycker att rosor, dess sorter med egenskaper och varianter, skulle vara värda att ha en egen tråd. Men i en tråd på 50+ sidor är det rätt jobbigt att gå igenom och leta reda på alla rosinlägg för att bryta ut tråden.
Men, jag blev väldigt nerröstad... (för rosor tillhör ju trädgård - jovisst, men de kan lika gärna ha en egen tråd som är lätt att hitta tillbaka till...)
Åh himmel, det diskuterades alltså där också ...

Kanske skulle vi bara kunna enas om att det är ett läger som ogillar evighetstrådar i allmänhet och "vad gör vi" i synnerhet och ett som vill ha dom kvar.
Diskussionen har redan varit upp i tråden om förslaget att slå ihop allmänt och hem och hobby och det var precis samma personer som stod på var sida då med.

Jag förstår varför "vad gör vi" tråden finns eftersom många kanske inte har så lätt att umgås med folk i verkligheten av olika anledningar och har den tråden som ett vardagsrum eller en fikastund typ.

Jag har gjort flera försök att få veta hur vi kunde har gjort annorlunda (nåja jag har endast 8 inlägg i en tråd med 1400 inlägg, att dom skulle vara intressanta nog att göra egna trådar av tvivlar jag starkt på) men får inte så mycket svar och blir där till kallad tramsig.

Ni som upplever att dom (den?) är så irriterande prata då med @Gunnar och få han att ändra reglerna så att den typen av trådar inte är tillåtna, men då tror jag att forumet kommer tappa många människor som även kommer med riktigt bra inlägg in andra trådar.

Jag tycker på riktigt att det är ledsamt att det är två så tydliga läger på Buke just nu istället för att alla bara kan skriva och läsa dom trådar som man vill och strunta i det man tycker är ointressant.

Kanske skulle vi bara kunna enas om att det är ett läger som ogillar evighetstrådar i allmänhet och "vad gör vi" i synnerhet och ett som vill ha dom kvar.
Diskussionen har redan varit upp i tråden om förslaget att slå ihop allmänt och hem och hobby och det var precis samma personer som stod på var sida då med.

Jag förstår varför "vad gör vi" tråden finns eftersom många kanske inte har så lätt att umgås med folk i verkligheten av olika anledningar och har den tråden som ett vardagsrum eller en fikastund typ.

Jag har gjort flera försök att få veta hur vi kunde har gjort annorlunda (nåja jag har endast 8 inlägg i en tråd med 1400 inlägg, att dom skulle vara intressanta nog att göra egna trådar av tvivlar jag starkt på) men får inte så mycket svar och blir där till kallad tramsig.

Ni som upplever att dom (den?) är så irriterande prata då med @Gunnar och få han att ändra reglerna så att den typen av trådar inte är tillåtna, men då tror jag att forumet kommer tappa många människor som även kommer med riktigt bra inlägg in andra trådar.

Jag tycker på riktigt att det är ledsamt att det är två så tydliga läger på Buke just nu istället för att alla bara kan skriva och läsa dom trådar som man vill och strunta i det man tycker är ointressant.
Men du tror inte att det finns en risk att det blir färre och färre trådar eftersom allt mellan himmel behandlas i en evighetstråd utan rubrik. En ny användare blir ju helt virrig.

Ingen har väl sagt att man inte får tramsa. Alltså vill man ha en tramstrås utan vettigt innehåll så är det fine. Vill man ha en evighetstråd om att gå ner i vikt eller försöka bli gravid är det fine. Men har man en tramstråd där man behandlar både hundar, matlagning och problem på jobbet så tappar ju forumet helt klart både läsare och trådar. Ser du inte det?

Går jag in i en tråd om hundar första gången så är det lätt att börja skriva. Går jag in i en tramstråd full med inside jokes och meningslöst snack så backar jag garanterat.

Och ja. Jag har deltagit i tramstrådar, och jag fattar att det är kul att vara med i gänget. @mandalaki har också varit med. Det är inte som att vi inte fattar att det är mysigt och skoj med ett eget gäng, men det är trådar som jag inte ser som något som för forumet vidare eller håller det vid liv.

Ursäkta @mandalaki att jag tillskriver dig åsikter i inlägget ovanför. Du får piska mig med brännässlor om jag har fel
Det är lugnt, jag känner mig rätt mätt på ämnet.

Det jag hoppas att moderatorerna ser i tråden är att det är flera som tycker att forumet blivit mer levande med delningen av trådar, så att de vågar fortsätta på den vägen.

Snacket om läger låter klart överdrivet. Det är 37 personer som skrivit i tråden, varav 13 har nöjt sig med ett inlägg. Större vattendelare än så är inte ämnet.

Men du tror inte att det finns en risk att det blir färre och färre trådar eftersom allt mellan himmel behandlas i en evighetstråd utan rubrik. En ny användare blir ju helt virrig.

Ingen har väl sagt att man inte får tramsa. Alltså vill man ha en tramstrås utan vettigt innehåll så är det fine. Vill man ha en evighetstråd om att gå ner i vikt eller försöka bli gravid är det fine. Men har man en tramstråd där man behandlar både hundar, matlagning och problem på jobbet så tappar ju forumet helt klart både läsare och trådar. Ser du inte det?

Går jag in i en tråd om hundar första gången så är det lätt att börja skriva. Går jag in i en tramstråd full med inside jokes och meningslöst snack så backar jag garanterat.

Och ja. Jag har deltagit i tramstrådar, och jag fattar att det är kul att vara med i gänget. @mandalaki har också varit med. Det är inte som att vi inte fattar att det är mysigt och skoj med ett eget gäng, men det är trådar som jag inte ser som något som för forumet vidare eller håller det vid liv.
Men vad ska jag svara på det här? Det är ok, men inte ok. Jag har som sagt skrivit 8 inlägg av 1400 i den omtalade tråden. Det är inga inlägg med inside jokes eller sånt och med tanke på min väldigt begränsade aktivitet anser jag inte att det är "kul att vara med i gänget".
Men jag känner mig inte heller så utanför som folk har beskrivit tidigare.

Det är Ingen som sagt att chattrådar ska förbjudas, men att tydliga stickspår kan brytas ut.

Jag känner uppenbarligen ett ohälsosamt behov av att uttrycka att jag förstår båda sidor, så jag gör det igen. Förstår vikten av nya trådar för att forumet ska vara levande, samtidigt så känns det lite som att det inte borde göras på bekostnad av trevnad? Och då menar jag inte som att man skulle undvika kritik i en evighetstråd, utan mer att det är ett trivsamt flyt. Har själv aldrig tänkt tanken att jag väljer att skriva något i någon evighetstråd för att jag vill undvika användare som inte brukar vara där, utan snarare för det jag säger många gånger inte är kärnfullt nog att behandlas i en egen tråd. Tänker nog många gånger att jag snarare är rädd för att skapa en ny tråd som skulle vara ointressant. Lite beror nog detta på att man ofta hänvisats till sökfunktionen och om ämnet behandlats innan (även om det många gånger är flera år sedan tråden var aktuell). Kanske är det fler som känner så initialt? Som sagt så är det nog en vanesak också.

Du har nog missuppfattat folks inställning totalt. Det är nog få som ogillar evighetstrådar, åtminstone så totalt att de vill ha bort dem. Problemet uppstår när man i evighetstrådarna råkar starta en mer seriös diskussion som blir utbruten och vissa blir irriterade och andra glada.

Vissa gånger kan man förebygga och starta en ny tråd för att undvika, andra gånger blir det nog mest bara så.

Du har nog missuppfattat folks inställning totalt. Det är nog få som ogillar evighetstrådar. Problemet uppstår när man i evighetstrådarna råkar starta en mer seriös diskussion som blir utbruten och vissa blir irriterade och andra glada.

Vissa gånger kan man förebygga och starta en ny tråd för att undvika, andra gånger blir det nog mest bara så.
Fast nja, nog har många uttryckt en aversion mot dom (den).
Om vi återigen tar "vad gör ni tråden" som exempel så är det vad jag vet ett ämne som har blivit utbrutet och resulterade i rätt mycket lidande för den det rörde. Alltså inte många som har varken kunna bli irriterade eller glada.
När jag tidigare har bett om exempel på vad som skulle vara intressant att bryta ut eftersom jag inte själv alltid ser sådana ämnen är det ingen som kan svara på detta.
Varje gång detta tas upp så är det just evighetstrådarna som "utarmar" och "dödar" forumet. Det uppfattar i alla fall jag som att folk ogillar dessa.

Om vi återigen tar "vad gör ni tråden" som exempel så är det vad jag vet ett ämne som har blivit utbrutet och resulterade i rätt mycket lidande för den det rörde. Alltså inte många som har varken kunna bli irriterade eller glada.
När jag tidigare har bett om exempel på vad som skulle vara intressant att bryta ut eftersom jag inte själv alltid ser sådana ämnen är det ingen som kan svara på detta.
Varje gång detta tas upp så är det just evighetstrådarna som "utarmar" och "dödar" forumet. Det uppfattar i alla fall jag som att folk ogillar dessa.
Då gör vi helt olika tolkning. Att göra något åt en tråd/ typ av tråd ser jag knappast som man vill ha bort tråden i en tråd som handlar om att dela trådar.

Jag tolkar det som om folk ibland vill bryta ut trådar. Ingen utom du talar om att de inte r önskvärda.

Fast problemet i den tråden(om vi tänker på samma) var väl inte egentligen att den blev utbruten utan att ett par personer var onödigt elaka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar