Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev i mitt första inlägg att så pass känsliga utbrytningar som @Ninnurur tråd gjorde kanske man kunde kolla av först med medlemmen i fråga innan man bara startar upp en tråd.
Samtidigt är det ju märkligt att inte reagera förrän 3-4 veckor efter att den brutits ut?
@Ninnurur s inlägg (och svar på det) bröts ut den 4 juni.
INGEN har rapporterat eller hört av sig via PM till någon moderator om att det skulle varit fel förrän Ninnurur skapade den här tråden idag?
Däremot kom det in några rapporter på de inlägg som var otrevliga vilka jag antar raderades (jag modererar inte Barn).

Fenomenet utbrutna trådar i sig har jag ingen direkt åsikt om mer än att jag tycker att det är bökigt att behöva leta i ursprungstråden för att se vad som föranledde den ubrutna diskussionen. Mer problematiskt tycker jag är att forumet Bukefalos tar sig rätten att utan samtycke använda sina användares inlägg på ett så vårdslöst sätt som det faktiskt kan innebära att flytta ett inlägg till en trådstart. Det är ju enormt stor skillnad mellan en trådstart och t.ex. ett inlägg fem sidor in i en tråd, där något som skrivs i en trådstart sannolikt blir väldigt mycket mer läst och uppmärksammat än om det bara hade uttryckts i inlägget. Dessutom blir inlägget taget ur sin kontext och att ord tagna ur sin kontext kan få en innebörd som inte alls var avsedd torde vara ett välkänt fenomen för de flesta. Att bryta ut diskussioner genom att flytta ett inlägg till trådstart tycker jag därför inte är något lämpligt sätt att göra det på överhuvudtaget.

Lägg till detta att många användare är lätt identifierbara och att forumet är helt öppet för alla som vill läsa så skulle en sådan praktik i värsta fall kunna ge användare rätt stora problem. Det som TS råkade ut för är ju ett tydligt exempel på vad som kan gå snett när vad som var avsett att vara ett inlägg i en viss kontext fick en helt annan inramning.

Och jag är medveten om att Bukefalos har rätt till det innehåll användarna skapar, men det måste inte betyda att man tar sig rätten att använda det godtyckligt utan hänsyn till eventuella konsekvenser det kan få för användarna.

Förslaget (inte tjafset btw, otrevlig ton) är eftersom det så uppenbart engagerar och berör så många buke medlemmar och antagligen skulle göra det för ytterligare många om man visste att diskussionen existerade, vilket man inte gör om man inte är aktiv på just det här subforumet, vilket majoriteten av användare inte är. Jag upptäckte själv inte det här forumet förrän ganska nyligen när det gjordes en uppdatering, jag blev förvirrade letade i FAQ och hamnade efter lite om och men här.
Den här forumdelen är kanske inte det mest välbesökta men det viktigaste. Det är här vi kan dela våra tankar med @Gunnar och han informerar om vad som händer. Det här det enda forum jag vet om med en så stor grupp som ändå kan ge direktinput och få respons. Där är Buke outstanding.
I andra forum hade troligen evighetstrådarna stängt omedelbums då det faktiskt handlar om överlevnad och reklamintäkter.

Det är vad jag tror. Buke har skapats från början till slut med användarnas önskemål som ledstjärna.

Samtidigt är det ju märkligt att inte reagera förrän 3-4 veckor efter att den brutits ut?
INGEN har rapporterat eller hört av sig via PM till någon moderator om att det skulle varit fel förrän Ninnurur skapade den här tråden idag?
Däremot kom det in några rapporter på de inlägg som var otrevliga vilka jag antar raderades (jag modererar inte Barn).
Nog för att jag har många talanger men att läsa @Ninnurur tankar är inte en av dom :D

Det beror på att jag har mått så jävla kasst över tråden samtidigt som jag behövt jobba med det irl så jag har inte klarat att ta upp det innan. Nu har jag däremot anmält tråden och bönfallit om att den ska tas bort men inget händer. :( snälla snälla snälla ta bort den! Jag vill verkligen inte ha den! :(

Jag har redan svarat men tar ett fördjupande svar så det blir riktigt tydligt.
Jag hade för mig av någon anledning att det inte gick och därför kollade jag inte ordentligt men nu har jag glasögonen på näsan och bättre koll på tillvaron.

Om du tittar så postade jag min fråga samtidigt som du skrev ditt svar. Vilket kanske med lite fantasi kan innebära att jag inte läst ditt svar, eftersom jag då skrev min egen kommentar.

Som man ropar...

Ibland undrar jag om det är det som skaver mest när chatt-trådarna ifrågasätts, det är såklart jobbigt för de stackars skitpratarna att inte få ha lika skyddad verkstad längre. :(

Tack för den kängan. Men visst, jag är väl en skitpratare då.

Du är medveten om att man kan uppskatta att läsa trådar även utan att personligen göra inlägg i dem, hoppas jag? För övrigt tycker jag att det är dålig stil att påpeka att en användare inte skrivit tillräckligt för att du ska tycka att det duger som någon slags "take that". Det är många som hellre läser än skriver, och för dem är det såklart att föredra att trådarna är tydligt uppdelade och inte en kompott av 750 olika saker i en tråd på 50+ sidor. Eller så kan det vara så att stämningen som uppstår när samma klick är de som syns mest, gör så att vissa drar sig för att skriva. Att det skapas fler egna trådar kan alltså på längre sikt bidra till att fler blir aktiva.

Det är inget nytt fenomen att webbsidor måste ändras med tiden, Buke är inget unikum i det fallet. Snarare tvärtom, bara se på hur många som tycker att forumet blivit mer livat sen den nya OT-policyn infördes. Men jag hör ju uppenbarligen till det hemska anti-evighetstrådslägret, så det är klart att jag säger så. :angel:

Ok, forumet ska vara aktivare men man får inte svara för mycket eller skapa band till andra användare för då vill ingen annan vara aktiv? Logiken bakom den kommentaren ger mig ont i huvudet faktiskt.

*inte riktat till dig Invicta*

Hela den här tråden är ett fantastiskt exempel på hur man jagar bort folk, inte får dem mer aktiva. Jag är som sagt rädd för att sätta foten fel i någon tråd nu (som jag väl gjort iom det här inlägget...) och få drevet efter mig. Mitt mående har inte råd med det och tills nu har Buke varit något positivt för mig. Inte nu längre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett
Undvik VERSALER, som kan uppfattas som att du skriker
Jag är mycket medveten om netikett. Ibland är det dock inget regelbrott att understryka med versaler. Regler är inte alltid samma som netikett.
Hade jag skrikit okvädingsord, fortsatt att skrika eller skrikit att någon var dum i huvudet med versaler så anser jag mig brutit mot såväl netikett som regler. Detta gjorde jag dock inte och jag anser inte mitt inlägg vara kränkande eller elakt eller något personangrepp.
Jag hoppas att mottagaren inte blev sårad utan bara läste ordentligt vad jag skrev. Om mottagaren kände att jag var elak så hoppas jag mottagaren anmäler.

Ibland undrar jag om det är det som skaver mest när chatt-trådarna ifrågasätts, det är såklart jobbigt för de stackars skitpratarna att inte få ha lika skyddad verkstad längre. :(
Men alltså va? Är det här en speciellt trevlig ton? Jag blir fan lite ledsen på riktigt, inte för att man tycker att det ska startas fler trådar och forumet dör annars. Har haft några jävliga år, och har inte mycket till socialt liv och funnit ett stöd hos bukefalos. Inte bara i evighetstrådar, men där också. Som exempel så kan jag återge att jag när min katt avlivades så skrev jag om det i en evighetstråd, orkade inte mer än så MEN sen skapade jag en ny tråd om råd angående en ny katt. Så måste det väl få vara? Att det kan vara både och, och att det inte är en skyddad verkstad i trådar, bara småprat som kan samexistera med resten?

Ok, forumet ska vara aktivare men man får inte svara för mycket eller skapa band till andra användare för då vill ingen annan vara aktiv? Logiken bakom den kommentaren ger mig ont i huvudet faktiskt.

Hela den här tråden är ett fantastiskt exempel på hur man jagar bort folk, inte får dem mer aktiva. Jag är som sagt rädd för att sätta foten fel i någon tråd nu (som jag väl gjort iom det här inlägget...) och få drevet efter mig. Mitt mående har inte råd med det och tills nu har Buke varit något positivt för mig. Inte nu längre.
Men vad i den här tråden, förutom vissa mindre intelligenta kommentarer, ger dig den känslan? Jag tycker att de flesta här försöker diskutera utifrån att så många som möjligt ska få ut så mycket som möjligt av forumet.

Om du tittar så postade jag min fråga samtidigt som du skrev ditt svar. Vilket kanske med lite fantasi kan innebära att jag inte läst ditt svar, eftersom jag då skrev min egen kommentar.

Som man ropar...
Jag tror jag tar ett andetag där och bara svarar att jag sett ditt inlägg.
Vidare diskussion om detta kan ju brytas ut i en egen tråd om du känner för det, men bara så alla vet så även om det nu händer så kommer jag inte medverka i den eller uppdatera om hur det gick till slut.

Jag tror jag förstår vad du menar men uttrycker mig nog lite dåligt. Jag tycker mig se att gränserna för vad som anses okej att skriva har flyttats. Om det är modereringen som ändrats, om det är det allmäna debattklimatet i samhället som ändrats och speglar av sig här eller om det är att folk inte känner att det är idé att rapportera vet jag inte. Jag tror att man skulle kunna komma tillrätta med det här till viss del genom att tidigare dela ut varningar. Jag kan ärligt säga att jag i vissa trådar, i ren frustration, skrivit saker på ett sätt som jag anser borde genererat en varning men hittils har jag bara dragit på mig en och det var flera år sedan. Vissa personer uttrycker sig på ett nedsättande och otrevlig sätt i nästan alla trådar de skriver men rapporter leder ingenstans eftersom varje enskilt övertramp är för litet och man missar helheten.

Men hur många är det som anser att de chatt liknande trådarna ska bort? I mina ögon verkar de vara i minoritet så den frågan får väl anses ganska död. Det vi är många som vill är att diskussionsämnen ska finnas i trådar där det är lätt att hitta dem. Vi vill inte behöva leta efter 3 inlägg på sidan 39, 1 på sidan 40, 1 på sidan 41, 4 på sidan 42 osv i trädar som är uttalade uppdateringstrådar.
Problemet ligger nog i olika åsikter om vad som är ett diskussionsämne. Jag kanske skriver "varför stämmer aldrig SMHI s rapporter? De hade ju lovat sol och nu öser regnet ner. :rage:" det betyder inte att jag vill diskutera hur väderrapporter fungerar och varför de kan bli fel. Samtidigt kan det bli en intressant diskussion av det, men det var inte det jag tänkte när jag skrev, jag kanske mest ville gnälla över att jag inte kunde bada den dagen.
Så om det startar intressanta diskussioner i en evighetstråd så är det ytterst sällan tanken när det första inlägget skrevs.

Jag gillar den mysiga stämningen ni har i dom omtalade trådarna och tycker att det bästa vore om ni blev bättre på att bryta ut trådar själva. Som dejtgänget gjort det senaste. För jag tror det är viktigt för forumet.

Och sen kunde det ju lika gärna gått åt helsikke med TS inlägg även i evighetstråden. I just det fallet vet vi ju inte om det skulle eskalerat i alla fall. För TS barn skull så vore det väl bättre om tråden togs bort. @Lovisaleonora @Gunnar
Det vore väl inte hela världen för forumet om en tråd försvann. Jag har inte läst den ska sägas.

Problemet ligger nog i olika åsikter om vad som är ett diskussionsämne. Jag kanske skriver "varför stämmer aldrig SMHI s rapporter? De hade ju lovat som och nu öser regnet ner. :rage:" det betyder inte att jag vill diskutera hur väderrapporter fungerar och varför de kan bli fel. Samtidigt kan det bli en intressant diskussion av det, men det var inte det jag tänkte när jag skrev, jag kanske mest ville gnälla över att jag inte kunde bada den dagen.
Så om det startar intressanta diskussioner i en evighetstråd så är det ytterst sällan tanken när det första inlägget skrevs.
Nej det kan jag förstå. Hade du tänkt så hade du ju skapat en tråd men hur stort är egentligen problemet att det blir en egen tråd när det nu blir en diskussion?

Det jag upplever är ett problem är att det har blivit utbrutna trådar av något som den som hamnar som ts inte ens ville diskutera. I @Ninnurur fall ville hon mest beklaga sig lite över situationen, inte be om hjälp och det slutade med att hon kände sig påhoppad. Det är en sak att beklaga sig och en annan att starta en diskussion. Hade hon föreställt sig att det skulle bli en diskussion så hade hon kanske aldrig skrivit det första inlägget.
Jag håller med om att det är synd att diskussioner försvinner i en stor tråd men samtidigt upplever jag en ganska hård stämning på forumet. Inte så att det är något att anmäla men tillräckligt vasst för att några ska dra sig för att starta trådar. Även om det inte är rena påhopp kan man uppleva att man hamnar i försvarsläge och känner sig trängd.
:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar