Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite svårt att förstå det här med att det skulle vara något annorlunda när ens inlägg blir trådstart jämfört med när samma inlägg startat en diskussion i en befintlig tråd. Några har skrivit att det liksom känns annorlunda, att man skulle ha ett större ansvar om ens inlägg blir trådstart eller liknande.
Framförallt i utbrutna trådar så är det väl bara att hålla sig borta om man själv inte är intresserad av diskussionen?

Jag tycker det är jättebra att man har blivit bättre på att bryta ur diskussioner. Det är bättre för ursprungstråden som slipper bli helt stökig och bättre för de som uppenbarligen vill diskutera det nya spåret.

Att man kan bli så upprörd över att diskussioner bryts ut, eller att man blir så upprörd över att ens ”favorittrådar” problematiseras är för mig väldigt märkligt.

Jag är förövrigt en av de som väldigt sällan läser evighetstrådar, jag läser definitivt inte snacktrådar. Jag uppskattar fock många diskussionsämnen och har verkligen gillat när de bryts ut!

Jag har tappat all energi. Känner mig mest apatisk. Dock vågar jag inte skriva om det, vill inte riskera att det bryts ut till en ny tråd.

Jag har tappat all energi. Känner mig mest apatisk. Dock vågar jag inte skriva om det, vill inte riskera att det bryts ut till en ny tråd.
Dagboken finns om du vill kunna styra mer vem som kan läsa och du har möjlighet att ta bort inlägg om du vill. Måste visst editera, det går inte att styra vem som kan läsa, men du kan ta bort inlägg åtminstone.

Jag har lite svårt att förstå det här med att det skulle vara något annorlunda när ens inlägg blir trådstart jämfört med när samma inlägg startat en diskussion i en befintlig tråd. Några har skrivit att det liksom känns annorlunda, att man skulle ha ett större ansvar om ens inlägg blir trådstart eller liknande.

Om man reagerar på det så tror jag att man tänker att ens trådstart blev exponerad för alltför många. Men vill man bara prata med sina kompisar är nog inte ett diskussionsforum rätt ställe.

På vilket sätt förstärker det din känsla?
Folk säger ju precis tvärtom. Behöver du ha en viss användare eller ny användare som säger det för att du ska inse att det inte är en exkluderande grupp som skriver i den tråden?

Men ge dig. Känslor är inte alltid logiska, så det är klart att det inte hjälper när folk i stort sett försöker invalidera mina genom att säga "jamen jag upplever det inte så". Kan vi släppa det här sidospåret nån nång? Jag mår liksom inte bättre av att det fortsätter tjatas sida upp och sida ner. @em-pirre har redan summerat fenomenet bra.

Men jag vill bara ventilera här, som en i mängden.
Det är ett av problemen och fördelen med ett sånt här forum, man äger inte sina inlägg och man har inga rättigheter med vad man anser ska hända med inlägget. Om du känner att du klarar av att eventuellt få det utbrutet, så skriv, men om du känner att det skulle göra situationen värre så låt bli. Det finns helt klart en fara i att det känns som om den här tråden är osynlig för andra, även om det inte kommer några oönskade kommentarer så kan alla på forumet läsa vad man skriver och det behöver man vara medveten om. Men det är lätt att vaggas in i en slags trygghetsbubbla och när den spräcks faller man hårt. :heart
Jag hoppas att du förstår vad jag försöker få fram, det handlar inte om någon som helst begränsning av vad du ska skriva, men jag vill inte heller att du ska må dåligt av att någon som du inte har tänkt på kan läsa det och kommentera.

Det är ett av problemen och fördelen med ett sånt här forum, man äger inte sina inlägg och man har inga rättigheter med vad man anser ska hända med inlägget. Om du känner att du klarar av att eventuellt få det utbrutet, så skriv, men om du känner att det skulle göra situationen värre så låt bli. Det finns helt klart en fara i att det känns som om den här tråden är osynlig för andra, även om det inte kommer några oönskade kommentarer så kan alla på forumet läsa vad man skriver och det behöver man vara medveten om. Men det är lätt att vaggas in i en slags trygghetsbubbla och när den spräcks faller man hårt. :heart
Jag hoppas att du förstår vad jag försöker få fram, det handlar inte om någon som helst begränsning av vad du ska skriva, men jag vill inte heller att du ska må dåligt av att någon som du inte har tänkt på kan läsa det och kommentera.
Jag förstår fullt ut. Det jag däremot tycker är att man ska tillfrågas innan ens inlägg bryts ut. Men jag kommer också sluta be om råd på buke, det blir bara ytliga inlägg hädanefter.

Fast oavsett vad anser jag en bör kunna bli tillfrågad eller liknande. Det finns vissa orsaker till att vissa hellre väljer att skriva saker och ting "dolt" (vilket det inte är i denna tråd men mer dolt än en egen tråd) vilket är att man åtminstone kan känna sig tillräckligt trygg för att kunna ventilera om problemet. Blir en helt annan sak med en egen tråd.

Om man reagerar på det så tror jag att man tänker att ens trådstart blev exponerad för alltför många. Men vill man bara prata med sina kompisar är nog inte ett diskussionsforum rätt ställe.
Ja det verkar ju så. Jag kan förstå att folk hittar vänner såhär på forum, även om det inte är så jag själv använder mig av forumet, men det är ju viktigt att komma ihåg att det är just ett diskussionsforum med allt vad det innebär.

Jag tror att många varit med om att trådar hamnat på ställen som man själv inte hade räknat med. Det har hänt mig iaf. Men då brukar jag i första hand signalera att jag inte önskar ta diskussionen i den riktningen och i andra hand bara sluta svara på inlägg/ignorera tråden.

Den där dagboksfunktionen har väl förövrigt utvecklats just för att hantera detta, när folk vill skriva av sig men inte dra igång diskussioner. Det konstiga blir ju när vanliga trådar används i samma syfte utan förståelse för att diskussioner faktiskt är själva poängen..

Jag förstår fullt ut. Det jag däremot tycker är att man ska tillfrågas innan ens inlägg bryts ut. Men jag kommer också sluta be om råd på buke, det blir bara ytliga inlägg hädanefter.
Fast oavsett vad anser jag en bör kunna bli tillfrågad eller liknande. Det finns vissa orsaker till att vissa hellre väljer att skriva saker och ting "dolt" (vilket det inte är i denna tråd men mer dolt än en egen tråd) vilket är att man åtminstone kan känna sig tillräckligt trygg för att kunna ventilera om problemet. Blir en helt annan sak med en egen tråd.

Jag förstår känslan, problemet ligger i att alla inte ser skillnaden mellan att skriva ett inlägg i en sån här tråd och starta en tråd, båda inläggen är lika offentliga. Jag förstår som sagt och håller med er, men som det ser ut just nu så är inte reglerna såna för det här forumet och då behöver man tänka på det så att man inte riskerar att skriva något som man sedan ångrar.

Men ge dig. Känslor är inte alltid logiska, så det är klart att det inte hjälper när folk i stort sett försöker invalidera mina genom att säga "jamen jag upplever det inte så". Kan vi släppa det här sidospåret nån nång? Jag mår liksom inte bättre av att det fortsätter tjatas sida upp och sida ner. @em-pirre har redan summerat fenomenet bra.
Känslor är i högsta grad ologiska många gånger, det har du ätt i.

Det bästa sätt för att få en diskussion att sluta är att själv sluta svara. Om alla parter försöker få sista ordet så tar diskussionen inte slut.

Men jag som skrev första inlägget kanske inte vill behöva förklara i 375 inlägg att jag faktiskt förstår varför väderrapporter kan ändras, jag ville bara gnälla. ;) Så här kanske det även ligger på alla medlemmar att inte dra förhastade slutsatser och tro att den som står i första inlägget faktiskt är den som vill föra diskussion.

Jag undrar bara varför man i så fall känner ett behov av att förklara att man bara ville gnälla.
Man kan väl rycka på axlarna och låta bli att läsa?

Jag tycker det som @mandalaki skrev tidigare i tråden att själva TSn i den utbrutnatråden bör vara "ny och då kanske skapad av moderator" så är risken för missförstånd och oönskad exponering mindre. Själv känner jag mig mer ansvarig för att svara i en tråd om jag själv startat den (är TS) än om jag bara slängt in ett svar/kommentar någonstans. Således vill jag inte vara ofrivillig TS.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 709
Senast: scrubs
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?