Men det är för mig lite detsamma som om den ena i ett par med gemensam ekonomi ljuger om att hen tjänar mindre än vad hen egentligen gör, och sen i hemlighet spenderar pengarna. Den ovetande partnern lider ju inte i det scenariot heller, men nog är det ett grisigt och egoistiskt beteende ändå?
Nja, det är klart att om den ene undanhåller pengar så förlorar ju den andre på det ändå, levnadsstandarden sjunker ju?
Sen så kommer man ju aldrig ifrån att man aldrig kan vara helt säker på att något inte kommer ut, alltså finns där alltid risken att såra sin partner.
Men säker kan man ju inte vara på så himla mycket i livet ändå tycker jag.
Att sånt alltid kommer fram anser jag vara en skröna.

Apropå att skada sin partner - om min partner är otrogen blir väl inte jag skadad?
Han får väl helt enkelt hålla tyst om det så tar jag verkligen ingen skada alls.
Alltså det tankesättet tycker jag är så beräknande och gör det ännu mer respektlöst. Snacka om att vilja äta kakan och ha den kvar.
Hur vet man att partnern inte tar skada. Diskussionen har varit uppe på tapeten förr... Någon kan bli gravid, könssjukdomar, övriga överförbara sjukdomar + att man inte håller en överenskommelse på ett egoistisk beräknande sätt. Varför inte skaffa ett annat förhållande som passar bättre med ens egna värderingar?

Alltså det tankesättet tycker jag är så beräknande och gör det ännu mer respektlöst. Snacka om att vilja äta kakan och ha den kvar.
Hur vet man att partnern inte tar skada. Diskussionen har varit uppe på tapeten förr... Någon kan bli gravid, könssjukdomar, övriga överförbara sjukdomar + att man inte håller en överenskommelse på ett egoistisk beräknande sätt. Varför inte skaffa ett annat förhållande som passar bättre med ens egna värderingar?
Det är möjligt att det är respektlöst men du tar ju faktiskt inte skada av något du inte vet?

Nja, det är klart att om den ene undanhåller pengar så förlorar ju den andre på det ändå, levnadsstandarden sjunker ju?

Men säker kan man ju inte vara på så himla mycket i livet ändå tycker jag.
Att sånt alltid kommer fram anser jag vara en skröna.

Den som undanhåller pengarna vet om att de kunnat ha en högre levnadsstandard, men den andra är ju lyckligt ovetandes och tror att de lever så gott som de har råd med.

Alltså, hade man kunnat vara helt säker på att ens otrohet aldrig kommer fram så kan jag köpa argumentet att "det man inte vet lider man inte av". Men, man kan ju aldrig vara säker och därför finns risken att såra alltid där.

Det är möjligt att det är respektlöst men du tar ju faktiskt inte skada av något du inte vet?

Måste någon alltid ta skada för att ett beteende ska vara högst olämpligt?
Risken att den bedragna får reda på en otrohet finns ju alltid där, det händer ju hela tiden att sanningen kryper fram.

Måste någon alltid ta skada för att ett beteende ska vara högst olämpligt?
Risken att den bedragna får reda på en otrohet finns ju alltid där, det händer ju hela tiden att sanningen kryper fram.
Nu handlade ju frågan om att skada sin partner och jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver bli så.

Och olämpligt beteende - där blir det lite för moraliserande för mig.

Nej antagligen inte?
Folk ljuger dagligen om både det ena och det andra så varför får otrohet en sån särställning?
Och det behöver inte ens handla om ett aktivt ljugande utan något man helt enkelt håller för sig själv.
Otrohet får ingen särställning.
Om ni är överens om något i ert förhållande och din partner gör tvärtom, är det inte ett aktivt ljugande (även om du inte får veta)?

Nu handlade ju frågan om att skada sin partner och jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver bli så.

Och olämpligt beteende - där blir det lite för moraliserande för mig.

Jag är ju inte dummare än att jag förstår att det finns människor som lyckas hålla sin partner helt ovetandes, som inte drar hem några könssjukdomar eller bidrar till en oönskad graviditet.
Men det finns ju många exempel där otroheten kommer fram på det ena eller andra sättet, trots att man gjort sitt bästa för att dölja den. Det finns inga 100%-iga skydd mot könssjukdomar, risken att man får med sig något hem finns alltid där.
Hur man än vrider och vänder på det så finns ju alltid risken att både såra och skada sin partner. Och jag kan bara inte se någon anledning som skulle göra det försvarbart att ta sådana risker.

Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?

KK kan väl inte vara otrogna? Kollegor osv får väl göra vad de vill, jag ryser nog bara lite i tysthet. Vänner, skulle nog föreslå att gör slut med en innan de börjar på nästa om de faktiskt frågade, men det kan ju finnas omständigheter också.

Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?
Nej det verkar urjobbigt och jag skulle anta att han ändå var en person som jag inte skulle trivas med.

(Dvs någon som tex har lätt för att ljuga obesvärat, ljuger han obesvärat för sina nära så ljuger han väl för mig obesvärat.)

KK kan väl inte vara otrogna?
Jag antog att frågeställningen handlade om att de som är dessa saker för dig, alltså din kollega och din kk, är otrogna mot någon annan än dig. Alltså att den du är kk med har en stadig partner som den bedrar genom att ligga med dig eller andra.

Jag antog att frågeställningen handlade om att de som är dessa saker för dig, alltså din kollega och din kk, är otrogna mot någon annan än dig. Alltså att den du är kk med har en stadig partner som den bedrar genom att ligga med dig eller andra.

Aha, men då fungerar ju omedelbart svar två :)

Vadå inte avsett att skada? De flesta känner till vad deras respektive står ifråga om otrohet och när man då väljer att bedra hen för sin egen njutnings skull så är man nog mkt väl medveten om att det skadar ngn annan.
Jag tycker detta med otrohet / självkontroll är intressant då vi lever i ett land/kultur där självbehärskning och tanken kring vad andra tycker är viktigt. Kåthet/ förälskelse är en känsla likväl som ilska, rädsla, hunger mfl känslor. Försvinner alltså tanken kring impulskontroll bara för att det inte gäller ett brott dvs hur många har inte ngn gång känt en lust att ge ngn en örfil eller en totalt utskällning när man blir arg? MEN man gör det inte dels för att det är olagligt att bruka våld och inte heller brukligt att skälla ut ngn. Hur vanligt är det är ngn skäller ut sin chef, sin svärmor, sina kollegor, sin läkare? Varför gör man inte det, jo för det kan få obehagliga konsekvenser. Hur många lägger en brakskit för man är fisnödig? Typ i kön på Ica, på restaurangen, i klassrummet? Varför inte, det är ju egentligen viktigare att fisa när man behöver än ett direktligg, skadar ingen nåväl kan lukta lite men inget som skadar ngn vare sig känslomässigt eller fysiskt. Nope men där har vi självkontroll.. Om e främling har en riktigt fulladdad godispåse bredvid dig, sticker du ner handen och tar då? Eller om du är sjukt hungrig, vi talar inte om svält nu, tar du en näve pommes från snubben som passerar? Varför skulle det vara annorlunda i en relation? Hur kan den typen av brist på självbehärskning vara ok när vi kräver den i så många andra situationer? Kåthet är en övergående känsla den också och tycker man nu att det blir för jäkla jobbigt ta en date med dig själv på toaletten då eller ta bussen hem o ha det skönt med din partner i stället.
Jag har aldrig upplevt en brakskit eller pommes frites som är så härliga så det blir fina minnen för livet som jag vårdar ömt. Däremot så har jag upplevt sådana ligg. Ibland var otrohet inblandad och jag känner glädje över att det skedde. Det har inte heller skadat någon.
Du jämför att bete sig allmänt illa och opassande med något som för det mesta faktiskt är något fint.

Exklusiva kk:s är väl inte helt ovanligt?
Kanske det, men om det är exklusivt så blir det ju fortfarande svar två.

Verkar ju nedrans krångligt att vara KK (som ska vara enkelt) och krångla till det med inte bara exklusivitet utan även otrogenhet o smussel på det. :D men varför inte.

Okej, ja, jag tycker fortfarande inte att det är jämförbara situationer alls (tveksamt om jag skulle kalla otrohet en kränkning - för man har inte gjort något MOT en annan människa - däremot självklart ett svek).

Och jag uppfattade det nog inte som att någon har uppmanats acceptera något svek eller någon otrohet...?

Ta och läs inlägg nummer 90, 106 och 111.

Men om man nu vill ligga med andra då och då, varför skaffar man inte en partner man inte behöver hemlighålla det för? Jag förstår verkligen inte.
Man kanske har exakt den partnern som en vill ha? Min man och jag har totalt olika syn på detta och det skulle inte falla mig in att säga:- " nej du vännen vi får lägga ner relationen för det kan ju hända någongång i framtiden att jag vill ligga med någon annan och du skulle ju bli så ledsen då så det är bäst vi gör slut nu. Du kan ju bryta ihop nu menar jag älskade så slipper du det längre fram IFALL det händer någngång senare att du kanske blir ledsen"
Man ska alltså garanterat såra någon genom att dumpa eftersom risken finns att man sårar personen i framtiden?
Herregud vi är människor! Jag vill inte att han röker tex. Jag blir sårad varje gång han röker men det är ju hans hälsa och pengar så det är ju något som JAG tar ställning till och jag har förhandlat med mig och nöjer mig med att han är 95 procent perfekt i mina ögon.

Jamen exakt. Det blir ju ett cirkelresonemang. Det finns två vägar att gå om man har svårt för otrohet, antingen kan man kontrollera partner så att man är alldeles alldeles säker på att hen inte är otrogen eller så kan man avdramatisera det. För min del väljer jag det sistnämnda.
Eller så antar man väl bara att partnern är trogen och är glad och nöjd?

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat... 2
Svar
35
· Visningar
3 182
Senast: Palermo
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Enya
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 213
Senast: Twihard
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka