Jag ser ett stort problem i att likställa otrohet med mobbing. Om jag är otrogen så handlar det förvisso om ett svek mot min partner, och jag förstår fullt ut om det gör min partner ledsen, besviken, arg mm, men det är inte något som är riktat MOT partnern, inte något som är avsett att skada och såra. Det handlar ju snarast om något positivt som jag gör FÖR mig själv, men som har den oönskade bieffekten att min partner känner sig sviken, ledsen, förbannad osv. (och detta är varken ett försvarstal eller en uppmaning att vara otrogen)

Mobbing, däremot, handlar om ren elakhet - utfrysning, förminskande, skällsord, elakheter... Det finns det aldrig någonsin några ursäkter för och är helt och hållet riktat MOT offret, helt och hållet med avsikt att skada, såra, osynliggöra och kränka. Jag tycker faktiskt att det är mångdubbelt värre än otrohet.

Jag försöker inte likställa.
Jag exemplifierade situationer med svek och kränkningar.
Eftersom det fanns användare här som framfört att den svikna parten skulle ändra sin attityd och acceptera sveket.

Att jag har skrivit att den "svikna" "borde" ändra uppfattning är en grav vantolkning. Varför ska jag ställa upp på en diskussion som bygger på att du har förvrängt vad jag skriver?

Om du tar och läser exempelvis dina inlägg nummer 90, 106 och 111 så kanske du lite lättare kan förstå hur jag kan ha tolkat dig på det sättet?

Ja du, jag skrev ju att JAG noterade detta, alltså det är mera en anekdotisk evidens, inget som jag påstår eller kan underbygga med vetenskapliga bevis på något sätt. Att det förekommer en backlash mot kvinnor idag tror jag nog är rätt oomtvistat faktiskt. Men att jag tänker gå in på den diskussionen för det blir OT i denna tråd.
Ja det är en helt annan diskussion. Det jag ifrågasätter är ditt påstående (som jag uppfattade det) att det är kvinnor, unga kvinnor som är en skugga bredvid sin partner som är emot otrohet. Dessa kvinnor du menar behöver inte heller ha åsidosatt sig själv. Att man möter dessa vid ett visst sammanhang betyder inte att de står bakom i skuggan i alla sammanhang. Ex. skulle du träffa en kvinna och hennes partner i ett av partnerns hemmaområden, Då kanske hon håller lägre profil. Men det betyder inte att hon alltid gör det.

Jag försöker inte likställa.
Jag exemplifierade situationer med svek och kränkningar.
Eftersom det fanns användare här som framfört att den svikna parten skulle ändra sin attityd och acceptera sveket.
Okej, ja, jag tycker fortfarande inte att det är jämförbara situationer alls (tveksamt om jag skulle kalla otrohet en kränkning - för man har inte gjort något MOT en annan människa - däremot självklart ett svek).

Och jag uppfattade det nog inte som att någon har uppmanats acceptera något svek eller någon otrohet...?

Gör inte många kvinnor det?
Lämnar mannen för att få egen tid och frihet?
Varför skulle det vara fel?

Det har du rätt i - det är såklart inte heller fel!

Men det jag vänder mig emot är just att man "måste" göra slut innan man träffar en annan - man kan ju träffa en annan utan att den gamla relationen egentligen är dåliga

Jag ser ett stort problem i att likställa otrohet med mobbing. Om jag är otrogen så handlar det förvisso om ett svek mot min partner, och jag förstår fullt ut om det gör min partner ledsen, besviken, arg mm, men det är inte något som är riktat MOT partnern, inte något som är avsett att skada och såra. Det handlar ju snarast om något positivt som jag gör FÖR mig själv, men som har den oönskade bieffekten att min partner känner sig sviken, ledsen, förbannad osv. (och detta är varken ett försvarstal eller en uppmaning att vara otrogen)

Mobbing, däremot, handlar om ren elakhet - utfrysning, förminskande, skällsord, elakheter... Det finns det aldrig någonsin några ursäkter för och är helt och hållet riktat MOT offret, helt och hållet med avsikt att skada, såra, osynliggöra och kränka. Jag tycker faktiskt att det är mångdubbelt värre än otrohet.
Vadå inte avsett att skada? De flesta känner till vad deras respektive står ifråga om otrohet och när man då väljer att bedra hen för sin egen njutnings skull så är man nog mkt väl medveten om att det skadar ngn annan.
Jag tycker detta med otrohet / självkontroll är intressant då vi lever i ett land/kultur där självbehärskning och tanken kring vad andra tycker är viktigt. Kåthet/ förälskelse är en känsla likväl som ilska, rädsla, hunger mfl känslor. Försvinner alltså tanken kring impulskontroll bara för att det inte gäller ett brott dvs hur många har inte ngn gång känt en lust att ge ngn en örfil eller en totalt utskällning när man blir arg? MEN man gör det inte dels för att det är olagligt att bruka våld och inte heller brukligt att skälla ut ngn. Hur vanligt är det är ngn skäller ut sin chef, sin svärmor, sina kollegor, sin läkare? Varför gör man inte det, jo för det kan få obehagliga konsekvenser. Hur många lägger en brakskit för man är fisnödig? Typ i kön på Ica, på restaurangen, i klassrummet? Varför inte, det är ju egentligen viktigare att fisa när man behöver än ett direktligg, skadar ingen nåväl kan lukta lite men inget som skadar ngn vare sig känslomässigt eller fysiskt. Nope men där har vi självkontroll.. Om e främling har en riktigt fulladdad godispåse bredvid dig, sticker du ner handen och tar då? Eller om du är sjukt hungrig, vi talar inte om svält nu, tar du en näve pommes från snubben som passerar? Varför skulle det vara annorlunda i en relation? Hur kan den typen av brist på självbehärskning vara ok när vi kräver den i så många andra situationer? Kåthet är en övergående känsla den också och tycker man nu att det blir för jäkla jobbigt ta en date med dig själv på toaletten då eller ta bussen hem o ha det skönt med din partner i stället.

Vadå inte avsett att skada? De flesta känner till vad deras respektive står ifråga om otrohet och när man då väljer att bedra hen för sin egen njutnings skull så är man nog mkt väl medveten om att det skadar ngn annan.
Jag tycker detta med otrohet / självkontroll är intressant då vi lever i ett land/kultur där självbehärskning och tanken kring vad andra tycker är viktigt. Kåthet/ förälskelse är en känsla likväl som ilska, rädsla, hunger mfl känslor. Försvinner alltså tanken kring impulskontroll bara för att det inte gäller ett brott dvs hur många har inte ngn gång känt en lust att ge ngn en örfil eller en totalt utskällning när man blir arg? MEN man gör det inte dels för att det är olagligt att bruka våld och inte heller brukligt att skälla ut ngn. Hur vanligt är det är ngn skäller ut sin chef, sin svärmor, sina kollegor, sin läkare? Varför gör man inte det, jo för det kan få obehagliga konsekvenser. Hur många lägger en brakskit för man är fisnödig? Typ i kön på Ica, på restaurangen, i klassrummet? Varför inte, det är ju egentligen viktigare att fisa när man behöver än ett direktligg, skadar ingen nåväl kan lukta lite men inget som skadar ngn vare sig känslomässigt eller fysiskt. Nope men där har vi självkontroll.. Om e främling har en riktigt fulladdad godispåse bredvid dig, sticker du ner handen och tar då? Eller om du är sjukt hungrig, vi talar inte om svält nu, tar du en näve pommes från snubben som passerar? Varför skulle det vara annorlunda i en relation? Hur kan den typen av brist på självbehärskning vara ok när vi kräver den i så många andra situationer? Kåthet är en övergående känsla den också och tycker man nu att det blir för jäkla jobbigt ta en date med dig själv på toaletten då eller ta bussen hem o ha det skönt med din partner i stället.

Jag har ingenstans sagt att jag förespråkar otrohet eller att jag skulle tycka att det är okej. Som jag skrev så förstår jag att den som blir bedragen känner sig ledsen, förbannad, sviken, sårad osv - jag skulle säkert ha de känslorna själv om min partner var otrogen mot mig. Men det handlar ju fortfarande inte om att min partner då skulle vara otrogen i syfte att skada eller såra mig - själva otrohetshandlingen har ju faktiskt inte ens med mig att göra... Och där menar jag att det är en stor skillnad mot t.ex. mobbing eftersom mobbingens själva syfte är att utestänga, förminska, skada, såra... Och i mina ögon är mobbing därmed "värre" än otrohet. Jag skulle ha betydligt svårare att leva med en mobbande partner än en otrogen partner, även om jag förstås skulle föredra en partner som varken mobbar eller är otrogen.

Impulskontroll är självklart nödvändigt att ha för att klara sig i samhället. Det gäller på alla plan, alla exempel du tar upp inklusive sex. Jag har aldrig sagt något annat - att jag tycker det finns företeelser som är värre än otrohet - till exempel mobbing - betyder inte att jag tycker att impulskontroll är onödig.

Problemet är väl halv storm och snö :rofl: Det är kul med utomhusjobb på vintern (eller något) :p
Hahaha jaha nä det är ju inte lika kul. Du får skicka lite sexiga sms spara utomhusmyset till lite varmare tider. Annars kan det räcka med lite kläm utanpå kläderna för att höja tempen ngn grad. Överraska honom med ngt du inte brukar göra ;)

Senast ändrad:

Men det jag vänder mig emot är just att man "måste" göra slut innan man träffar en annan - man kan ju träffa en annan utan att den gamla relationen egentligen är dåliga
Träffa en annan kan man ju råka göra utan att det gamla förhållandet är dåligt. Men sedan kan man ju hantera det på flera olika sätt.

Jag har ingenstans sagt att jag förespråkar otrohet eller att jag skulle tycka att det är okej. Som jag skrev så förstår jag att den som blir bedragen känner sig ledsen, förbannad, sviken, sårad osv - jag skulle säkert ha de känslorna själv om min partner var otrogen mot mig. Men det handlar ju fortfarande inte om att min partner då skulle vara otrogen i syfte att skada eller såra mig - själva otrohetshandlingen har ju faktiskt inte ens med mig att göra... Och där menar jag att det är en stor skillnad mot t.ex. mobbing eftersom mobbingens själva syfte är att utestänga, förminska, skada, såra... Och i mina ögon är mobbing därmed "värre" än otrohet. Jag skulle ha betydligt svårare att leva med en mobbande partner än en otrogen partner, även om jag förstås skulle föredra en partner som varken mobbar eller är otrogen.

Impulskontroll är självklart nödvändigt att ha för att klara sig i samhället. Det gäller på alla plan, alla exempel du tar upp inklusive sex. Jag har aldrig sagt något annat - att jag tycker det finns företeelser som är värre än otrohet - till exempel mobbing - betyder inte att jag tycker att impulskontroll är onödig.
Förlåt, stycket om impulskontroll var mer generellt inte till dig.
Ja det är skillnad på mobbing och otrohet, jag menade bara det att otrohet också skadar ngn.

Mobbning behöver inte alltid handla om att någon medvetet vill göra någon annan illa.
Det kan lika gärna handla om mobbarens egna känslor, att det helt enkelt känns bättre av att trycka ner en annan människa och att man inte ägnar den drabbade en tanke. Man gör det som känns bäst för en själv utan att ta hänsyn till hur ens handlingar drabbar andra.
Därutöver finns det ju de som faktiskt är otrogna i syfte att kränka, såra och skada.

Ofta ser vi råd här på forumet till både kvinnor och män skulle må bra av att leva lite som singel innan hen inleder en ny relation
Att leva som singel mellan relationer (eller alltid) är säkert ofta något positivt som många skulle må bra av.
Om jag får välja, så väljer jag hellre att lämna en relation för singelliv, än för en ny relation.

Apropå att skada sin partner - om min partner är otrogen blir väl inte jag skadad?
Han får väl helt enkelt hålla tyst om det så tar jag verkligen ingen skada alls.

Om den otrogna på något sätt kunde garantera att partner inte får reda på det, så visst då är ingen skada skedd.
Men det är för mig lite detsamma som om den ena i ett par med gemensam ekonomi ljuger om att hen tjänar mindre än vad hen egentligen gör, och sen i hemlighet spenderar pengarna. Den ovetande partnern lider ju inte i det scenariot heller, men nog är det ett grisigt och egoistiskt beteende ändå?

Sen så kommer man ju aldrig ifrån att man aldrig kan vara helt säker på att något inte kommer ut, alltså finns där alltid risken att såra sin partner.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat