Jag tycker inte att ordet "moral" handlar om att ha sex eller inte, i den här tråden.
Det handlar i mina ögon om att den som luras, sviker, ljuger, bedrar uppvisar låg moral i det beteendet. En person som förskingrar "familjens" pengar uppvisar också låg moral (tänker nu på sådana människor som försätter en hel familj i skuld genom oansvarigt ekonomiskt beteende eller liknande).

Svekfullt beteende är i mina ögon att uppvisa låg moral.

En person som "ligger runt" men som är lös och ledig, visar ingen låg moral. En person som lever i ett förhållande men som "ligger runt" uppvisar i mina ögon mycket låg moral.
Ungefär det jag skrev i det du citerade ;)
Låg moral är att ljuga en rätt upp i ansiktet, att ligga eller inte är precis som du skriver, ingenting att moralisera över så länge man inte sårar någon man älskar på köpet.

Alltså, jag tycker verkligen inte att otrohet är ok. Jag skulle bli helt förkrossad om min partner skulle vara otrogen mot mig och jag har själv sldrig varit otrogen. Men jag kan ändå vara vän med någon som gjort/gör detta mot sin partner. Jag säger vad jag tycker om saken, men jag har svårt att se varför min vän skulle bli ngt slags monster helt plötsligt..
Hoppas att mina vänner är toleranta även mot mig, vi gör alla misstag ibland..

Helt enig med dig.
Jag känner flera som varit otrogna och det gör dem inte usla, genomruttna människor.
De är just människor och gör misstag, precis som jag.
I en del fall har det dessut varit slutet på något dåligt och början på något mycket bättre.

Världen behöver mer kärlek, inte mindre.
Jo visst men det betyder inte att man behöver uppskatta att ens partner ligger med nån annan :p. När jag träffade en kille som varje helg låg med nya tjejer tänkte jag aldrig att hans sambo borde uppskatta att han sprider "kärlek" i världen.

Kärlek och sex behöver för övrigt inte ha nåt med varandra att göra.

Varför nedvärdera de unga kvinnor som inte tycker som du?!
Det handlar inte om att nedvärdera på något sätt. Det är en obehaglig företeelse som jag noterat, och i det här fallet består den av en i mitt tycke tillbakagång av jämställdheten för kvinnor. Och det tycker jag är synnerligen obehagligt och nog tyvärr en realitet. Det är alltså inget tyckande från min sida.

Svarar dig (ungefär) som jag svarat en annan användare:

Gäller det bara sex, eller är det alltid den som blivit illa behandlad som ska omvärdera sin uppfattning av situationen?
Va? Fattar inte vad du mera skulle vilja omvärdera och avdramatisera? Misshandel? Barnporr? Incest? Allt det är ju brott och sex är inte brott om det är frivilligt mellan vuxna människor. Utom i Iran då t ex.

Utan att ha läst hela tråden, otrohet, är det osexigaste som finns i mina ögon. Jag tycker det är riktigt fult, att det är en emotionell svaget att vara otrogen. Om det sker när ens partner är införstådd med det är det en annan sak, men jag skulle näver bäver själv vilja vara en del av det förhållandet ens.

Kärlek är en sak ligga en annan, ibland sammanstrålar de och ibland absolut inte.

Jag skulle inte vara otrogen mot min gubbe. Jag har gjort mitt och ligga är spännande/skönt en stund och sen går livet vidare. Jag själv sätter värde i självkontroll, jag har tyvärr lite svårt för folk som ojsan hoppsan.. Jag vill inte svika hans förtroende, sexet är nog det lilla i det läget utan det är mer att man väljer att riskera att skada ett förtroende för en , i bästa fall, orgasm. Att såra min bästa vän för ngt så fjuttigt nej tack. Behöver jag det så får jag väl fixa det på egen hand om det nu av ngn anledning inte går att vara med varandra.
Att vara den andra är inte heller intressant, att vara en sidekick. nej tack aldrig. Självklart behöver ett ligg inte betyda att man vill vara ihop men oj nu ringer sambon, dåliga samvetet knackar på och man för höra på ngt så avtändande som det. Bra ligg då ska båda vara tillgängliga, men det är vad jag tycker. Det ska finnas ett intresse för att göra det skönt för båda, vill man gå hem direkt eller ta en frukost och en omgång till efter det så ska det också vara möjligt. Jag känner ingen respekt för de män som vill köra en till vid sidan av, jag skulle aldrig kunna bli tänd på en sån man. Håller med @honung på den punkten ,väldigt osexigt!

• Gilla
Reactions: Sar
Kärlek är en sak ligga en annan, ibland sammanstrålar de och ibland absolut inte.

Jag skulle inte vara otrogen mot min gubbe. Jag har gjort mitt och ligga är spännande/skönt en stund och sen går livet vidare. Jag själv sätter värde i självkontroll, jag har tyvärr lite svårt för folk som ojsan hoppsan.. Jag vill inte svika hans förtroende, sexet är nog det lilla i det läget utan det är mer att man väljer att riskera att skada ett förtroende för en , i bästa fall, orgasm. Att såra min bästa vän för ngt så fjuttigt nej tack. Behöver jag det så får jag väl fixa det på egen hand om det nu av ngn anledning inte går att vara med varandra.
Att vara den andra är inte heller intressant, att vara en sidekick. nej tack aldrig. Självklart behöver ett ligg inte betyda att man vill vara ihop men oj nu ringer sambon, dåliga samvetet knackar på och man för höra på ngt så avtändande som det. Bra ligg då ska båda vara tillgängliga, men det är vad jag tycker. Det ska finnas ett intresse för att göra det skönt för båda, vill man gå hem direkt eller ta en frukost och en omgång till efter det så ska det också vara möjligt. Jag känner ingen respekt för de män som vill köra en till vid sidan av, jag skulle aldrig kunna bli tänd på en sån man. Håller med @honung på den punkten ,väldigt osexigt!
Är självkontroll samma sak som det där respektabla sexet?

Jag läste en liten snutt om att sex är/kan vara/anses mer eller mindre respektabelt. Det var lite roligt.

Då är så klart sex mellan man och kvinna i en stabil, monogam relation det mest respektabla sexet. Sex med prostiuterad eller sex med barn är minst respektabelt. På skalan emellan hittar vi samkönat sex, tillfälligt sex osv osv.

Motsvarande kan sedan appliceras på olika sexuella praktiker. Beroende på hur man har sex, är sexet olika "respektabelt".

Det där med respektabiliteten och bristen därpå, syns väldigt tydligt i otrohetstrådarna här på buke.
Vart läste du det? I den här tråden?

Varför så svartvit? Klart det går att omvärdera uppfattningar om vad som är dåligt. Det fanns t ex en tid när det betraktades som dåligt bemötande att tilltala någon i singular pronomen.

Det framstår för mig smått konservativt att över huvud taget betrakta någon typ av sex som "dåligt beteende".
Svartvit? @kryddelydd menade just att det finns helt andra saker än otrohet som kan vara dåligt bemötande.
Förtydligande: Det är otroheten - inte sexet för att sex är syndigt. Sveket på en överenskommelse - inte sexet för att sex är syndigt.

Det handlar inte om att nedvärdera på något sätt. Det är en obehaglig företeelse som jag noterat, och i det här fallet består den av en i mitt tycke tillbakagång av jämställdheten för kvinnor. Och det tycker jag är synnerligen obehagligt och nog tyvärr en realitet. Det är alltså inget tyckande från min sida.
Som du noterat alltså. Hur ser du på de århundraden vi lämnat där tex. kvinnor inte ens fick rösta och mannen var hennes förmyndare? Tycker att utvecklingen (även om det går sakta) snarare går åt andra hållet.
Det finns flertal kvinnor som även om de lever med framgångsrika män är starka individer. Utifrån kanske du inte ens vet vad hon är kapabel till och utför, hon kanske inte ens är behov av bekräftelsen. Jag ser snarare att fler och fler kvinnor vågar vara sig själv... Och tycker olika gällande otrohet.

Som du noterat alltså. Hur ser du på de århundraden vi lämnat där tex. kvinnor inte ens fick rösta och mannen var hennes förmyndare? Tycker att utvecklingen (även om det går sakta) snarare går åt andra hållet.
Det finns flertal kvinnor som även om de lever med framgångsrika män är starka individer. Utifrån kanske du inte ens vet vad hon är kapabel till och utför, hon kanske inte ens är behov av bekräftelsen. Jag ser snarare att fler och fler kvinnor vågar vara sig själv... Och tycker olika gällande otrohet.
Ja du, jag skrev ju att JAG noterade detta, alltså det är mera en anekdotisk evidens, inget som jag påstår eller kan underbygga med vetenskapliga bevis på något sätt. Att det förekommer en backlash mot kvinnor idag tror jag nog är rätt oomtvistat faktiskt. Men att jag tänker gå in på den diskussionen för det blir OT i denna tråd.

Svartvit? @kryddelydd menade just att det finns helt andra saker än otrohet som kan vara dåligt bemötande.
Förtydligande: Det är otroheten - inte sexet för att sex är syndigt. Sveket på en överenskommelse - inte sexet för att sex är syndigt.
Otrohet handlar om sex så det blir självklart en fråga om respektabelt/inte respektabelt sex. Överrenskommelser får ju olika tyngd beroende på vad de handlar om. Att monogami för somliga är en sådan tung överrenskommelse med potential för ett så stort svek kan tyckas lite uppskruvat eftersom själva handlingen inte är skadlig för någon.

Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?
Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?

Ogillar. Men är själv skyldig så "I rest my case".
Shit happens.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat