Vad säger du om du vet att din kompis Lenas man (som inte är din vän) träffar en annan? Är det någonting du skulle ta upp eller blunda för?

Det är inte min ensak. Jag vet ju inte vad de har för deal sinsemellan. Det finns säkert någon extrem typ av situation där jag skulle prata, men så länge det är en normal otrohet mellan två vuxna- inte min ensak.

Vad säger du om du vet att din kompis Lenas man (som inte är din vän) träffar en annan? Är det någonting du skulle ta upp eller blunda för?

Jag skulle självklart ta upp det med min VÄN. Annars hjälper jag ju den otrogna att svika.

Om en vän till mig undanhöll från mig att min pojkvän var otrogen skulle jag alrig vilja se hen igen.

Jag jämför med en trogen partner.

Skulle inte du känna dig sviken?
Min poäng är att det finns många saker som kan hända i en relation som kan få mig att bli ledsen eller känna mig sviken/besviken på min partner. Sen jag blev äldre och har testat några relationer så är inte trohet längre den viktigaste frågan, det är helt andra bitar i relationen som hamnar högt upp på listan av sk dealbreakers. Trohet har liksom ingen särställning längre.

Min poäng är att det finns många saker som kan hända i en relation som kan få mig att bli ledsen eller känna mig sviken/besviken på min partner. Sen jag blev äldre och har testat några relationer så är inte trohet längre den viktigaste frågan, det är helt andra bitar i relationen som hamnar högt upp på listan av sk dealbreakers. Trohet har liksom ingen särställning längre.

Ja jag hoppas då verkligen att jag aldrig tycker otrohet är ok.

Eller så litar man på den man valt att dela sitt liv med?
Det finns ju så många fler löften man kan ge i ett förhållande än trohet/monogami.
Men frågan från dig var ju hur partner som inte är otrogen skulle undvika att bli ofrivilligt indragen i partners ev otrohet? Om jag inte missförstod frågan helt? Några andra löften förstår jag inte vi diskuterade ju otrohet här. Människor är komplexa, relationer är oerhör komplexa och där nånstans ska vi försöka navigera livet, och jag tycker det verkar väldigt väldigt jobbigt att leva i en relation där man ska vakta varandra så man inte är otrogen.

om det va så du tolkade mitt inlägg dåså :angel: Men är jo bra att folk på buke kan hålla varandra över ryggen och klappa över hur himla frigjorda man är. :up: :banana:

Men jag upprepar gärna mig själv, man behöver inte vara utrogen för att leva präcis som man vill. Man kan välja att ha såna avtal med sin partner. Förstår inte varför det skal vara svårare än så :confused: där finns jo inte antigen eller. Utroskab eller monogami. Där finns jo massor av val på den hyllan.

Så du anser att din moral är bättre än tex min eller @Petruska s för att våra åsikter inte passar in i dina normer? Lågt, mycket lågt. Dessutom, i just den här frågan är vi några här som delar åsikt, so what? Det betyder verkligen inte att vi "håller varandra om ryggen", det vore ju absurt.

Jag är hellre frigjord och lycklig och sparar min indignation för riktigt hemska saker. Inte sex.

Ja verkligen. Om inte min partner tog hand om sina barn i samma mån som jag och inte tog ansvar för mat, disk, tvätt och städ då skulle vi ha ett gigantiskt problem. Jag skulle t ex alla dagar i veckan bli mer sviken och arg om hen röstade på Sverigedemokraterna ( då skulle det vår relation avslutas omgående ) än om hen legat med någon.

För att det är en ren förolämpning mot mig som person att ha sex med någon annan samtidigt som människan är tillsammans med mig och lovat mig trohet.

Gör slut med mig sen kan du knulla på!
Ja men varför tycker du det är viktigt att hålla fast vid den känslan. Din partners otrohet kanske inte har med dig att göra alls, det är inte en reflektion av er relation eller hens känslor för dig. Det är enbart en reflektion av din partner.

För mig är diskussionen obegriplig. Visst, man kanske inte blir glad om man får reda på att partnern har haft sex med någon annan men att ta till storsläggan och använda uttryck som "största sveket", "oförlåtligt", "förolämpning", "katastrof" osv känns overkligt. Det är sex, det är ingen som blivit skjuten!

Världen behöver mer kärlek, inte mindre.

För att det är en ren förolämpning mot mig som person att ha sex med någon annan samtidigt som människan är tillsammans med mig och lovat mig trohet.

Gör slut med mig sen kan du knulla på!

Jag skulle nog bli mer upprörd av att bli lämnad för någon min partner inte haft sex med eller ingen alls än för någon hen verkligen fallit för. Blir hen kolossalt kär så är det ju så, värre att relationen tar slut för att hen inte längre vill ha mig. Om hen vill ha någon annan MER känns det på något sätt bättre.

Ja men varför tycker du det är viktigt att hålla fast vid den känslan. Din partners otrohet kanske inte har med dig att göra alls, det är inte en reflektion av er relation eller hens känslor för dig. Det är enbart en reflektion av din partner.

Det har en stor del i hur han ser mig som person. Han vet hur illa jag tycker om det, och jag vet hur illa han tycker om det.
Skulle han göra det ändå, fast han vet hur illa jag tycker det är, då är det en direkt förolämpning.

Jag skulle nog bli mer upprörd av att bli lämnad för någon min partner inte haft sex med eller ingen alls än för någon hen verkligen fallit för. Blir hen kolossalt kär så är det ju så, värre att relationen tar slut för att hen inte längre vill ha mig. Om hen vill ha någon annan MER känns det på något sätt bättre.

Jag tycker faktiskt tvärtom, blir han trött på mig och inte har någon glädje av mig så får han mer än gärna dra.

Men om han bara tycker om den andra tjejen mer, så skulle jag få alla slags skuldkänslor. Jag borde gjort si och så så skulle han inte gillat henne mer, om jag ändå var som hon etc etc.

Jag tycker faktiskt tvärtom, blir han trött på mig och inte har någon glädje av mig så får han mer än gärna dra.

Men om han bara tycker om den andra tjejen mer, så skulle jag få alla slags skuldkänslor. Jag borde gjort si och så så skulle han inte gillat henne mer, om jag ändå var som hon etc etc.

Ah! Jag tycker jag är tämligen bra så nej- vill hen inte vara med mig alldeles som jag är så får det faktiskt vara. Men jag skulle ju föredra att hen träffade Guds Gåva Till Mänskligheten framför att bli lämnad för att singelliv i en etta med barn varannan vecka är bättre än livet med mig.

Ah! Jag tycker jag är tämligen bra så nej- vill hen inte vara med mig alldeles som jag är så får det faktiskt vara. Men jag skulle ju föredra att hen träffade Guds Gåva Till Mänskligheten framför att bli lämnad för att singelliv i en etta med barn varannan vecka är bättre än livet med mig.

Tänk vad helt olika man kan tycka :up:

Men frågan från dig var ju hur partner som inte är otrogen skulle undvika att bli ofrivilligt indragen i partners ev otrohet? Om jag inte missförstod frågan helt? Några andra löften förstår jag inte vi diskuterade ju otrohet här. Människor är komplexa, relationer är oerhör komplexa och där nånstans ska vi försöka navigera livet, och jag tycker det verkar väldigt väldigt jobbigt att leva i en relation där man ska vakta varandra så man inte är otrogen.

Nej, jag ställde ingen fråga alls. Jag höll inte med om en grej i ett inlägg, och förklarade varför jag tycker så. Det var allt.
Här är inlägget du svarade på igen:
Just det fetade tycker jag inte stämmer när det kommer till otrohet, alltså alla inblandade är inte frivilligt inblandade. Den bedragna partnern blir i mina ögon ofrivilligt inblandad. Hen har inte möjlighet att ta ställning till att den otrogna partnern numera har fler sexpartners än bara hen, och det är för mig inte okej. Bara det att den otrogna utsätter sin partner för en högre risk för könssjukdomar utan att vara ärlig med det gör att hen för min del hamnar i kategorin "usla människor".

Intressant, jag tänker att jag vill ha en partner som är självständig och bekväm nog att det inte är något större bekymmer att lämna mig om det inte passar. Alltså jag har helst en partner som väljer att vara med mig trots att det finns andra bra alternativ, och inte en partner som väljer att vara med mig bara för att det är bättre än övriga, för tillfället tillgängliga alternativ.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat