Känner min partner att jag börjar bli tråkig och denne vill hitta något annat då hen inte är nöjd i relationen med mig, då får hen jättegärna hitta någon annan. Jag vill inte ha intm relation med någon som finner mig tråkig.
Att vara i en intim relation med någon bara för att det är bättre än inget tycker jag är väldigt fel och riktigt sunkigt gjort.
Vet man att man vill hitta något annat, gör då slut.
Vill man göra en intressekoll så säger man kanske till sin partner att det här känns inte bra längre, kanske kan vi ta en paus och se hur vi känner efter.
Eller så kan man ju bara ha en öppen dialog med sin partner och dra ur tummer ur arslet och säga att något är fel/blivit tråkigt/tröttnat.
Men partnern kanske inte alls tycker det är tråkig och kanske inte alls är missnöjd i förhållandet men ändå vill utforska ett förhållande till någon annan? Det är ju inte alls säkert att något är fel/blivit tråkigt/partnern tröttnat.
Jag tror detta är den springande punkten till varför otrohet är så känsligt: folk (obs, även jag) tar det som en personlig skymf och ett tecken på ett dåligt förhållande om partnern skulle fatta tycke för någon annan.
Vill återigen poängtera att jag vill leva i monogama relationer, tycker bara själva företeelsen är vansinnigt intressant att diskutera.