Jag hade också känt mig illa bemött och hur gör man för att borsta av sig och släppa saker? Man pratar om dem! Med någon som lyssnar. Klart det känns bättre då. "Men släpp det bara" är inte speciellt pedagogiskt och det kan ju buke så bra på att vara i andra sammanhang, relationstrådar och så vidare. TS ville väl bara få bolla lite, det är väl inget konstigt i det.
Jag tycker faktiskt att det är ganska illa med ett sådant bemötande av polis. Poliser är i en maktposition och en del av deras yrkesroll innebär att inge förtroende. De ska finnas där när vi medborgare behöver hjälp och det ska vi inte behöva känna oss besvärliga för. Jag kan förstå att man blir vresig och kan verka kall eller hård i arbete med aggressiva och farliga människor men inte till en medmänniska som vill ha hjälp att ta hand om en redlös person. Det tycker jag var fel av dem. Och det kan vara skönt att få höra! Det är inte professionellt att uppträda snorkigt och otrevligt. Att bli snorkigt bemött på ICA är också otrevligt men på ICA är du förmodligen inte i samma utsatta läge/i behov av hjälp eller särskilt sårbar. När du behöver hjälp av polis är du ofta det.
Jag vet inte om andra tycker att detta går att jämföra alls men jag jobbar som USK i hemtjänsten. Jag jobbar underbetalt och under ganska tvivelaktiga arbetsförhållanden jag med med mycket smala resurser och under stort ansvar. Jag skulle ändock under inga omständigheter kunna vara snäsig eller otrevlig mot någon av mina vårdtagare, även om hen var otrevlig eller besvärlig mot mig. Även om jag är stressad varje dag, har massor av bollar i luften och får svara på samma frågor och ta hand om samma olyckliga situationer om och om och om igen. För jag är i min yrkesroll och jag som vårdgivare är i en maktposition då jag träffar sårbara och utsatta människor som behöver min hjälp. Det är en självklarhet att alla jag träffar i min yrke, vårdtagare som anhöriga, ska bli bemötta på ett schysst sätt. Det ingår i mitt jobb och brister jag där blir det problem.
Jag säger inte att du TS borde anmäla detta, men vill du tycker jag du kan ringa till poliskontoret i din stad (eller vem man nu vänder sig till med såna här synpunkter), be att få prata med en chef/personalansvarig och berätta om det här bemötandet. Förhoppningsvis kan då hen ta ett snack med vederbörande eller iallafall ha detta med sig i bakhuvudet om det skulle vara så att detta inte var en engångsföreteelse. Om du orkar lägga ner tiden på det.