Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

Finns det inte en typ av hinder som heter "svinrygg", det gjorde det iaf när jag var yngre, det är som en trippelbarr (inte lika långt hinder) men sista bommen lika låg som första (alltså lägre än mittbommen) det borde ju åxå vara olagligt då, jag vet att jag hoppat det minst en gång på tävling, ponny visserligen.

I övrigt håller jag med övriga, vad är all denna uppståndelse bra för?

Svinrygg är inte olagligt. På regionala strömsholmstävlingen i februari i år hade banbyggare Louise H*aga ritat med en svinrygg i sin banskiss men fick inte ha med den för övrig personal för den var så gammalmodig:D . Tycker det hade varit roligare att hoppa fler hindertyper på tävling istället för räcke oxer..

Hörrni, borde ni inte ringa EEH, som ju är expert på området, ang vad man får göra hemma och på tävling? Hon kanske vill skriva några trådar om sig själv dessutom? :angel:

Vet att det görs en del med vilje :o Men det måste ju vara omöjligt att bevisa att det var med vilje...:confused:

Tycker det är ett hyfsat juste sätt ändå att få hästen uppmärksam och ser inget fel i det vissa gånger. Är jag en djurplågare då??

Inte djurplågare kanske:p Men jag hade aldrig använt såna metoder för att få min häst mer uppmärksam. Jag anser inte att det är juste.

För att det är så. Aktiv betyder just aktiv.

Det finns många olika sätt att vara aktiv fysiskt vid barrering och denna skrivning i TR har skrivits om ett antal gånger under de 30åren jag tävlat..

Dessutom finns det även beskrivning på hur du får bygga ett hinder så taggtråd och div andra sätt finns reglerat i andra delar, dvs hindrets konstruktion

Svinrygg är inte olagligt. På regionala strömsholmstävlingen i februari i år hade banbyggare Louise H*aga ritat med en svinrygg i sin banskiss men fick inte ha med den för övrig personal för den var så gammalmodig:D . Tycker det hade varit roligare att hoppa fler hindertyper på tävling istället för räcke oxer..

vad töntiga folk är. Jag hoppade svinrygg på senaste hoppetävlingen jag var på (det var fö det enda hindret som jag och den hästen tog oss över :D). Tycker precis som du att det är roligare med olika typer av hinder.

För att det är så. Aktiv betyder just aktiv.

Det finns många olika sätt att vara aktiv fysiskt vid barrering och denna skrivning i TR har skrivits om ett antal gånger under de 30åren jag tävlat..

Dessutom finns det även beskrivning på hur du får bygga ett hinder så taggtråd och div andra sätt finns reglerat i andra delar, dvs hindrets konstruktion

Ja, aktiv är aktiv. Men det behöver inte bara innebära aktiv som så att någon fysiskt måste påverka hindret just i språnget. Det kan också vara ett aktivt val att bygga hindret på ett sätt som inte är fair, till exempel.
Om du nu inte kan citera från TR var det står att aktiv enbart innebär att någon person mixtrar med hindret just i språnget.

Ja, aktiv är aktiv. Men det behöver inte bara innebära aktiv som så att någon fysiskt måste påverka hindret just i språnget. Det kan också vara ett aktivt val att bygga hindret på ett sätt som inte är fair, till exempel.
Om du nu inte kan citera från TR var det står att aktiv enbart innebär att någon person mixtrar med hindret just i språnget.

Som du själv skriver så är det fritt för tolkning.

Aktivt kan aldrig vara att man tex hänger taggtråd på hindret och sedan hoppar det.

Jag vet att med just den texten vill man komma åt de som håller i bommar på tex framridningen för att de inte skall rammla ner eller lutar sig mot hinderstöden för samma orsak eller använder div pinnar (snökäppartex) och slår hästen på benen.

Hindrenas konstruktion står det om i samma del av TR som du refererade till dvs:

"Det är förbjudet att förmå hästen att slå sig, antingen genom att bygga hinder för stort och/eller för långt, markera falsk marklinje, placera travbommar eller delar av kombinationer på falska avstånd, 'pulla' (hålla emot och försvåra avsprång) hästen in i hinder eller på något annat sätt göra det svårt för hästen att övervinna ett övningshinder utan att slå ned det."
Citat från TR III. Mom 357.

Det är denna del som reglerar att man inte får bygga hinder som hästen kan skada sig på dvs taggtråd på bommen etc.

Det andra stycket du refererar till tar upp den AKTIVA delen sas att man fysiskt påverkar hästen dvs slår den på benen eller håller i bommar. Just hålla i bommar OCH luta sig mot hinderstöden var mkt vanlig för ett antal år sedan och jag har sett det på väldigt nära håll på de elittävlingar jag var med på då som hjälp till min fd svåger

Tycker att det står väldigt klart att detta stycket är relaterat till att man handgripligen slår hästen på benen.

"Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som tävling. Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvunga hästen att hoppa högre eller försiktigare."

Senast ändrad:

Som du själv skriver så är det fritt för tolkning.

Aktivt kan aldrig vara att man tex hänger taggtråd på hindret och sedan hoppar det.

Jag vet att med just den texten vill man komma åt de som håller i bommar på tex framridningen för att de inte skall rammla ner eller lutar sig mot hinderstöden för samma orsak eller använder div pinnar (snökäppartex) och slår hästen på benen.

Hindrenas konstruktion står det om i samma del av TR som du refererade till dvs:

Det är denna del som reglerar att man inte får bygga hinder som hästen kan skada sig på dvs taggtråd på bommen etc.

Det andra stycket du refererar till tar upp den AKTIVA delen sas att man fysiskt påverkar hästen dvs slår den på benen eller håller i bommar. Just hålla i bommar OCH luta sig mot hinderstöden var mkt vanlig för ett antal år sedan och jag har sett det på väldigt nära håll på de elittävlingar jag var med på då som hjälp till min fd svåger

Tycker att det står väldigt klart att detta stycket är relaterat till att man handgripligen slår hästen på benen.

Jodå, jag har läst hela Mom. 357.

Varför kan aktiv aldrig innebära just att man som ryttare gör det aktiva valet att hästen ska slå sig utan att någon håller i hindret, t.ex.

Jodå, jag har läst hela Mom. 357.

Varför kan aktiv aldrig innebära just att man som ryttare gör det aktiva valet att hästen ska slå sig utan att någon håller i hindret, t.ex.

Om du läser igen så ser du att det tas upp på olika ställen. Läs mitt inlägg igen och det fetmarkerade så ser du att det behandlas på olika ställen.

Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel

I detta fallet KRÄVS AKTIV handling dvs att man gör något för att hästen skall slå sig.

En häst som hoppar ett hinder tex med taggtråd behöver inte slå i det, men om det gör det så behandlas det i punkten:

Det är förbjudet att förmå hästen att slå sig, antingen genom att bygga hinder för stort och/eller för långt, markera falsk marklinje, placera travbommar eller delar av kombinationer på falska avstånd, 'pulla' (hålla emot och försvåra avsprång) hästen in i hinder eller på något annat sätt göra det svårt för hästen att övervinna ett övningshinder utan att slå ned det.

Två helt skillda situationer den ena kräver att man gör något aktivt när hästen hoppar och den andra kräver utformning av hindret så att hästen kan slå sig.

Taggtråd på hindret eller tex högre frambom går under passiva åtgärder och kan aldrig vara en aktiv handling!

Om du läser igen så ser du att det tas upp på olika ställen. Läs mitt inlägg igen och det fetmarkerade så ser du att det behandlas på olika ställen.

I detta fallet KRÄVS AKTIV handling dvs att man gör något för att hästen skall slå sig.

En häst som hoppar ett hinder tex med taggtråd behöver inte slå i det, men om det gör det så behandlas det i punkten:

Två helt skillda situationer den ena kräver att man gör något aktivt när hästen hoppar och den andra kräver utformning av hindret så att hästen kan slå sig.

Taggtråd på hindret eller tex högre frambom går under passiva åtgärder och kan aldrig vara en aktiv handling!

Det finns saker i TR som tas upp dubbelt. Jag är alltså inte ute för att hävda att du har fel, däremot vill jag se en källhänvisning i t.ex. TR för att de i det här fallet använder aktiv i den bemärkelse du påstår och inte den bemärkelse som det faktiskt också kan vara.

Jag har ju faktiskt hänvisat till det DU skrivit från TR.

Aktiv handling är när man är delaktig.
En passiv handling är när man lagt något på hindret och inte håller i det.

Vanlig svenska

Ordet Aktiv:

aktiv verksam, driftig, effektiv, flitig, dynamisk, idog, i verksamhet, sysselsatt, företagsam; livaktig, livlig, pigg, vital, rörlig
(motsatsord: passiv)

Enligt svenska akademin:

BETYDELSE: som afser handling l. framträder i handling; handlande, verkande, verksam (oftast motsatt: PASSIV).

Jag kan bara tolka ordet som att man gör något under tiden som hästen hoppar, dvs slår den på benen tex

Att lägga något på ett hinder och sedan hoppa det UTAN att påverka det som ligger på hindret kan aldrig vara en aktiv handling.

Senast ändrad:

Jag har ju faktiskt hänvisat till det DU skrivit från TR.

Aktiv handling är när man är delaktig.
En passiv handling är när man lagt något på hindret och inte håller i det.

Vanlig svenska

Enligt svenska akademin:

Jag kan bara tolka ordet som att man gör något under tiden som hästen hoppar, dvs slår den på benen tex

Att lägga något på ett hinder och sedan hoppa det UTAN att påverka det som ligger på hindret kan aldrig vara en aktiv handling.

Jag ska ge ett exempel då på hur jag menar. Man kan göra ett aktivt val, man vet alltså om konsekvenserna och gör då valet aktivt att göra si eller så. Om jag tvingar min häst att hoppa ett hinder som är byggt av, säg cement, så gör jag ett aktivt val att den ska få ondare när den slår i hindret jämfört med en vanlig bom.
Med ditt resonemang infaller ju t.ex. punkten om "pullande" i aktivt. Där är det ju något som ryttaren faktiskt gör under hoppandet. Varför står då det nedanför bland övriga saker som räknas upp?

Jag tolkar det inte som dig, för mig är tex en taggtrådsbom barrerning oavsett om du rörbommen när hästen hoppar hindret eller inte, det aktiva i det hela är att lägga dit den och att styra hästen mot den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka