Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

Ingen hade brytt sig om Helena P. åkte hem till pessoa o tränade där, eftersom det är tillåtet där. Så då kan hon ju lika gärna göra den övningen i sverige...:idea:

Jag förstår att Pessoa kanske inte visste detta, däremot kan man ju tycka att en så pass stor hopprofil bör vara ngt mer insatt i vad som gäller i vilket land?
:confused: :confused: :confused: Hur menar du nu? Kan du ens ana vilka skilda regler det finns enbart i Europa vad gäller djurhållning vs. reglementen???? Hur i hela varma he-tet ska en tränare kunna veta vad som är tillåtet i vilket land? Det är ju som att en person som importerat en häst till Sverige ska veta vilka regler som gäller för import av häst till Ungern, dvs omöjligt!

Instämmer oxå i många avseénden m Helena, kanske inte kommentaren om hästar som inte får mat, men men!!! Fattar inte vitsen med att hacka på en sån som Pessoa :confused:

För det första är det inte förbjudet att bygga ett sådant hinder på träning!!!!! På tävling och i anslutning till tävling är det förbjudet:cool:

Som svar på diskussionen om "att känna till regler i andra länder" kan tilläggas att inom travet måste man i princip känna till alla regler i alla länder, i alla fall under tävling, och det är säkert likadant om man hoppar utomlands (?). Kanske kunde han kollat lite vad som gäller i Sverige ändå men som sagt, vad jag vet så finns det inga restriktioner om hur man får bygga hinder på träning :smirk:

För det första är det inte förbjudet att bygga ett sådant hinder på träning!!!!! På tävling och i anslutning till tävling är det förbjudet:cool:

Mja, jag har ju lyckats tönta bort mitt TR, så hundra kan jag inte vara. Men ni får rätta mig om jag har fel. :)
I Sverige räknas att bygga upp "taskiga" hinder till barrering, och det är aldrig lagligt, inte hemma i din egen lada heller.

Artikeln är givetvis överdriven, Helenas kommentarer onödiga, även om jag förstår vad hon menar, klantig formulering, mest. Det är inte så enkelt att hålla reda på TR i alla världens länder, att Pessoa inte visste om det, nä, men dåså, nu vet han.

DÄREMOT tyckte jag att det var lite fult att han inte blev upplyst om att det räknas till barrering i Sverige, så hade han själv kunnat göra bedömningen huruvida han skulle ta bort övningen eller fortsätta.

Mja, jag har ju lyckats tönta bort mitt TR, så hundra kan jag inte vara. Men ni får rätta mig om jag har fel. :)
I Sverige räknas att bygga upp "taskiga" hinder till barrering, och det är aldrig lagligt, inte hemma i din egen lada heller.

"Det är förbjudet att förmå hästen att slå sig, antingen genom att bygga hinder för stort och/eller för långt, markera falsk marklinje, placera travbommar eller delar av kombinationer på falska avstånd, 'pulla' (hålla emot och försvåra avsprång) hästen in i hinder eller på något annat sätt göra det svårt för hästen att övervinna ett övningshinder utan att slå ned det."
Citat från TR III. Mom 357.

TR gäller inte hemma hos mig under träning. Dock krävs mycket sunt förnuft för man vill ju att hästarna skall må bra och göra sitt bästa.

TR gäller inte hemma hos mig under träning. Dock krävs mycket sunt förnuft för man vill ju att hästarna skall må bra och göra sitt bästa.

Det är väl självklart.

Speciellt när man rider fälttävlan vill man ju inte att hästen skall tappa förtroendet.

Men TR gäller inte hemma..

Mja, tolkningsfråga.

"Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som tävling. Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvunga hästen att hoppa högre eller försiktigare."

Därefter följer stycket som jag citerat tidigare i den här tråden.

Men TR gäller bara på tävling/tävlingsplatsen/området...alltså träning på tävlingsplatsen tex före tävling.

Men TR gäller bara på tävling/tävlingsplatsen/området...alltså träning på tävlingsplatsen tex före tävling.

Hmm, var står det? Att TR är ett tävlingsreglemente är ju självklart, men de kan ju också vilja styra lite vad som sker på vägen till tävling också kanske?! :confused:

Kan göra ett tillägg här.

Tr I, Kapitel I. Introduktion, definitioner. Mom 110.
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning särskilt vad avser behandlingen av hästen i djurskyddshänseende."

normer är inte samma sak som regler.

Den där reporten verkar verkligen höja sig själv till skyarna.

Måste jag rida i hjälm hemma? Får jag inte lägga bommar på marken som jag vill hemma? mm mm, håller med ovanstående, det är vägledande vid all verksamhet men regler på tävlingsplatsen. Men som alltid, sunt förnuft bör gälla.

Hon tror och vill vara bättre än var hon är, och någonsin kommer att bli.

normer är inte samma sak som regler.

Den där reporten verkar verkligen höja sig själv till skyarna.

Nej, jag vet det mycket väl. Men det var ett exempel på hur man kan tolka det. Jag skulle också ha hoppat övningen om det var på en träning för Nelson Pessoa.

hehe, det är skoj, om man kollar på dera ridsports sida så är det typ bara bilder på henne :p

Måste jag rida i hjälm hemma? Får jag inte lägga bommar på marken som jag vill hemma? mm mm, håller med ovanstående, det är vägledande vid all verksamhet men regler på tävlingsplatsen. Men som alltid, sunt förnuft bör gälla.

*sucka* Har jag påstått att TR ska ses som en regel på hemmaplan? Däremot står det faktiskt att det gäller träning, inte enbart träning på tävlingsplatsen. Därför menar jag att det är rätt öppet att tolka det.

Okej! Vad bra! Tänkte bara om du såg det som att man kan bli dömd för TR hemma också, men så var det ju inte!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat