Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

Nu har jag läst en del andra artiklar av henne också, och visst låter hon lite självgod. Men jag skulle aldrig få för mig att skriva ut såna saker som ni gjort på ett forum som vem som helst kan läsa i!
Hade du tyckt att det var kul om du läste ngt negativt om dig själv/din ridstil på nätet?

Nu har jag läst en del andra artiklar av henne också, och visst låter hon lite självgod. Men jag skulle aldrig få för mig att skriva ut såna saker som ni gjort på ett forum som vem som helst kan läsa i!
Hade du tyckt att det var kul om du läste ngt negativt om dig själv/din ridstil på nätet?

Ptja, hon kanske behöver läsa lite kritik om sig... Hon bjuder liksom upp till det genom att agera proffs i landets största kvällstidning.

Jaha, så bara för att ni tycker hon beter sig barnsligt så har ni rätt att göra likadant? Det finns något som kallas förtal.

Jaha, så bara för att ni tycker hon beter sig barnsligt så har ni rätt att göra likadant? Det finns något som kallas förtal.

Jag anser inte att det är samma sak att agera proffs i Aftonbladet som att skriva sina personliga åsikter på ett öppet forum på nätet.
Jepp, men det här är inte förtal.

Hade jag skrivit artiklar som var i hennes "klass" där jag framställt mig själv som någon sort expert så hade jag nog fått räkna med det av dem som inte håller med, oavsett om jag hade tyckt det var roligt eller inte.

Med tanke på den senste artikeln så verkar det som hon läst här inne, hon är redan inbjuden att ska att användarnamn och kommentera "kritiken", hon kanske har blivit helt missförstådd även om jag finner det otroligt.

Jag anser inte att det är samma sak att agera proffs i Aftonbladet som att skriva sina personliga åsikter på ett öppet forum på nätet.
Jepp, men det här är inte förtal.

Mobbing då? Eller vad kallar du det? Bara att framföra sina åsikter? Eller bara vanligt "skitsnack" som många verkar vara väldigt bra på? Som att det är relevant hur en journalist är som person?

Hade jag skrivit artiklar som var i hennes "klass" där jag framställt mig själv som någon sort expert så hade jag nog fått räkna med det av dem som inte håller med, oavsett om jag hade tyckt det var roligt eller inte.

Med tanke på den senste artikeln så verkar det som hon läst här inne, hon är redan inbjuden att ska att användarnamn och kommentera "kritiken", hon kanske har blivit helt missförstådd även om jag finner det otroligt.

Haha, hade du blivit medlem i ett forum där ett gäng redan skapat sig en uppfattning trots att flertalet inte känner henne? O när de dessutom skriver ut hur "töntig o besserwisser-aktig" hon är? Så att ett flertal andra också tror att hon är sådan?
Jag hade inte blivit det iaf:p

Haha, hade du blivit medlem i ett forum där ett gäng redan skapat sig en uppfattning trots att flertalet inte känner henne? O när de dessutom skriver ut hur "töntig o besserwisser-aktig" hon är? Så att ett flertal andra också tror att hon är sådan?
Jag hade inte blivit det iaf:p

Det hade jag absolut blivit, OM jag ansåg mig påhoppad/missförstådd hade jag velat komma till tals och ge min syn på saken.

Mobbing då? Eller vad kallar du det? Bara att framföra sina åsikter? Eller bara vanligt "skitsnack" som många verkar vara väldigt bra på? Som att det är relevant hur en journalist är som person?

För att en journalist ska ses som objektiv, så gott det nu går, så är det inte lämpligt att själv figurera på flera "instruktionsbilder", som dessutom är heltokiga.
Om jag nu citerar ur Murvlarnas lagbok så ser du att det inte är förtal.
"Brott mot person som avser kränkningar av en persons ära. Innebär att man utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta den för andras missaktning."
"Förtal är dock inte straffbart om
1. det var försvarligt att uppgiften lämnades och
2. uppgiften var sann eller uppgiftslämnaren hade skälig grund för uppgiften."

Alltså, hon skriver i landets största kvällstidning, där som tämligen självutnämnd expert. Hon väljer att använda bilder på sig och sin häst för att illustrera saker som många andra ekipage kan illustrera bättre. Inget av det som skrivits i tråden är heller lögn. Så nej, förtal är det inte.

Mobbning, mjaa. Det benämns i SAOL som "kamratförtryck" och det vill jag inte heller kalla det.
Jag skulle nog kalla det kritik mot en skribent.

Jag läste just det som du citerade innan jag skrev det om förtal. Det går ju att tolkas olika.

Jag tycker inte det är "kritik mot skribent", då skulle man aldrig hoppa på peronen ifråga! Utan kritisera enbart artikeln, och det har ju folk här inne direkt inte gjort.

Jag läste just det som du citerade innan jag skrev det om förtal. Det går ju att tolkas olika.

Jag tycker inte det är "kritik mot skribent", då skulle man aldrig hoppa på peronen ifråga! Utan kritisera enbart artikeln, och det har ju folk här inne direkt inte gjort.

Ja, och Murvlarnas lagbok innehåller en del exempel. Och det här skulle garanterat inte dömas som förtal.
Jo, det är just vad det är. Hon kritiseras för att inte vara objektiv och inte heller kunnig nog för att agera som ridsportskribent i AB. Eftersom hon använder sin egen person i flera artiklar måste också hennes person kritiseras.

Ja visst det är jag med på. Men det är stor skillnad på att kritisera och att håna någon

Här är ett urval av inlägg som skrivits som jag inte tycker är speciellt snälla. OBS, inga är av dig, så du behöver inte ta åt dig.

”Hehe, nä hon är den enda som kan klara piaff (som ser ganska spänt ut)”

”Men Peplis och ni andra!! Ni VET väl att ni inte får skriva dumma saker om den där fjantan EEH på Buke? Skriv själv om ni är så jävla duktiga, som någon svarade mig.”

”Hon har två placeringar reg 110 enligt ridsports resultat. Hon tycker nog att hon e grym. Detta på fyra år.”

”TACK TACK TACK!!! Inte bara jag som har något emot henne och hennes vita "superarab"!! Själv kan hon hoppa genom eld, men det här tål hon inte! snälla, jag blir så trött... en bättre metod det här än som sagt komma på fel avstånd. och så stor skillnad var det ju faktiskt inte...! ”

”Det fjantigaste i AB's artikel är väl ändå E. E-H som ständigt ska kritisera allt som inte har med akademisk ridning, hennes vita ponny eller Working Eq. att göra.”

”Hörrni, borde ni inte ringa EEH, som ju är expert på området, ang vad man får göra hemma och på tävling? Hon kanske vill skriva några trådar om sig själv dessutom?”

”Ser du inte skillnad på en snygg, grå irländare och hennes fåniga, vita arab?”

Hade du velat läsa sånt här om dig på nätet?

Om du aldrig skulle riskera att din häst skulle krascha i ett hinder betyder det att du aldrig skulle hoppa! Sist jag kraschade låg jag inte fel, däremot hade jag en slarvig häst som inte behagade lyfta på hovarna...

Nä jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv "kraschat" i en oxer.

Fast krascha är kanske inte samma def för dig som för mig??

Och tja jag hoppade senast idag med unghästen 2st 120cm. Och skulle jag ligga så illa att jag var på väg att krascha så skulle jag avbryta anridningen. Å andra sidan skulle jag inte rida sådan klass att hästen inte skulle klara av det alternativt hoppa så högt på träning

Det visar ju att man inte behöver ha några hjälpmedel, utan därför också bara kan bygga ett oschysst hinder :p

Visst men det jag syftade på är de olika skrivningarna i TR och där står det redan klartext att man inte får bygga ett oschysst hinder i syfte att få hästen att riva.

Den meningen du citerar betyder att du inte får använda bommen att slå upp på hästen eller tex en snökäpp ELLER stå lutad mot hinderstödet i syfte att få hindert att bli orivbart eller sätta nubb i skydden eller hälla i liniment i dem.

Senast ändrad:

Hade du velat läsa sånt här om dig på nätet?

Ja, vissa av de inläggen är inte helt genomtänkta. Men jag är rätt säker på att inget av dem är skrivna med en elak baktanke, snarare en irriterad. Man blir lätt irriterad på det hon skriver, tyvärr.

Som sagt det är ju svårt att ta skribenten på allvar när hon illustrerar rörelser med bilder på sig själv som är rent felaktiga. Och vilken seriös journalist med självinsikt använder bilder på sig själv i sina artiklar?? Hon inbjuder ju till att bli hånad och då får hon ju faktiskt skylla sig själv.

Förra året tog hon semester då det var Falsterbotävlingarna (eller nån av de andra stora, har försökt glömma faktiskt) och skrev i stället ett referat om nån lokaltävling hon kommit tvåa i. Seriöst!

Ja just det , det kommer jag ihåg för du skapade en tråd om det har jag för mig och var mäkta upprörd :D

Nä det är INTE seriöst , att hon inte fått sparken är ju helt obegripligt :confused: Det är väl meningen att man skall skriva om det som är mest intressant för allmänheten när man är ridsports skribent?

Jag håsller med dig. Det här är ett diskussionsforum, och det här är inte en diskussion. Det här är smutskastning.

Väldigt ofta skriver användare så nobelt att de inte vill diskutera någon som inte är här och kan försvara sig (exempelvis bilder på ekipage där ryttaren inte är användare här). Inte i det här faller, tydligen.

Jag kan förstå irritation, jag kan förstå "dislike" (finns det något svenskt ord för det? Lite trött...), men som sagt, hon är inte här och kan inte försvara sig. Hon är namngiven med fullständigt namn.

Innan någon av er som känner sig träffade svarar, vill jag att ni läser igenom hela tråden, och försöker se på den objektivt. Låtsas att ni inte vet vem det är (som jag, tex, och har inget intresse av att ta reda på det pga skriverierna här, iaf), och tänk om. Tycker ni fortfarande att ert beteende är berättigat, well, i rest my case. Men svara inte ens om ni inte ens tänker försöka.

Alltså. Fånig artikel. Hur skulle han kunna veta detta? Och varför har då ingen sagt något?
Det finns betydlgit värre metoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka