Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

Jag tolkar det inte som dig, för mig är tex en taggtrådsbom barrerning oavsett om du rörbommen när hästen hoppar hindret eller inte, det aktiva i det hela är att lägga dit den och att styra hästen mot den.

Om det är barrering eller ej är inte frågan eftersom båda sakerna är upptagna i TR.

Det ena är att du inte får bygga ett hinder medvetet som skall få hästen att hoppa försiktigare eller att den skall riva för att på det sättet bli försiktigare. Dit hör alla konstruktioner av skadliga hinder tex då taggtråd.

Detta ovan är barrering och det har jag inte nekat till.

Men barrering genom aktiv handling är inte samma sak som ovan men fortfarande barrering. Tex om du slår bommen mot hästens ben i språnget. Detta görs ju oftast inte av ryttaren utan en medhjälpare även om ryttaren bär ansvaret (liksom medhjälparen)

Jag anser att man skall skilja på begreppen ÄVEN om båda två är barrering. Men att stå brevid och inte göra något kan aldrig kallas aktivt handlande.

Rida hästen på hinder som den eventuellt kan riva är inte heller aktivt handlande. Eftersom hästen inte alls behöver riva ett hinder för att det är taggtråd på det.

Vad man vill i TR med dessa två olika skrivningarna är att komma åt både de som barrerar genom att slå hästen eller skrämma hästen i avsprång/språng och medveten konstruktion av hinder som får hästen att riva för att få den att hoppa högre. Två olika sätt att barrera!

Du får tex inte skritta på ett lågt hinder heller eftersom det också räknas som barrering

Jodå, jag har läst hela Mom. 357.

Varför kan aktiv aldrig innebära just att man som ryttare gör det aktiva valet att hästen ska slå sig utan att någon håller i hindret, t.ex.

Men snälla om du läser texten igen så ÄR ju båda två sätten upptagna i just den texten.

Ordet aktiv har du fått en förklaring till och jag orkar faktiskt inte förklara det igen.

Rida på hindret måste man ju i vilket fall som helst annars kan det aldrig kallas barrering. det är ingen aktiv handling att rida på ett hinder i den bemärkelsen för då skulle all ridning på alla typer av hinder vara någon form av barrering eftersom det alltid finns en risk för att hästen kan riva!

Dessutom skall hindrets konstruktion vara så att det föreligger stor risk att hästen missuppfattar hindret och inte klarar av att hoppa det utan att riva.

Se bara på de hinder man rider på i terrängen där hoppar vi över stenmurar och fasta hinder som inte går att riva med din tolkning så skulle det vara barrering hela tiden

Men snälla om du läser texten igen så ÄR ju båda två sätten upptagna i just den texten.

Ordet aktiv har du fått en förklaring till och jag orkar faktiskt inte förklara det igen.

Rida på hindret måste man ju i vilket fall som helst annars kan det aldrig kallas barrering. det är ingen aktiv handling att rida på ett hinder i den bemärkelsen för då skulle all ridning på alla typer av hinder vara någon form av barrering eftersom det alltid finns en risk för att hästen kan riva!

Dessutom skall hindrets konstruktion vara så att det föreligger stor risk att hästen missuppfattar hindret och inte klarar av att hoppa det utan att riva.

Se bara på de hinder man rider på i terrängen där hoppar vi över stenmurar och fasta hinder som inte går att riva med din tolkning så skulle det vara barrering hela tiden

Och precis som jag svarade så finns det då och då upprepningar i TR.

Ordet aktiv kan också ha den betydelsen som jag och Choklad menar. Sålänge inte TR har en egen förklaring på ordet och en sådan har jag inte hittat i TR.

Att styra mot ett hinder där det finns t.ex. taggtråd anser jag vara ett aktivt val. Man vet ju om att hästen kan riva.
Det är skillnad på att rida på ett hinder byggt av vanliga bommar och bommar med taggtråd på.

Något så enkelt som ett hinder på hästens maxförmåga är ett klart sådant exempel.

Nu anser jag det ju visserligen vara skillnad på terrängens hinder och ett hinder byggt av exempelvis cement eller taggtråd.

Och precis som jag svarade så finns det då och då upprepningar i TR.

Ordet aktiv kan också ha den betydelsen som jag och Choklad menar. Sålänge inte TR har en egen förklaring på ordet och en sådan har jag inte hittat i TR.

Att styra mot ett hinder där det finns t.ex. taggtråd anser jag vara ett aktivt val. Man vet ju om att hästen kan riva.
Det är skillnad på att rida på ett hinder byggt av vanliga bommar och bommar med taggtråd på.

Något så enkelt som ett hinder på hästens maxförmåga är ett klart sådant exempel.

Nu anser jag det ju visserligen vara skillnad på terrängens hinder och ett hinder byggt av exempelvis cement eller taggtråd.

TR behöver ingen egen förklaring på ordet. Sammanhanget i meningen beskriver väldigt bra situationen.

När vet man hästens maxförmåga innan man provat den?? Är höjdhoppningstävlingar ren barreringstävling då??

Och på vilket sätt är ett hinder i terrängen skilt från ett hopphinder byggt i cement??

Att lägga taggtråd på hindret är aktivt.
Jag tror du övertolkar ordet aktivt.

Absolut inte, men efter tolkning av TR och dessa frågor på diverse kurser och träningar så är jag rätt säker på vad som står.

Visst du har rätt i att det aktiva är att du går fram och lägger taggtråden på hindret, men återigen det är en form av konstruktion på hindret så det faller under den andra meningen.

Aktiv handling vid hoppningen är att du slår en bom på benen eller tex välter hindret när hästen hoppar

vad töntiga folk är. Jag hoppade svinrygg på senaste hoppetävlingen jag var på (det var fö det enda hindret som jag och den hästen tog oss över :D). Tycker precis som du att det är roligare med olika typer av hinder.

Japp, jag tycker att hästarna hoppar bra på svinryggar.. ungefär som att hoppa med markbom bakom ett räcke- hästen ser ytterligare bom bakom hindret och vänder upp lite till för att ta sig över- det blir runda och fina språng.

Absolut inte, men efter tolkning av TR och dessa frågor på diverse kurser och träningar så är jag rätt säker på vad som står.
Bara för att man vet vad som står betyder inte det att man tolkar det som det är tänkt. ;) Jag säger inte att du har fel, men argumentet "det står ju på ett annat ställe" håller inte fullt ut om du vill påstå att det är barrering att hålla i hindret också. För övrigt så gör inte TR skillnad på aktiv barrering och barrering. Det förklarar vad barrering är.

Angående artikeln. Man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle inte gärna vilja rida på en falsk oxer. Hade det varit det på en tävling hade jag sagt åt banbyggaren att denne fick sänka frambommen istället. Dessutom tycker jag att det ÄR värre att rida på en falsk oxer än av klantighet sätta hästen fel så att den river. Det ena gör man med vilje för att hästen ska slå sig och det andra skulle man ha låtit bli att göra om man bara hade klarat av det. Det är avsikten som avgör.

KL*
Förlåt men...Själv blir jag mest irriterad över H´s kommentarer. Nu ägnar jag mig ej åt grenen hoppning och är verkligen ej insatt i metoder osv.

De flesta barreringar är för mig otänkbara. (beror på vad defenitionerna för barrering är) Men denna typ verkar ju iafll hästen ej skadas av. Som sagt så har jag aldrig sett detta typ så jag dömer inget/ingen.

"Om det vore förbjudet att hästar slår sig [...]"
Det var det bland dummaste som jag någonsin hört:crazy:

"Han är världens bästa hopptränare och jag kommer inte hit och talar om för honom han ska göra. Jag rider de övningar han sätter upp."
Herre gud, människan har alltså ingen egen åsikt? Säg att han skulle gjort något mycket värre, hon skulle alltså inte säga ett knyst, bara för att han är en av världens bästa tränare, antyder hennes kommentar. Det finns ju massvis med stora folk inom hästvärlden som använder sig av, enl mig, dåliga metoder. Även människor som skadat sina hästar. Så en framgångsik människa har väl inget med det att göra. Jag tycker att man ansvarar för sig själv och hästen med sina egna åsikter. Så det så

TR behöver ingen egen förklaring på ordet. Sammanhanget i meningen beskriver väldigt bra situationen.

När vet man hästens maxförmåga innan man provat den?? Är höjdhoppningstävlingar ren barreringstävling då??

Och på vilket sätt är ett hinder i terrängen skilt från ett hopphinder byggt i cement??

Uppenbart så gör det ju inte det.

Det faller dig inte in att man vet hästens maxförmåga?
Att blanda in höjdhoppningstävlingar förstår jag inte syftet med.

Mig veterligen är cement ett hårdare materiel än trä som oftast används i terrängen.

Svinrygg är inte olagligt. På regionala strömsholmstävlingen i februari i år hade banbyggare Louise H*aga ritat med en svinrygg i sin banskiss men fick inte ha med den för övrig personal för den var så gammalmodig:D . Tycker det hade varit roligare att hoppa fler hindertyper på tävling istället för räcke oxer..

Tror inte den skall användas eftersom det är en förvirrande marklinje för hästarna. Likaväl som att picnick borden i terrängen (som är samma konstuktion som en svinrygg )med bänkar både framför och bakom är borttagna eftersom marklinjen kan uppfattas som diffus

Det finns ju massvis med stora folk inom hästvärlden som använder sig av, enl mig, dåliga metoder. Även människor som skadat sina hästar.
Men genom att hoppa en falsk oxer kan man skada sin häst ordentligt. Det finns som en anledning till att de är förbjudna. Alla som kraschat i en oxer vet vad jag menar, och risken att göra det är mycket större om oxern är falsk!

knapplån

onödigt inlägg.. men nu när ni skrev om eva vart jag sugen på att läsa mer artiklar och hittade den här http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/redaktor/Evaskola13B.html

Och älskar hennes kommentar
Hästen ska vinkla sig bak och välva ryggen i piaffen. För att inte hindra hästens ryggverksamhet ska ryttaren sitta lätt i sadeln. Korset är sänkt och nacken är högsta punkt. På bilden blåser det i svansen, vilket man även kan se längst ned på på Evas hår, så därav hänger svansen inte rakt ned.

Onödigt inlägg.. sant :rofl:

haha jag vet :p den satt jag och skrattade åt ett tag :rofl: det blåser, alltså kan man inte klaga på svansen :rofl:

Uppenbart så gör det ju inte det.

Det faller dig inte in att man vet hästens maxförmåga?
Att blanda in höjdhoppningstävlingar förstår jag inte syftet med.

Mig veterligen är cement ett hårdare materiel än trä som oftast används i terrängen.

Det används inte bara trä i terrängen. Många hinder är byggda i hårdare material.

Exempel på ett relativt vanligt hinder i terrängen

Och ett terränghinder som ofast byggs med tjocka stockar kan vara precis lika förödande som tex cement.

Här hoppar jag en stor sten tex

Höjdhoppningstävling testar man hästens maxförmåga och många hästar river rätt grovt där!!!

Nej jag vet inte min hästs maxförmåga när det gäller höjd, för jag har aldrig testat det för det finns ingen anledning till att testa heller. Och det tror jag inte många vet heller. Jag anser inte att man testar hästars maxförmåga på träning. Man hoppar normalhöjd på träning dvs om man rider 130/140 så kanske man hoppar senstaka hinder på 150 men högre finns det ingen mening med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka