Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

Har ni sett att det kommit en artikel till: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/otill2.html
"Många har engagerat sig efter artkeln där Nelson Pessoa höjde en oxer i framkant och lät elever hoppa över denna. Vad roligt med lite debatt!" Debatten deltar hon ju inte i, hon matar bara ut artiklar.

Till Eva Eternell: Skapa ett användarnamn och var med och debattera på riktigt här i stället!

Skillnaden ligger väl i om hindren är byggda för att hästen ska göra illa sig om den slår i eller inte. Terränghinder är ju byggda för att hästen ska kunna vara i dem utan att skada sig, virar man taggtråd runt en bom är det INTE byggt för att hästen ska kunna vara i utan att slå sig.

En falsk oxer är byggd så just för att lura hästen och för att den ska slå i.

Men genom att hoppa en falsk oxer kan man skada sin häst ordentligt. Det finns som en anledning till att de är förbjudna. Alla som kraschat i en oxer vet vad jag menar, och risken att göra det är mycket större om oxern är falsk!

Ja men det är det jag menar. Jag syftade ej just på detta tillfälle med den meningen.

Det används inte bara trä i terrängen. Många hinder är byggda i hårdare material.

Och ett terränghinder som ofast byggs med tjocka stockar kan vara precis lika förödande som tex cement.

Höjdhoppningstävling testar man hästens maxförmåga och många hästar river rätt grovt där!!!

Nej jag vet inte min hästs maxförmåga när det gäller höjd, för jag har aldrig testat det för det finns ingen anledning till att testa heller. Och det tror jag inte många vet heller. Jag anser inte att man testar hästars maxförmåga på träning. Man hoppar normalhöjd på träning dvs om man rider 130/140 så kanske man hoppar senstaka hinder på 150 men högre finns det ingen mening med.

Ja, men hindrens mening är inte att få hästen att hoppa högre/med mer luft. Och cementhindret var ett exempel.

Höjdhoppningstävlingar är inte så vanligt förekommande och av dem jag sett och läst resultat på så innehåller de bra ryttare och bra hästar. Inte "vem-som-helst".

Jag vet inte heller mina hästars maxkapacitet och är inte intresserad av den heller. Men man kan ta reda på den. Jag tror att det finns många som gör det också. Särskilt "hemmalufsare" vill kunna skryta med att hästen hoppat si eller så och pressar därför sina hästar. Det är min teori.

Till Eva Eternell: Skapa ett användarnamn och var med och debattera på riktigt här i stället!
Sing Halleluja. Fast hur skulle hon någonsin våga det.
Någon timmas träning för någon såkallad tränare inom akademisk ridkonst på hennes CV är ju knappast något som impar bland folk som faktiskt tränar och tävlar på riktigt!!!!

En utmaning till Eva E-H här och nu, VÅGAR du komma hit och debattera och framförallt tala om för oss vanliga dödliga vad din hästbakgrund/utbildning egentligen består av! Dvs vad det är som gör att du anser dig kunna sitta på Aftonbladet och spotta ut artikel efter artikel utan någon egentlig substans eller verklighetsanknytning!

Skillnaden ligger väl i om hindren är byggda för att hästen ska göra illa sig om den slår i eller inte. Terränghinder är ju byggda för att hästen ska kunna vara i dem utan att skada sig, virar man taggtråd runt en bom är det INTE byggt för att hästen ska kunna vara i utan att slå sig.

En falsk oxer är byggd så just för att lura hästen och för att den ska slå i.

Jag har inte öht skrivit något om att det inte skulle vara så som du skriver ovan.

Ville bara påpeka att det faktiskt finns hinder som inte är byggda av trä i terrängen. Har inte med saken att göra om du lindar taggtråd runt bommarna och gör det för att hästen skall slå i. Terrängen vet varenda häst att de inte kan slå i eftersom det är fasta hinder. Det lär de sig väldigt snabbt. Även om terränghindrena INTE är byggda för att provocera fram bättre hopphästar så finns ju faktiskt risken att de slår i.

Jag drog den enda jämförelsen eftersom det skrevs cement ;)

Ja, men hindrens mening är inte att få hästen att hoppa högre/med mer luft. Och cementhindret var ett exempel.

Höjdhoppningstävlingar är inte så vanligt förekommande och av dem jag sett och läst resultat på så innehåller de bra ryttare och bra hästar. Inte "vem-som-helst".

Jag vet inte heller mina hästars maxkapacitet och är inte intresserad av den heller. Men man kan ta reda på den. Jag tror att det finns många som gör det också. Särskilt "hemmalufsare" vill kunna skryta med att hästen hoppat si eller så och pressar därför sina hästar. Det är min teori.

Så du menar att när det inte är "vem_som_helst" som rider så skulle det vara acceptabelt??

Spelar väl ingen roll att det är bra ryttare som rider, hästarna river grovt ändå och får hoppa på sin maxkapacitet. Det borde ju rimligtsvis gå under barreringregeln eg.

Barreringen har ju förekommit och har ju inte varit på gräsrotsnivå direkt och det är nog mer än hemmalufsare som testar sina hästars maxnivå.

Men genom att hoppa en falsk oxer kan man skada sin häst ordentligt. Det finns som en anledning till att de är förbjudna. Alla som kraschat i en oxer vet vad jag menar, och risken att göra det är mycket större om oxern är falsk!

Här kan jag inte låta bli att bli lite nyfiken.

Varför skulle det vara större risk att "krascha" i en överparellel oxer??

Ok att man river framkanten men krascha??

Nej jag vet inte vad du menar med det för jag har nog aldrig kraschat i någon oxer. Skulle aldrig riskera att min häst skulle göra det faktiskt. Det har ju inte med att den är överparallell utan hur man placerar hästen på hindret.

Den typen av oxer som Pessoa byggd medför inte någon större fara för hästen faktiskt. River de en sådan oxer så gör de det ofast med bakbenen eftersom de blir förvånade över att det just är en oxer.

rattform.jpg

Här måste det blåsa väldigt punktvis....:angel:

Så du menar att när det inte är "vem_som_helst" som rider så skulle det vara acceptabelt??

Spelar väl ingen roll att det är bra ryttare som rider, hästarna river grovt ändå och får hoppa på sin maxkapacitet. Det borde ju rimligtsvis gå under barreringregeln eg.

Barreringen har ju förekommit och har ju inte varit på gräsrotsnivå direkt och det är nog mer än hemmalufsare som testar sina hästars maxnivå.

Nej, men när det sker under såpass ordnade former som höjdhoppningstävlingar gör så ser jag en viss skillnad gentemot liknande "kompis-tävlingar" på hemmaplan.

Bra ryttare har troligen större förmåga att plocka bort sin häst ur tävlingen. Dåliga ryttare/hästfolk slutar ju inte alltid pga en grov rivning.

Jag påstod inte att enbart hemmalufsare barrerade. Däremot tror jag att den typ av höjdhoppning som jag nämnde är vanligare bland sådana än de som faktiskt kan något om hästarna de sitter på.

Varför skulle det vara större risk att "krascha" i en överparellel oxer??
Eftersom hästen inte ser den bakre bommen riskerar den att landa på den och trassla in sig i den.

Ok att man river framkanten men krascha??
Varför skulle risken vara större att man river framkanten? Isf kan man ju lika gärna hoppa ett högre räcke...

Nej jag vet inte vad du menar med det för jag har nog aldrig kraschat i någon oxer. Skulle aldrig riskera att min häst skulle göra det faktiskt. Det har ju inte med att den är överparallell utan hur man placerar hästen på hindret.
Om du aldrig skulle riskera att din häst skulle krascha i ett hinder betyder det att du aldrig skulle hoppa! Sist jag kraschade låg jag inte fel, däremot hade jag en slarvig häst som inte behagade lyfta på hovarna...

Den typen av oxer som Pessoa byggd medför inte någon större fara för hästen faktiskt. River de en sådan oxer så gör de det ofast med bakbenen eftersom de blir förvånade över att det just är en oxer.
Eller så river de den lägre bakre bommen, se bilderna från aftobladet.
Otill7web.jpg
Otill11.jpg

KL

Jag har lite svårt att ta den där människan på allvar efter jag hörde vad hon gjorde på Linköpings horse show (tror det var där) där hon i af hade sin uppvisning där dom serverade kaffe från hästryggen eller vad dom nu gjorde :angel:
I af så var hon inne på framhoppningen när den sista klassen innan hennes uppvisning fortfarande höll på och skulle hålla på en bra stund till sen är det ju prisutdelning och bortbyggnad så det skulle väl vara i af en halvtimmes paus däremellan också i af så var hon inne och hoppade fram (det var ingen hoppning i deras uppvisning) på krysset..från fel håll och skrek åt folk att dom var ivägen för henne. :angel:

Skulle vilja kunna visa med ljud här hur det lät; "Kryyysset!" ungefär 3 varv innan hon red an det..från fel håll :cool:

Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel...

Det visar ju att man inte behöver ha några hjälpmedel, utan därför också bara kan bygga ett oschysst hinder :p

Jag har svårt att ta henne på allvar sedan jag hörde om hennes toplessträning.....:angel:

*kl*

Nu känner jag iofs inte till människan som skrivit den där artikeln (det verkar alla andra göra), men tycker ni inte det är lite osmakligt att hänga ut henne såhär på internet? Hur "töntig o besserwisseraktig" hon än är(eller vad hon nu har för egenskaper ni inte gillar)?

Jag tycker inte det är så vidare trevligt iaf.

Jag känner henne inte mer till att jag har läst hennes artiklar, och de får henne att framstå som en "bessewisser".

Jag känner henne inte mer till att jag har läst hennes artiklar, och de får henne att framstå som en "bessewisser".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka