Oseriösa hunduppfödare!

Vimsan

Trådstartare
Nu är jag rasande arg... :devil:

Tog en kull valpar på min blandrastik förra året, och hon fick sju underbara valpar. :love:
Alla fick nya bra hem och två av valparna hamnade i grannstaden, mor och dotter köpte en tik och en hane.
Jag har hela tiden haft kontakt med köparna och det har inte varit några problem.

Nu precis för en stund sen hittar jag en annons i den lokala tidningen på blandrasvalpar. Raserna stämmer överens med "mina" valpar och telefonnr stämmer! :o

Får då höra av en arbetskollega som är släkt med dessa två valpköpare att deras hundar hade haft lite kul vid senaste löpet.
Dessa två helsyskon har nu fått åtta valpar!!! :eek:

Nu är jag riktigt irriterad :devil: Jag är inte emot "blandrasavel" men om det är två helsyskon och det dessutom är ett misstag så är jag väldigt emot det. Tiken är dessutom bara 1,5 år och förmodligen inte alls redo att ha valpar.

Jag har inte ringt eller mailat ägarna än för jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Är det någon som vill köpa valpar när föräldrarna är helsyskon? Eller tänker de inte berätta det? Ska jag åka dit eller ska jag bara strunta i det? Vag vet varken ut eller in!! :confused:

Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Tja, jag anser inte att du är direkt mer seriös än dina valpköpare. Du valde att avla blandraser från början, du valde dessa köpare och nu gnäller du över att de inte har bättre vett. Det är såhär att vara uppfödare och därför ska man vara jäkligt noga med vad man avlar och till vilka man säljer.

Enligt min mening är ni lika goda kålsupare allihop. För övrigt behöver inte en helsyskonparning vara en katastrof bara man vet vad man gör, hur man gör och utavlar som fan efter det.

Jag ser inte mig själv som en uppfödare alls, för jag kommer inte att föda upp fler kullar. Men om det finns en risk för tjuvparning mellan två helsyskon borde man udvika att de blir några valpar.
Jag påpekade faktiskt för valpköparna att de inte borde avla på deras hundar och det var ingen som hade dom planerna då!
Jag gnäller inte, tycker det hade varit samma sak även om det hade varit renrasiga hundar.

Oseriös vimsa!

Så fort du tagt en kull så är du uppfödare, vare sig du ser dig själv som det eller inte.

Skett är skett, men jag tycker du är oseriös du med, blandraser finns det redan för många av och att medvetet avla blandras är inte seriöst på något sätt.

Val av valpköpare är viktigt. De du sålde till kanske inte har tillräckliga kunskaper att även syskon kan göra valpar, att det går att kastrera hundar, att det går att göra abort på hundar osv.

Blandraser bör kastreras för dom ska fanimej inte användas till avel... *morr*

Jag hade inte köpt valpar vars föräldrar är helsyskon! Blandrashundar är många gånger svåra att ha att göra med och jag kan tänka mig att de här kan bli jobbigare! Så känner jag i alla fall.
jag dömer inte dig för att du har tagit valpar på din tik, det är upp till dig. Likaså är det upp till dina valpköpare om de vill ta valpar efter sina hundar. det finns inget du kan göra nu i efterhand. Du hade kanske kunnat skriva ett kontrakt på qatt de inte får ta valpar på hundarna, men det skulle i så fall stått i deras köpekontrakt.

Jag funderar också på en sak nu när jag har läst din tråd och jag hoppas någon kan svara. Kan man inte kastrera blandrasvalpar när de är små för att förhuindra att det avlas på dem?

Hade jag ens tänkt att detta skulle kunda hända så hade jag kastrerat dom men jag förmodar att de minst måste vara 6 månader innan man kan kastrera mig.

Ja, jag har väl bara mig själv att skylla och har väl ingen rätt att vara irriterad.
Det var dumt av mig att starta denna tråd....sorry!

du har inte dej själv att skylla, däremot tycker jag att du ska ringa ägarna till hundarna och säga vad du tycker om inaveln på valparna som kommer.

ok blandraser är inte idealet men det finns blandisar som blir lyckade trots att de kanske var "misstag". precis som många korsningshästar/ponnyer.....

Det är inte alls ditt fel att dessa köpare lät sina hundar (tyvärr syskon) para sej! :crazy:
Finns väl inte en själ i världen som kan förutse vad ägarna väljer att göra med sina hundar! :confused:

Att du skulle vara lika illa som dom är väl att ta i från tårna!
Kan du och vill du så ring och säg att denna valpkull var inte så lyckad med tanke på att dom är syskon...

Tycker inavel vare sej ren eller blandras är helt fel!

Hundar och hästar är inte samma sak. En häst är i stort sett samma sak vad det än är, shettis som nordsvensk. Det är inte riktigt samma sak som att korsa en apportör och en vallhund...

Köper du en travhäst så är den bra på att trava, men har i stort samma psyke som en galopppör, uppfostran och skolning avgör. Dock har galoppören lättare för galopp, travaren är byggd för att trava, men psyket är det samma (individer finns det alltid). En labbe och en korsning labbe/schäfer är inte samma sak, långt ifrån. Hundar har avlats under en mycket längre tidsperiod och är mycket mer utpräglade och utformade efter människans önskemål, hästen har alltid varit rid eller körhäst (med olika inriktningar).

//E

jag tänkte faktiskt hoppa in och säga att jag tycker vimsan har rätt till en viss del.
det är väl idiotfakta att man inte har en hanhund i närheten okopplad av en löpande tik.

och sen förstår jag inte varför ni är så emot blandraser.
Jag har en fem-årig blandrastik. en blandning mellan golden och labrador. världens finaste hund. bättre psyke får man leta efter.

Men.. MEN! Däremot kan jag förstå dom som är emot de hundar som har femtioelva olika raser i sig.

hursomhelst, tycker du ska ringa upp mamman och dottern och prata med dom. de kan behöva det.

Om du söker på Blandras så får du upp alla femtioelva diskussioner som förekommit på buke om just blandras och varför man inte medvetet bör avla blandraser.

Din blandras är ju inom samma genre ( apporterande fågel jycke ) De ligger således inte så långt i från varandra arvsmässigt.

Men att korsa en brukshund med en vallhund, det kan få förödande konsekvenser.

Lika så ex Rottweiler med ex amstaff ... Huvva ....

Nu är jag inte för blandrasavel, men det hör egentligen inte hit.
Jag tycker inte du ska ta åt dig av vad som hänt. En såld valp är en såld valp. Och även om man säljer en renrasighund så kan man heller inte vara säker på att köparen tänker göra blandrasavel. Man får helt enkelt lita på köparen, mer kan man inte göra. Och känns det inte bra, så avstår man från att sälja till den personen.

Däremot så reagerade jag direkt när jag läste att mor och dotter köpte varsin och av båda könen. Min första tänke var att antingen tänker de avla, eller så inser de inte vad de gör som köper av båda könen. För umgås man mkt så är det svårt när man har hane och tik.

Jag har själv en tik, och under de veckorna hon löper så får jag helt enkelt avstå att träffa kompisar som har hane. Om vi inte har dom kopplade på tex en promenad. men då är det upp till kompisen om hon vill träffa mig, är ju hon som kanske resten av dagen får dras med en gnällig hane :crazy: :D

Däremot kanske jag hade blivit nyfiken och bett någon ringa för att testa om de talar om att det är två syskon som är föräldrar :cool:

säger ingenting om blandras avel, har haft kullar själv.

men däremot skall inte åldern på tiken vara några problem. enligt vet så är det en mkt bra ålder att ta valpar på för framtidens skull med risken för livmoderinflammation och cancer och annat. när vår tik blev dräktig av misstag vid drygt ett års ålder fick vi bara höra att "det var ju vid rätt ålder iallafall"

så bekymra dig inte så mkt över det.

Undrar ang ålder... om det är så att det är "rätt ålder" för första kull.... Varför måste en tik då vara minst 2 år för att kullen ska få reggas hos SKK? De flesta specialförbund, rasklubbar osv har oxå 2-årsgräns för avel.

Blandis, korsningar osv sägs så nedlåtande av många, många av er som anser att ni har en renrasig hund :rofl: i snöret. Dra er till minnes hur t ex Schäfern "tillverkades", det är många raser i den, man har gjort medvetna korsningar och blandat som när man bryter färg. Man tog in lite rött, lite grönt, lite blått och så gult... till slut blev det brunt :)

För den som vill missförstå jämförelsen med färger ska jag tala klarspråk. Nästan alla våra hundar (med några få undantag) är korsningar. Mer eller mindre etablerade korsningar, selektiv avel gjord i syfte att få fram en ny ras med vissa specifika egenskaper. Schäfern togs t ex fram för att vara så mångsidig som möjligt, den är inte den allra bästa vakthunden - men bra, inte allra bäst att spåra - men bra, inet bästa agillity - men bra osv. Man har alltså medvetet avlat fram en ny ras som är bra på mkt men inte bäst på nåt. Schäfern är alltså en "blandis", med många olika raser i sej.

Jag har inte nåt agg till just denna ras utan ville bara belysa hur urspårad dialogen är. Att jag valde Schäfern som ex var bl a för att de Schäferägare jag känner är de som skriker högst och mest i alla sammanhang om att det är "hemskt med blandisar". Det enda felet jag ser med korsningar är att det är nästan omöjligt att få fram status på tidigare generationer, om man inte korsar två "renrasiga hundar", men korsar man två korsningar är det lotteri - många högvinster iofs, men oxå riktiga nitlotter där det är vovve som får betala priset i form av fysisk eller mental ohälsa.

Inavel, där man går så högt att man parar helsyskon, kullsyskon är helt oacceptabelt ur mitt synsätt, ibland tvingas man som uppfödare att acceptera viss iavelsgrad pga liten avelsbas, och ibland inavlar man medvetet för att höja nån specad egenskap.

Som seriös uppfödare har man då redan planerat flera led framåt och i strategin ingår självklart att utavla i viss riktning och att denna inavel var nödvändig i det långa loppet... man planerar ju flera led framåt och har en avsikt med sin avel. Man tar inte bara närmaste hanhund om man har en tik för att man vill ha valpar... det är så lågt att jag inte trodde det förekom längre. :devil:

/Råttan

Senast ändrad av en moderator:

Nej att säga att de etablerade raserna idag är blandrashundar är ju bara skrattretande. En ras som uppnått sådan homogenitet i både utseende och mentalitet är ingen blandras.

Med blandraser får du aldrig det resultatet. Du kanske kan få ett antal olika variationer om du korsar två raser, men när du sedan i sin tur korsar de osv osv så blir resultatet mindre förutsägbart.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset