Oseriösa hunduppfödare!

Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Nej, men det är dumt att haspla ur sig flosker, halvsanningar och helt felaktigt dragna slutsatser. Folk kan ju gå på det och tro att det är sant.

Grana skrev:
Däremot så reagerade jag direkt när jag läste att mor och dotter köpte varsin och av båda könen. Min första tänke var att antingen tänker de avla, eller så inser de inte vad de gör som köper av båda könen. För umgås man mkt så är det svårt när man har hane och tik.

Lite off topic men det där köper jag inte. Vi har en hane och min mans syrras familj köpte en tik ur samma kull. Visst de får inte vara ensamma tillsammans när hon löper. Men det är absolut inga problem att gå ut och gå, ha dem i samma hus osv. Under julafton, då hon höglöpte fick de ligga en varsin hall med kompost galler. Och turas om att få vara med. Våran hane skulle aldrig få för sig att gnälla en hel dag för att vi har träffat en löptik. Han har fått träffa dem sen liten och vet att det är inget han får engagera sig i punkt slut.
Då är det svårare att umgås med vänner som har hanhundar för de vi känner gillar inte andra hanhundar.
Och vi har absolut inga planner på att avla på de två ihop. Däremot tänker de nog ta en kull på tiken, pga att uppfödaren gärna vill det.

Senast ändrad:

Jadzia skrev:
Eh, du må vara bra på hästar sambaengi, men det här var rent svammel. Håll dig till det du kan.

Lilla Jadzia! Fortfarande lika aggressiv! Men också lika duktig på att trampa i klaveret! Trodde du kanske mognat sedan sista diskussionen mellan oss för är det ett par år sedan? Jag har haft hundar i 35 år! När du föddes hade jag hållit på med hundar i nio år! Jag är uppväxt med hund och fick min första hund när jag var 8 år och tog hela ansvaret för den vid 11 års ålder. I brist på möjlighet att ha egen häst så utbildade jag den här hunden till att köra med och körde henne på röstkommandon i en gigg gjord av en gammal rullstol! Och jag gjorde det utan hjälp från någon och på trial and error för på den tiden fanns det inte så mycket kurser i brukshundsklubbar och dessutom bodde vi långt ut på landet långt ifrån någon sådan. Sedan dess har jag haft många hundar och tagit hand om hundar som ägarna inte vill ha med diverse olika problem. Så jag har en hel del erfarenhet av hundar!

Jag är uppväxt med djur och djurkunniga människor runt mig så för mig är det helt naturligt hur man handskas med djur av skilda slag! Det var dessutom och är, mitt största intresse och när andra läste romaner och deckare eller såg dito filmer på TV, så läste jag faktaböcker om hästar, hundar, katter och andra djur samt häckade vid TV:s naturfilmer. Min enda idol jag någonsin haft var Jan Lindblad! Så jag tycker du skall vara lite försiktigare i dina uttalanden vad jag kan och inte kan!

Du är verkligen en besserwisser och jag anade du skulle ta åt dig och känna dig träffad och visa det också! Så riktigt så smart som du tror du är, är du inte! Men enormt fördömande! Du verkar fortfarande nära dig på och finna stort nöje i att trampa på andra och bära dig nonchalant åt! Det är synd för det finns ju kunskap bakom din aggressiva attityd men ditt sätt att framföra den är så otrevligt så man vill inte lyssna! Det är kanon du framför dina kunskaper men om du satte dig själv på en lite lägre piedestal eller ingen alls, så skulle fler lyssna! Du kastar bort mycket genom att vara aggressiv och långsint. För det finns nog en historisk anledning till att du hoppar på mig som du gör! Fast iofs var du lika aggressiv då...

Dessutom, den som inte lyssnar på andra utvecklas inte och har inget att lära ut och alla människor har något att lära en, även nybörjaren!

Håller däremot med dig att avel måste vara målmedveten och att man skall ta bort dåliga individer! Tyvärr så efterlevs den regeln lika dåligt bland renrasiga hundar som bland blandrashundar! Och det är värre eftersom folk tror sig ha garanti för vad de köper när de köper rensasigt! Dessutom är de renrasiga mer inavlade/linjeavlade varför defekter förstärks både lynnesfel och fysiska defekter. Höftledsfel är tex vanligt inom vissa renrasiga och där har man gjort åtskilliga försök att avla in andra höftledsfria raser men i takt med att man avlat mer och mer renrasigt så har höftledsfelen ökat igen.

Så till sist måste man gå till individerrna man avlar på och se till att de är friska och sunda, oavsett om det är renrasigt eller blandras. Ett par av mina bästa hundar har varit blandras och jag tycker det är synd att vi skall fördöma bra hundar, oavsett renrasighet eller ej. Varför så mycket bråk?! Vi älskar ju hundar allihop! Mycket beror nog på det ekonomiska. Renrasiga hundar är väldigt dyra och blandrashundar får man för 1/3 eller mindre av det priset och det dumpar ju priserna vilket sticker de renrasiga hunduppfödarna i ögonen! Men så får väl de skylla sig själva då! Det kostar ju långtifrån så mycket att föda upp en kull hundar som uppfödaren tar betalt! Det går att tjäna en hacka på raser som ger stora kullar och få in ett antal friska tusen på bara 8 veckors jobb! Även om man tar med i beräkningen att hålla avelsdjuren den tid de inte har valpar, så tjänar man på det. Så de ekonomiska förutsättningarna är betydligt större inom hudaveln än hästaveln! Tom en hundkorsningsuppfödare brukar få pengar över! Tyvärr så kan detta vinstintresse locka till oseriös avel!

Men ta det lugnt Jadzia! Jag har bara tillfälligt tid att häcka på forumet för jag går skadad, så du behöver inte se mig som rival som hundexpert i forumet och jag utger mig inte för att vara en heller, trots mina 35 års hundvana! Jag har normalt fullt upp med 17 hästar, 4 hundar, 49 får och 21 höns, två tonårspojkar och heltidsjobb, så jag kommer inte att vara här inne så ofta! Dessutom har jag tagit paus i min hunduppfödning (renrasiga) pga att jag faktiskt föredrar islandshästar och just nu inte känner jag hinner med både och!

Ursäkta ni andra detta otrevliga, men jag kände att jag åtminstone fick försvara mig!

:bump: :bump: :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Renrasiga hundar är väldigt dyra och blandrashundar får man för 1/3 eller mindre av det priset och det dumpar ju priserna vilket sticker de renrasiga hunduppfödarna i ögonen! Men så får väl de skylla sig själva då! Det kostar ju långtifrån så mycket att föda upp en kull hundar som uppfödaren tar betalt! Det går att tjäna en hacka på raser som ger stora kullar och få in ett antal friska tusen på bara 8 veckors jobb! Även om man tar med i beräkningen att hålla avelsdjuren den tid de inte har valpar, så tjänar man på det.

men det där är ju inte riktigt hela sanningen. ska man bedriva seriös avel med meriterade föräldradjur så blir vinsten mycket liten. för det kostar också att ställa ut, utbilda, tävla etc. och förutom själva anmälningsavgifterna så tillkommer resekostnader o dyl.

när det gäller blandrasavel så brukar man inte vara så noga med att röntga och ögonlysa t ex, och sådant kostar ju också pengar. så de som verkligen tjänar pengar på avel är nog blandrasproducenterna.

sambaengi skrev:
Ja det finns det! Jag tog hand om en sådan för 18 år sedan, en ganska liten tik som det handlade om att försöka bygga upp självförtroendet på. Det gick hyfsat men hon var vek och verkligen aldrig tuff på något vis! Så det där med att etablerade raser avlats homogena det är hon bara ett exempel på att så är inte fallet! Jag lovar att det finns fler! Och gudskelov för det för då är rasen inte helt inavlad utan det finns en viss sund genetisk variation!

Det där hänger jag inte med på. Vad menar du? Är det sunt att vissa individer är för veka? Vad jag vet så har exempelvis Jadzia rätt så stora problem med sin rottis. Inte är det sunt?

Har själv erfarenhet av flera labradorer tex och ingen var den andra lik, av tre kanonbra labbekorsningar och en direkt livsfarlig och aggressiv( förklaringen fanns i ena förälderns renrasiga anfädrar ) som jag försökte ta hand om men fick avliva för allas bästa.

Hur vet du att förklaringen fanns i den ena förälderns renrasiga anfädrar? Jag häpnar! För jag trodde inte ens experter kunde se varifrån alla genetiska/sociala/miljömsässiga avvikelser kommer ifrån.

Har fött upp dansk/svensk gårdshund och fått ur samma kull rena jakthundar och rena familjehundar samt vi har två jämthundar som är totalt olika i psyket! Den ena är det irriterande mycket jakt i, rastlös och hyperaktiv så man blir alldeles trött och matt medan den andra är en behaglig och välbalanserad familjehund.

Men det är väl inte bra? Man bedriver väl inte avel för att få så stora variationer? Jag tycker att det vittnar om misslyckande. Visst kan hundarnas personliga egenskaper skilja sig åt, men inte skall några vara lämpliga för bruks/jakt, andra nervrak och några flegmatiska soffpotatisar.

Jag tycker nog att du talar lite i nattmösan...

Jag är väldigt sällan långsint och har inte alls hoppat på dig. Däremot struntar jag i om du så haft 100 hundar. Din kunskap verkar inte enorm för det. Det finns folk som har haft hund hela sitt liv utan att kunna något alls. De tror att de vet, men har egentligen noll koll.

Jag ser dig heller inte som en konkurrerande hundexpert. Då måste man ju ha något vettigt att komma med. Bara det påståendet att lantmiljön generellt skulle vara bättre än stadsmiljö visar på okunskap. Hundavel verkar inte heller vara din starkaste sida och de slutsatser du drar av de renrasiga hundar du träffat är helt felaktiga. En renrasig hund kan bli skräp den också, men det beror inte på att den är renrasig. En blandras kan bli skräp just på grund av att det är en blandras. Det ser man oftast då man blandrar raser som inte alls är kompatibla.

Att man tjänar på att avla är bara båg. Min tilltänkta valp har kostat bra mycket mer än 8000 att ta fram. Det är inte billigt att meritera brukshundar och för att inte tala om förlusten då en individ inte visar sig duga utan måste kasseras. Då har man verkligen slängt många tusenlappar i sjön.

Det är möjligt att jag är en besserwisser som bosatt mig på min pedistal, men det skiter jag i. Jag orkar inte fjolla runt med diverse löst folk längre. Vill någon lyssna får de väl göra det, men det finns så många tjockskalliga typer som ändå kör sitt eget race. Jag har inte längre energi att tassa runt och försöka övertyga dem på något pedagogiskt vis.

För övrigt anser jag att den som inte får fram homogena kullar har missat något i sitt avelsarbete. Bra uppfödare får jämna kullar där ingen individ avviker direkt mycket från det man velat avla fram.

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Det där hänger jag inte med på. Vad menar du? Är det sunt att vissa individer är för veka? Vad jag vet så har exempelvis Jadzia rätt så stora problem med sin rottis. Inte är det sunt?

Hur vet du att förklaringen fanns i den ena förälderns renrasiga anfädrar? Jag häpnar! För jag trodde inte ens experter kunde se varifrån alla genetiska/sociala/miljömsässiga avvikelser kommer ifrån.

Men det är väl inte bra? Man bedriver väl inte avel för att få så stora variationer? Jag tycker att det vittnar om misslyckande. Visst kan hundarnas personliga egenskaper skilja sig åt, men inte skall några vara lämpliga för bruks/jakt, andra nervrak och några flegmatiska soffpotatisar.

Jag tycker nog att du talar lite i nattmösan...

Svar på 1. Givetvis inte! Genetisk variation är bra men inte felaktiga egenskaper som vekhet! Men kärnan är att rasavel är ingen garanti för vad man får för hund.

Svar på 2. Har aldrig stött på en renrasig labbe med aggressivt lynne. Däremot står det i rasbeskrivnningen på Berger de la Bouce (kan vara felstavat) så jag är tämligen 100 det kom därifrån.

Svar på 3. Rasen har alltid använts till allt och olika individer har olika mycket av anlagen. Det är som det skall i detta fall. Den anses för övrigt vara en av de friskaste och sundaste raserna, gammal och inte enhetlig ras med stora variationer i både storlek och utseende. Det man skall se upp med är vissa individer som har leg pertes däremot ingen höftledsdysplasi eller ögonfel eller lynnesfel.

Anette

2. Tyvärr är det något som ökar i snabb takt. I många linjer. En av våra mest använda hanar genom tiderna lämnar mycket "cocco" hundar. (han går ej i avel nått mer, men har har många avkommor i avel...) Labradoren i dag är överlag inte den hunden som den var på 70-talet, men många tror det. Den lever än på sitt goda rykte och många blir förvånade när deras barnhund är en överaktiv och översexuell aggressiva hane...

Till alla:

Det största problemet var väl ändå inte att det handlar om just blandraser???

Hade det varit förmildrande omständigheter om det hade varit två renrasiga helsyskon som parat sig eller?

Jävligt dåligt av dom nya ägarna helt enkelt.. :eek:

Jadzia skrev:
Jag är väldigt sällan långsint och har inte alls hoppat på dig. Däremot struntar jag i om du så haft 100 hundar. Din kunskap verkar inte enorm för det. Det finns folk som har haft hund hela sitt liv utan att kunna något alls. De tror att de vet, men har egentligen noll koll.

Jag ser dig heller inte som en konkurrerande hundexpert. Då måste man ju ha något vettigt att komma med. Bara det påståendet att lantmiljön generellt skulle vara bättre än stadsmiljö visar på okunskap. Hundavel verkar inte heller vara din starkaste sida och de slutsatser du drar av de renrasiga hundar du träffat är helt felaktiga. En renrasig hund kan bli skräp den också, men det beror inte på att den är renrasig. En blandras kan bli skräp just på grund av att det är en blandras. Det ser man oftast då man blandrar raser som inte alls är kompatibla.

Att man tjänar på att avla är bara båg. Min tilltänkta valp har kostat bra mycket mer än 8000 att ta fram. Det är inte billigt att meritera brukshundar och för att inte tala om förlusten då en individ inte visar sig duga utan måste kasseras. Då har man verkligen slängt många tusenlappar i sjön.

Det är möjligt att jag är en besserwisser som bosatt mig på min pedistal, men det skiter jag i. Jag orkar inte fjolla runt med diverse löst folk längre. Vill någon lyssna får de väl göra det, men det finns så många tjockskalliga typer som ändå kör sitt eget race. Jag har inte längre energi att tassa runt och försöka övertyga dem på något pedagogiskt vis.

För övrigt anser jag att den som inte får fram homogena kullar har missat något i sitt avelsarbete. Bra uppfödare får jämna kullar där ingen individ avviker direkt mycket från det man velat avla fram.

Nej tassar gör du inte! Kör bulldozer snarare! Och tycker du är förmer än andra! Klart lantmiljö är bättre för både djur och människor! Det är en allmän uppfattning som jag inte trodde någon ifrågasatte men du bor kanske själv i lägenhet och försvarar ditt, vad vet jag?! Fast jag vet inget värre än hundar som lämnas instängda i en liten lägenhet medan husse och matte jobbar! Och jag vet flera kennlar som inte säljer hund till folk i lägenhet så den uppfattning är jag inte ensam om!

Dansk Svensk gårdshund är ingen enhetlig ras och olika storlekar, kroppsbyggnad mm är tillåtet. Kennelklubben vägrade länge betrakta den som ras, fastän den är gammal, pga av detta, och tidigare var det bara Svenska Hundklubben som registrerade dessa hundar. Rasen präglas av sina bruksegenskaper som såväl gårdshund, råttjägare och annan jakt och skall vara allsidig. Utmärkt för agility tex. Många har fått erfara att de pga sitt ursprung har mycket jakt i sig och att det blir en och annan valp i kullen som inte passar som ren familjehund.

För övrigt var kullarna linjeavlade i två fall och i övriga fall har jag använt obesläktad hane. Variationerna blev detsamma i kullarna. Alla gårdshundar har mer eller mindre jakt i sig men ibland slår jaktgenerna igenom och de hundarna är mycket aktiva och passar oftast inte i en vanlig barnfamilj för de får inte tillräckligt med motion och stimulans. Dansk/svensken är uthållig och envis och kan om den har mycket jaktblod i sig och inte tränas, skapa sig egna vanor, varvid de ofta sticker och är iväg i timtal för att jaga på egen hand...

Fick mycket fina valpar som lovordades av initierade. Framför allt var de mycket friska, välmusklade och pigga. En av valparna är Sveriges mest meriterade dansk/svenska gårsdhund på jakt och har varit med i reportage i båda de stora jakttidningarna! Flera jägare har imponerats av denna store lille hund som är allroundtränad på jakt och mycket lydig. Han används från allt från drivande och stötande jakt, grythund till vattenapportör av fåglar!

Jag tillhör inte de som ränner runt på utställning efter utställning. Det viktiga för mig är att individen är sund och att undvika inavel för då kan dolda genetiska fel slå igenom. Jag vill ha pigga, glada, vakna, välmusklade och trevliga hundar oavsett ras eller korsning! Folk stirrar sig blinda på utställningsmeriter men jag låter hellre veternärexpertis råda mig vad som bäst istället för stelbent tyckande utgående från en rasstandard. Det finns raser som måste förlösas med kejsarsnitt, har hudproblem pga för många mycket hud och hudveck där det uppstår eksem och liknande, hundar där ögonen nästan trillar ut, raser som är aggressivat skarpa, raser med vekt lynne, raser som jämt har öronproblem, höftledsfel mm. Jag skulle inte vilja avla på någon av dessa raser och tycker det är en väldigt osund avel! Hellre en sund korsningsjycke än sådan renrasig avel!

Men som sagt att avla hur som helst och blanda hur som helst det gillar jag inte heller. Och definitivt inte blandningar av osunda raser i stil med dem jag nämnt ovan. Och schäferkorsningar är bland det värsta jag vet. Å andra sidan är det mycket få schäfrar som tilltalar mig också. Rasen är ganska sönderavlad i mina ögon.

Jadzia, jag tror jag har lika stora kunskaper som du i ämnet hund. Det du kallar att jag brister i kunskap är att jag inte delar dina åsikter! Åsikter är åsikter och inte kunskap! Klappjakten på korsningshundar och att dra alla över an kam, det är okunskap. Svenska kennelklubben håller tyvärr också på med sådan klappjakt. Det är tråkigt. Jag är helt övertygad om att procentuellt så hittar man minst lika många renrasiga hundar som är osunda som korsningsjyckar. Troligen tom fler! Detta beroende på att oseriösa renrasiga avlare ställer till mer skada med sin linjeavel och inavel och är mer systematisk än den korsningsavel som bedrivs. Den är många ggr oplanerad, det medgives, men det är mindre risk att en dolt genetiskt fel kommer fram på mellan två helt obesläktade hundar av olika ras än vid planerat linjeavelsarbete inom samma ras. Det senare har lett till att vissa raser har specifika defekter inom rasen som ögonfel, testikelfel, höftledsfel mm.

Anette

Sentenced skrev:
Till alla:

Det största problemet var väl ändå inte att det handlar om just blandraser???

Hade det varit förmildrande omständigheter om det hade varit två renrasiga helsyskon som parat sig eller?

Jävligt dåligt av dom nya ägarna helt enkelt.. :eek:

Håller med! Det hade varit minst lika illa! Inaveln hade troligen blivit större då renrasiga hundar väldigt ofta är linjeavlade dvs lite inavlade fast med ett finare namn...

Anette

Tippan skrev:
2. Tyvärr är det något som ökar i snabb takt. I många linjer. En av våra mest använda hanar genom tiderna lämnar mycket "cocco" hundar. (han går ej i avel nått mer, men har har många avkommor i avel...) Labradoren i dag är överlag inte den hunden som den var på 70-talet, men många tror det. Den lever än på sitt goda rykte och många blir förvånade när deras barnhund är en överaktiv och översexuell aggressiva hane...

Förvånar mig inte! Jag har mycket svårt att finna de labbar jag växte upp med i dagens avel bland låga, feta och kortbenta labbar. Då får jag leta bland "jaktlabbarna" men även de har krympt i storlek. Jag hade välstammade labradorer och på den tiden var rasen relativt sund. Idag måste man ha mycket kunskap själv för att hitta sunda labradorer. Jag vet ju hur man göder upp en labbe så den får sådär en 5kg extra fett inför en utställning! Vad sunt är det i det? Uppriktigt sagt tycker jag rasaveln är urspårad och en del korsningsavlar pga detta!

Labben är min favoritras och det är hemskt att se den förstöras av konstiga ideal och oseriösa uppfödare som mörkar de dåliga anlagen. Tyvärr är inte utställningar det bästa sättet att få fram sunda hundar. Rasstandarden är ett dokument format av tyckande och domaren har sitt tyckande. Men kunskap om vad som är sunt eller inte saknas ofta och rasstandarden kan ju tom förespråka det osunda!

Anette

sambaengi skrev:
Jag tillhör inte de som ränner runt på utställning efter utställning. Det viktiga för mig är att individen är sund och att undvika inavel för då kan dolda genetiska fel slå igenom. Jag vill ha pigga, glada, vakna, välmusklade och trevliga hundar oavsett ras eller korsning! Folk stirrar sig blinda på utställningsmeriter men jag låter hellre veternärexpertis råda mig vad som bäst istället för stelbent tyckande utgående från en rasstandard. Det finns raser som måste förlösas med kejsarsnitt, har hudproblem pga för många mycket hud och hudveck där det uppstår eksem och liknande, hundar där ögonen nästan trillar ut, raser som är aggressivat skarpa, raser med vekt lynne, raser som jämt har öronproblem, höftledsfel mm. Jag skulle inte vilja avla på någon av dessa raser och tycker det är en väldigt osund avel! Hellre en sund korsningsjycke än sådan renrasig avel!

Anette

Det är precis detta jag har velat få fram. Inom "min ras" Puli, är avelsbasen rel liten, alltså "tvingas man" ibland acepera högre inavelskoff än jag eg skulle vilja ha, dvs 0!

Utställningarna jag visat hund på är lätträknade, men man måste ju, många rasklubbar kräver minst en 2:a på utställning för att man ska få använda valphänvisningen och även SKK vill ha det för att få en ngt reducerad avgift för valpregistrering när man använder hunden i avel. Enligt min uppfattning borde man hellre ha krav på MH-test, eftersom det är allt för få som testar sina hundar när det inte är krav. Det är ju inte en tävling där man kan vinna eller placera sej, men man får ett kvitto på vad man har i snöret! För utseendet borde det räcka att en veterinär eller annan godk bedömare kontrollerar att hunden stämmer med rasstandarden som satts upp.

Oavsett hur många "Svamp-titlar" en hund har skulle jag aldrig använda den i avel om den inte är sund i skallen, en trevlig och väl fungerande individ.

Visst kan man mkt väl få stor variation på personligheter i en och samma kull utan att vara "misslyckad uppfödare". Mina ungar är som individer och personligheter väldigt olika trots samma "stamtavla" och det finns garanterat ingen inavel i dom.

"Min ras" är från början avlade till vallning, men har även med stor framgång används som t ex polishund mm. Precis som BC:n finns det folk som felaktigt tror att dom måste valla, det är fel när det gäller båda raserna. Dom måste få jobba! Motionen tycks dom klara på egen hand :bump: men de måste hela tiden få använda skallen. Nåt som kanske fler människor oxå borde göra.

Ur en och samma kull finns hundar som vallar, är sällskapshund, vakt (ja!) och servicehund. Många är oxå duktiga i agaillity och lydnad, men inte ur samma kull. Det är inte för att jag är en dålig uppfödare, inte pga dåliga anlag, det är tvärtom så att rasen har fallenhet för praktiskt taget allt och blir vad man gör dom till.

Inte heller hos Pulin har vi några direkt rasbundna sjukdomar. Troligen för att den aldrig blivit en "inne-pryl" utan man har kunnat avla lugnt och genomtänkt. Därmed inte sagt att alla uppfödare tänker lika. Valpfabriker finns inom alla raser... det gör mej rasande! :devil:

/Råttan

Det är ju nästan skrattretande. Hur kan du ens anta att alla skulle föredra eller må bättre av landsbygdens miljö?
Jag är uppväxt på landet, men trivs nu bäst i stadsmiljö. Känner ingen längtan tillbaka till landet och det finns många som föredrar det urbana. Vad gäller hundar så är det en gammal fördom att hundar har det bäst på landet. Det beror helt på vad det är för typ av hund och på vilket sätt ägaren håller hunden. Den allmänna uppfattning du talar om finns mest hos människor som tror en massa, men vet väldigt lite.

Du behöver heller inte försvara din avel. Jag vidhåller i vilket fall att den uppfödare som inte får fram homogena kullar missat något i avelsarbetet

För övrigt skiter jag i utställningsmeriter. Skönhetstävlingar är inget för mig. Jag håller mig till brukset.

sambaengi skrev:

Jadzia, jag tror jag har lika stora kunskaper som du i ämnet hund. Det du kallar att jag brister i kunskap är att jag inte delar dina åsikter! Åsikter är åsikter och inte kunskap! Klappjakten på korsningshundar och att dra alla över an kam, det är okunskap. Svenska kennelklubben håller tyvärr också på med sådan klappjakt. Det är tråkigt. Jag är helt övertygad om att procentuellt så hittar man minst lika många renrasiga hundar som är osunda som korsningsjyckar. Troligen tom fler! Detta beroende på att oseriösa renrasiga avlare ställer till mer skada med sin linjeavel och inavel och är mer systematisk än den korsningsavel som bedrivs. Den är många ggr oplanerad, det medgives, men det är mindre risk att en dolt genetiskt fel kommer fram på mellan två helt obesläktade hundar av olika ras än vid planerat linjeavelsarbete inom samma ras. Det senare har lett till att vissa raser har specifika defekter inom rasen som ögonfel, testikelfel, höftledsfel mm.

Anette

Genetik är ett intressant ämne! Alla som bedriver någon sorts uppfödning borde läsa lite innan det blir en valpkull, oavsett om man bedriver korsningsavel eller renrasig avel.

Vad många inte tänker på när de producerar blandrashundar/korsningsavel är att det sker gendubbleringar, precis som vid vanlig rasavel. Avkomman efter korsningsdjur blir ofta sämre än vad man kan förledas tro. Så fort man korsar in någon av föräldraraserna, eller korsar den med samma typ av blandras, så sker denna gendubblering.

Jag ränner gärna omkring på utställningar med mina pigga, glada, friska, välmusklade och trevliga rasrena hundar ;)

cassina skrev:
Genetik är ett intressant ämne! Alla som bedriver någon sorts uppfödning borde läsa lite innan det blir en valpkull, oavsett om man bedriver korsningsavel eller renrasig avel.

Vad många inte tänker på när de producerar blandrashundar/korsningsavel är att det sker gendubbleringar, precis som vid vanlig rasavel. Avkomman efter korsningsdjur blir ofta sämre än vad man kan förledas tro. Så fort man korsar in någon av föräldraraserna, eller korsar den med samma typ av blandras, så sker denna gendubblering.

Jag ränner gärna omkring på utställningar med mina pigga, glada, friska, välmusklade och trevliga rasrena hundar ;)

Kan inte annat än hålla med dig att alla borde läsa lite genetik och att det kan bli farligt fel med gendubbleringar när man börjar korsa korsningar med varandra och på samma raser! Och det är ju just problemet med gendubblering som är risken vid linjeavel och inavel! Det är det jag menar. Jag vill inte kassera allt vad utställning heter men det är så fånigt mycket show, tingeltangel, ryschpysch och konstigheter som inte stämmer med mig alls. Då föredrar jag brukstävlingar.

Fast egentligen föredrar jag ett lugnt och stilla lantliv med mina djur och en sund egen avelsfilosofi. Jag har haft tur och bara haft friska hundar, med undantag av att min bästa avelshane fick avlivas pga stelkramp bara 3 år gammal. Han var helt underbar i sitt temperament, enormt välmusklad (veterinären hade aldrig skådat maken) och mycket fin. Saknar honom än fast det är 8 år sedan han gick bort. Efter den händelsen är alla mina hundar stelkrampsvaccinerade för det vill jag aldrig uppleva igen!

Anette

Fast jag vidhåller att det är bruksPROV och inte bruksTÄVLING. En tävling är att vinna, precis som på utställning. Ett prov är en utvärdering av vad hunden kan prestera... Jag tycker att det är en enorm skillnad...

Tippan skrev:
Fast jag vidhåller att det är bruksPROV och inte bruksTÄVLING. En tävling är att vinna, precis som på utställning. Ett prov är en utvärdering av vad hunden kan prestera... Jag tycker att det är en enorm skillnad...

Sorry! Jag håller med! Det var egentligen det jag menade så det var jag som skrev fel.

Anette

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar