Undrar ang
ålder... om det är så att det är "rätt ålder" för första kull.... Varför måste en tik då vara minst 2 år för att kullen ska få reggas hos SKK? De flesta specialförbund, rasklubbar osv har oxå 2-årsgräns för avel.
Blandis, korsningar osv sägs så nedlåtande av många, många av er som anser att ni har en renrasig hund
i snöret. Dra er till minnes hur t ex Schäfern "tillverkades", det är många raser i den, man har gjort medvetna korsningar och blandat som när man bryter färg. Man tog in lite rött, lite grönt, lite blått och så gult... till slut blev det brunt
För den som vill missförstå jämförelsen med färger ska jag tala klarspråk. Nästan alla våra hundar (med några få undantag) är korsningar. Mer eller mindre etablerade korsningar, selektiv avel gjord i syfte att få fram en ny ras med vissa specifika egenskaper. Schäfern togs t ex fram för att vara så mångsidig som möjligt, den är inte den allra bästa vakthunden - men bra, inte allra bäst att spåra - men bra, inet bästa agillity - men bra osv. Man har alltså medvetet avlat fram en ny ras som är bra på mkt men inte bäst på nåt. Schäfern är alltså en "blandis", med många olika raser i sej.
Jag har inte nåt agg till just denna ras utan ville bara belysa hur urspårad dialogen är. Att jag valde Schäfern som ex var bl a för att de Schäferägare jag känner är de som skriker högst och mest i alla sammanhang om att det är "hemskt med blandisar". Det enda felet jag ser med korsningar är att det är nästan omöjligt att få fram status på tidigare generationer, om man inte korsar två "renrasiga hundar", men korsar man två korsningar är det lotteri - många högvinster iofs, men oxå riktiga nitlotter där det är vovve som får betala priset i form av fysisk eller mental ohälsa.
Inavel, där man går så högt att man parar helsyskon, kullsyskon är helt oacceptabelt ur mitt synsätt, ibland tvingas man som uppfödare att acceptera viss iavelsgrad pga liten avelsbas, och ibland inavlar man medvetet för att höja nån specad egenskap.
Som seriös uppfödare har man då redan planerat flera led framåt och i strategin ingår självklart att utavla i viss riktning och att denna inavel var nödvändig i det långa loppet... man planerar ju flera led framåt och har en avsikt med sin avel. Man tar inte bara närmaste hanhund om man har en tik för att man vill ha valpar... det är så lågt att jag inte trodde det förekom längre.
/Råttan