Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
HÄLSOGARANTI
Om hunden inom ett år drabbas av någon form av genetisk defekt/sjukdom som gör att hunden måste genomgå operation för att leva ett fullgott liv eller måste avlivas, ersätts köparen med en ny valp. Detta kan styrkas av två oberoende veterinärer och intyg måste uppvisas.
INGEN ÅTERBETALNING GÖRS UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER
UNDANTAG HÄLSA
Om en valp köps med kännedom om något kosmetiskt fel eller genetisk defekt så friskrivs (uppfödare) ifrån eventuella veterinärskostnader samt övrig behandling relaterat till det kända felet. I detta fall avsäger sig köparen från rätten till en ersättningsvalp.

YTTERLIGARE VILLKOR

1) Köparen ska minst en gång om året meddela (uppfödare) om hundens hälsa och mående.

2) (uppfödare) reserverar rätten till en parning med valfri hane som är såld av (uppfödare) . Alla kostnader rörande parningen står (uppfödare) för. Ägaren ersätts med språngavgift.

3) (uppfödare) vill inte att hunden används i avel med andra raser än (ras). Om köparen önskar att avla på sin hund ska köparen först och främst kontakta (uppfödare) .
4) (uppfödare) har rätten att när som helst kontrollera hundens levnadsmiljö och utan förvarning till köparen. Om (uppfödare) finner omständigheterna vara odrägliga för en hund välmående har (uppfödare) rätten att omedelbart återta hunden utan kompensation till ägaren.

5) Köparen binder sig härmed att hunden aldrig kommer att användas till hundkamp eller liknande olagliga/ohumana aktiviteter under hundens hela liv. Om det fastställs att sådanna aktiviteter uthövats, har (uppfödare) rätten att omedelbart återta hunden utan kompensationer till köparen.
6) (uppfödare) ska kontaktas i första hand om köparen planerar att sälja/omplacera hunden. (uppfödare) har rätt att köpa tillbak hunden i första hand till ett pris överenskommet mellan (uppfödare) och köpare. (uppfödare) har i detta fall 30 dagar på sig att betala den överenskomna summan till köparen. Efter 30 dagar har köpare rätt att sälja hunden till tredje part.

:up::p

HÄLSOGARANTI
Om hunden inom ett år drabbas av någon form av genetisk defekt/sjukdom som gör att hunden måste genomgå operation för att leva ett fullgott liv eller måste avlivas, ersätts köparen med en ny valp. Detta kan styrkas av två oberoende veterinärer och intyg måste uppvisas.
UNDANTAG HÄLSA
Om en valp köps med kännedom om något kosmetiskt fel eller genetisk defekt så friskrivs (uppfödare) ifrån eventuella veterinärskostnader samt övrig behandling relaterat till det kända felet. I detta fall avsäger sig köparen från rätten till en ersättningsvalp.

YTTERLIGARE VILLKOR

1) Köparen ska minst en gång om året meddela (uppfödare) om hundens hälsa och mående.

2) (uppfödare) reserverar rätten till en parning med valfri hane som är såld av (uppfödare) . Alla kostnader rörande parningen står (uppfödare) för. Ägaren ersätts med språngavgift.

3) (uppfödare) vill inte att hunden används i avel med andra raser än (ras). Om köparen önskar att avla på sin hund ska köparen först och främst kontakta (uppfödare) .
4) (uppfödare) har rätten att när som helst kontrollera hundens levnadsmiljö och utan förvarning till köparen. Om (uppfödare) finner omständigheterna vara odrägliga för en hund välmående har (uppfödare) rätten att omedelbart återta hunden utan kompensation till ägaren.

5) Köparen binder sig härmed att hunden aldrig kommer att användas till hundkamp eller liknande olagliga/ohumana aktiviteter under hundens hela liv. Om det fastställs att sådanna aktiviteter uthövats, har (uppfödare) rätten att omedelbart återta hunden utan kompensationer till köparen.
6) (uppfödare) ska kontaktas i första hand om köparen planerar att sälja/omplacera hunden. (uppfödare) har rätt att köpa tillbak hunden i första hand till ett pris överenskommet mellan (uppfödare) och köpare. (uppfödare) har i detta fall 30 dagar på sig att betala den överenskomna summan till köparen. Efter 30 dagar har köpare rätt att sälja hunden till tredje part.

Finns det folk som skriver på sån smörja?

Nog för att jag uppskattar engagerade uppfödare, men det finns gränser. Och det här är långt över gränsen.:banghead:

Sen är ju frågan hur pass juridiskt hållbart det här "kontraktet" är. Men å andra sidan tror jag risken är stor att den som har de här kraven är fullt kapabel att förfölja och förtala dem de ogillar på alla tillgängliga sociala medel.:mad:

HÄLSOGARANTI
UNDANTAG HÄLSA

YTTERLIGARE VILLKOR

Ah visst är det en muskelhundsuppfödare? Dyra är de med om jag inte minns fel..

Riktigt stor blandrasvalp av Molossertyp
  • Säljes av:xxx 26 mars 16:46
9 000:-

Sista valpen i vår valpkull som föddes den 25/1. Mamma är Cane Corso (mastiff), Grand danois och St Bernhard, hon väger drygt 50 kg. Pappa är till största del St Bernhard med en liten del Rottweiler, han väger drygt 80 kg.
Båda föräldrarna är lika snälla som dom är stora. Riktiga soffpotatisar inomhus, men aktiva ute.

Valpen är leveransklar, han blev åtta veckor den 21/3 och är:
Vaccinerad
Chippad
Veterinärbesiktad
Avmaskad
Pussad och kramad

Han gick genom veterinärbesiktningen utan anmärkning.
Eftersom han kommer att bli en riktigt stor hund så vill jag att köparen ska ha god hundvana. Jag säljer inte till någon under 25 år.
Välkommen att ringa om du vill veta mer.

Ska tydligen inte vara första kullen "uppfödaren" har...

Jag har inte varit in på blocket på hur länge som helst- men vilka jäkla priser folk tar- FÖR OMPLACERINGAR O_o
Såklart ens djur är värdefulla för en själv, men en vuxen blandrashund som gått runt kvarteret, hur kan folk verkligen betala över tio papp för det :o

Jag har inte varit in på blocket på hur länge som helst- men vilka jäkla priser folk tar- FÖR OMPLACERINGAR O_o
Såklart ens djur är värdefulla för en själv, men en vuxen blandrashund som gått runt kvarteret, hur kan folk verkligen betala över tio papp för det :o
Jag betalade 3000 för min vuxna blandrashund som gått runt halva kvarteret :up: Och vet ni vad det bästa var? Jag fick en helt gratis tumör på köpet som kostade 8000 att operera bort! Det betyder att jag fick en hund som var värd 11000 för 3000! :idea:

HÄLSOGARANTI
UNDANTAG HÄLSA

YTTERLIGARE VILLKOR

Ja inte lär den här uppfödren använda sig av SKKs köpeavtal.
Punkt 4 är totalt urflippad!! Finnsinte en lag i hela Sveriges lagbok som stödjer den punkten.
Punkt 2.... Gissar att det hittas på egna avtal för leasing också :D

Äsch....kort och enkelt. Skulle uppfödaren komma till en tvist så kommer den gå lottlös därifrån. Men det kanske ger sken av att vara seriös :meh:
Tycker dock att det är mer seriöst att föda upp och sälja under SKKs regler, avtal och stå deras register än att hitta på egna :grin:

Jag betalade 3000 för min vuxna blandrashund som gått runt halva kvarteret :up: Och vet ni vad det bästa var? Jag fick en helt gratis tumör på köpet som kostade 8000 att operera bort! Det betyder att jag fick en hund som var värd 11000 för 3000! :idea:

Ett par tusen tycker jag absolut att man ska ta men jisses vad vissa ska ha betalt :o

Och 11,12,13åriga hundar som omplaceras? Nae, jag tycker inte att det är snällt mot hunden faktiskt :(

Riktigt stor blandrasvalp av Molossertyp
  • Säljes av:xxx 26 mars 16:46
9 000:-

Sista valpen i vår valpkull som föddes den 25/1. Mamma är Cane Corso (mastiff), Grand danois och St Bernhard, hon väger drygt 50 kg. Pappa är till största del St Bernhard med en liten del Rottweiler, han väger drygt 80 kg.
Båda föräldrarna är lika snälla som dom är stora. Riktiga soffpotatisar inomhus, men aktiva ute.

Valpen är leveransklar, han blev åtta veckor den 21/3 och är:
Vaccinerad
Chippad
Veterinärbesiktad
Avmaskad
Pussad och kramad

Han gick genom veterinärbesiktningen utan anmärkning.
Eftersom han kommer att bli en riktigt stor hund så vill jag att köparen ska ha god hundvana. Jag säljer inte till någon under 25 år.
Välkommen att ringa om du vill veta mer.

Ska tydligen inte vara första kullen "uppfödaren" har...

Det är ju mycket bättre att de har koll på pussar och kramar än HD på den kombon.....

Äschdå! Jag visste att jag borde köpt blandras istället! :( Jag som köpte vuxen renras för 4000kr, på köpet fick jag bara en muskelskada som kostat ca 2000kr! Så din hund måste ju vara värd nästan dubbelt så mycket som min :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama