Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju berättat om mina korsningar och slänger in bild. Fimpen är först ut, en korsning mellan Drever/smålandsstövare och Flat coated retriever. På bilden är han 16 år gammal och han levde 1,5 år till. Han var inte sjuk en enda dag, var ok som jakthund men jag blir inte klok på hur man tänkte, om man tänkte och om det ens fanns ett mål med själva korsningen?
318080_332498336824339_266322818_n.jpg

Sen lägger jag in bild på damen, 12 år i år. Hon vet inte om att hon är så gammal men hon ser sämre och hörseln är väl inte att följa med på ridturer längre men är i övrigt i full vigör. Här vet vi att det handlade om att ta fram valpar för att sälja. Hon har ett par stackars % labrador. Hon hade absolut inte levt länge till hos familjen som initialt köpte henne. Alltså, sjukskriven p.g.a hunden!!!
316369_454743204599851_1242743011_n.jpg

Helt krasst...jag blir allvarligt bekymrad över hur lätt det är att ta kullar till höger och vänster. Jag gillar ju hundar och lider med dessa individer som kommer till köpare som sen, när dom är i lite svårare faser i unghundsperioden, lämnas ut för att dom är jobbiga. Det är inte klokt...:banghead:

"Jag är Arthur, en tvättäkta Puggle på 6 år och jag är full av kärlek.
Snäll, Busig, rymningsbenägen, matglad, mysig och tänkare är ord som passar bra på mig."

Är puggle en beagle/mops tro?

"Jag är Arthur, en tvättäkta Puggle på 6 år och jag är full av kärlek.
Snäll, Busig, rymningsbenägen, matglad, mysig och tänkare är ord som passar bra på mig."

Är puggle en beagle/mops tro?
PU borde väl stå för pudel?
Seriöst så finns det mycket idiotisk renrasavel men de korsningar man ser beskrivna här begriper tom en hundidiot som jag hur korkade de är.

"...........help me make it through the day..."
20 papp för en rottis i slyngelåldern med världskända blodlinjer o världsmästare i stamtavlan?
1 årig Amstaff tik omplaceras för 10 000?

Jag kan inte bestämma mig för om jag skall spy eller kissa på mig.
Om du reagerar på det så håll i dig när jag vill ha 20.000 för en fralla i slyngelåldern med dom bästa blodslinjerna inom fralla världen ;)

Vem avgör vilka linjer som är bäst?:confused:

Är en linje bra bara för att några hundar tävlar på hög nivå?
Trodde mycket hängde på föraren och att linjerna öht fått chansen att tävla.

Har sett många hundar på hög nivå som jag aldrig skulle vilja ha i våra stamtavlor.
Och jag har träffat på fantastiska individer med utmärkta egenskaper som är helt omeriterade pga ägarens intresse. Linjer jag gärna skulle ta in i vår avel.

Vem avgör vilka linjer som är bäst?:confused:

Är en linje bra bara för att några hundar tävlar på hög nivå?
Trodde mycket hängde på föraren och att linjerna öht fått chansen att tävla.

Har sett många hundar på hög nivå som jag aldrig skulle vilja ha i våra stamtavlor.
Och jag har träffat på fantastiska individer med utmärkta egenskaper som är helt omeriterade pga ägarens intresse. Linjer jag gärna skulle ta in i vår avel.
I fralla fallet så är detta linjer med meriter upp över öronen + att dom är kända för att vara utan div kli relaterade åkommor.
På dobbis sidan väljer jag blod på vad jag själv tycker om hundarna i stammen.

I fralla fallet så är detta linjer med meriter upp över öronen + att dom är kända för att vara utan div kli relaterade åkommor.
På dobbis sidan väljer jag blod på vad jag själv tycker om hundarna i stammen.
Gäller det utställning är det förståligt. Där kan man ju inte påverka något själv som ägare.
Ska hunden vara till arbete måste ju linjen matcha föraren. Därför stör jag mig på när man pratar toppstam inom brukshundar.

Gäller det utställning är det förståligt. Där kan man ju inte påverka något själv som ägare.
Ska hunden vara till arbete måste ju linjen matcha föraren. Därför stör jag mig på när man pratar toppstam inom brukshundar.
Precis! Jag själv vill ha dobbisar med en panna av sten,kan inte jobba med veka hundar och så vill jag ha mycket självständighet på gott o ont.

Fast det är väl inte så konstigt om man vill kontakta uppfödaren till mammatiken där ägaren till tiken tagit valpar därav en är gravt defekt och sen skitit i veterinärkoll, avmaskning, vaccinering, vet. bes, chipmärkning osv. För att inte tala om skitfodret de fått. Som uppfödaren till valpen bokstavligen skrev: "Vi har inte gjort något alls med henne...." Och sen dumpar på vem som helst utan någon som helst koll på var hon hamnar?

Det är väl BRA om uppfödare blir varnade av en sådan person? Jag hade då velat veta det om jag sålde valpar..
Källa på att jag skulle tycka det är konstigt? Mig veterligt har jag bara skrivit motsatsen.

"Både mamman och pappan är jätte snälla hundar men det finns även ganska mycket vakt i dom. Mamma Kira är blandras mellan Malinois och Pyrenee och pappa Trubbel är 80% Schäfer och 20% Border collie."

Vakt? No shit...

"2 Kullen schäfervalpar i olika färger säljes.
Mamman 1 är en en tysk schäfer /Belgisk schäfer(Malinois-Vallhund)
Mamman 2 är en en tysk schäfer /Belgisk schäfer (Malinois)
och pappan en tysk schäfer, valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga familjer, bruks och vakthundar.
Båda är rakryggade, utan höftproblem och finns på samma plats som valparna.
"

Hm.. Belgisk schäfer var något nytt.

"Både mamman och pappan är jätte snälla hundar men det finns även ganska mycket vakt i dom. Mamma Kira är blandras mellan Malinois och Pyrenee och pappa Trubbel är 80% Schäfer och 20% Border collie."

Vakt? No shit...

och pappan en tysk schäfer, valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga familjer, bruks och vakthundar.
"

Kul att köpa en "bra brukshund" som man aldrig kommer få tävla med..

Tänkte på denna tråd när jag läste följande annons:

"Mamman är Samojen, bordercollie, och husky, och pappan är lapphund.
Tiken har tidigare haft en kull där alla valpar har blivit trevliga, sociala och lyhörda hundar. Valparna blir vad du gör dom till."

Vakt? No shit...

"

Jag känner igen detta. Undrar om onte de inte tagit kull på detta innan för jag känner verkligen igen raserna. Eller finns det fler så korkade människor??

Hej nu ska vår lilla hund bort på grund av att min son har blivit alergisk
Hunden är trevligt gillar att springa och leka med barn.
avmaskad.
Vaccinerad.
Veterinär besiktigad.
För mer info ring
måste bort i kväll mvh

Herregud, den kommer ju hamna hos vem fasen som hellst.:(
Men jösses :( Vart hittade du den annonsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama